Sukupuolisidonnaisuus lapsen tarvikkeiden väreissä?

Käytettekö lapsen sukupuolesta välittämättä esim. pojalla vaaleanpunaisia tutteja ja tuttipulloja tai esim. kestovaippoja? Vaikuttaako lapsen sukupuoli väri- ja kuviovalintoihin lapsen tarvikkeissa ( vaunut, istuin, pullot, lelut, tutit, vaipat yms.)

Itse en ole sukupuolisidonnaistenvärejen kannattaja mutta silti huomasin että pojalla käytetään koko ajan vaaleansinisiä pullonrenkaita ja selvästikin jätän ne vaaleanpunaiset käyttämättä. Tuttikin on vaalenasinisellä renkulalla varustettu, tosin se ei ole vielä suussa edes käynyt. Ja kestovaipoissakin selkeästi suosin "poikavärejä" vaikka poika sitten kulkeekin röyhelöpaidoissa joihin ei taas moni poikaansa pukisi.

Mä ihan ehdottomasti suosin mein tytöillä ns. tyttövärejä. Mutta on meillä muutama sininen ja vihreäkin vaippa...ja junavaippakin löytyy :) Mutta jos ois ollut valinnanvaraa, olisin valinnut vaaleanpunaista ja vaikka kissoja :)

-
Voisin pukea tyttöni vaaleansiniseen ja muihin poikaväreihin, mutta pojalleni en laittaisi vaaleanpunaista päälle. Kirkkaanpunainen kylläkin kävisi mielestäni pojallekin.

mm
on meän tytöllä selkeesti poikamaisiakin vaatteita, sinistä ja vihreetä, mut kyllä sitä mielummin pukee tyttömäisesti kuitenkin, pinkkiin ja hello kittyyn :D
tutin vaal punasia, ku ne on vaan niin söpöjä.

mutta musta ei siis ole pakko olla tytöllä vaal.punasta ja pojalla sinistä :)

vieras
Meillä on pääasiassa tyttövärejä, mutta ollaan kyllä ostettu ns. poikavärejäkin. Meidän tyttö on vielä 1 vuotiaanakin lähes kalju joten pakkohan se on punaisiin pukea ettei pojaksi luulla :)

Mä tykkään ostaa pojalleni oranssia. Sinistä/vaaleansinistä en hirveesti osta, jotenkin tylsä väri. Punaisia vaatteita on myös.

Tuttipullo on oranssi (tosin tuo ei vielä juo pullosta), tutit on vihreitä (ei syö tuttia... :D ). Ostan sen mukaan, mikä näyttää kivalta.

elvi-neiti
Lapsi on vasta mahassa, mutta ajattelin ostaa hänelle kaikkea iloista ja värikästä ja nättiä, paitsi en vaaleanpunaista. Kaikki muut ovat mielestäni unisex-värejä.

Ollaan käytetty pojilla vaaleanpunaisia kestovaippoja, tuttipulloja yms. Kotona saatan laittaa vaaleanpunaisen vaatteenkin, esim. moni yöpuku on ollut vaaleanpunainen. Ostanut en kyllä ole mitään vaaleanpunaista, enkä pue vaaleanpunaisia vaatteita pojille jos lähdetään kotoa johonkin.

Muoks. punainen ei kuitenkaan mielestäni ole mikään tyttöväri, joten sitä käytetään kyllä vaatteissa paljonkin.

ääh
Saman jutun olen huomannut. Kovasti olen sukupuolijaottelua vastaan väreissä, mutta niin vain en voinut ostaa vaaleanpunaista tuttia. Sellaiseen tumman vaaleanpunaiseen sekä violettiin kykenin kuukausien kuluttua, kun totesin, että on käytännöllistä, että kaikki tutit ovat erilaisia. Tuteissa sanon puolutuksekseni, että pahimpana tuttikautena suuri osa vaatteista oli lahjaksi saatuja ja sinisiä, joten siniset tutit sopivat yhteen.

Tuttipullot olivat kaikki sinisiä, sen sijaan jonkun muovilautasen ostin vaaleanpunaisen, kun mielestäni ruoka näyttää sinisellä lautasella pahalta. (Vihreä tai valkoinen olisi ollut vielä parempi, mutta niitä ei ollut.)

Vaunut valitsi mies, tuli näemmä aika miehekkäät, mutta siinä taisi olla enemmän syynä malli sekä hinta kuin kuosi. (Ei ole kaikkein kaunein kummankaan mielestä.)

Autoja, ämpäreitä ja lapioita sen sijaan ostan varsinkin punaisina ja keltaisina, sillä poika tuntuu tykkäävän niistä väreistä. Myös uimavaatteet ovat punaiset jo turvallisuussyistä.

Onnelmatapaus
Tytölle ostettiin sininen nalle-kuvioinen matkasänky, koska se oli sievin valikoimasta. Sitteri oli kans sininen. Vaunut mustat. Pojalla oli pari v.pun. tuttia. Tyttö on aina käyttänyt kaikkia värejä vaatteissaan, poika muita paitsi v.punaista. Ostettiin kyllä sille vauvanukke, jolla v-punaiset röyhelövaatteet. Itse valitsi :D

Hop
Meillä kaksoset, tyttö ja poika. He ovat paljon perineet vaatteita ja tarvikkeita isoveljeltä. Joten paljon on sini- vihreä voittoista vaatteissa ja tavaroissa. Mie en tykkää v.punaisesta värinä, joten sitä hyljeksin ihan tietoisesti.

