Sukupuolettomuus

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Suurin osahan kohtelee tyttöinä ja poikina ei lapsina.
No mun tuttavapiirissäni ei kyllä ole ketään, joka sanoisi lapselleen, että "et voi tehdä tuota, koska olet tyttö/poika", mutta on niitä, jotka sanovat "et voi tehdä tuota, koska olet lapsi".
No ei sitä useinkaan ääneen sanota, mutta kyllä sen huomaa vaikkapa vaateitten väristä ja leluista. Jopa vaunujen väri saatetaan valita sukupuolen mukaan.
Tarkemmin ku pohdiskelin, niin kyllähän noista tyttö ja poika jutuista puhutaan usein ääneen.
 
Sitä mieltä, että miksi pitäisi kasvattaa sukupuolettomasti, jos kerran sukupuoli on. Sukupuoli-identiteetti on tärkeä osa ihmistä, joten uskon sukupuolettomasta kasvatuksesta olevan haittaa lapselle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Suurin osahan kohtelee tyttöinä ja poikina ei lapsina.
No mun tuttavapiirissäni ei kyllä ole ketään, joka sanoisi lapselleen, että "et voi tehdä tuota, koska olet tyttö/poika", mutta on niitä, jotka sanovat "et voi tehdä tuota, koska olet lapsi".
No ei sitä useinkaan ääneen sanota, mutta kyllä sen huomaa vaikkapa vaateitten väristä ja leluista. Jopa vaunujen väri saatetaan valita sukupuolen mukaan.
Mutta eikö tämä viestitä vain vanhempien _omaa_ halua rattaiden väristä? Eihän tämä liity itse lapseen mitenkäänlailla vai kuvitteleeko joku, että about 1v lapsi miettii minkäväriset rattaat hänellä on verrattuna naapurin poikaan?
 
ro-botti
Suden kommentteja ja ajatuksia aiheesta on blogissa:

http://sukupuoli.blogsome.com/

Mm. vastaus kysymykseen siitä, miksi kaksijakoinen sukupuoli ei ole yksinkertainen biologinen tosiasia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja WP:
Alkuperäinen kirjoittaja adls:
SAIRASTA!
Samaa mieltä!
Mun mielestä tuossa ei ole mitään sairasta, vaan Susi osasi mielestäni varsin älykkäästi ja järkevästi perustella näkemyksensä.

Minä näen ennemmin sairaana ja omituisena sen vahvan negaation mikä täälläkin vallitsee heitä kohtaan. Olisiko aika oppia hyväksymään erilaisuutta? Juuri tuollaisella asenteella kasvatetaan omistakin lapsista ennakkoluuloisia koulukiusaajia.
 
Mama the strange
Luin tuon Suden blogin ja Susi viittaa tekstissään aika usien varsin marginaalisiin ilmiöihin eli intersukupuolisiin tai transsukupuolisiin ihmisiin. Näiden marginaali-ilmiöiden takiako ihmisten pitäisi luopua kokonaan sukupuolisesta ajattelusta?
Itse kasvatan poikani varsin vapaasti, hänelle ei sanota, että koska olet poika et voi tehdä niin tai näin. Poika kulki viime kesän kukallinen huivi leuan alle solmittuna, koska halusi niin tehdä. Tänään poika hoiti ja kylvetti nukkevauvaa. Poika myös huolehtii ja hoivaa pienempiään, on todella kiinnostunut vauvoista.
Hän omistaa myös mekon, johon välillä haluaa välttämättä pukeutua.
Mutta hän on kuitenkin selvästi poika. Hän on luonnostaan kasvanut pojaksi. Hän tietää olevansa poika, eikä mulla ole mitään intressejä kieltää keneltäkään tätä tosiasiaa.
Suurin osa tytöistä ja pojista on kuitenkin erilaisia sukupuolestaan johtuen. On toki yksilöiden välisiä eroja. Tottakai on ja jokaisessa meissä on varmasti maskuliininen ja feminiininen puolemme.
En tiedä onko sukupuoleton kasvattaminen varsinaisesti haitallista.
Luonnotonta se kuitenkin mielestäni jollain tapaa on.
Ihminen on paljon muutakin kuin sukupuolensa, mutta valitettavasti sukupuoli-identiteetti on osa ihmisen identiteettiä.
 
