Sukunimen vaihto avioeron jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyssäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyssäri

Vieras
Eli mulla on tällä hetkellä ex-miehen sukunimi, maksaako tyttönimen takaisin ottaminen jotain?

Vai voinko pitää ex-miehen sukunimen -koska lapsilla on kuitenkin hänen sukunimensä-, vaikka suunnittelenkin nykyisen mieheni kanssa uutta lasta? Ja tämä uusi vauva saisi minun sukunimeni eikä nykyisen mieheni.

Avioeron tultua voimaan (siis harkinta-ajan jälkeen, kun sitä on haettu uudestaan) saa maksutta käydä muuttamassa sukunimen. Jos sitä ennen haluaa, maksaa se peruslistahinnan. Mun avioeron aikoihin oli 80€.

En tiedä voiko lapselle antaa tyystin eri nimen kuin vanhemmilla, kannattaa käväistä esim maistraatin sivuilla.

Eli sun ja uuden miehen lapsen sukunimeksi tulisi exäsi sukunimi?
Kannattaisko vaikka vaihtaa se tyttönimi..

Maksaa vissiin ainakin uuden ajokortin ja passin muodossa, en tiedä muista kun en ole vaihtamassa nimeäni.

No sinun tapauksessa menisin kyl vaihtamaan sukunimen!kyl varmaan vituttas exää,jos hankit uuden lapsen sen sukunimellä tai anna sen lapsen ottaa nykyisen sukunimi...

No sinun tapauksessa menisin kyl vaihtamaan sukunimen!kyl varmaan vituttas exää,jos hankit uuden lapsen sen sukunimellä tai anna sen lapsen ottaa nykyisen sukunimi...

No varmaan vituttaisi NYKYISTÄ kumppania, jos vauva saisi ap:n exän nimen!

Joo ei mitään exien nimiä kummittelemaan varsinkaan uuden lapsiparan niskaan. Tosi kivaa lapsestakin jossain vaiheessa tajuta, että oma nimi on tullut vieraalta mieheltä, joltain äidin entiseltä kumppanilta.

:O

Voit pitää ja lapsi voi ottaa saman sukunimen kuin sinulla ja puolisisaruksillaan. Meillä miehellä on entisen vaimonsa sukunimi ja lapsemme ovat sillä sukunimellä myös.

^ja ^^Mä käsitin, että aloittaja nykyisine lapsineen pitäisi exän sukunimen, nyxällä olisi oma nimensä ja uusi, tuleva lapsi saisi aloittajan tyttönimen.

Ei sellainen ole Suomessa mahdollista. Lapsi saa joko äidin tai isän senhetkisen nimen, ei mitään entistä tai tulevaa. Eli jos ap pitää exänsä nimen, lapsi voi saada joko sen tai sitte oman isänsä nimen. Näistä kahdesta vaihtoehdosta suosittelen kyllä lämpimästi jälkimmäistä, vaikka todellakin myös suosittelen, että ap ottaisi oman tyttönimensä takaisin. Miksi pitää exän nimeä, kun omakin olisi?

• Tykkää
Reactions: MIES!
[QUOTE="viuh";29510856]Voit pitää ja lapsi voi ottaa saman sukunimen kuin sinulla ja puolisisaruksillaan. Meillä miehellä on entisen vaimonsa sukunimi ja lapsemme ovat sillä sukunimellä myös.[/QUOTE]

Porvoossa on kuulemma paljon tällaisia perheitä.

• Tykkää
Reactions: MIES!
En tiedä onko asia muuttunut mutta.. Isäni erosi ja ex-vaimo piti hänen nimensä, sai uuden lapsen ja lapsi sai siis tämän isäni sukunimen, isäni oli asiasta TODELLA vihainen. Ja äitini piti myös ex-miehensä nimen niin kauan kunnes menivät isäni kanssa naimisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29510845:
No varmaan vituttaisi NYKYISTÄ kumppania, jos vauva saisi ap:n exän nimen!

Joo ei mitään exien nimiä kummittelemaan varsinkaan uuden lapsiparan niskaan. Tosi kivaa lapsestakin jossain vaiheessa tajuta, että oma nimi on tullut vieraalta mieheltä, joltain äidin entiseltä kumppanilta.

:O

Miksi yksi nimi häiritsisi sitä nykyistä kumppania? Kyse on vain nimestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29510861:

:D En usko, että on kovin yleistä juu. Tuttava piirissä kaikki eronneet ovat toimineet toisin. Mutta miksi sitä itse pitäisi mennä samalla kaavalla kuin kaikki muutkin menee. Ehkäpä sitä toimitaan niin mikä itsestä tuntuu hyvältä.