Tyttö puetaan monesti ihan poikamaisiin vaatteisiin, mutta tykkään kuitenkin sukupuoliroolittaa vaatetusta. Esim traktori-kuvioinen sininen body + vaalean lilat hörhelöhousut (ei niin kamalan näköinen yhdistelmä kuin kuulostaa :D )

Usein meillä pyritään kuitenkin ostamaan neutraaleja värejä. Esim tutit ovat keltaisia, kun ei aina tiedä kumpi ensin hukkaa tuttinsa. Ja kaksosten kanssa ei aina jaksa katsoa minkä värinen kaula tuttipullossa on (eli poika juo välillä lilasta ja tyttö sinisestä).

Lyhyesti, jos vastauksen muotoilisin, niin meillä on mahdollisimman neutraaleja, mutta kuitenkin aavistuksen sukupuoliroolitettuja vaatteita ja tarvikkeita :D

-
En pidä tyttömäisistä vaatteista. Puen tyttövauvani mieluiten raikkaasti käyttäen kaikenlaisia värejä valkoista piristämässä. Mutta on tyttöä vaatetuksen vuoksi luultumonesti pojaksi... kun ei olepitsejä eikä röyhelöitä.

ääh
Pitää vielä lisätä vaatteista. Mulla tulee käytettyä paljon sinistä pojalla ihan siksikin, että se sopii hänelle. Ruskea ja tumma oranssi sekä vihreä eivät näytä ollenkaan niin hyviltä. Toisaalta myös punainen sopii, joten sitäkin vaatekaapista löytyy paljon. Kirkkaan punainen musta ei ole tosin erityisen tyttöväri.

Poika sai myös vauvana vaaleanpunasävyisen yöpuvun ja sitä tuli käytettyä paljon, vaikka aluksi se tuntui hassulta. Myöhemmin se ei näyttänyt yhtään tyttömäiseltä, joten sekin lienee pitkälti tottumuskysymys. Sen sijaan ihan nätti pinkki-violetti body jäi vähälle käytölle muualla kuin kotona.

Mulla oli pojalla pari vaaleanpunaista tuttia ja kestovaippaa jo ihan huumorin vuoksi kun oli jotenkin söpöä :D
Muutenkin käytän hänellä aika neutraaleja värejä kuten oranssia, vihreää ja ruskeaa.
Toisin johtuu varmasti vaan siitä että en pidä tumman- enkä taivaansinisestä enkä mustastakaan pahemmin ja ne nyt on niitä yleisempiä poikien värejä mitä on tarjolla.

Tytöllä on ihan pinkki maailma omasta toivomuksesta. On jo niin iso että voi itse vaikuttaa oman vaatekaapin sisältöön.

Mulle on jostaan syystä helpompi pukea poikaa neutraalisti kuin tyttöä.

ääh
Tästä ketjusta tuli taas mieleeni kuinka hankalaa on poikaa pukea muuta kuin yltiöpoikamaisiin vaatteisiin, kun ns. retrovärit eivät sovi pojan ihonväriin.

Kun ruskea, oranssi ja vihreä harvoin sopivat, alkaa valikoima olemaan lähes täysin sitä perustylsää poikavaatetta. Eikä tietty harmaa ja mustakaan näytä hyvältä. Usein rumia kuvia ja muutenkin ankeita. Voi kunpa olisi raikkaita ja iloisia lapsekkaita vaatteita kirkkaissa ja pastellisävyissä enemmän. (POP on saamassa musta näemmä asiakkaan ihan just kohta.)

Musta nuo sukupuolisidonnaiset värikoodit on siinä määrin ällö keksintö, että ihan tietoisesti olen välttänyt niiden käyttöä. Tästä osoituksena mun pojalla on ollut 4,5-vuotisen elämänsä aikana ehkä 10 sinistä vaatetta - kaikki lahjaksi saatuja. (Mä en siis vaan tykkää sinisestä väristä enkä todellakaan käytä sitä pojalla siksi, että niin kuuluu tehdä.) Myös just noissa muissa tarvikkeissa ollaan vältetty noita kaikkein kategorisimpia värejä ja "tahallaan" käyetty esim. vaaleanpunaista.

Meidän tytöllä on jonkin verran vaalenpunaisia vaatteita, mutta niistä suuri osa on tullut lahjaksi. Pidän itse mm. vihreistä/ruskeista/oransseista vaatteista ja tarvikkeista ja ostan yleensä omaa silmääni miellyttäviä asioita, tuo 6kk ikäinen tyttö kun ei vielä osaa omaa kantaansa asiaan sanoa. :D Olen puoliksi tarkoituksella ja puoliksi siksi, etten erityisesti pidä vaaleanpunaisesta, jättänyt ostamatta kauheat määrät vaalenpunaista.

vinci
meillä pojat käyttää kaikenlaisia vaatteita tosin ihan hirmu kukkakuvioisia enkä pinkkejä oo päälle laittanut.
esikoinen (eskari-ikänen siis)
itse kaupasta valitsi itselleen punaset kurahousut sinisellä takilla ja punasila hanskoilla sekä ruskeat kumpparit joissa vaaleenpunaset raidat ja kirkas pnkki sisus...se sisus mua eniten pistää silmään mut poika tykkää ja se on pääasia. ite kumppari on muuten vaaleenpunasine raitoineen ok!
eli oikeestaan saa olla mitä väriä vaan kunhan ei oo ns tyttökuvioita. ite ne ostasi vaaleenpunasta kauluspaitaa ihan äkkiä pojille.
jos olis tyttöjä niin käyttäsin niillä kyllä ihan kaikkea myös "poika" vaatteita!

Yhteistyössä