Mies
Minusta tuo sukupuolettomuusajattelu on varsin mielenkiintoinen tapa kapinoida vallitsevaa kulttuuria vastaan. Kysymyshän ei ole mistään muusta kuin siitä että "kettu ja susi" ovat lähteneet kysymään "isi miksi maailmassa on tyttöjä ja poikia", ja kun kukaan ei ole heille vastannut, he ovat päättäneet ettei maailmassa olekaan tyttöjä ja poikia - vaan ihmisiä joilla on sukuelimet.
Ottamatta tässä enempää kantaa itse kysymykseen sukupuolettomuudesta, näkisin että ihmisen on ihan terveellistä ymmärtää molemmat sukupuolet vaikka tietenkin oma sukupuoli on se jonka kanssa eletään ja johon erikoistutaan. Vähän samoin kuin yliopistossa opiskellaan perusopinnoissa kaikkia aineita ja sitten erikoistutaan johonkin - ei tee pahaa tuntea muitakin! Ja varmasti totta on että Suomessa on liiankin stressaavat normit liittyen miehuuteen ja naiseuteen - ja että niistä on hyvä päästä jossain määrin eroon.

Minulle oli uusi tieto että ennen toista maaimansotaa punainen oli miesten väri ja "rauhallinen sininen" naisten, ja että mahdollisesti juuri varhaiset feministit vaihtoivat ne toisinpäin. Sen tiesin että esim. muinaisessa Israelissa punainen JA sininen olivat miesten värejä ja esim. vihreä oli naisten väri.
 
berttis
En jaksa lukea koko ketjua läpi..

Mutta mun mielestä tuossa MP lehden jutussa nimenomaan sidotaan lapsi tiettyyn rooliin. Ne vanhemmat haluaa että lapsi ei ole sidottu joko tytön tai pojan rooliin ja kieltävät lapselta hänen luontaisen olemassaolonsa, eli hän on syntynyt joko tytön tai pojan vartalossa. Jos haluaisi olla sitomatta lasta tiettyyn rooliin, pitäisi elää ja opettaa suvaitsevaisuutta. Että jokainen on yksilö itsessään, oli sitten tyttö tai poika -vartalossa.
Mutta minusta tuossa perheessä lapsi nimenomaan sidotaan tiettyyn marginaaliseen ryhmään ja ajattelutapaan eikä anneta lapsen olla vaikka tyttömäinen tyttö tai poikamainen poika, koska hänelle ei anneta edes sitä vaihtoehtoa

Lapsiraukat ovat vielä hukassa aikuisena kun eivät tiedä itsekään mitä mahtavat olla.

Kun me kukaan ei voida sitä tosiasiaa kieltää että ihmisiä on naisia ja miehiä. Ja että yleensä tämä ihmiskunta ei olisi ilman naista ja miestä elossa. Kun tämän ihmiskunnan jatkumiseen tarvitaan nainen ja mies.. Sitä ei voi kukaan muuksi muuttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja berttis:
En jaksa lukea koko ketjua läpi..

Mutta mun mielestä tuossa MP lehden jutussa nimenomaan sidotaan lapsi tiettyyn rooliin. Ne vanhemmat haluaa että lapsi ei ole sidottu joko tytön tai pojan rooliin ja kieltävät lapselta hänen luontaisen olemassaolonsa, eli hän on syntynyt joko tytön tai pojan vartalossa. Jos haluaisi olla sitomatta lasta tiettyyn rooliin, pitäisi elää ja opettaa suvaitsevaisuutta. Että jokainen on yksilö itsessään, oli sitten tyttö tai poika -vartalossa.
Mutta minusta tuossa perheessä lapsi nimenomaan sidotaan tiettyyn marginaaliseen ryhmään ja ajattelutapaan eikä anneta lapsen olla vaikka tyttömäinen tyttö tai poikamainen poika, koska hänelle ei anneta edes sitä vaihtoehtoa

Lapsiraukat ovat vielä hukassa aikuisena kun eivät tiedä itsekään mitä mahtavat olla.

Kun me kukaan ei voida sitä tosiasiaa kieltää että ihmisiä on naisia ja miehiä. Ja että yleensä tämä ihmiskunta ei olisi ilman naista ja miestä elossa. Kun tämän ihmiskunnan jatkumiseen tarvitaan nainen ja mies.. Sitä ei voi kukaan muuksi muuttaa.
Mä mietin samoin..