Miks sulla ei ole nykyisen miehesi nimeä? Mä en antais lapselle exän nimeä.

Mulla on lapsen isän nimi edelleen. Laiskuuttani en vaihtanut eron jälkeen. Jos menen joskus naimisiin niin otan sit puolison nimen.

Minä en ole ikinä saanut aikaiseksi vaihdettua sukunimeä takaisin. Ihan siksi, että en yhtään tykkää tyttönimestäni, ja en jaksaisi alkaa siihen korttien uusimis-rumbaan :D

Eikä minuu oo asia haitannut, eikä sitten siltä puoleltakaan kukaan ole asiasta mitään sanonut, vaikka ex-mies tuossa jo uudestaan naimisiin menikin.
Ainut joka asiasta on purnuttanut, on minun isä :D

Mie tässä odottelen sitä, että tulee miun sukunimi vaihtumaan tämän miun nykyisen miehen nimeen :3

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29510871:
No miksei ihmiset sitten pidä exien vihkisormuksia? Nehän ovat vaan metallirinkuloita.

Pitävät jotkut. Tosin eri sormessa, mutta kuitenkin. Miksi sille sormukselle antaisi sen suurempaa merkitystä kuin se, että kyseessä on koru.

[QUOTE="viuh";29510873]:D En usko, että on kovin yleistä juu. Tuttava piirissä kaikki eronneet ovat toimineet toisin. Mutta miksi sitä itse pitäisi mennä samalla kaavalla kuin kaikki muutkin menee. Ehkäpä sitä toimitaan niin mikä itsestä tuntuu hyvältä.[/QUOTE]

Joo, kyllä minäkin tunnen yhden naisen, joka piti exänsä nimen avioeron jälkeen. Hän halusi sillä osoittaa kaikille (mm. entisille tutuille, joihin ehkä törmää jossain), että on joskus kelvannut jollekin ja "päässyt" naimisiin. Mitäpä tuosta, että liitto päättyi riitaisasti ja välit exään olivat poikki. Uusi nimi kuitenkin todisti, ettäon hänkin jotain elämässään saavuttanut/saanut.

Itse ihmettelen, miten meidän nimilaissa voi tällainen olla edes mahdollista, saati uuden vauvan laittaminen exän nimelle, mutta samaan aikaan avioparit eivät voi molemmat ottaa yhdistelmänimeä. Täysin älytöntä.

Avioliitto tuo puolisolle oikeuden toisen nimeen. Jos haluaa pitää ex-nimen eron jälkeen niin siihen on täysi oikeus ja oikeus antaa myös samoin nimensä lapselle vaikka isä on eri.

Itsekin olen sitä mieltä, että ei kovin kiva uudesta puolisosta, jos lapsella on ex-miehen nimi ja saattaa tulla melkoisia väärinkäsityksiä sitten ihmisten osalta ja ehkä jotain naljailuakin uutta puolisoa kohtaa, jos lapsella ihan toisen miehen sukunimi.

• Tykkää
Reactions: LIEN
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29510861:

porvoosta:
pariskunta eli pitkään avoliitossa ja saivat lapsia jotka saivat äidin sukunimen (miehellä siis eri sukunimi). lopulta kun menivät naimisiin, nainen vaihtoi sukunimensä miehen sukunimeen. eli vanhemmilla eri sukunimi kuin lapsilla wtf

Meillä on jo ovessa kaksi nimeä, jos otan tyttönimeni takaisin löytyy nimiä kolme. Eikä ex-mieheni suostu siihen että lapsien sukunimi vaihdettaisiin minun tyttönimeeni joten... Ratkaisuja on kovin vähän.

Minulla oli lapsena äidin ex:än sukunimi. Ihmettelin tätä aina, että miksi ihmeessä mulle on jonkun vieraan äijän nimi ja heti kun täytin 12 vuotta niin vaadin, että nimi vaihdetaan oman isäni nimeen.

[QUOTE="aloittaja";29512300]Meillä on jo ovessa kaksi nimeä, jos otan tyttönimeni takaisin löytyy nimiä kolme. Eikä ex-mieheni suostu siihen että lapsien sukunimi vaihdettaisiin minun tyttönimeeni joten... Ratkaisuja on kovin vähän.[/QUOTE]

Järkevin ratkaisu on, että yhteinen vauvanne saisi tietysti isänsä nimen niin perheessä pysyy kaksi nimeä. Jos edelliset lapset on isänsä nimillä niin tottakai uusikin vauva saa isänsä nimen.