Sukulaisellani on mielenterveyshäiriöitä... kerää kaikkea roskaa kotiinsa niin ettei enää mahdu itsekään sinne... mitä voin tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hilda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hilda

Vieras
Miten voin auttaa tätä sukulaistani?

Hän on jo vuosien ellei vuosikymmenien ajan kerännyt kaikkea mahdollista tavaraa ja roskaa kotiinsa. Säästää kaikki vessapaperirullat, voirasiat, sanomalehdet, mainokset, pahvilaatikot, jogurttipurkit ym. Jopa joitakin vanhoja roskasäkkejä (joissa on mm. tamponeja) on tallessa... On ostanut mm. mattoja vuosien ajan ja koskaan ei ole käyttänyt niitä, ei edes avannut pakkauksia! Asunto on niin täynnä tavaraa että ei enää itsekään mahdu sinne kunnolla. Ainoa kohta missä ei ole tavaraa on sänky. Asunnosta on löydetty muutama rotta tms. ja kohta varmasti on jo muitakin ötököitä. Hän ei kutsu ketään käymään kun häpeää sairauttaan mutta ei kuitenkaan halua luopua tavarasta. Säälittää tuo ihminen... Tiedot olen saanut kyseisen ihmisen iäkkäältä äidiltä, joka on kerran käynyt asunnossa salaa yleisavaimella. Hän ei uskalla tehdä mitään tai sanoa mitään tyttärelleen. Kertokaapas mitä mä voin tehdä? Ottaako mikään viranomainen tms. kantaa tähän juttuun?

Pyydä terveysviranomainen käymään siellä tuttavasi luona, ihme jos ei aseta ko. asuntoa asumiskieltoon terveydellisistä syistä ja tuttavasi tarvitsisi ammattiapua

Ota yhteyttä paikalliseen terveyskeskukseen/mielenterveystoimistoon ja pyydä, että tekevät kotikäynnin. Läheiselläsi on todennäköisesti sellainen sairaus, johon lääkitys auttaisi, jos hän apua ottaisi vastaan. Jos on suorastaan itselleen vaarallinen joutavaa rojua kerätessään (jos asunnossa esim. rottia tms elukoita sen takia ) , saattaa myös pakkohoidon kriteerit täyttyä. Ilmoittamatta jättäminen tällaisesta tilanteesta vastaa HEITTEILLEJÄTTÖÄ!

Mun sukulainen samanmoinen. Vanha jo itsekin, mutta säilössä omien aikoja sitten kuolleiden vanhempiensa rikkinäisiä vaatteitakin, tuon kaiken luettelemasi lisäksi.Asui ok-talossa josta juuri muutti kerrostaloon. Jonkin verran antoi heittää pois pahimmasta päästä, mutta muuten koko VALTAVA tavara (=roska) määrä muutti mukanaan. Uudessa asunnossa piti olla 3 huonetta, jotta kaikki tavarat mahtuu, kyseessä yli 70v nainen... En tiedä tiedostaako ongelmansa miten hyvin, hänestä kyse nuukuudesta ja siitä, ettei hyvää tavaraa sovi heittää pois. Pärjää kuitenkin muuten hyvin ikäisekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Diamond Dust:
Alkuperäinen kirjoittaja hiukkaskiihdytin:
haiskahtaa manialta.

Hui,mitä se on? :|

maanisdepressiivisyys. maniavaiheessa ihminen on suorastaan suuruudenhullu, ei käsitä mitä tekee, saattaa myydä talot autot, kaikki ihan pilkkahintaan. ja depressiovaiheessa tajuaa mitä on tullu tehtyä ja masentuu pahasti.

tässä tapauksessa näyttäs siltä että maniavaiheessa kerää ja kerää ja kerää ja sitte jossain välissä tulee se depression tuoma kirkas hetki että tajuaa että kämppä on ku kaatopaikka ja masentuu siitä.

mutta tämä on siis todellakin keittiödiangosointia, eli alan ammattilaiset tietää parhaiten.

Tiedän kans tapauksen kun asunto on AIVAN täynnä roinaa, pienet ns.polut vaan huoneesta toiseen. Jopa olohuoneen seinänvarret täynnä lattiasta kattoon sanomalehtiä ja keskiosassa tietokoneen raatoja ja autonrenkaita. Miettikää millainen turvallisuusriski, kerrostalossa, jos esim.tulipalo syttyy- ko.henkilöstä ilmoitettu sosiaalitoimistoon ym. toiv. ovat puuttuneet asiaan.

