"Sukupuolineutraalius" lasten lelujen suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "titta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"titta"

Vieras
Millaisilla leluilla lapsenne leikkivät? Pidättekö "tyttöjen" ja "poikien" lelut erikseen, vai leikkivätkö lapsenne sekaisin autoilla ja nukeilla?

Meillä lapset ovat aina saaneet valita itse, millä leikkivät. Nuorimmainen poika on mieltynyt isosiskolta saamiinsa nukkeen ja nukenvaunuihin, tykkää pukea vauvaa ja pitää siitä huolta. Mielestäni tässä ei ole mitään erikoista, mutta naapurin rouva auttavaisena koki tarpeekseen tulla nyt illalla valistamaan minua siitä, miten kasvatan pojastani homoa. :)

Sellaista täällä, mites teillä?

Meillä nelivuotias poika tykkää kovasti leikkiä leikkikeittiöllä ja siskonsa 2 v ajelee tukkirekka-lelulla. Välillä molemmat keittelevät ruokia ja sitten yhdessä myös tekevät "peltotöitä" lelutraktorilla. Leikkikööt millä leikkivät kunhan heillä on hauskaa !

Ei lelu tee lapsesta homoa tai heteroa, turha moisia edes miettiä vaikka kuka sanoisi mitä.

Vieläkö löytyy niin tyhmiä ihmisiä jotka luulee että homoksi voisi kasvattaa? :D

Näköjään! :D

Ja siis ihan selvennyksenä, meillä tosiaan lapset saa leikkiä leluistaan ihan vapaasti niillä jotka kiinnostaa. Ja ihan samalla tavalla saavat sitten aikanaan tuoda kotiin ihan kumpaa sukupuolta edustavan kumppanin vaan, ei tarvi huolehtia ettei vanhemmat hyväksyisi.

Meillä tyttöjä ja poikia. Lapset saavat ihan sukupuolineutraalisti leikkiä millä leluilla haluavat. ns.molempien leluja meiltä löytyy.
Minusta on tärkeintä juuri se,että sekä tytöt että pojat SAAVAT leikkiä millä haluavat.
Heille pitäisi suoda se mahdollisuus.

Saavat leikkiä millä leluilla haluavat, ja vaikka itse olen yrittänyt välttää erilaisten stereotypioiden vahvistamista, niin silti sitä saa itsensä kiinni ihastelemasta kaivuria kun rattaissa istuu poika. Siinä on sitten paha vedota siihen kuinka poika nyt vaan "luonnostaan" tyykkää enemmän pihalla olevasta kaivurista kuin kukista :D

[QUOTE="vieraana";30763185]Saavat leikkiä millä leluilla haluavat, ja vaikka itse olen yrittänyt välttää erilaisten stereotypioiden vahvistamista, niin silti sitä saa itsensä kiinni ihastelemasta kaivuria kun rattaissa istuu poika. Siinä on sitten paha vedota siihen kuinka poika nyt vaan "luonnostaan" tyykkää enemmän pihalla olevasta kaivurista kuin kukista :D[/QUOTE]

Todellisuudessa se kiinnostus tulee lapsella luontaisesti eikä äiti siihen juurikaan pysty vaikuttamaan. Johan sen huomaa näistä "Ei pojille pyssyjä"-äitien lapsista, salaa ne hakee ne pyssynsä vaikka tikusta, jos luonto siihen vetää. Joten jatka vain samaa rataa :)

Mielestäni on menty aivan väärään ääripäähän tämän lelujutun kanssa. Äideille on tärkeää näyttää ulospäin suvaitsevaisilta ja poika lähes pakotetaan prinsessajuttuihin. Muoti-ilmiö, jonka suvaitsisi jo laantua. Nykypäivänä sukupuolisuus on paha juttu vaikka sen pitäisi olla toisinpäin. Miksi ihmiset eivät enää kunnioita miehiä ja naisia? Miksi kaikkien pitää olla sitä yhtä ja samaa sukupuoletonta ihmismassaa?

On meillä kaikenlaisia leluja ollu ja on pojan saatavilla. On hoitanu vauvaa siinä kun leikkiny autoillakin. Niin se vaan menee että jos leluja on jokalähtöön niin sekä tytöt että pojat leikkivät yhtälailla nukeilla ja keittiöllä kun autoillakin ja dinoilla. Emme ole myöskään kieltäneet pyssyleikkejä lapselta. Ei sillä kovin viehtymystä ole ollutkaan sellasiin vaikka on leikkiny ja leikkii pyssyleikkejä.

