Suomalaiset pakenevat Viroon

  • Viestiketjun aloittaja fiksu teko
  • Ensimmäinen viesti
fiksu teko
Viroon muuttanut suomalainen on onnellinen uudessa kotimaassaan
Hänen hartain toiveensa on, että hänen ei ikinä tarvitse palata Suomeen!
13.01.2017 03:10, 2324 lukukertaa



Tässä joukossa ei näy “misshelsinkejä”.

MV-lehden lukija kirjoittaa:

Lottovoitto syntyä Suomeen

Olen samaa mieltä, mutta kun katsoo nykymenoa, niin ainakin näin eläkeläisenä voin sanoa, että vielä suurempi lottovoitto on muuttaa pois Suomesta. Näin ulkosuomalaisena Virossa katselen ulos oman taloni ikkunasta ja iloitsen joka hetki, ettei enää tarvi asua Suomessa.

Täällä eivät muslimit hypi kenenkään silmille, eivätkä ne harvat tänne eksyneet nauti kasittämättömästä hyyssäämisestä valtion ja suvakkien taholta.

Ne alle sata jotka ovat saaneet väliaikaisen oleskeluluvan, saavat puoli vuotta tukea elämiseen (ei kovin suurta) ja sen jälkeen niillä on mahdollisuus työttömyyskorvaukseen, joka on alle 100€ kuussa, ja sillä on sitten kustannettava oleskelunsa kokonaan. Kaikille on pakollista kielen opiskelu, jos meinaa saada yleensäkään oleskella Virossa.

Suomessa luullaan, että esimerkiksi terveydenhuolto edustaa maailman parhaimmistoa ja varoitellaan ulkomaille muutosta sen perusteella, että muualla asiat ovat paljon huonommin.

Viimeisiä kertoja, kun yritin päästä Suomessa lääkäriin, niin minulle luvattiin puhelinaika n. kolmen kuukauden päähän.

Puhelinajan jälkeen sain lääkäriajan muutaman kuukauden päähän.

Vastaanotolla tapaamani lääkäri puhui niin huonoa suomea, että siitä ei todellakaan saanut mitään selvää. Nimen ja murteen perusteella lääkäri oli venäläinen. Tuosta lystistä tietenkin piti maksaa n. 35€.

Täällä Viron maaseudulla kun on tarve päästä lääkärille, niin asiat toimivat hieman eri lailla. Pitkään jatkuneen köhän takia hakeuduin eilen perearstin (paikallislääkäri) pakeille, niin jälleen odotusaika oli alle minuutin.

Vaikka en puhu juurikaan viroa, niin asia tuli hoidettua niin, että poistuin apteekin suuntaan alle viidessä minuutissa. Tuo vastaanotto ei sitten tietenkään maksanut kovinkaan paljon – nolla euroa.

Olen pyrkinyt koko ajan elämään täällä niin, etten tiedä liikaa paikallisesta politiikasta ja olenkin onnistunut siinä oikein hyvin. Päinvastoin seuraan valitettavan paljon Suomen ja Euroopan nykymeininkiä.

Näin lähes viiden vuoden yhtenäisen ulkomailla asumisen (sitä ennen toinen mokoma pätkittäin ulkomailla) perusteella asiat taitaa nähdä selkeämmin, kuin asumalla paikan päällä.

Jokin käsittämätön hulluus on levinnyt muihin Euroopan maihin, paitsi neuvostomiehityksestä vapautuneisiin itäisen euroopan alueisiin. On käsittämätöntä, että suomalaiset etunenässä tuhoavat maitaan noiden muslimimiehittäjien takia.

Mielisairaat suvakit luulevat tekevänsä hyvää sillä, kun haalivat pakoloisturvapaikkaturisteja ja tarjoavat niille rauhaa ja rakkautta.

Suurinta rakkautta tässä tapauksessa olisi estää jokaisen rikastajan tulo ja heittää jo aiemmin tulleet vaikka väkivalloin takaisin kotimaihinsa.

Jokaisen maan on itse hoidettava sisäiset ongelmansa, eikä siihen kuulu se, että vellihousut sotakarkurionnenonkijat lähtevät loisimaan muiden maiden riesaksi.

Vaikka riski kuolla maataan puolustaessa on suuri, niin sille ei kertakaikkiaan voi mitään. Asioiden selvittely on loppujen lopuksi tehtävä jossakin vaiheessa.

Toivoisin suomalaisten ymmärtävän sen, että tilanne maassanne lähentelee jo nyt sotatilaa.

On mahdollisesti vielä aikaa ottaa maa takaisin, mutta viime päivien sananvapaustuomiot eivät kylläkään anna toivoa paremmasta.

Vaikka en ole pienimmässäkään määrin uskonnollinen, niin silti monta kertaa päivässä esitän hartaan toiveen ilmoille; toivon ettei minun enää koskaan, mistään syystä tarvitse muuttaa takaisin Suomeen.

Isänmaallisin terveisin, ulkosuomalainen



T3/MV
toimitus3mv@gmail.com
 
vierailija
Mun mielestä Viro on ihan mukava maa ja ihmisetkin on sopivan vetäytyviä minun makuuni. Kyllä mä sinne muuttaisin paljon mielummin kuin moneen muuhun euroopan maahan. Taitaa olla kärkikastissa Norjan ja Islannin kanssa.
Millä elättäisit itsesi Virossa? Työn saanti kielitaidottomalle on hankalaa.

Lisäksi palkkataso on vain murto-osa suomalaisesta, esimerkiksi monesta matalapalkkatyöstä maksetaan bruttona vain minimipalkkaa eli 470 euroa kuussa. Samaan aikaan monet tuotteet maksavat liki saman verran tai joskus jopa enemmän kuin Suomessa. Esimerkiksi ruuan hinta on noin 80% suomalaisesta.
 

Yhteistyössä