Ja sitä, että eikö nää vanhemmat tajua, että siitä naiseudesta ja mieheydestä voi seurata hyvääkin: joku tyttö nauttii tyttönä olemisesta ihan silmittömästi, poika taas poikana olemisesta. Ja toisilla se vaihtelee, on joka toinen päivä traktorileikeissä, ja joka toinen prinsessa. En mä tajua..
 
Tyttö...
Minut kasvatettiin niin että sain pitää kaikkia vaatteita, esim. sitä kauheaa sinivihreää väiski-hupparia ja sinisiä housuja ja leikin sekä pikkuautoilla ja legoilla että pehmoleluilla. Harrastin uimista, juoksemista ja pallopelejä jne.

Nyt aikuisena, mulla ei ole mitään ongelmia ollut ulkonäköni/painon/tiesminkä hölynpölyn kanssa enkä tunne että olisin jotenkin rajoittunut fyysisen sukupuoleni takia, en yksinkertaisesti halua seurata mitään nais (tai mies)mallia koska ne on keksittyjä ja aitaavia, rajoittavia turhajuttuja. En noudata stereotypiarooleja ja teen sitä, mitä muut eivät kehtaa koska se olisi liian poikamaista/tyttömäistä just heille. Olen vapaa.

Haha!
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja Tulipeikko:
Minä en yhtään ymmärrä, mikä kumman aate tai idea "sukupuolettoman" kasvatuksen takana on. Huuhaatouhua minun mielestäni :whistle:
Aivan totta. Se on feministien hommaa. Eli taatusti äärettömän haitallista. Näitten lapsista ei tule normaalijärkisiä kyllä.

Mitä sitte, ku lapset kiusaa jo tarhassa? Entä ala-asteella? Entä yläasteella? Miten saat töitä, jos kulet pinkissä minarissa miehenä? No et ainakaan ehkä sieltä, mihin oot kouluttautunu. Kyllä mun mielestä normaalit asiat on tavallisia, niitä on ihan turha kavahtaa sen takia.

Ei maailmaa tartte kääntää ylösalaisin. On ihan hyviä syitä, miksi asiat ovat näin kuin nyt. Ja on toki huonoja syitäkin ,vaikkapa sodille. Mutta siis ei kaikki ole paskaa, vaikka femakot sitä ryittääkin. Heillä ei oo ees oikeeta dataa noille selityksille, vaan omia uskomuksia.

Tutkimusten mukaan tytöt tykkää tyttöjen leluista ja pojat poikien. Luonnllisesti. Mistähän johtuu? On sille joku syy. Ei mua ainakaan kiinnosta laitteet ja vehkeet, e ioo koskaan kiinnostanu. AUto kiinnostaa siks, et sillä pääsee paikasta toiseen ja siinä kiinnostaa enemmän teho+ulkonäkö. Ei mua kiinnosta korjata sitä, vien korjaamoon jos jotain utlee. Tää on ihan luonnollista. Ois epäluonnollista, et mun pitäs nyt väkisin kiinnostua miesten jutuista ja muuta soopaa.

Miksen saa olla kiinnostunu meikeistä ja hiuksista? Miks pitäis olla neutraali? Kuka haluaa olla neutraali? En minä ainakaan. Haluan olla nainen enkä mies!

Näilä sukupuolineutraali-aatteen kannattajilla on itelläänki minareita ym päällä -naisilla siis. ETtä se siitä ;)
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö...:
Minut kasvatettiin niin että sain pitää kaikkia vaatteita, esim. sitä kauheaa sinivihreää väiski-hupparia ja sinisiä housuja ja leikin sekä pikkuautoilla ja legoilla että pehmoleluilla. Harrastin uimista, juoksemista ja pallopelejä jne.

Nyt aikuisena, mulla ei ole mitään ongelmia ollut ulkonäköni/painon/tiesminkä hölynpölyn kanssa enkä tunne että olisin jotenkin rajoittunut fyysisen sukupuoleni takia, en yksinkertaisesti halua seurata mitään nais (tai mies)mallia koska ne on keksittyjä ja aitaavia, rajoittavia turhajuttuja. En noudata stereotypiarooleja ja teen sitä, mitä muut eivät kehtaa koska se olisi liian poikamaista/tyttömäistä just heille. Olen vapaa.