Meillä saa leikkiä millä tykkää. Isompi poika tykkää kaikesta missä on moottori,( siis oikeissa versioissa). Eli esim. autot, traktorit, nosturit, raivaussahat, ruohonleikkurit jne.
Pienempi taas tykkää kaikista örkeistä, supersankareista, hirviöistä ym. ukkeleista. Molemmat tykkää pyssyleikeistä.
3v. tyttö taas leikkii ihan kaikella: keittiöleikit, autot, ukkelit, nuket... Tällä hetkellä suosikkeja on keittiöleikit, Palomies Sami-lelut ja TMNT:t.

Vanhin tyttö aikoinaan leikki niin pet shopeilla ja barbeilla kuin hirviö/mutantti/sankari ukkeleillakin. Autot tms. ei kiinnostanu.

Kyllä ei pojalla luontaisesti mikään kaivurikiinnostus tule. Opittu juttu se on.

Me teimme ihmiskokeen. Pojalle en ikinä ihmetellyt, että katopa kun on hieno trakroti/auto/kuorma-auto. Eikä sitä autot ole ikinä siis kiinnostaneet, eikä se ihmeemmin ole niillä leikkinyt.

Tytölle sen sijaan aina muistin aina työkoneen nähdessäni ihmetellä, että kato miten hieno traktori, eikö lähdekin kova ääni/onpas mahtava kuorma-auto tuossa. Tulos on se, että tyttö bongaa kaupungilla kaikki nosturit, halusi joululahjaks traktorin ja yksi lempileluista on betoniauto.

Toki otanta on pieni, mutta en usko tämän olevan sattumaa.

Meillä on neljä tyttöä ja yllätys yllätys, suurin osa leluista on "tyttöjen" leluja....löytyy kyllä junarata ja autojakin ja on niilläkin leikitty, mut enemmän kiinnostaa nukkeliiton ja tällä hetkellä hepat kaikissa muodoissa.
Kauhistuin, kun hoplopissa kaveri kielsi poikaansa ajamasta hello kitty potkulaudalla:o

Olen Pph ja en kyllä näe eroa tyttöjen ja poikien leikeissä tai leluvalinnoissa. Kaikki leikkii kaikilla leluilla. Aina löytyy lapsia, jotka on erityisen innostuneita autoista, mutta molemmista sukupuolista.

[QUOTE="mmmm";30763485]Meidän pojalla on sekaisin kaikkea. Tykkää eniten leikkiä legojunalla.[/QUOTE]

Meidän tytöllä on myös sekaisin kaikkea, mutta tykkää eniten leikkiä legojunalla.

Jos tämä on kasvatuksesta kiinni niin mitäs homojen vanhemmat on mieltä? Muut kasvatettiin hyvin, mutta tämä yks päätettiin tehdä vahingossa homoksi...

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30763394:
Todellisuudessa se kiinnostus tulee lapsella luontaisesti eikä äiti siihen juurikaan pysty vaikuttamaan. Johan sen huomaa näistä "Ei pojille pyssyjä"-äitien lapsista, salaa ne hakee ne pyssynsä vaikka tikusta, jos luonto siihen vetää. Joten jatka vain samaa rataa :)

Mielestäni on menty aivan väärään ääripäähän tämän lelujutun kanssa. Äideille on tärkeää näyttää ulospäin suvaitsevaisilta ja poika lähes pakotetaan prinsessajuttuihin. Muoti-ilmiö, jonka suvaitsisi jo laantua. Nykypäivänä sukupuolisuus on paha juttu vaikka sen pitäisi olla toisinpäin. Miksi ihmiset eivät enää kunnioita miehiä ja naisia? Miksi kaikkien pitää olla sitä yhtä ja samaa sukupuoletonta ihmismassaa?

No eihän se nyt niinkään mene, kiinnostuksenkohteet ovat kyllä hyvin pitkälti opittuja. Meillä on sekä tyttöjä että poikia, kaikki saaneet leikkiä mieleisillä leluilla sukupuoleen katsomatta. En sanoisi tätä suvaitsemisen ääripääksi, miksi lapselle täytyisi tuputtaa sukupuolinormeihin sopivia mielenkiinnonkohteita? Mielestäni lapset saavat valita itse, mistä tykkäävät.

Yhteistyössä