Sukunimi avioeron jälkeen?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdintaa

Vieras
Mun mielestä pitäisi olla joku laki, joka määrää, et kun erotaan, naisen olisi otettava takaisin oma tyttönimensä, tai jokin muu sukunimi. Mutta pitäisi siis erota miehensä nimestä. Mun mielestä VAIN lapset ovat oikeutettuja eron jälkeen olemaan isänsä nimellä.
Odotan mielenkiinnolla mitä mieltä olette?!?;) =)

Ymmärrän periaatteessa mitä tarkoitat,itse en missään nimessä eron jälkeen haluaisi pitää entisen miehen sukunimeä ja jos tulisi lapsia eron jälkeen jonkun toisen kanssa niin olisi outoa jos heillä olisi jonkun sukunimi kelle eivät ole mitään sukua.

Voitaisiin välttyä pahimmilta sekaannuksilta jos näin olis.... niittäin tiedän pariskunnan joka on naimisissa, ja kas miehen ex-vaimo on täsmälleen saman niminen kun nykyinen, joten joskus aiheuttaa määrättyjä ongelmia kun samassa kylässä asutaan (siis pieni kylä) ja kun ex jotain tekee saa nykyinen vaimo siitä osansa, jos pelkällä nimellä puhutaan ihmisestä. Mutta normaalisti en kyllä kannata tilannetta, mitä se kenellekkään kuuluu mikä kenenkin nimi on....

Se ainakin on ihan outoa, jos on pitänyt exän sukunimen ja sit menee uusiin naimisiin ja nimi edelleen on exän. Siinä kohtaa ainakin pitäisi sit palata tyttönimeen tai ottaa uuden puolison nimi. Puhumattakaan siitä, että uuden puolison kaa hommatuilla lapsilla olisi exän sukunimi :o

menee helpommin kun näin olis, tunnen pariskunnan joka meni naimisiin kesällä, no nyt on tän miehen ex ja nykyinen vaimo sitten saman nimisiä, koska sattuu nyt vahingossa etunimikin olemaan sama, ja uskokaa pois pienessä kylässä aiheuttaa hieman sekaannuksia aina välillä, eli ei ihan hauska juttu, mutta näin periaatteessa mulle on ihan sama mikä kenenkin nimi on avioeron jälkeen. Itse pitäisin exäni nimen jos ero tulis, miks ihmeessä pitäis se taas vaihtaa kun kaikki tuntee mut tällänimelllä....

Eräs ystäväni piti erottuaan vähän aikaa exänsä sukunimen, kunnes tilanne tasoittui. Sitten hän ottikin upouuden sukunimen, ei tyttönimeään, mutta kuitenkin suvussa esiintyvän nimen. Halusi sillä tavalla aloittaa uuden elämän puhtaalta sivulta.

Mulla oli joku pari vuotta exän sukunimi eron jälkeen. Syynä oli kun pojallakin oli sama sukunimi. Sit tulin järkiini ja otin oman tyttönimeni takaisin ja päivääkään en ole katunut :)

Yhden kerran saa ilmaiseksi vaihtaa tyttönimensä takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Verenpisara:
Mulla oli joku pari vuotta exän sukunimi eron jälkeen. Syynä oli kun pojallakin oli sama sukunimi. Sit tulin järkiini ja otin oman tyttönimeni takaisin ja päivääkään en ole katunut :)

Siis oikeestikko saa ILMAISEKSI vaihtaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Verenpisara:

En ymmärrä tota perustelua, että lapsilla on isänsä nimi niin äidilläkin täytyy se eron jälkeen olla!

Oon eronnut 3v sitten ja kannan edelleen exän sukunimeä, eikä oo aikomuksena vaihtaa :) Paitsi, jos joskus uudestaan meen naimisiin..

Ja mä myös tykkään, että mulla ja lapsilla on sama sukunimi. Sittenhän se tietysti on eri, JOS mä meen uudestaan naimisiin!

Minä pidin eron jälkeen exän sukunimen sen vuoksi, että halusin lapsellani ja minulla olevan saman sukunimen. Kysyin asiasta jopa exän ja lapsenkin mielipidettä ja yhtä mieltä asiasta olimme. Aikanaan sukunimi luultavasti vaihtuu nykyisen miehen nimeksi.

Yhteistyössä