SUKUPUOLINEUTRAALIT nimet ?? Apuja thänks

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva nimeä vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24256455:
Ok.

Parissa esimerkissä tiedän, että neutraalius on tarkoittanut hirveää varovaisuutta 'vääränlaisten' asioitten suhteen, eli tytön huoneesta on löytynyt nimenomaan pojille miellettäviä leluja, ei lainkaan mitään tyttömäisiksi väreiksi miellettävää tms.
On siis kääntynyt koko neutraalius päälaelleen.

Itse miellän (myöskin oman kokemukseni ja lapsuuteni mukaan) sukupuolineutraalin kasvatuksen NEUTRAALIKSI, eli ei ole sinistä, ei punaista ei tytölle pelkkää vihreitä ja "poikienvärisiä" juttuja, eihän se silloin ole neutraalia. Vaan selvää poikamaista kasvatusta työstä pojaksi. Neutraali on välimaasto kahden välillä. :)

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Kappas vaan, meillähän on sitten lapset kasvatettu näköjään sukupuolineutraalisti. Ihan ovat saaneet valita millä leluilla haluavat leikkiä ja niitä on ollut laidasta laitaan. Samoin vaatteet saavat valita itse, ovat saaneet jo pienestä. Eikä meiltä ole koskaan löytynyt "prinsessa"-tai "prinssi"-huonetta.

Molemmat ovat silti tyttöjä ja ovat aina tienneet sen, samoin kuin sukulaisetkin. Molemmilla on myös tytön nimi.

Mietityttää vaan millä tapaa tällainen kasvatus sitten on parempaa, niin että sitä kannattaisi suosia? Kyllä kai jokainen lapsestaan välittävä antaa lapsen itse valita millä leluilla leikkii ja mitä harrastaa jne?

Lyhyesti: Sukupuolineutraalilla kasvatuksella tarkoitan ettei lasta painosteta tyttöjen tai poikienvaatteisiin. Kaapista tulee löytymään kaikkea tytölle ja pojalle sopivaa. Lapsi saa kasvaessaan itse valita omat vaatteensa. Sama leluissa, huoneen väreissä ja muussa värimaailmassa. Nukkekoti tai formulatalli, lapsi saa valita itse. Sama harrastuksissa lapsen kasvaessa. Lapsi saa mahdollisimman paljon valita itse ja vaikuttaa itse.

Ok, jotain tällasta ajattelinkin. Mä olen syntyny -79, ja olen huomannu joissakin sukupuolta käsittelevissä keskusteluissa että suht. samanikäisillä (+/- ehkä n.5 vuotta?) ainakin tytöillä on ollu sillain suht. neutraalia, että eivät a) koe sukupuoltaan ongelmaksi tai b) koe tarvetta todistella että voivat tehdä jotain, siitä huolimatta että ovat tiettyä sukupuolta. Verrattuna siis vähän vanhempiin tai vähän nuorempiin.
Mä ainakin muistan ettei meillä oltu niin kovin tietoisia tai kauheasti mietitty sitä, kuka on tyttö ja kuka on poika. Se on tosin 70-80-luvulla varmasti ollut helpompaa kun nykyään, kun kaikki ei ollu niin brändättyä ja joka paidassa ei ollu jotain printtikuvaa. 80-luvun puolivälissä tuli mylittleponyt ja transformersit, joilla muistan leikkineeni sujuvasti molemmilla -mulla tosin oli pikkuveli, ilman sitä ei noita jälkimmäisiä olis varmaankaan hankittu.

Oman lapseni toivoisin kanssa omaksuvan sellaisen asenteen että hänestä voi ihan vapaasti tulla sairaanhoitaja tai rekkakuski, mikä nyt sattuu miellyttämään, mutta en mäkään ajattele että tämä on mitenkään nimeen sidottua. Lapsi on nyt vähän alle kaksivuotias, ja puen sitä lähinnä värikkäisiin vaatteisiin (koska ei ole vielä osoittanut mitään omaa mieltymystä).

Lyhyesti: Sukupuolineutraalilla kasvatuksella tarkoitan ettei lasta painosteta tyttöjen tai poikienvaatteisiin. Kaapista tulee löytymään kaikkea tytölle ja pojalle sopivaa. Lapsi saa kasvaessaan itse valita omat vaatteensa. Sama leluissa, huoneen väreissä ja muussa värimaailmassa. Nukkekoti tai formulatalli, lapsi saa valita itse. Sama harrastuksissa lapsen kasvaessa. Lapsi saa mahdollisimman paljon valita itse ja vaikuttaa itse.

