Sukupuolisidonnaisuus lapsen tarvikkeiden väreissä?

km
mä käytän kaikkia värejä sekä tytölläni että pojillani. Mun mielestä väri ei oo se ratkaisevat tekijä vaan tyyli. Tietenkää pojille en laita prinsessaröyhelöisiä vaatteita, mutta jos löytyy neutraalin tyylistä "tyttöjen väristä" niin kyllä ne käyttää. Tosin eskarilainen on alkanu sanoo että ei punaista mieluusti laita, pienemmät käyttää kaikkea mitä laittaa päälle. Eskarilaiselle (on poika) oon nyt ostanutki vain poikien värejä ettei sitä kiusata ainakaa vaatteiden takia. Mutta nytki tytöllä päällä vaaleansininen huppari ja vauvalla (poika) on pinkki kestovaippa.

Ja mitä väreihin tulee, niin vaaleanpunainen on alunperin ollu poikavauvojen väri.

juu
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Käytettekö lapsen sukupuolesta välittämättä esim. pojalla vaaleanpunaisia tutteja ja tuttipulloja tai esim. kestovaippoja? Vaikuttaako lapsen sukupuoli väri- ja kuviovalintoihin lapsen tarvikkeissa ( vaunut, istuin, pullot, lelut, tutit, vaipat yms.)
Naureskelin just yksi päivä, kun huuto.netissä kaupattiin tyttö- ja poikasävyisiä pukluliinoja. En olisi edes huomannut eroa, ellei sitä olisi mainittu (kuviossa nallella oli vaaleansin. paita/vaal.pun paita).

Mua ei niinkään nuo tuttipullot yms hirveesti vaikuta, mitä väriä on. Ehkä se on siinä, että tykkään aika kirkkaista väreistä (vaikka lime, keltainen ym). Vaipoissa on sellainen, etten osta niitä itse vaan mulla tekee lapselle oma äitini vaipat. Joten ne on sellaisia molemmille sopivia, ovat vähän uusretron tyylisiä. Vaikka hänellä kaikki lapsenlapset ovatkin poikia. Mun mielestä noissa ei ole niin väliä.

En kuitenkaan halua pukea pojalle mitään pinkkiä hörhelöunelmaa päälle, tai tytölle mitään kovin poikamaista. Ei mua haittaa, jos muutama tuote on enemmän suunnattu jommalle kummalle, mutta pääosin tykkään että ovat sitä omaa vaatetta. Tosin mulla on vaatteissakin kyllä suht neutraalit värit, tosin se johtuu siitä ettemme tienneet kumpi on tulossa (vaikka oltaisiin haluttu tietää).

Hieman mua häiritsee, että on aika vähän tarjontaa semmosissa vähän neutraalimmissa väreissä. Kun ei tiennyt raskauden aikana kumpi tuli, niin ärsyttä kun kaikki oli vaan vaaleanpunaista tai vaaleansinistä. Kun kyllähän sitä joka tpaauksessa haluaa lapselle vähän muutakin kuin yhtä väriä!! Uusretroa olen sitten hieman ostellut, mikä on mun mielestä pieni pelastus varsinkin vauvojen vaatteissa.

lai-ne harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja elvi-neiti:
Lapsi on vasta mahassa, mutta ajattelin ostaa hänelle kaikkea iloista ja värikästä ja nättiä, paitsi en vaaleanpunaista. Kaikki muut ovat mielestäni unisex-värejä.
miksi vaaleapunainen ei ole?

me on käytetty aina kaikkia värejä mitä lapset on tahtoneet pitää. mulla kaksi poikaa. 10v lempipaita on vaal pun t-paita ja pienempi viiletti jopa marjapuuronvärisessä mekossa erään kesän.

mun mielestä lapsella on itse oikeus päättää.

c
Meillä käytetään kaikkia värejä =)
Tytön potta on musta ja sänky vaaleansininen. Vihreä ja oranssi käytetyimmät värit vaatteissa, mutta jotain vaaleanpunaistakin löytyy kun ei pääse karkuun nykyään =(

c
ITse ihmettelen kuinka vähän lapsille annetaan valinnanvaraa. Lapset näkyy olevan usein mm. shoppailemassa mutta niiltä ei kysytä mitään. Jep, 4-5 vuotiailta kun ne vaatii mutta kun 1v:kin osaa kyllä jo valita esim. kahdesta paidasta kumpi on mieluisampi ja valinnat ja vaikutusmahdollisuus on hyväksi kehitykselle. Meillä tyttö suosii nimenomaan vihreää ja luultavasti vuoden parin pääästä sitä äitille ällöä vaaleanpunaista ;)

Meidän tyttövauvalla käytetään kaikenlaisia värejä. Sinistä harvemmin, en siitä niin pidä, mutta vihreää, keltaista, valkoista, ruskeaa, mustaa, punaista.. Nyt olen ihastunut violettiin.
Vaunut on harmaa-mustat, pinnis valkoinen. Lahjaksi saadut onkin sitten lähes poikkeuksetta punaista tai vaaleanpunaista. :whistle:

pihi
Alkuperäinen kirjoittaja c:
ITse ihmettelen kuinka vähän lapsille annetaan valinnanvaraa. Lapset näkyy olevan usein mm. shoppailemassa mutta niiltä ei kysytä mitään. Jep, 4-5 vuotiailta kun ne vaatii mutta kun 1v:kin osaa kyllä jo valita esim. kahdesta paidasta kumpi on mieluisampi ja valinnat ja vaikutusmahdollisuus on hyväksi kehitykselle. Meillä tyttö suosii nimenomaan vihreää ja luultavasti vuoden parin pääästä sitä äitille ällöä vaaleanpunaista ;)
Ensinnäkin mä ostan vaatteet yleensä viimeisistä tarjouksista. 1 v ei osaa katsoa sitä hinta- tai kokolappua, ja ihan viimeisimmissä alennuksissa ei ole yleensä valinnanvaraa pahemmin.

Jos pojan taas päästää kaupassa "irti", se haluaisi kaikki tyttöjen mekot:D

Mutta ostan mä silti vaatteita toisinaan sillä perusteella mistä tiedän sen tykkäävän. Jo vauvana kerran kaappasi rekistä ohi mennessä yhden puseron ja näytti olevan niin ihastunut siihen, että ostin. (Oli se kyllä tarjouksessakin:)

Yhteistyössä