Terhi jakaa ilmaisruokaa kotoaan vähävaraisille apua tarvitseville: ”Olen ollut itsekin todella tiukoilla”
Terhi Siidoroffin kaksio on ahdas, koska avuntarvitsijoita on paljon. Pääosa tulijoista on Siukolantien lähiön omaa väkeä. (TUULA MALIN)
Kaikki yksinäiset ja syrjäytyneet ovat tervetulleita Siidoroffin kotiin.
- Suomessa on omasta takaa paljon apua tarvitsevia. Yksinäisiä ihmisiä on valtavasti. Sairaudet, talousongelmat ja päihteet masentavat ja uuvuttavat monia. Haluan auttaa, koska tiedän mitä on olla ilman rahaa ja tukiverkostoa, sanoo Siidoroff.
Terhi Siidoroff asuu kaupungin vuokratalossa Ylöjärven keskustassa. Pääosa avustettavista asuu samassa Siukolantien vuokralähiössä. Toisinaan avuntarvitsijoita tulee kauempaakin.
Siidoroff korostaa, että kyseessä on vertaistuki. Hän ymmärtää autettaviaan, koska on ollut itsekin vastaavan avun tarpeessa.
- Kotini kynnys on matala. En tivaa kenenkään taustoja. Ei tarvitse selitellä eikä hävetä yhtään mitään.
Lahjoitustavarat Terhi Siidoroff hakee omalla kustannuksellaan poikansa Jyrin kanssa.
- Haluaisin jakaa elintarvikkeiden lisäksi myös vaatteita, huonekaluja ja muita kodin tavaroita. Moni tarvitsee myös peseytymistiloja, ystäviä ja ajanviettopaikkaa.
Siidoroffin tarjoamalla avulla on kysyntää. Kaksio on ahdas. Erillisten toimitilojen vuokraamiseen äidin ja pojan rahat eivät riitä.
- Jonkun aikaa käytimme taloyhtiön kerhotiloja, mutta siitä tuli sanomista. Piti lopettaa, kun osa asukkaista pelkäsi, että narkomaanit ja rosvot valtaavat talon.
Kirkko ja kaupunki käänsivät selkänsä
Ruokakassit täyttyvät ylijäämäruoasta, jota Terhi hakee poikansa Jyrin kanssa lähiseudun kaupoista. (TUULA MALIN)
Terhi Siidoroff on pyytänyt apua tilaongelmiinsa Ylöjärven kaupungilta ja evankelisluterilaiselta seurakunnalta. Kaupungin mukaan Siidoroffia ei voida avustaa, koska kaupungin pitää olla tasapuolinen. Mikäli yhtä auttajaa tuetaan, pitää tukea myös muita.
- Kummallinen selitys, koska kukaan muu ei auta tässä lähiöissä kuten me. Maahanmuuttajia autetaan ja heidän auttajia tuetaan, eikö tasa-arvoa olisi tukea myös meidän toimintaamme osoittamalla edes tilat käyttöömme, kysyy Siidoroff.
Kaksi vuotta sitten Terhi Siidoroff pyöritti vastaavaa toimintaa Ylöjärven seurakunnan vuokratiloissa. Hän oli seurakunnalla työharjoittelussa yhdeksän euron päiväpalkalla.
- Siellä kävin paljon ihmisiä. Seurakunta sai taloudellista tukea Kirkkohallitukselta, mutta sitten tuki loppui. Selitettiin, ettei toiminta ollut kannattavaa, vaikka tila oli joka päivä tupaten täynnä.
Siidoroffin mukaan kirkon ja kaupungin nihkeä suhtautuminen on kummallista, koska samaan aikaan Ylöjärven seurakunta järjestää paikallisessa pappilassa maahanmuuttajille monenlaista aktiviteettia.
TE-keskus älähti
Terhi Siidoroffin mukaan kapuloita vapaaehtoistyön rattaisiin ovat heitelleet kirkon ja kaupungin lisäksi myös työvoimaviranomaiset.
