Suomalaisten keskipalkka 2940€/kk

  • Viestiketjun aloittaja "verokarhu"
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
640 euroa palkkatuloja, olisihan se kiva jos siitä jäisi vähän enemmän käteen mutta tässä ääripäässä kun rahaa on niin vähän ei ole oikeasti enää edes väliä otetaanko siitä veroja kun ei sillä kumminkaan mitään ihmeemmin saa.
 
"vieras"
Mun palkka on melkein 1,5-kertaa tuo. Miehen palkka jää muutaman satasen alle. (Mikähän lienee muuten mediaani?). Verot ok molemmilla. Kyllä mulla vähän enemmän jää käteen kuin miehellä ;)
 
"emppu"
Yli tuon (3500€). Alkuun kirpaisi tosi paljon kun työpaikan vaihdon jälkeen palkan noustessa ei käteen sitten jäänytkään kovinkaan paljon enempää kuin ennen. Nyt on jo tottunut.
 
ViEras vielä
Niin ja veroja maksetaan ihan ok, minä n. 15%, mies enemmän. Nytkin olen saamapuolella kun olen hoitovapaalla, meillä on kolme lasta koulussa ja olen tyytyväinen tk:n palveluun (olen joutunut siellä nyt käymään kun en pääse työterveyteen hoitovapaalla)
 
"vieras"
Olen yrittäjä ja tienaan vähän enemmän kuin tuon, varmaan menee lähelle 3500 euroa, vaikea arvioida tietty. Kyllähän niitä veroja mielellään vähemmänkin makselisi.
 
kyllä
paljon merkitsee myös se, missä asutaan. Me jäädään tosiaan molemmat tuon alle, mutta omakotitalossa asutaan, kaksi velatonta autoa ja säästöönkin jää ihan kiitettävästi joka kuukausi. Mut jos meidän tuloilla asuis pk-seudulla, niin elintaso laskis huomattavasti. Täällä periferiassa raha riittää eri tavalla:)
 
"vieras"
[QUOTE="emppu";23525244]Yli tuon (3500€). Alkuun kirpaisi tosi paljon kun työpaikan vaihdon jälkeen palkan noustessa ei käteen sitten jäänytkään kovinkaan paljon enempää kuin ennen. Nyt on jo tottunut.[/QUOTE]

mun mielestä sekään ei ole oikein että palkankorotuksesta tai parempipalkkaisesta ja sen vuoksi usein enemmän ammattitaitoa vaativasta ja vastuullisemmasta hommasta ei hyödy rahallisesti juuri mitään :|

sama tosin pienituloisilla, esimerkiksi hyvin pienipalkkaisessa työstä ei periaatteessa kannata mennä hieman paremmpi palkattuun koska päivähoitomaksut nousevat samantien ja asumistuet laskevat. siinä tosin on hyvänä puolena se että kykenee elättämään itse itsensä mutta monelle se ei ole riittävä motivaatio :|
 
Arew
Bruttopalkkani on yli kaksinkertainen tuohon keskiarvoon verrattuna. Myös puolisoni brutto on reilusti yli tuon keskiarvon. Veroja menee ihan liikaa! Koulua lapset tietysti käyvät, mutta aika vähän meillä käytetään eim. verovaroilla tuettuja terveyspalveluja tai julkista liikennettä. Hyvä palkka vaatii pääsääntöisesti pitkät opinnot, ja esim. meillä opintolainat on vasta äskettäin saatu maksettua -lopultakin- kokonaan pois, vaikka yli nelikymppisiä nyt jo ollaan ja nuorina opiskeltiin ja valmistuttiin.
 
HelleHermanni
Toi on täyttä paskaa toi keskipalkka, koska isopalkkaiset pomot nostaa keskiarvoa kun tienaavat monen ihmisen palkan. Mediaani kuvaa paremmin ja se on paljon alempi. Mediaanilla tarkoitetaan "keskimmäistä palkkaa". Jos on viisi tyyppiä, jotka tienaa 1500-1800-2000-2200-12500 niin keskipalkka on 4000, mutta mediaanipalkka on 2000. Kumpihan kuvaa paremmin totuutta tuossa ryhmässä ?

Suurin osa suomalaisista tienaa alle 2940. Sitten niitä 3-4k tienaavia ylempiä keskituloisia on jonkun verran. ja sitten on se harvalukuinen eliitti joka voi tienata ihan mitä vaan alkaen 5k:sta.

Ite tienaan 2.2k ja tunnen olevani keskituloinen. Vaimo samat osapuilleen.
 
"Vili"
eli suurin osa tienaa hyvin. Ilmankos pienipalkkaisista ei välitetäkään mitään :(

Helposti unohdetaan, että monien matalapalkka-alojen palkat rahoitetaan juuri verotuloilla. Kukaan ei maksaisi veroja, mutta päivähoito saa mielellään olla tasokasta ja puoli-ilmaista, peruskoulu, ammatillinen ja korkea koulutus ilmaista, terveydenhuollosta, hammashoidosta ja vanhustenhoidosta puhumattakaan. Kaikista näistä ovat useimmat meistäkin saaneet nauttia ja lapsillekin ne soisimme. Veroja emme silti haluaisi maksaa.

Meidän perheellä on tuore yritys, ekä ole varaa maksaa itselle juurikaan palkkaa vielä. Onneksi palkkatyössä jäi jotain sivuun, vaikka miehen veroprosentti oli yli 40.
 

Yhteistyössä