SUKUPUOLINEUTRAALIT nimet ?? Apuja thänks

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva nimeä vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei tunnu olevan näin. Paljon kohtaa edelleen sitä, että pojalla ei voi olla vaaleanpunaisia vaatteita eikä tytölle edes osteta autoja, joilla leikkiä.

Kyllä meidän pojilla on välillä pinkkiä ja vaaleanpunaista vaatteissa, kavereideni pojilla myös. Ei ne nykyään aina ole vain tyttöjen värejä. Esikoinen kun oli vauva niin ostettiin kaikenlaisia leluja. Poika valitsi aina autot yms nallejen ja nukkejen seasta. Toisesta lapsesta on vielä vaikea sanoa millä mieluiten leikkii, mutta esikoinen on hulluna kuorma-autoihin, traktoreihin ja kaikkiin koneisiin. Kai se on pojalla verissä, kun isä, pappa ja isopappa työskentelevät kaikki koneiden parissa. :) Siltikään en pitäisi mitenkään outona nukella leikkivää poikaa, tai autoista tykkäävää tyttöä, mutta tää sukupuolineutraali kasvatus menee yli hilseen.

Mun mielestä ap:n kasvatusmetodit kuulostaa hyviltä, mutta en kuitenkaan kutsuisi sitä sukupuolineutraaliksi kasvatukseksi, vaan normaaliksi kasvatukseksi, joka on salliva, tasa-arvoinen ja reilu.

Tämä aihe nostattaa metelin siksi, että yleisesti sukupuolineutraalista kasvatuksesta taitaa tulla mieleen tämä eräskin perhe, joka ei ole kertonut kenellekään lapsensa sukupuolta (vanhemmat nimeltään Susi ja Kettu ja oliko se lapsi sitten Ruu??), ei edes lapsen isovanhemmille. Mitäköhän esim. koulussa tapahtuu, kun pitäisi tietää meneekö tyttöjen vai poikien liikuntatunnille?

• Tykkää
Reactions: Aamuäree ja Oisku
Mä tässä lähiaikoina vasta hokasin että oman poikani nimi on kai sukupuolineutraali:confused: Lenni on siis hänen nimi. Mutta tämä on ollut kyllä ihan silkka vahinko enkä muista että ristiäisten alla olisin miettinyt että nimi olisi neutraali,mielestäni se on ihan silkka pojan nimi mutta nyt kun miettii niin voisi se sopia tytöllekkin....

Lenni taitaa olla enemmin miehen nimeksi vakiintunut. Naisia alle 49 ,miehiä alle 2102. Eikä nimeä ole vuoden 1959 jälkeen naisille annettu yhtään....

Vaikka emme halua edistää stereotyyppisiä käyttäytymismalleja, emme myöskään halua välittää ajattelutapaa, että lapsen sukupuoli pitäisi piilottaa tai kieltää.

Sukupuolineutraaleissa nimissä ei ole mitään vikaa, mutta kehottaisin ap:ta kuitenkin vielä pohtimaan nimenannon perusteita sekä sitä, kuinka aikoo jatkossa tukea lapsen sukupuoli-identiteetin vahvistumista.
Hei come on nyt. Sukupuolineutraali ja sukupuolen kieltäminen ovat kaksi eri asiaa ja lähtökohdatkin hieman erit ihmisellä, joka on itsekin kasvatettu sukupuolineutraalisti kuin panikoivalla ensikertalaismammalla.

[QUOTE="torsti";24256868]Kyllä meidän pojilla on välillä pinkkiä ja vaaleanpunaista vaatteissa, kavereideni pojilla myös. Ei ne nykyään aina ole vain tyttöjen värejä. Esikoinen kun oli vauva niin ostettiin kaikenlaisia leluja. Poika valitsi aina autot yms nallejen ja nukkejen seasta. Toisesta lapsesta on vielä vaikea sanoa millä mieluiten leikkii, mutta esikoinen on hulluna kuorma-autoihin, traktoreihin ja kaikkiin koneisiin. Kai se on pojalla verissä, kun isä, pappa ja isopappa työskentelevät kaikki koneiden parissa. :) Siltikään en pitäisi mitenkään outona nukella leikkivää poikaa, tai autoista tykkäävää tyttöä, mutta tää sukupuolineutraali kasvatus menee yli hilseen.[/QUOTE]

Ai että teillä ihan on.