Soita mielenterveystoimistoon.
Voi olla kyse psykoottisesta käytöksestä.
Koti on terveysriski sekä itse asujalle että muille. Paloturvallisuusriski!?!
... Tekevät kotikäynnin ja alkaa asiat avautua. Eipä ole läheiselläsi välttämättä itselläänkään kovin hyvä olla.

Alkuperäinen kirjoittaja hiukkaskiihdytin:
tässä tapauksessa näyttäs siltä että maniavaiheessa kerää ja kerää ja kerää ja sitte jossain välissä tulee se depression tuoma kirkas hetki että tajuaa että kämppä on ku kaatopaikka ja masentuu siitä.

Mulla suunnilleen tälleen.Kerään näköjään sotkua kämppään. :/
Mulla on todettu keskivaikea masennus.

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
mitä hänellä on?Onko lääkitystä hänellä?Toki sä voit auta että hän paranee

Ei ole tietääkseni lääkitystä. On joskus vuosia sitten sanottu hänelle että ei saa kerätä asuntoa täyteen tavaraa ja asunto on silloin tyhjennettykin kaikesta tavarasta. Tuli jätelavallinen tavaraa! Nyt on kämppä entistä täydempi! Ei itse usko että on väärin säästää roskat tai että on jotenkin sairas.

Muut sukulaiset ei ole kiinnostuneita tai eivät uskalla tehdä mitään. Tietävät ettei kyseinen henkilö ole terve mutta lähinnä vain pikkupiireissä kauhistelevat henkilön asioita mutta eivät kuitenkaan koskaan saa mitään tehtyä! Nyt mä ajattelin että tästä sekoilusta on tultava loppu mutta en itsekään osaa ottaa mihinkään yhteyttä. Minne ekana soitan? Auttakaa. En tiedä kyseistä vuokranantajaa (yksityinen). Isännöitsijä (sanoo kai ettei kiinnosta)? Kaupungin mielenterveystoimisto? Terveyskeskus? Mikä???

kuulostaa aika tutulta..siis siinä mielessä että joskus kun itse olin nuori meidän talossa asui nainen joka kulki talvivaatteet päällä kesät talvet..ja raahasi kaupan muovipusseja kämpäänsä..muutaman vuoden päästä sit alko hajuhaitat yms..talkkari meni sisään ja ei meinannu tosiaan ovea auki saada kun kämppä täynnä pusseja ja roskaa..ja tämä nainen heitteli hellalle kiululla vettä..kertoi saunovansa..lähti siitä kyllä nopeesti suljetulle..kannattaa miettiä kunnon hoitoa..

Ei ole menia vaan pakko-oireista käyttäytymistä. Taas puhutaan asioista joista ei tiedetä häviäystäkään. Itsellä on Bipolaarihäiriö jota ennen kutsuttiin maanis depressiivisyydeksi ja roskan keräys ei ole oire. Minulla myös erilaista pakko-oireista käytöstä joten Tiedän nuistakin vähän. miettikää ennenku huutelette mitään.

Kyse voi olla ihan siitäkin että hän ei yksinkertaisesti jaksa, ei ole voimia, kiinnostusta tehdä asialle mitään. Uskokaa pois mutta syvässä masennuksessa (mitä muut eivät välttämättä tunnista) sua ei kiinnosta miltä asunnossas näyttää, ei ole voimia viedä edes sitä roskapussia ulos vaikka tietäisit että niin pitäis tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
kuulostaa aika tutulta..siis siinä mielessä että joskus kun itse olin nuori meidän talossa asui nainen joka kulki talvivaatteet päällä kesät talvet..ja raahasi kaupan muovipusseja kämpäänsä..muutaman vuoden päästä sit alko hajuhaitat yms..talkkari meni sisään ja ei meinannu tosiaan ovea auki saada kun kämppä täynnä pusseja ja roskaa..ja tämä nainen heitteli hellalle kiululla vettä..kertoi saunovansa..lähti siitä kyllä nopeesti suljetulle..kannattaa miettiä kunnon hoitoa..

Ei se ihan noin paha tapaus ole. Olen kyllä tavannut kyseisen ihmisen joitakin kertoja sukujuhlissa tms. eikä vaikuta kovin "tärähtäneeltä" mutta ei voi täysin tervekään olla. Ainoa normaalista poikkeava juttu on tuo tavaran kerääminen.

Yhteistyössä