Suomalaisen velkaantumisaste jo 120%, oletko sinä tässä mukana?

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Mua jotenkin ärsyttää tuo ylhäältä päin katseleva asenne. Kataisella itsellään on varmaan järki päässä toisin kuin rahvaalla, jota pitää vähän muistaa opastaa.
Näin se toisaalta on. Toisaalta se vaan tuntuu olevan ikävä kyllä niin, että pikavippi- ja muu vippirahvas aina välillä velkaantuu ihan tolkuttomasti.

Just olen seurannut lähes yhden ihan hyvin koulutetun, fiksun jne. jne. perheen ihan tajutonta velkakierrettä, jonka en voisi uskoa olevan edes mahdollista. Lainaa on otettu että ranteita pakottaa, eikä mitään tajua ole siitä, että niillä tuloilla lainoista vain ei selvitä....

Toinen asia on, että Kataisen puhe ei välttämättä näitä ymmärtämättömiä hetkauta mihinkään...

yks
Alkuperäinen kirjoittaja velkaantunut:
Meidän vuostulot on yli 90 000 ? kun ollaan molemmat töissä, velkaa on jälellä n 200 000. Mutta kun korot pysyy alhaalla niin velka lyhenee reipasta tahtia. :D
Meidänkin vuositulot vähintään tuota luokkaa ja se ei ole paljon, vaikka kuulostaa siltä. Meillä velkaa 400 000?, mutta omaisuutta kolminkertaisesti sen, joten se kai lasketaan plussaksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Jaa, varmaan ei tiedetä mitä tällä tarkoitetaan. Jos oikein ymmärrän ja muistan menee näin:

Jos velka on suurempi kuin vuoden nettotulot, on velkaantumisaste yli 100 prosenttia.

Ja kyllä me kuulumme tuohon luokkaan, silti en pidä meitä ylivelkaantuneina.
herrramujee! Mä olen 400 prosenttisesti velkaantunut kahden lapsen yh. Mutta silti mun asuminen kuukaudessa maksaa vähemmän kuin mitä maksaisin vuokraisännälle.

Mites tää nyt näin menee? :O

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varmaan aika moni on. Keskiverto-vuosituloilla kun ei saa edes autotallia ostettua.

Ei kait asuntolainaa ottaessa ole tarkoituskaan, että sen pystyisi maksamaan vuoden nettotuloilla. Jos ja kun asunnon hinta pysyy kuitenkin suurinpiirtein samana tai jopa kasvaa, niin sehän on sijoitus, eikä ole niin isoasia, että sen saisi muutamassakaan vuodessa maksettua

:/

Eriasia on sitten lainat joilla maksellaan vaateita, matkoja yms, joilla ei ole merkittävää myyntiarvoa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varmaan aika moni on. Keskiverto-vuosituloilla kun ei saa edes autotallia ostettua.

Ei kait asuntolainaa ottaessa ole tarkoituskaan, että sen pystyisi maksamaan vuoden nettotuloilla. Jos ja kun asunnon hinta pysyy kuitenkin suurinpiirtein samana tai jopa kasvaa, niin sehän on sijoitus, eikä ole niin isoasia, että sen saisi muutamassakaan vuodessa maksettua

:/

Eriasia on sitten lainat joilla maksellaan vaateita, matkoja yms, joilla ei ole merkittävää myyntiarvoa.
Näin on mutta kommenttina vain aloitukseen.

nope!
En ole, koska asun vuokralla enkä omista edes luottokorttia. Minua pidetään naiivina tämän takia ("jokaisella aikuisella tulee olla luottokortti/omistusasunto"), mutta ei ainakaan ole talous kuralla...:)

ape
Minulla on velkaa vaimon kanssa 30000e ja yhteiset vuositulot n.120000e, asia siis osaltamme ok. Tuo "ylivelkaantuminen" josta tässä juttusarjassa puhutaan ei tarkoita sitä, että jos sinulla on 65000e vuositulot ja velkaa 130000e niin olet 200% velkainen.
Tuossa laskelmassa velka jaetaan kymmenelle vuodelle ja jos siinä suhteessa velka on suurempi kuin tulot - niin siten on kuvattu tilanne.

Eihän asunto- tai muitakaan isompia velkoja oteta vuodeksi. Kyllä kymmenen vuotta on asuntovelassa lyhyt aika. Lähipiirissämme kaikilla on asuntovelkaa vähintään 20 vuodeksi ja sitä on parhaimmillaan tai pahimmillaan yli kolme kertaa yhteiset vuositulot (brutto).

Jos pystyt elämään normaalisti asuntovelkasi maksusta huolimatta - tilanteesi on ok. Jos et kykene asuntovelan aikana uusimaan autoa, joudut ylittämään laskujen "takarajoja" selvitäksesi tai et pysty kertaakaan matkustamaan toivomallesi lomamatkalle ja syöt velliä aamuin illoin - ilmiselvästi olet ylivelkaantunut. Myy tai vaihda halvempaan asuntoon.

Jos velkaisena joudut hakemaan ja saat toistuvasti sossusta päivittäisen elämän tarpeisiin fyrkkaa - olet konkurssissa ja sossun ei pitäisi toistuvasti jeesata. Nyt en puhu lakisääteisistä perheiden ja lasten ym etuuksista. Pistä heti asunto myyntiin ja pelasta elämäsi.

Jos maksat yli 400e kuukaudessa vuokraa asunnostasi ja sinulla on työpaikka. Et ole mielestäni järkevä ihminen, koska tuo vuokra on "tuuleen" heitettyä rahaa. Vaikka asuisist Hesan alueella, asia on näin. Mietippä minkälaista lainaa maksaisit pois 20 vuodessa, jos vuokrasi on 750e/kk. Asuntosi on ykkösvakuus lainalle ja todennäköisesti jos pääsi on terve ja olet vanhempiesi kanssa väleissä - takaavat he yli menevältä osalta.

Huhhuh. Hyvät ihmiset - rauhoittukaa, ostakaa oma asunto, tehkää kestävä arvovalinta elämänne suhteen ja kuinkas sattuukaan - ennen keski-ikää teillä on ihan oma mieluinen asunto ja vastike pyörii siellä 200-350e/kk.

Ymmärrän vuokralla asumisen opiskelun aikana ja tilapäiskuvioiden aikana, mutta kuinka paljon on työssä käyviä tavallisia ihmisiä, joiden vuokrakulut ovat kuukausitasolla yli 700e, siis vuodessa yli 8000e ja kymmenessä vuodessa yli 80000e. Tuollaisessa tilanteessa elävä ihminen pystyisi maksamaan 20 vuodessa helposti 150-200000e velan.

ape

"mievaan"
Ainakin 200 prosenttia on velkaantumisaste täällä, eli ylivelkaantuneita ollaan. Opinnoista selvittiin ottamatta yhtään velkaa, mutta asunnon osto sitten velkaannutti meidät ihan totaalisesti :)

"Minä vain"
Tosi asiahan on että pääkaupungissa asuvilla asuntolaina painaa ihan eri tavalla kuin muualla asuva. Pääkaupungin perhe asunnon hinnalla saa jostain Porista koko kerrostalon.

Yhteistyössä