Suolisto-oireinen maitoallergia- opetukseksi meidän tarina

Poika on nyt 1v10kk ja hänellä todettiin verikokeista keskivaikea maito- ja kaseiiniallergia. Verikokeesta todettiin, että on 50/50, että häviääkö allergia koskaan, koska tilanne pääsi näin pahaksi. Yliherkkyyttä on tomaatille, pähkinöille, manteleille, munalle ja käskettiin välttää soijaa toistaiseksi. Veren kalsiumpitoisuus oli ok mutta toinen koe näytti, että elimistö on alkanut käyttää luuston kalsiumvarantoja mutta onneksi tämä on vasta "aluillaan".
Miten tilanne pääsi näin pitkälle ?? Syytän nyt itseäni kovasti, koska tiedän paljon allergioista ja tutkin asiaa kovasti, kun pojalla oli ilmavaivoja, yöt olivat levottomia (nukuin vuoden vierashuoneessa) ja vatsa oli eriasteisen löysä. Tilanne paheni nyt kesällä ja vatsa oli turvoksissa, oli ilmavaivoja ja kakan haju oli ällöttävä. Jätin juontimaidon pois ja se auttoi ja saimme kakan kovemmaksi. Koska vatsa meni veteläksi silloin tällöin, jätimme kaiken maidon ja kaseiinin pois 2 viikkoa sitten ja verikokeen tuloksen saimme tänään.Poika juo kaurajuomaa ja saa kalsiumlisää -nyt näitä molempia lisätään.
Kun imetin, jätin itse pois gluteenin ja maitotuotteet. Pojan vaivat pahenivat, kun siirryimme aikuisten maitoon mutta HYLA maito lievensi tilannetta. Puhuin neuvolassa vatsaongelmista sekä myös neuvolalääkärille (vain terveyskeskuslääkäri) ja viimeksi vielä 2 viikkoa sitten yksityiselle lastenlääkärille.Hän sanoi, että voisimme seurata tilannetta ja ottaa myöhemmin maitovasta-aineet verestä. Mutta koska vatsa oli edelleen löysä, menin ulkomailla (missä olen nyt paljon lapsen isän luona) yksityiselle lastenlääkärille. Otettiin verestä kaikki mahdolliset allergianäytteet, perusverenkuva + kalsium, magnesium yms.
Tiesin, että keliakiaa voi tutkia verestä mutta jotenkin olin jäänyt luuloon, että maitoallergiaa testataan vain altistuksella (mikä ei olisi meidän pojan osalta näyttänyt mitään) ja ihotesteillä. Jos olisin tiennyt, että verikokeella selviää allergiat niin selvästi, olisin otattanut kokeen jo vuosi sitten! Mutta kukaan terveysviranomainen Suomessa ei ottanut asiaan sen kummemmin kantaa, koska pojalla ei ollut ihottumaa eikä oksentelua!! Toivottavasti tämä kertomus auttaa teitä vaatimaan verikokeita, jos lapsella on epämääräisiä vatsaoireita. Meidän perheessä on nyt todella paha olo tapahtuneesta. Itse pitää osata vaatia - jos ei saa, mitä haluaa, on parempi mennä yksityiselle. Niin minäkin olisin tehnyt, jos joku olisi ehdottanut edes sitä.

Mun epäilystä pojan (3kk) maitoallergiasta kyseenalaistettiin myös, mut toisen kerran pojan oksennettua korvikkeet mieskin totesi allergian olevan todennäköinen. (Ei edes suostunut syömään, mut sen verran nieli, että alkoi oksettaa hetkeä myöhemmin.) Yksityinen lastenlääkäri totesi oireitten viittaavan vahvasti allergiaan (huomattiin tuolloin muitakin oireista kuin oksentelu ja limainen kakka, myöhemmin hoksasin vielä muitakin) ja nyt ollaan menossa ensi viikolla tutkimuksiin. Itselläni on nyt maitoproteiiniton ruokavalio (täysimetän, korviketta sai aikaisemmin mun ollessa poissa syystä tai toisesta) ja poika on oireeton.

Ikäviä noi allergiat, mut ikävää myös se, että äidin vaisto kyseenalaistetaan ja epäilykset lakaistaan maton alle. Äitihän sen lapsen kanssa yleensä tiiviimmin on ja varmasti tuntee lapsensa parhaiten eli tietää mikä on tyypillistä ja mitä ei. Herkemmin mun mielestä pitäisi tarkistella... Mieluummin liian varovainen kuin liian huoleton.

