Suomalaiset valmiita tinkimään naapurin eduista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isämies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
just siinä

mun mielestä olis tärkeetä estää palkkatulojen naamioiminen pääomatuloksi

Mulle sopisi oikein hyvin pääomatulojen naamioiminen palkkatuloksi. Suomi kun on pienipalkkaisten veroparatiisi.

Jos kaikki osingot olisivat samalla viivalla olisi osinkoprosentti 5: nythän ulkomaalaiset,"ulkomaalaiset" ja suuromistajat eivät maksa osinkoveroa, mutta se mökinmummo maksaa täydet verot pienestä osinkotulostansa.

[QUOTE="vieras";28906646]Laskee 1.1.14.[/QUOTE]

Vuonna 2011 verokanta oli 26 prosenttia, kun nyt se on 24,5 prosenttia voitosta. Ensi vuonna yhteisövero laskee 20 prosenttiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28906661:
Nyt joutui jo googlettamaan. "1.1.2012 yhteisövero laskettiin 24,5 prosenttiin. Vuosina 2005-2011 se oli 26 prosenttia, kun se aikaisemmin oli 29 prosenttia."
Yhteisövero – Wikipedia

Ensi vuoden alussa yhteisöveroa lasketaan vielä lisää 4,5 prosenttiyksikköä, vaikka tämä on jo laajasti todettu huonoksi keinoksi työttömyyden torjunnassa (jota sillä siis Käteisen mukaan tavoitellaan).

Ja lisää alennusta kitistään, vaikka alle kymmenessä vuodessa veroa on alennettu yhdeksän prosenttiyksikköä.

Koska joku kuitenkin valittelee minun paenneen keskustelusta, niin ilmoitan näin julkisesti poistuvani joksikin aikaa tekemään nk. tuottavaa työtä. Palaan asiaan mahdollisesti vielä iltapäivällä.

[QUOTE="sasa";28906658]Haluaisitko todella Suomen olevan Viron kaltainen paikka asua ja elää, mikäli et satu olemaan "menestyjä"? Aika karu meno siellä on heikommilla.[/QUOTE]

Viron talous on elinvoimainen, koska porukan on pakko tehdä töitä. Suomen talous on taasen elinvoimaton, koska täällä ei tarvitse tehdä töitä.

Suomi-laiva on törmäämäsdä jäävuoreen, mutta kukaan ei tee mitään kurssin muuttamiseksi, koska kaikilla on saavutettuja etja joista ei voi tinkiä.

Kannattaisi ennemmin taipua kuin taittua...

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28906677:
Koska joku kuitenkin valittelee minun paenneen keskustelusta, niin ilmoitan näin julkisesti poistuvani joksikin aikaa tekemään nk. tuottavaa työtä. Palaan asiaan mahdollisesti vielä iltapäivällä.

Ei virkamiehet tuota verotuloja, ne kuluttavat niitä, ja siinä ohessa kiusaavat hallintoalamaisia.

[QUOTE="vieras";28906700]Viron talous on elinvoimainen, koska porukan on pakko tehdä töitä. [/QUOTE]

Makrotalouden hyvinvointi ei välttämättä näy yksilötasolla. Ja yksilöt sitä elämää kuitenkin elävät.

[QUOTE="sasa";28906717]Makrotalouden hyvinvointi ei välttämättä näy yksilötasolla. Ja yksilöt sitä elämää kuitenkin elävät.[/QUOTE]

Makrotalouden hyvinvointi näkyy aina yksilötasolla, mihin se sitten riittää on toinen juttu.

Kohta näet miten Suomen makrotalouden pahoinvointi heijastuu yksilötasolle. Jälki ei ole kivan näköistä...

[QUOTE="vieras";28906757]Makrotalouden hyvinvointi näkyy aina yksilötasolla, mihin se sitten riittää on toinen juttu.