Miusta tämä on ihan normaalia nykyajankasvatusta ainakin monessa kodissa, enkä ole osannut ajatella sen olevan mitenkään erityistä. Usein ne tytöt valitsee sitä pinkkiä ja pojat jotain muuta... niin se vaan menee =)

Kyllä meidän vauva tulee tietämään kumpi hän on. Mutta sitä ei korosteta liikaa. Tyttö siis kyseessä.
Luulen että kyllä moni vanhempi ostelee tytölleen mekkoja lappuhaalareiden ja reisitaskufarkkujen sijaan. Meillä on nyt pariviikkoisella paljon ruskeaa, vihreää ja lilaa vaatteissa. Sininen myssykin löytyy jossa keltaisia pöllöjä. Valkoista ei juurikaan mutta sen takia etten pidä valkoisesta...
Mekkoja en osta vain sen vuoksi että pääsisin pukemaan häntä prinsessaksi. Enkä ostele niitä maastonvärisiä haalareitakaan. Kun on isompi niin saa valita kyllä itse sen mekon ja farkkujen väliltä.
Sama leluissa, jos hän toivoo lahjaksi kauko-ohjattavaa monstertruckia eikä nukkekotia niin ei häntä kyllä painosteta siihen nukkekotiin. Jos taas nukkekoti on se toive niin sama toisten päin :) Yksinkertaista.

Kyllä meilläkin muksut saa valita millä leikkii ja mistä tykkää, en ala väkisin tuputtamaan jotain poikien juttuja niille, vaikka poikia ovatkin. Tuossa juurikin vauva nukkuu vaaleanpunainen pupu kainalossa ja isompi tykkää Hello Kittystä ja kaikesta vaaleanpunaisesta. Tykkää kyllä myöskin autoista ja krokotiileista yms.
Mutta en mä tätä kutsu miksikään sukupuolineutraaliksi kasvatukseksi, vaan ihan normaaliksi kasvatukseksi. Siksipä monelle varmaan sanasta sukupuolineutraali tulee mieleen juurikin sukupuolivastainen.

• Tykkää
Reactions: HEI!
Alkuperäinen kirjoittaja ajatus tämäkin;24256522:
Miusta tämä on ihan normaalia nykyajankasvatusta ainakin monessa kodissa, enkä ole osannut ajatella sen olevan mitenkään erityistä. Usein ne tytöt valitsee sitä pinkkiä ja pojat jotain muuta... niin se vaan menee =)

Usein äiti valitsee sen pinkin seinän väriksi, samoin petivaatteiden aiheeksi sen Helinäkeijun tai Hellokittyn. Pikkulapsi varsinkin jos kysessä, niin hän ei osaa sanoa mitä haluaa. Isompana eri asia. Jos pienestä asti on pinkkiä ollut niin ehkä se nelivuotias (jo oman mielipiteensä sanova) toivoo niitä barbieverhojakin.

Meil kaikilla tytöillä on tyttömäiset nimet, mut silti olemme kasvattaneet ne sukupuolineutraaleiksi.. ekui ovat saaneet leikkiä niin sutoilla kuin nukeillaki.. pukea hameen tai housut ihan mielensä mukaan, myös vaatteiden väritys on kaikenkirjava. Mut kyl tietävät sen et ovat tyttöjä

Sinällään jännä, että meillä kun tyttö leikkii autoilla, leikkii roolileikkejä merirosvona tms niin sukulaiset katsoo että ok, MUTTA kun poika leikkii hame päällä prinsessaa, meinaa kahvit mennä väärään kurkkuun....

:D

Tytön lempiväri on vihreä tai pinkki, pojalla kirkas punainen tai musta.
En osaa pitää kamalana sitä HelloKitty pussilakanaakaan.......

Kun tällä palstalla yleisesti arvostellaan sellaisiakin nimiä, joiden kirjoitusasu ei ole lausuttaessa selvä, niin entä sitten nimi, jonka kantajan sukupuoli ei selviä. Olis se mustakin vähän noloa kysyä tai olla sen kysymyksen kohteena vaikka puhelimessa, että anteeksi, oletko mies vai nainen?