No, hyvä niin. En puhunutkaan teistä juuri, vaan yleisesti. Että tällaista mentaliteettia edelleen näkee.

Kyl meillä saa lapset ite valita millä leikkii, on autoja on nukkeja on sinisiä ja punaisia leluja.. tytöillä on lyhyet hiukset (koska eivät vain kasva pidemmiksi).. ite oon myös lapsuudessani saanu autoradan joulupukilta ja lennokin synttärilahjaksi

Mut en mä ole tienny et se on sukupuolineutraalia kasvatusta :)

Tällä hetkelläkin minun vanhimmalla tytöllä on raktori t-paita päällä, keskimäisellä on pinkit housut ja turkoosi paita, nuorimalla tytöllä on vihreä potkupuki Mut en mä koe tätä mitenkään sukupuolineutraaliksi ku meidän tytöt tievät olevansa tyttöjä.

tyttöjen huoneen seinät on vaalean lilat mattona on automatto ja verhot on oranssit. Mut kyl meil sitä hello kittyäki löytyy.

Vanhin tykkää käyttää lierihattuja keskimäinen lippalakkia (lapset on 3½v, 1½v ja ½v)

johonkinhan se raja on vedettävä. Suojeltava lasta kiusaamiselta ja silti antaa vaihtoehtoja. :) Tän varmasti ymmärtää tyhmempikin.

no mä en ymmärrä yhtään. Itse inhoan jaottelua oli asia sitten mikä tahansa joten mun mielestä toi että kerrotaan että halutaan toteuttaa sukupuolineutraalia kasvatusta on ihan sivuseikka. Mun kumpikin poika on saanut itse valita lelut ja vaatteet jne. Mekkoja ei ollut tarjolla mutta kun toinen sellaista pyysi monta kuukautta sen hänelle ostin. Kukaan ei kiusannut lasta kolmen kuukauden aikana jona hän mekkoa piti. Tarhassa lapset eivät edes kyselleet.

Miksi luulet automaattisesti että lasta kiusattaisiin? Toista lasta jonka lempipaita oli vaalenpunainen kyllä koulussa jonkin aikaa kiusattiin mutta yllättäin yhtäkkiä oli kaikilla pojilla se vaaleanpunainen paita. Sehän on ihan neutraali väri nykyään kuitenkin.

Et siis kuitenkaan anna lapsen valita jos poika ei saa pukeutua miten tahtoo. Mun kasvatusperiaate ei ole minkään termin 'sukupuolineutraali' alla vaan ajattelen niin että lapsella on oikeus päättää itse tuollaisista asioista. Toisella pojalla on tällä hetkellä pitkät hiukset otsatukalla ja kai se jonkun mielestä olisi enempi tyttöjen juttu. Mun mielestä se on mun pojan asia millaiset hiukset tahtoo pitää ja muulla ei ole mitään väliä. Ja edelleen, kukaan ei ole kiusannut, poika nauroi kun futiskaveri mietti omko hän tyttö, sanoi että no en oo,

Sama juttu kuin kasvissyöntikeskusteluissa. 90% tulee julistamaan ihmisen hulluksi ja vegaanit pätevät kuinka he ovat parempia ihmisiä. Ja sitten ihmetellään, kun asiasta ei mielellään keskustele (toisin sanoen, halua hakata päätänsä seinään vapaaehtoisesti).

Niitä nimiä, anyone?