Siidoroff on pitkäaikaistyötön. TE-keskus puuttui avustustoimintaan, koska työttömän henkilön pitää olla aidosti työmarkkinoiden käytettävissä.
- TE- keskuksen mukaan saan tehdä vapaaehtoistyötä vasta virka-ajan jälkeen. Neljään saakka olen työtön ja työttömyyskorvauksilla. Neljän jälkeen olen sitten vapaa tekemään mitä lystään.
Siidoroff hämmästelee, miksi Ylöjärven kaupunki maksaa mielihyvin sakkomaksua pitkäaikaistyöttömästä, muttei avusta tätä työllistymisessä.
- Olen ehdottanut kaupungille, että yksi vaihtoehto voisi olla tilojen osoittaminen ja tukityöllistäminen. Jos saisin pientä palkkaa, voisin saada aikaan suurempaakin aktiviteettia. Jo yksinomaan Siukolantien vuokrataloissa asuu kymmeniä yksinäisiä ja syrjäytyneitä ihmisiä. Heidät pitäisi saada koloistaan ulos päivänvaloon.
Epätasa-arvo lisää katkeruutta
Terhi Siidoroff on pyytänyt kaupungilta selvitystä epätasa-arvoisuuteen kantasuomalaisten ja maahanmuuttajien auttamisessa. Hänen mielestään suomalaiset joutuvat tyytymään vähempään kuin maahanmuuttajaperheet, esimerkiksi harrastevälineissä.
- Olen ollut aikoinaan itsekin todella tiukoilla kahden pojan yksinhuoltajana. Ei minun lapsillani ollut rahaa harrastaa. Yritin saada Ylöjärven sosiaalitoimesta taloudellista tukea poikien jalkapallolisenssiin ja nyrkkeilyharrastukseen. Ei tullut rahaa kumpaankaan. Jalkapallo ja nyrkkeily olivat kuulemma liian kalliita harrastuksia. No, poikani lähtivät pahantekoon kylille. Kalliiksi tuli kaupungille sekin, kiehuu Terhi Siidoroff
Jyri Siidoroffin mukaan päättäjät eivät ymmärrä, että ihmisten kokema epätasa-arvo kasvattaa katkeruutta, joka näkyy jo Siukolantienkin vuokrataloalueella.
- Katkeruus kasvaa ja riitaa syntyy hyvinkin pienistä asioista.
Täysi jääkaappi lasten mieleen
Tiina saapuu värikkään ruokakassin kanssa Terhin luo. Hoikka nainen on kahden lapsen yksinhuoltaja. Elanto koostuu sairauspäivärahasta, lapsilisistä ja elatusmaksuista.
- Lapset tykkäävät, kun jääkaappi on täynnä. Terhiltä saa aina jotakin vähän erilaista. Sellaista mitä itse ei voi ostaa.
Pia tulee ovesta seuraavana. Hän on Tiinan tavoin yksinhuoltaja. Pian lapset ovat 14-, 16- ja 18-vuotiaita.
- Ruokaa menee valtavasti. Olen osapäivätyössä, joten kaikki apu tulee tarpeeseen.
Sari hakee ruokaa perheelle, joka ei itse kykene liikkumaan kotoaan.
- Tämä on ihan välttämätön apu heille. Terhiltä saa sellaista syötävää, jonka jokainen saa suuhunsa. EU:n ruoka-apu on jauhoja ja perustarvikkeita, ei niistä ole hyötyä kaikille. Kaikki eivät kykene leipomaan ja laittamaan ruokaa alusta saakka.
Tiina, Pia ja Sari ovat Terhin vakioasiakkaita. Heidän jälkeensä talo täyttyy muista tulijoista. Terhon putiikki on auki iltaisin, niin kauan kuin tavaraa ja tarvitsijoita riittää.'
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712062200577882_u0.shtml