Siis miksi ihmeessä sen nimen pitää olla sellainen, ettei sukupuoli selviä? Muilta osin ap:n selvitys kuulostaa ihan normiperheen jutuilta. Ainakin meillä on suvussa kiertäny sekä "poikien että tyttöjen" lelut ja vaatteet kaikilla lapsilla. Itsekin olen ollut sellainen rymy-Iita, että ne jotka ei paremmin tunteneet, kuulema luulivat pojaksi.

Tosta nimihommasta tulee sellainen olo, ettei perhe halua, että ulkopuolisetkaan tietää kumpaa sorttia lapsi on. Miksi sitä sukupuolineutraalia kasvatusta ei voi antaa lapselle, oli se sitten Pekka tai Irmeli? Toki on nimiä, kuten Mirka, joista olen vasta hiljattain kuullut, että sen nimisiä miehiäkin on. Olin aiemmin pitänyt vain naisen nimenä.

Miksi tästä pitää tehdä tällainen numero? Musta se saa tän homman kuulostamaan joltain keinotekoiselta, ideologiselta.

Jos unohdetaan nämä Kainot ja Vienot ja Raunit ja mietitään vähän modernimpia nimiä, niin ainakin Kuura ja Tuisku ovat sekä tytölle että pojalle sopivia.

Meidän kulttuurissamme useimmat nimet ovat kiinteästi sidoksissa jompaankumpan sukupuoleen. Mutta esimerkiksi Yhdysvalloissa unisex-nimet ovat olleet suoranainen muoti-ilmiö. Moni nuori nainen kantaa nimeä, joka on aiemmin tunnettu selkeämmin pojan nimenä: Ashley, Leslie, Hayley, Shelby, tai vaikkapa nyt tämä Beckhamien Harper.

Kyllä meilläkin muksut saa valita millä leikkii ja mistä tykkää, en ala väkisin tuputtamaan jotain poikien juttuja niille, vaikka poikia ovatkin. Tuossa juurikin vauva nukkuu vaaleanpunainen pupu kainalossa ja isompi tykkää Hello Kittystä ja kaikesta vaaleanpunaisesta. Tykkää kyllä myöskin autoista ja krokotiileista yms.
Mutta en mä tätä kutsu miksikään sukupuolineutraaliksi kasvatukseksi, vaan ihan normaaliksi kasvatukseksi. Siksipä monelle varmaan sanasta sukupuolineutraali tulee mieleen juurikin sukupuolivastainen.

Näin. Meilläkin on leluja mistä valita ja vaatteissa vaihtelevuutta, 3v tykkää niin hellokittystä kun actionmanistakin. Nimi on selvästi sukupuolen mukaan. Harrastuksetkin saa valita jahka tulee sellaseen ikään.
Sukupuolineutraalisuudella ymmärrän sellasen että se koetetaan piilottaa kaikintavoin, en tällasta normikasvatusta.

Meidän mielestä se neutraalinimi olisi vain piste iin päälle, molemmilla kiehtoo asia, Ruu vain on kovin käytetty nimi. Vaikkakin nätti. Venni myös kuulostaa hyvältä, joku ehdotti Aleis mutta se kuulostaa venäläiseltä :D sorry....

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24256616:
Saako poika sitten pukea tuossa sukupuolineutraalissa mallista prinsessamekon päiväkotiin, jos hän haluaa?

Jos meidän lapsemme olisi poika niin mekkovaihtoehtoja kaapista ei löytyisi. Mutta pinkki teepaita kyllä ja ehkä sitä Hellokittyä.

Ihan vaan tällaisena ohiksena, että esimerkiski Anna-nimeä on annettu myös pojille, samoin sitä Irmeliä aikoinaan.Näemmä myös Pekka-tyttöjä on kastettu vielä 80-90 -luvuilla. Musta olis kuitenkin tosi hämäävää antaa lapselle sellainen nimi, joka on ihan selkeästi toisen sukupuolen nimi. Eri asia antaa sellainen nimi, joka on yleisesti kumpaakin. Esim tuota Mirka-nimeä on annettu pojille alle 60 sadan vuoden aikana, kun taas naisille 2500. Kainoja taas on tasaisemmin, miehiä reilu 3000 ja naisia 2500.

Aika noloa, jos ihmisen sukupuolta ei tiedä eikä pysty päättelemään mistään. Aikoinaan alle 20-vuotiaana menin tyttökaverini kanssa uimahalliin. Kaverilleni oli varmasti noloa, kun kassa kysyi: "Miesten vai naisten puolelle". En kannata ollenkaan ajatusta sukupuolineutraalista nimestä.