[QUOTE="Kaisa";24256904]

Mut en mä ole tienny et se on sukupuolineutraalia kasvatusta :)
[/QUOTE]

Ei se ehkä ihan vielä sukupuolineutraalin kasvatuksen tuntomerkkejä täytä, jos tytöillä on lyhyet hiukset siksi etteivät ne pidemmiksi kasva :)

johonkinhan se raja on vedettävä. Suojeltava lasta kiusaamiselta ja silti antaa vaihtoehtoja. :) Tän varmasti ymmärtää tyhmempikin.

no mä en ymmärrä yhtään. Itse inhoan jaottelua oli asia sitten mikä tahansa joten mun mielestä toi että kerrotaan että halutaan toteuttaa sukupuolineutraalia kasvatusta on ihan sivuseikka. Mun kumpikin poika on saanut itse valita lelut ja vaatteet jne. Mekkoja ei ollut tarjolla mutta kun toinen sellaista pyysi monta kuukautta sen hänelle ostin. Kukaan ei kiusannut lasta kolmen kuukauden aikana jona hän mekkoa piti. Tarhassa lapset eivät edes kyselleet.

Miksi luulet automaattisesti että lasta kiusattaisiin? Toista lasta jonka lempipaita oli vaalenpunainen kyllä koulussa jonkin aikaa kiusattiin mutta yllättäin yhtäkkiä oli kaikilla pojilla se vaaleanpunainen paita. Sehän on ihan neutraali väri nykyään kuitenkin.

Et siis kuitenkaan anna lapsen valita jos poika ei saa pukeutua miten tahtoo. Mun kasvatusperiaate ei ole minkään termin 'sukupuolineutraali' alla vaan ajattelen niin että lapsella on oikeus päättää itse tuollaisista asioista. Toisella pojalla on tällä hetkellä pitkät hiukset otsatukalla ja kai se jonkun mielestä olisi enempi tyttöjen juttu. Mun mielestä se on mun pojan asia millaiset hiukset tahtoo pitää ja muulla ei ole mitään väliä. Ja edelleen, kukaan ei ole kiusannut, poika nauroi kun futiskaveri mietti omko hän tyttö, sanoi että no en oo,

[QUOTE="mä";24256988]

Niitä nimiä, anyone?[/QUOTE]

Ehdotin jo Auria. Mitenkäs ois Kauri? Kaurisimpukoitahan pidetään arvossa monessa kulttuurissa. Taitaa kyllä olla enemmän pojan nimeksi vakiintumassa...

hei tykkäisitkö Juli-nimestä? tunnen Juli- nimisen miehen, ja oli aika yllätys kun tässä juuri joku aika sitten elokuviin tulleessa leffassa oli Juli tytön nimenä.. kiva nimi minusta

No aika moni meistä vanhemmista kasvattaa lapsensa siten sukupuolineutraalisti kun ap:kin, ajattelematta että se on mitään neutraalia. Minun nyt ripari-ikäisellä pojalla on yhä punaisia ja oransseja paitoja ( ollut jo pienestä asti ) ja "raukka" joutui punaisissa vaunuissa matkaamaankin. Tytöt taas halusivat pienenä lahjaksi radio-ohjattavat autot ja ne saivat. Mitä sukupuolineutraalia tuo on? Se on lasten toiven kunnioittamista ja maalaisjärkeä. Jos tyttö ei tykkää Hallo Kittystä niin miski sitä hänelle tuputtaa.
Mutta neutraaleja nimiä, vaikeaa: Vii, Kivi, Käpy, Reeti

Sukupuolineutraalilla kasvatuksella tarkoitetaan lapsen kasvattamista niin, että lapsen kehitystä ei ulkoisesti ohjata kohti mitään perinteisiä, ennalta määrättyjä sukupuolirooleja. Sukupuolineutraalia kasvatusta on perusteltu esimerkiksi sillä, että sen avulla voidaan välttää sukupuoliset stereotypiat ja antaa lapselle enemmän vapauksia määritellä oma identiteettinsä. Sukupuolineutraalin kasvatuksen katsotaan näin edistävän yksilön vapautta ja yhteiskunnallista suvaitsevuutta.

