Sulatejuustoista kysymys

Osaako joku viisaampi sanoa, että saako noita perussuomalaisia sulatejuustoja syödä, kuten esim. Valion kippari? Ostin tänään sitä ja ehdin syödäkin leivän päällä, kunnes luin tuoteselosteesta, että se sisältää maitoa mutta ei puhuttu pastoroidusta mitään. Tuolla ruokavalio-osiossa sanottiin kyllä, että tunnettujen suomalaisten meijereiden juustot on turvallisia, mutta nyt alkasin miettiä tuon Kippari-juuston kohtaloa... Mites muut, ootteko uskaltanut syödä normaalisti tuorejuustoja, fetaa, homejuustoja tms?
 
Mä olen kyllä yrittänyt pysyä vaan noissa juustoissa jossa on käytetty pastoroitua maitoa... Tosin aurajuustosta en ole pystynyt luopumaan! En kyllä mitään muita sinihomejuustoja ole uskaltanut syödä kuin Auraa. Tuorejuustoja vältä, sillä eihän siittä niin pitkä aika ole kun Valion silloisissa Hovi juustoissa oli listeriaa...

Nämä nyt oli omia mietteitäni... en kuitenkaan panikoituisi tuosta sulatejuustosta. Kyllä periaatteessa mun mielestä suomalaisiin meijereihin voi luottaa.
 
Suvinen Kiitos vastauksesta :) No olen yrittänyt välttää pääasiassa kaikkia pehmeitä juustoja ja olinkin ihan varma, että tuo sulatejuustokin on tehty pastoroidusta maidosta, mutta väärässä olin. No ei auta, kuin seurata, että tuleeko jotain oireita. En haluaisi saada turhaa tartuntaa oman syömisen takia, mutta en myöskään haluaisi stressata/pilata koko raskautta miettien mitä suuhun uskallan laittaa suuhun. Mutta pakostihan nämä asiat pyörii päässä..
 
Nyt löysinkin itse aika hyvin vastauksen Valion sivuilta, kun aloin tarkemmin etsimään:

"Kaikkien Valion juustojen puhtautta valvotaan tiukasti. Tuotteissa ja tuotantoympäristössä ei sallita Listeria bakteeria. Tämä varmistetaan korkealla tuotantohygienialla. Esimerkiksi AURA sinihomejuuston tuotantoympäristöstä puhtausnäytteet otetaan päivittäin. Sulate-juustot ja Viola tuorejuustot kuumennuskäsitellään ja pakataan kuumina, mikä takaa niiden turvallisuuden ja säilyvyyden. Tuotanto on myös viranomaisten valvomaa."

Joten tuskin on mitään hätää :)
 
Kyllä mä olen syönyt niin fetaa, mozzarellaa kuin esim. Viola tuorejuustojakin. Luotan niin paljon suomalaiseen tuotantohygieniaan ja laadunvalvontaan, että uskallan syödä. Listerian saaminen on kuitenkin lähes yhtä todennäköistä kuin lotossa päävoiton voittaminen, jos siis suomalaisissa tuotteissa pysyttelee.
 
Kyllä mä olen syönyt niin fetaa, mozzarellaa kuin esim. Viola tuorejuustojakin. Luotan niin paljon suomalaiseen tuotantohygieniaan ja laadunvalvontaan, että uskallan syödä. Listerian saaminen on kuitenkin lähes yhtä todennäköistä kuin lotossa päävoiton voittaminen, jos siis suomalaisissa tuotteissa pysyttelee.
No näin mäkin ajattelin, kun luin jostain, että listeria on harvinainen. Todennäköisempää on kuulemma joutua auto-onnettomuuteen kuin saada listeriabakteeri. Tottahan näitä tällaisia asioita aina miettii, koska tietää, että jos sen saa, niin se voi olla kohtalokas. Mutta toivotaan ettei turhaan luoteta suomalaiseen laatuun :)
 

Yhteistyössä