Voimia sulle ja sun perheelle! Toivottavasti allergiat menee jossain vaiheessa ohi tai ainakin helpottaa huomattavasti. :hug:

Olen myös huomannut että usein kyseenalaistetaan äidin vaistot ja havainnot näissä allergia asioissa. Joku jopa sanoi että nla:ssa oli sanottu vihreää limaista kakkaa koliikki kakaksi!!!! Ihan hirvittää tuo terveydenhoitajien ja lääkäreiden tietämättömyys. Ja kuinka moni äiti-lapsi suhde kärsii lapsen maitoallergiasta johtuvan itkun vuoksi ja kuinka monta parisuhdetta ajautuu tämän vuoksi kriisiin. Verikokeetkaan eivät ole mikään ratkaisu, koska vain 30 %:lla alle vuodenikäisitä allergikoista testit näyttävät jotain. Verikokeet ovat epäluotettavin, sitten pric testit ja luotettavin on epikutaani testit. Mutta meillä mikään niistä ei ole näyttänyt mitään ja onneksi tuo nuorin pääsi heti altistukseen ollessaan 7 vk:n ikäinen. Mutta kaiken kaikkiaan terv.hoito henkilökunta tarvitsisi huomattavasti enemmän koulutusta. Itse näen hoitamattomia maitoallergikkoja kaikkialla... :LOL: Olen allerginen kaikille vauvojen iho ja suoli vaivoille ja kaikkeen selitys on maitoallergia... :whistle: ;) Mutta todellakin olen sitä mieltä että tuolla kulkee paljon allergisia lapsia joita ei ole osattu ohjata hoitoon. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Dahlia:
Käpylehmä: Sama täällä!! Mielestäni Suomi on pullollaan hoitamattomia tai huonosti hoidettuja allergikkoja =)

Yritän aina varovasti vinkata vanhemmille, että mistä voisi olla kyse, mutta ikävä kyllä saan usein vanhemmat silmilleni viimeistään siinä vaiheessa kun ovat ottaneet asian puheeksi neuvolassa. Tuntuu vain niin pahalta katsoa kipeää itkevää lasta kun kukaan ei tutki mikä lapsella voisi olla vikana. Eihän se aina maitoallergia välttämättä ole, mutta ei ole normaalia että lapsi huutaa kaiket illat ja nukkuu huonosti. Haittaahan se jo kehitystä. Yksi äiti tosin pyysi reaktiotaan anteeksi kun sitten selvisi tytön ollessa 1v 8kk että hän on todella maitoallergikko. Olin ehdottanut tätä vaihtoehtoa jo silloin kun tyttö oli 2 kk mutta olivat neuvolassa olleet kovin nenäkkäitä ja tyrmänneet ajatuksen joten äiti sitten soitti minulle tuohtuneena kun olin ohjannut hänet neuvolaan itkujen vuoksi. Oli tuossa siten ruvettu tutkimaan tyttöä kun ei kasvanut niin kuin piti ja oli tullut ilmi tuo allergia. Ottipa äiti sitten minuun yhteyttä ja harmitteli kun ei itse ollut silloin täysin uskonut mahdollisuuteen ja vaatinut jatkotutkimuksia. Mutta olen todellakin yrittänyt vain varovasti vinkata, ettei näitä reaktioita tulisi, mutta tuloksetta. Äidit suuttuvat tai kieltävät muuten koko asian tai sitten viimeistään neuvolan henkilökunta. Tietoa asiasta pitäisi olla tarjolla huomattavasti enemmän sekä vanhemmille että nla henkilökunnalle. Esim. neuvolassa jaettaisiin joku lappu jossa olisi lueteltu nämä maitoallergian oireet, tms.

minä taisteli kolme kuukautta tytön kanssa. kunnes hoksasin ottaa ihottumasta valokuvia erikoislääkärille. Aina kun sinne päästiin ihottumat ok joten ei lääkäri ottanut todesta. Valokuvat nähtyään meni kaksi viikkoa kun oli kaikki Prick-testit ja verikokeet tehty ja altistukset kelaa varten aloitettu...

Yhteistyössä