Kohta näet miten Suomen makrotalouden pahoinvointi heijastuu yksilötasolle. Jälki ei ole kivan näköistä...[/QUOTE]

Pahoinvointi tulee aiheutumaan siitä, että hyvinvoivat eivät enää halua osallistua heikompien kanssaihmisten kannatteluun. Itsekkyys on päivän sana, ja jos siitä seuraa katulapsia ja oikeasti köyhiä mummoja niin voe voe. Ei se kiinnosta menestyjiä, kunhan oma elämä rullaa.

[QUOTE="sasa";28906776]Pahoinvointi tulee aiheutumaan siitä, että hyvinvoivat eivät enää halua osallistua heikompien kanssaihmisten kannatteluun. Itsekkyys on päivän sana, ja jos siitä seuraa katulapsia ja oikeasti köyhiä mummoja niin voe voe. Ei se kiinnosta menestyjiä, kunhan oma elämä rullaa.[/QUOTE]

Ongelmahan on se, että tulonsiirroilla elää paljon sellaisia ihmisiä jotka pystyisivät elättämään itsensä tekemällä töitä, mutta eivät halua tehdä niin. Tästä sitten kärsivät eniten ne jotka sitä apua ihan oikeasti tarvitsevat.

[QUOTE="vieras";28906826]Ongelmahan on se, että tulonsiirroilla elää paljon sellaisia ihmisiä jotka pystyisivät elättämään itsensä tekemällä töitä, mutta eivät halua tehdä niin. Tästä sitten kärsivät eniten ne jotka sitä apua ihan oikeasti tarvitsevat.[/QUOTE]

Toki osa työttömistä ei edes halua töitä, mutta ylivoimaisesti suurimman ongelma työttömien joukossa on se, että töitä kyllä olisi, mutta yritykset eivät haluaisi maksaa enää palkkaa. Ilmaisia työkokeilupaikkoja ei tarvitse pitkään etsiä, mutta yritäpä saada oikeaa työsuhdetta. On mennyt niin dynaamiseksi tämä yrittäminen. Hyvä esimerkki oli viime viikolla uutisointi kuinka HIFK haki työntekijöitä ja jo ilmoituksessa kerrottiin, että palkkaa töistä ei saa.

Jos Virolainen opettaja saa 600 euron paikkeilla kuukausipalkkaa ja kahvipaketti maksaa vitosen paikkeilla, niin ei se mikrotason hyvinvointi oikein mukavalta kuulosta. Työttömyyskorvaus taitaa olla 60-70 euroa/kk.

Ei ihmisen pitäisi tehdä töitä vain tekemisen ilosta, vaan saadakseen mukavan toimeentulon. Tämä vain ei oikein kanna tämän päivän asenneilmastossa, kun menestyjät vaativat pakkotöitä "kostoksi". Jos työttömiä tai köyhiä niin paljon jostain olemattomasta kadehtii, niin voi sieltä oravanpyörästä pois hypätä. Sitten saa samat edut nautittavakseen.

[QUOTE="sasa";28906855]Toki osa työttömistä ei edes halua töitä, mutta ylivoimaisesti suurimman ongelma työttömien joukossa on se, että töitä kyllä olisi, mutta yritykset eivät haluaisi maksaa enää palkkaa. Ilmaisia työkokeilupaikkoja ei tarvitse pitkään etsiä, mutta yritäpä saada oikeaa työsuhdetta. On mennyt niin dynaamiseksi tämä yrittäminen. Hyvä esimerkki oli viime viikolla uutisointi kuinka HIFK haki työntekijöitä ja jo ilmoituksessa kerrottiin, että palkkaa töistä ei saa.

Jos Virolainen opettaja saa 600 euron paikkeilla kuukausipalkkaa ja kahvipaketti maksaa vitosen paikkeilla, niin ei se mikrotason hyvinvointi oikein mukavalta kuulosta. Työttömyyskorvaus taitaa olla 60-70 euroa/kk.

