suolen tyhjennys ennen synnytystä?!

ym. aiheesta olen kuullut jos jonkinmoisia versioita. mielelläni kuulisin lisää kokemuksia etenkin kättärillä synnyttäneiltä.

tyhjennetäänkö suoli peräruiskeella synnärillä? tämä lienee vapaaehtoista, mutta ymmärrän, että "tavaraa" tulee ponnistettaessa muutakin kuin vauva ;-) eli kannattaisiko ottaa? vai voisiko tyhjentää kotona, jos on siellä vielä "järjissään"?

kiitos etukäteen!
 
vesiperäruiskeella tyhjennettiin minulla reilu viikko sitten ja se sai aikaan säännölliset supistukset -> 4 h ja poika oli maailmassa :heart:
suosittelen ;)

lisään muuten, että kyllä mullakin toimi vatsa ihan spontaanisti kotona jo päivällä, eikä sen ruiskeen mukana tullut kuin "lika vettä", mutta tosiaan synnytykseen se laittoi vauhtia.

 
mulla tyhjeni parin päivän aikana ennen synnytystä itekseen niin, että sitten kun synnärillä laitettiin peräruiske niin ei tullut melkein mitään. Kätilö sanoi, että suoli yleensä tyhjenee itekseen kun synnytys lähestyy, jos siis kännistyy itekseen. Johtuu kuulemma hormoneista.
 
Mulle tehtiin tyhjennys ennen synnytystä Naikkarilla. En pistänyt vastaan, vaikka kotona suoli olikin toiminut ihan hyvin. Niin kuin jo sanottu, nopeuttaa synnytystä ja eipä siitä sinänsä mitään haittaakaan (kai?) ole. Jos vastustelee tyhjennystä sen epämukavuuden vuoksi, niin mä en ainakaan huomannu suppareiden lomassa juuri mitään, eli on niitä pahempiakin asioita siinä synnyttäessä. (sama juttu mulla oli tipan laiton kanssa: olin etukäteen pelännyt sitä, että se sattuu kauheesti, mutta jälkeen päin en muista kyllä yhtään, tuntuko missään...).
 
Mulla on myös tyhjentynyt suoli ihan issesseen synnytyksen alettua: ekat supostukset siis on tuntuneet siltä, että on maha ruikkendaalilla ja sitten on käyty veskissä - tulokseellisesti. Suoltahan on mahdotonta saada täysin tyhjäksi edes ruiskeella, joten yleensä sieltä vattasta tulee vauvan kera jotain muutakin - pusertaahan vauvan pää suoltakin. Mutta ei siitä kannata ressiä repiä...Kätilöt on tottuneita.
 
jenni86
mä sain sen peräruiskeen...kun ite pyysin. olisin saanu ite jopa laittaa sen,mut olin nii kipee et lääkäri laitto....sit menikin vielä monta monta tuntii ennenku synnytin...söin siin välis rinkeleitä jne.... mut silti sieltä peräreijästä ei ponnistuksen aikana mitään tullu....vaikka se siltä tuntuki... =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2005 klo 01:00 tietämätön kirjoitti:
Siis miten sen voi ite laittaa?? Siis jos sairaalassa on kysytty että haluuko ite tehä??
jos kyseessä vesiperäruiske, mistä itse tuossa kerroin, silloin sen laittaminen itse vaatii taitoa ja komeusta.
Mutta jos pienoisperäruiskeesta (mikrolax tms) on kyse, sen saa helposti itsekin.

Käsittääkseni tuota vesiperäruisketta kyllä käytetään synnytyksissä ennemmin kuin pienoisperäruiskeita...
 
Kummallakaan kerralla ei tyhjennetty.Ei edes ehdotettu.Tuntui epämiellyttävältä ponnistaa ensin kaikki kakka ulos,ennenkuin lapsi alkoi tulla.Varsinkin,kun ekakerralla olin vedessä vielä ponnistusvaiheen alkaessa ja kakkasin ammeeseen sitten hienosti!Jos vielä joskus synnytän,pyydän peräruiskeen.
 
miinuliinu
Naisen oman hormoonitoiminnan pitäis tyhjentää suoli ennen ponnistusvaihetta. Mutta hormoonitoimintahan voi reistailla esim. kipuläääkkeistä tai jännityksestä jne.

Mutta mitä sairaaloissa mahdollisesti käytetään peräruiskeena. Tuo vesiperäruiske vaikuttaa aika miedolta tavaralta verrattuna niihin kertomuksiin mitä peräruiskeesta olen kuullut. Kaveri kertoi miten tuntui että suolet lentää pihalle ja koko alapää räjähtää sen jälkeen ku oli peräruiske laitettu ja piti lähteä tarpeille vessaan. Supistukset oli voimistunut valtavasti ja sellaisella paineella tullut tavara ulos että oli tosiaan ollut räjähtämisen meininki. Ja kuulemma tuntui kuin lapsikin samalla syöksyis ulos.