Sinulla on eri käsitys tästä asiasta kun minulla. Missään tapauksessa emme valitse lapsen puolesta. Lapsi tekee sen itse. Tulemme alkuun ostamaan sekä tyttöjen että poikienleluja, vaatteita jne. Lapsi saa valita mieluisensa kun kasvaa. Jos tyttö leikkii nukella tai poika niillä formuloilla niin emme toki ole epäonnistuneet :)

Voi herramunjee!! Taas näitä vanhempia, jotka antaa lapsen ITSE valita. Annatteko myös valita kaiken muun elämässään, kuten mitä syö, miten syö, miten nukkuu, miten leikkii jnejne??? Ei lapsen tehtävä ole valita ja olla aikuinen, vaan se on vanhempien tehtävä asettaa lapselle rajat ja raamit elämälleen! Aikuisena lapsi voi sitten itse päättää, mitä tekee! Ei lapsi osaa valita pienenä edes sitä, mitä haluaa syödä, miten sitten pitäisi osata valita sukupuolensa??????

Vaikka aika moni tuntuu pitävän aapeen tarkoittamaa sukupuolineutraaliutta "tavallisena nykyaikaisena kasvatuksena", niin ainakaan minun mielestäni ihan niin hyvin asiat eivät vielä ole. Toki edistystä on tapahtunut ja lapsen oma toive ja kiinnostuksen suuntautuminen otetaan tänä päivänä useammin huomioon, mutta kyllä ne sukupuolistereotypiat ovat yhä voimissaan.

Ihan pari esimerkkiä viime vuosilta mitä olen kuullut:

Pikku poika n 2v oli huomattavan kiinnostunut nuken hoivaamisesta, ja vanhempansa olivat siitä hieman nolona. Selittivät vierailleen että "kyllä se usein leikkii autoillakin".

Kaksi tyttöä ja yksi poika, iät 3-7, leikkivät naamiaisia. Poika pukeutui hameeseen, kun kerta olivat kaikki prinsessoja. Pojan isä meni ihan mykäksi, ja vierailu jäi huomattavasti suunniteltua lyhyemmäksi.

Tyttö halusi aloittaa jalkapalloharrastuksen, ja isovanhempansa ehdottivat noin kymmentä muuta soveliaampaa, lue tyttömäisempää, tilalle. Sellaiset n 55v isovanhemmat etteivät edes mitään ihan fossiileja.

Että ymmärrän aapeen ajatuksen. Ja kysymyshän ei ollut siitä, että haluaisi hävittää sukupuolet maailmasta tai omasta lapsesta, vaan se, että tiedostaa stereotypioitten olemassaolon ja pyrkii tietoisesti niistä irti.

Niin ja minusta Aale on kiva nimi :) Tuo mieleeni myös nimen Aalo, virolainen(?) naisen nimi kirjasta Sudenmorsian, mutta eikös sekin kuulosta Suomessa sukupuolettomalta?

Lyhyesti: Sukupuolineutraalilla kasvatuksella tarkoitan ettei lasta painosteta tyttöjen tai poikienvaatteisiin. Kaapista tulee löytymään kaikkea tytölle ja pojalle sopivaa. Lapsi saa kasvaessaan itse valita omat vaatteensa. Sama leluissa, huoneen väreissä ja muussa värimaailmassa. Nukkekoti tai formulatalli, lapsi saa valita itse. Sama harrastuksissa lapsen kasvaessa. Lapsi saa mahdollisimman paljon valita itse ja vaikuttaa itse.

Siis meinaatko sä, että jos se sun lapsi nyt on poika niin sä ostat sille kaapin täyteen mekkoja jos se niin halua... oolrait... tulikos nyt sitten väärää sukupuolta lapsi kun tälleen halutaan kasvattaa vai...