Ei ihmisen pitäisi tehdä töitä vain tekemisen ilosta, vaan saadakseen mukavan toimeentulon. Tämä vain ei oikein kanna tämän päivän asenneilmastossa, kun menestyjät vaativat pakkotöitä "kostoksi". Jos työttömiä tai köyhiä niin paljon jostain olemattomasta kadehtii, niin voi sieltä oravanpyörästä pois hypätä. Sitten saa samat edut nautittavakseen.[/QUOTE]

Palkkahan on kiinni osaamisesta. Jos et osaa tehdä sellaista mistä joku on valmis maksamaan, niin mistä ihmeestä se palkkaraha revitään?

Minä muuten tienaisin tällä hetkellä paremmin työttömänä kuin yrittäjänä ja todnäk ensi keväänä heittäydyn työttömäksi.

[QUOTE="vieras";28906893]Palkkahan on kiinni osaamisesta. Jos et osaa tehdä sellaista mistä joku on valmis maksamaan, niin mistä ihmeestä se palkkaraha revitään?

Minä muuten tienaisin tällä hetkellä paremmin työttömänä kuin yrittäjänä ja todnäk ensi keväänä heittäydyn työttömäksi.[/QUOTE]

Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työttömiä oli vuoden 2013 kesäkuussa 217 000. Olet sitä mieltä, että kaikki nämä + tempputyöllistetyt ovat järjestelmää hyväksikäyttäviä velttoilijoita, eikä heistä kukaan osaa mitään, mistä joku olisi valmis maksamaan oikeaa palkkaa oikeasta työstä?

Tällaistä dynaamisuutta en haluaisi maahamme, vaikka se tarkoittaisikin muutamaa järjestelmän välistävetäjää
A-studion reportaasi: Viron köyhien talvi | YLE TV1 | yle.fi

[QUOTE="vieras";28906709]Ei virkamiehet tuota verotuloja, ne kuluttavat niitä, ja siinä ohessa kiusaavat hallintoalamaisia.[/QUOTE]

Ööh, saako kirjoituksistani sen kuvan, että olisin virkamies? Olin kyllä joskus, tavallaan (olin yliopistolla), mutta nyttemmin olen ollut jo vuosia työssä yksityisellä sektorilla.

[QUOTE="vieras";28906757]Makrotalouden hyvinvointi näkyy aina yksilötasolla, mihin se sitten riittää on toinen juttu.

Kohta näet miten Suomen makrotalouden pahoinvointi heijastuu yksilötasolle. Jälki ei ole kivan näköistä...[/QUOTE]

Jokos sinä ehdit tässä ketjussa esittää omat lääkkeesi?

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28906955:
Ööh, saako kirjoituksistani sen kuvan, että olisin virkamies? Olin kyllä joskus, tavallaan (olin yliopistolla), mutta nyttemmin olen ollut jo vuosia työssä yksityisellä sektorilla.

Missä kohtaa väitin sinun olevan virkamies?

[QUOTE="sasa";28906920]Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työttömiä oli vuoden 2013 kesäkuussa 217 000. Olet sitä mieltä, että kaikki nämä + tempputyöllistetyt ovat järjestelmää hyväksikäyttäviä velttoilijoita, eikä heistä kukaan osaa mitään, mistä joku olisi valmis maksamaan oikeaa palkkaa oikeasta työstä?

Tällaistä dynaamisuutta en haluaisi maahamme, vaikka se tarkoittaisikin muutamaa järjestelmän välistävetäjää
A-studion reportaasi: Viron köyhien talvi | YLE TV1 | yle.fi[/QUOTE]

Ovat velttoilijoita ja tessit estävät maksamasta velttoilijoille markkinapalkkaa.

Samanlainen on kohta suomalaistenkin köyhien talvi.

[QUOTE="vieras";28907003]Missä kohtaa väitin sinun olevan virkamies?[/QUOTE]

Ok, tulkitsin väärin. Mutta miksi sitten lainasit virkamiesten tuottamattomuutta valittelevassa kommentissasi juuri sitä minun viestiäni, jossa kerroin poistuvani hetkeksi tuottavaan työhön?