Haha!
No sain kait minäki laittaa pääle mitä halusin. Isoveliki käytti Dingon aikaan huiveja käsivarsissa ja HAMETTA. Kuitenki kumpaaki kiinnosti ne omat vaatteet..vaatekaupas saatiin ite valita ja kumpiki halus niitä ns. oman sukupuolen vaatteita. Miksi? Kun kerta ite sai valita, niin miksen ottanukkaa mitään poikien juttuja?^No en halunnu. Ei kiinnostanut. Halusin vapaasta tahdosta valita omaa silmää miellyttäviä vaatteita. Leikin poikien ja tyttöjen leikkejä. Yhden tyttöserkun kans piti aina leikkiä poikien leikkejä, ihan kivaa oli. Tää mun sekrku ei koskaan suostunu leikkiin barbeilla..on muuten lesbo nykyään.

SAma homma nykyään. VAlitsen omaa silmää miellyttäviä asioita. Ei se ole mitenkään rajoittavaa, että nainen haluaa viakka punaisen paidan .Olet jotenki kieroutunut tällä saralla. Näet kaiken rajoittavana. Miten haet töihin? Sekinhän on täynnä rajoituksia, kääk!

Kyllä se niin vaan on, että jos näkee maailman rajoituksina, niin näkee vain rajat..ei sisältöä. Ei sitä, että ihmiset itse haluavat olla jossain. Kyllä itse ahaluan olla lainkuuliainen ja haluan, että ihmisten tappajille ja muille rikoksille on rajat -ja oispa vielä kunnon tuomiotkin. Ihmiset haluavat omasta vapaudestaan tehdä rajoja, jotta saavat elää vapaana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Soiku:
Joo, siis nämä MP-lehden vanhemmathan haluavat välttää sukupuoliroolien stereotypioita.. mutta eivätkös he itse juuri ole sitten niitä, jotka lokeroivat miehet ja naiset tiettyihin lokeroihin? Meillä poika saa vapaasti vetää hametta päällensä, miehellä pysyy silmäneula ja puikot käsissä siinä missä minullakin, meillä mies itkee, halaa ja pussaa ja minä puolestani putsaan kakkaisia viemäriputkia auki.. Ja kyllä meillä siitä huolimatta puhutaan miehistä ja naisita sekä tytöistä ja pojista. Musta on aika surkeaa, että kun lapsi vuoden päästä menee päiväkotiin, eikä sillä ole mitään käsitystä mikä on isä tai äiti, kun heillä asuu vain Kettu ja Susi.. tai siis nekin eri osoitteissa.
Samaa ajattelen. Musta oli järkyttävää luettavaa see Kettu ja Susi -hörhöily. Jos vanhemmilla on oma identiteetti hukassa, niin onko sitä pakko yrittää sotkea lapsenkin pää.. :/
 
Lisään vielä, että meillä on poikalapsi, jonka puen useimmiten kirkkaisiin, värikkiäisiin väreihin. Tukka saa pojalla kasvaa ihan vapaasti, paitsi jos hän sen joskus haluaa lyhyeksi, niin sitten leikataan. Leluja löytyy laidasta laitaan, nukkea ei tosin vielä, mutta senkin olen ajatellut pojalle hankkia karvamössyköiden ja autojen sekaan.

 
Aldebaran
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hmmm täytyypä miettiä oisko vaikkapa tiikeri ja leijona meille paremmat ku äiskä ja iskä. :D :D :D
Onko vika kiusaajan vai kiusatun? Pitäisikö lapset tunkea väkisin johonkin muottiin, etteivät joutuisi kiusatuksi?
 
Aldebaran
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Kiusatuksi ainakin tulee. No joo, kiusata voi lapset mistä vain, mutta ehdointahdoin haluta lapsesta kiusattu omalla toiminnallaan :/
Äh, meni edellinen lainaus pieleen, siis uusi yritys!

Niin, eli onko syy kiusaajan vai kiusatun, jos lapsi joutuu kiusatuksi? Pitääkö lapsi väkisin tunkea johonkin muottiin, ettei tulisi kiusatuksi? Taitaa vika olla tässä yhteiskunnassa ja sen arvoissa - erilaisuutta ei vaan vieläkään osata hyväksyä ja suvaita tarpeeksi.
 

Yhteistyössä