Onko siis tietoa mitä kaikkea peräruiskeena käytetään??
 
Kyllä se on ihan vesiperäruiske eikä mitään muuta ihmeellistä :D Toiset vain kokee asiat voimakkaammin kuin toiset tai sitten on lisänä hieman "värikkyyttä"...

Toisen synnytyksen alkuvaiheessa sain tosin pelkän Microlaxin....kolmannen alkaessa pyysin peräruiskeeen vaikka vatsa olikin tyhjentynyt jo moneen otteeseen.

Sektiota (esikoinen) ennen sain pienoisperäruiskeen joka oli hieman Mikrolaxia tehokkaampi. Luulisin kuitenkin että tuo vesi on se "normaali" käytäntö. Itse suosittelen ottamaan, ei ole kummoinen toimenpide eikä siitä ainakaaan haittaa ole, päinvastoin. (Toisethan tekee noita suolihuuhteluita ihan kotioloissa paastojen ym.yhteydessä)
 
anony
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2005 klo 13:43 miinuliinu kirjoitti:
Naisen oman hormoonitoiminnan pitäis tyhjentää suoli ennen ponnistusvaihetta. Mutta hormoonitoimintahan voi reistailla esim. kipuläääkkeistä tai jännityksestä jne.

Mutta mitä sairaaloissa mahdollisesti käytetään peräruiskeena. Tuo vesiperäruiske vaikuttaa aika miedolta tavaralta verrattuna niihin kertomuksiin mitä peräruiskeesta olen kuullut. Kaveri kertoi miten tuntui että suolet lentää pihalle ja koko alapää räjähtää sen jälkeen ku oli peräruiske laitettu ja piti lähteä tarpeille vessaan. Supistukset oli voimistunut valtavasti ja sellaisella paineella tullut tavara ulos että oli tosiaan ollut räjähtämisen meininki. Ja kuulemma tuntui kuin lapsikin samalla syöksyis ulos.

Onko siis tietoa mitä kaikkea peräruiskeena käytetään??
no mä en tiedä mitä mä sain, mutta se ei kyllä ollut läheskään tuollaista mitä kaverisi kuvaili. mulle se ei tuntunut miltään, jotain ne suihkutti tuonne ja se tuntu vaan viileltä...sitte meni hetki ja pitikin lähtä asioille vessaan.....
 
miinuliinu
Eipä kyllä pahalta kuulosta ihmisten kokemukset peräruiskeesta, mutta voiskohan asiaan sitten vaikuttaa se missä vaiheessa peräruiske annetaan. Nimittäin kaverilla oli valtavat supistukset jo siinä vaiheessa kun sai peräruiskeen...

JA muuten tyhjentääkö tuo peräruiskekaan suolta kokonaan?
 
Mulle ei peräruisketta laitettu eikä ehdotettu, mutta kai sen olis saanu jos olis pyytäny. Meille kuitenkiin sanottiin jo etukäteen ku oltiin sairaalassa tutustumassa että vaikka peräruiskeen ottaisikin saattaa sitä kakkaa silti tulla. Mutta mielestäni siitä ei kannata murehtia! Itsellä tyhjentyi automaattisesti ennen synnytystä. Ja vaikka siinä ponnistusvaiheessa olisi/(ehkä tulikin ) tullutkin kakkaa ei sitä olisi huomannut, en minä ainakaan. Ja kuulin että kätilöillä on tapana pyyhkiä se huomaamattomasti pois, ja se on hyvin yleistä, joten ei mitenkään hävettävää!
Positiivisin mielin vain synnyttämään, äläkä murehdi turhia tuollaisista =)
 
Mulla oli kans maha tyhjentyny moneen otteeseen ennen synnytystä,mut halusin silti sen tyhjennyksen.Eipähän sit niin tarvinu jännätä et tuleeko vauvan lisäksi muutaki :D Vaikka voi sitä tosiaan silti joskus tulla.Tays:issa laittovat vesiperäruiskeen,eikä se nyt mitenkään kamala ollut vaikka mulla oli melkoset supparit.
 