[QUOTE="vieras";28907032]Ovat velttoilijoita ja tessit estävät maksamasta velttoilijoille markkinapalkkaa.[/QUOTE]

Eli siinä samassa, kun saa yt-lapun kouraansa, muuttuu velttoilijaksi? Koskeeko tämä myös sinua itseäsi?

Ja ennenkaikkea, olisiko sinulla mitään lääkettä siihen, millä sieltä 300000-400000 työttömän, työllisyyskurssilaisen ja tempputyöllistetyn joukosta saadaan se työhaluinen osa oikeisiin töihin? Näitä lienee ainakin se 90%, eli 270000-360000. Nythän avoimia työpaikkoja on se 12000, joten ihan jokaiselle ei töitä riitä.

[QUOTE="vieras";28907032]Ovat velttoilijoita ja tessit estävät maksamasta velttoilijoille markkinapalkkaa.

Samanlainen on kohta suomalaistenkin köyhien talvi.[/QUOTE]

Tämä selvä. Ilmaiseksi kuitenkin kelpaavat TE-keskusten kautta?

Odotatko jo malttamattomana inhimillisten kärsimysten kasvua ex-hyvinvointivaltiossamme? Tunnetko silloin kuuluvasi voittajiin?

just siinä

mun mielestä olis tärkeetä estää palkkatulojen naamioiminen pääomatuloksi

Täytyy aina ihmetellä, että tätä asiaa jaksetaan jankata. Ei tämä kateusvero millään tavalla pelasta Suomen taloutta tai edes auta merkittävästi verokertymässä. On paljon tärkeämpiä seikkoja pohdittavava tässä taloustilanteessa. Näyttää siltä, että ihmisillä on keinot vähissä ja uskotaan vain muutamia rikkaita kurittamalla päästävän ongelmista eroon.

Onhan se tavallaan veromoraalin kannalta jollakin tavoin tärkeä asia ja siihenhän ollaan jo tekemässä muutosta.

[QUOTE="taavi";28907088]Täytyy aina ihmetellä, että tätä asiaa jaksetaan jankata. Ei tämä kateusvero millään tavalla pelasta Suomen taloutta tai edes auta merkittävästi verokertymässä. On paljon tärkeämpiä seikkoja pohdittavava tässä taloustilanteessa. Näyttää siltä, että ihmisillä on keinot vähissä ja uskotaan vain muutamia rikkaita kurittamalla päästävän ongelmista eroon.

Onhan se tavallaan veromoraalin kannalta jollakin tavoin tärkeä asia ja siihenhän ollaan jo tekemässä muutosta.[/QUOTE]

no on minusta vähän hassua että verottaja on valinnut muutaman ammatin jossa on luvallista naamioida palkkatulot pääomatuloksi

siinä oot oikeassa että ongelma on marginaalinen

[QUOTE="taavi";28907088]Täytyy aina ihmetellä, että tätä asiaa jaksetaan jankata. Ei tämä kateusvero millään tavalla pelasta Suomen taloutta tai edes auta merkittävästi verokertymässä. On paljon tärkeämpiä seikkoja pohdittavava tässä taloustilanteessa. Näyttää siltä, että ihmisillä on keinot vähissä ja uskotaan vain muutamia rikkaita kurittamalla päästävän ongelmista eroon.

Onhan se tavallaan veromoraalin kannalta jollakin tavoin tärkeä asia ja siihenhän ollaan jo tekemässä muutosta.[/QUOTE]

Ei varmaan kukaan ole esittänytkään pääoma- ja tuloverotuksen epäsuhdan korjaamisella hoidettavan koko soppaa, mutta koska tilanteen vakavuus edellyttää kaikkien käytettävissä olevien keinojen hyödyntämistä, niin en näe yhtään syytä jättää tätä kiveä kääntämättä.

Ja ylipäätään, vetoaminen jonkin yksittäisen toimenpiteen vähäiseen vaikutukseen on hiukan onttoa. Ihan samalla logiikalla minä voisin esittää, että koska juuri minun maksamillani veroilla ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä, niin voin aivan hyvin jättää ne maksamatta.

Yhteistyössä