Mulle ei peräruisketta tarjottu, mutta olisin kyllä ottanut. Nyt ponnistuksen yhteydessä tuli ulos muutakin tai ainakin se siltä tuntui, mutta kätilö vain välillä hienotunteisesti vaihto alustan puhtaaseen. Kuten monet ovat kirjoittaneet, ne on tottuneet siihen. Ei se siinä sotkussa paljon haittaa. Olihan se jotenkin hämmentävää, kun tunsi että myös toisesta päästä tulee, mutta ei sitä sen enempää ehtinyt analysoida. Halusin vain sen kaiken loppuvan mahdollisimman pian joten pinnistin kaikin voimin. tuli mitä tuli ;) Älä siis stressaa ja stemppiä synnytykseen :hug: :heart:
 
Ei kyllä edes kysytty, haluanko peräruiskeen, no olin syönyt aika kevyesti viimeisen vuorokauden, joten mitään ei kyllä tullutkaan tiskiin... Saapi nähdä tuleenko ens kerralla, kun on löysemmät paikat =) =) =)
 
poroliini
Esikoiselta ei annettu peräruisketta ja tietäähän miten siinä kävi.. Asennoidun kuitenkin asiaan niin että kätilöt on ammattilaisia ja tietävät mitä tehdä... tuskin oli eka kerta niillekään. Ja sehän on aivan luonnollista. Toiselta lapselta annettin peräruiske. Isä ja kätilöopiskelija juttelivat mukavia kun meikäläinen istui pöntöllä sermioven takana jonka äänieristys oli nolla. Alkoi jo itteäkin tilanne naurattaa vaikka supistukset oli valtavia tuossa vaiheessa. No, eihän se suoli tälläkään kertaa kokonaan tyhjentynyt, mutta synnytys oli niin nopea ja kivukias että ei siinä kerennyt muuta miettimään...
Joten häpeillä ei kannata kävi miten kävi... Tsemppiä!
 
kyllä se hormonitoiminta hoitaa..
Mulla ainaki kävi niin että kun supistukset alkoi, ei enää huvittanu syödä mitään ja suoli alkoi toimia..
kyllä silti yhtaikaa vauvan kanssa tuli myös muutakin, mutta sama kai se, kyllä siinä niitä eritteitä muutenkin tulee.. ;)

On muuten kumma juttu kun kätilöt sanoo aina että nyt sit ponnista niinku tekisit isoa kakkaa..?????????????

Eikai se tenava peräsuolesta synny? ei mun lapset ainakaan ole..


:whistle:
 
Bianca
Multa kysyttiin että haluanko vesiperäruiskeen kun siirryttiin synnytyssaliin.Otin ilomielin, kun muutenkin olin kärsiny ummetuksesta ja sen takia kivuista.Oli varmasti helpompi kuin olisi ollu suoli täynnä.
Ja en mäkään ole koskaan ymmärtäny kun sanotaan että ponnista kuin kakkaa.En todellakaan ponnistanu niillä lihaksilla lasta maailmaan.
Vauvan ponnistamista voi harjoitella etukäteen kotona.Eli mennä vaikka selinmakuulle ja puhaltaa kuin kynttilää pitkään, niin löytää ne oikeat lihakset.
 
laitettiin 3 kertaa, kun meni viikko sairaalassa kun käynnistelivät.poika oli jo niin iso kokone että ulos hinnalla millä hyvänsä.Eikä olisi hävettäny vaikka olisi tullu ulos muutaki ku vauva, normaaliahan tuo on.
 
Shaina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2005 klo 14:02 Äiskäpäiskä kirjoitti:
mulla tyhjeni parin päivän aikana ennen synnytystä itekseen niin, että sitten kun synnärillä laitettiin peräruiske niin ei tullut melkein mitään. Kätilö sanoi, että suoli yleensä tyhjenee itekseen kun synnytys lähestyy, jos siis kännistyy itekseen. Johtuu kuulemma hormoneista.
Samoin. Mulla vaan tyhjeni samana päivän kun synnytin. Illan juoksin paskalla enkä ees tajunnut, että se synnytystä enteilee. Aattelin vaan, ett pitikö vielä rapatauti saada tähän väliin :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2005 klo 00:48 hipsu kirjoitti:
kyllä se hormonitoiminta hoitaa..
Mulla ainaki kävi niin että kun supistukset alkoi, ei enää huvittanu syödä mitään ja suoli alkoi toimia..
kyllä silti yhtaikaa vauvan kanssa tuli myös muutakin, mutta sama kai se, kyllä siinä niitä eritteitä muutenkin tulee.. ;)

On muuten kumma juttu kun kätilöt sanoo aina että nyt sit ponnista niinku tekisit isoa kakkaa..?????????????

Eikai se tenava peräsuolesta synny? ei mun lapset ainakaan ole..


:whistle:
Näin ne sano mullekki ja niin myös tein,en kyllä ois osannu alkaa erottelemaan siinä ponnistussuppareissa että millä lihaksilla sitä nyt ponnistaa...Oli vaan se PAKKO tehä mitä kroppa käskee :D
 

Yhteistyössä