Suklaakakku tai suklainen täytekakku, auttakaas onnetonta leipuria!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sanelma

Vieras
Mulla ei ole jauhopeukalon vikaa mutta kaapista löytyis aika herkkuja aineksia.. vielä kun ymmärtäisi miten niitä kannattaisi käyttää että saisi hyvän suklaisen täytekakun aikaiseksi.. eikä sen tarvitse olla juuri täytekakku, mikä vain herkullinen suklaakakku käy huomisiin juhliin!

Kaapista löytyy mm.
Marianne rouhetta
Valkosuklaata
Maitosuklaata
suklaamousse -jauhepussi
vanilijakastike -jauhepussi
kermaa
mansikoita pakasteesta
lakkaa pakasteesta
kuivattuja/sokeroituja mansikoita ja kiiviä
on nomparelleja ja muita koristeita kakun päälle
munia
jauhoja
sokeria
leivinjauhetta

Antakaa vinkkejä, mitä tekisin näille että saisin hyvän kakun tajolle kahvipöytään?

Itsellä tuli mieleen normaali täytekakkupohja johon lisäisin kaakaojauhetta ja sitten väliin suklaamousse, suklaarouhetta ja mansikoita, päälle mariannerouhe.

Mitä ihanaa muut osais mulle idoida?

KIITOS JOS VIITSIT AUTTAA!!!

Ite tykkään tehdä mutakakkua kermavaahdon kera.

5 munaa
200g voita
200g tummaa suklaata (oon tehny ihan tavalliseenki, hyvää)
1-2dl makeutusjauhoa tai 3dl sokeria (käytän ite kyllä paljon vähemmän)
1 rkl vehnäjauhoa (esim.)

Sulattaa voin ja suklaan ja sekottaa ne noitten muiden joukkoon (ku jäähtynyt). Uuni 200 astetta, 10-15min. Pitäs jättää vähä hyllyväksi siitä keskeltä. Sit tarjoaa kermavaahdon kera, vähä jäähtyneenä.

On tosi nopea ja helppo, hyvää. Ja tosi makeaa, varsinki jos tekee tummasta, niin riittää kyllä sit.

Mulla yleensä on väh äaikaa, niin teen tämän. Ja ei tuu paljon likatiskiä, ehkä toinen syy ;)

Tee kakkupohja:

4 munaa, lasillinen sokeria: vatkataan hyvin kuohkeaksi
lisää vaniliinisokeria 1 tl ja lasillinen vehnäjauhoja
Jos haluat isomman mitat ovat 6 : 1,5 : 1 : 1,5

Tuon on hyvin kevyt kakkupohja. Uuniin 175 astetta noin puoleksi tunniksi. Ja tähän ei todellakaan tarvita leivinjauhoja.

Kosteuta ja täytä jollain joka ei ole kovin makeaa, vähäsokerinen aprikoosihillo tms on hyvä, kuorruta sulatetulla suklaalla tai tee kuorrute tomusokerista ja kaakaosta (tiedät kai sen systeemin? ).

Nyt en muista pitikö sulatettuun suklaaseen lisätä hieman voita, googleta.

Sacherkakku

150 g voita
170 g tummaa suklaata
5 kananmunaa
2 dl tomusokeria
3 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria

Täyte:
2 dl Saarioisten aprikoosimarmeladia
Kostutukseen kahvia

Kuorrutus:
100 g tummaa suklaata
2 rkl voisulaa
2 rkl kahvia

Sulata suklaa voin kanssa miedolla lämmöllä kattilassa tai mikrossa muoviastiassa välillä sekoittaen. Anna jäähtyä. Erota keltuaiset valkuaisista. Vatkaa keltuaiset ja puolet tomusokerista vaahdoksi. Vatkaa valkuaiset vaahdoksi lopun tomusokerin kanssa. Sekoita keltuaisvaahtoon suklaaseos, sekä keskenään sekoitetut kuivat aineet. Sekoita lopuksi valkuaisseos varoen taikinan joukkoon. Sekoita vain sen verran, että taikina sekoittuu tasaisesti ja valkuaisvaahto pysyy kuohkeana. Kaada taikina voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan ja paista 175 C n. 60 min. uunin alimmalla tasolla.
Halkaise jäähtynyt kakku ja kostuta kahvilla tai halutessasi konjakilla terästäen. Levitä täytteeksi kerros aprikoosimarmeladia. Sulata suklaa kuorrutusta varten ja lisää kahvi ja voi. Kaada lämpimänä kakun päälle ja siloittele lastalla reunoille. Kakun kanssa maistuu löysäksi vaahdotettu kermavaahto.

Kiitos ihanista ohjeista!!

Huuhkajatar:

"kuorruta sulatetulla suklaalla tai tee kuorrute tomusokerista ja kaakaosta (tiedät kai sen systeemin? ). "

En tiedä, mutta kertoisitko? =)

Alkuperäinen kirjoittaja mutakakku:
Ite tykkään tehdä mutakakkua kermavaahdon kera.

5 munaa
200g voita
200g tummaa suklaata (oon tehny ihan tavalliseenki, hyvää)
1-2dl makeutusjauhoa tai 3dl sokeria (käytän ite kyllä paljon vähemmän)
1 rkl vehnäjauhoa (esim.)

Sulattaa voin ja suklaan ja sekottaa ne noitten muiden joukkoon (ku jäähtynyt). Uuni 200 astetta, 10-15min. Pitäs jättää vähä hyllyväksi siitä keskeltä. Sit tarjoaa kermavaahdon kera, vähä jäähtyneenä.

On tosi nopea ja helppo, hyvää. Ja tosi makeaa, varsinki jos tekee tummasta, niin riittää kyllä sit.

Mulla yleensä on väh äaikaa, niin teen tämän. Ja ei tuu paljon likatiskiä, ehkä toinen syy ;)

eli taikina on hyvin lötköä sitten? millaista ton kuuluu olla sit valmiina?

mun paras kakku ikinä oli sellanen et laitoin taikinaan suklaata hienonnettuna, reilusti. Kaakaojauhe ei maistu miltään! Suklaa siis lisätään viimesenä. Sit mä sekoitin mariannerouheen ja kermavaahdon päälle ja väliin. En kyllä muista mitä muuta välissä oli... Mut noista laittaisin suklaamoussea. Ei sulla olis jotain persikkaa tai aprikoosia? Ne sopii suklaan kans paljon paremmin ku mansikka. En tiiä miten noi lakat sitten?

Ainiin ja koristeeks laitan aina ihan oikeita kukkia. En tykkää nonparelleista sun muista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kiitos ihanista ohjeista!!

Huuhkajatar:

"kuorruta sulatetulla suklaalla tai tee kuorrute tomusokerista ja kaakaosta (tiedät kai sen systeemin? ). "

En tiedä, mutta kertoisitko? =)

Noin kaksi desiä tomusokeria, kaakaota pari ruokalusikallista (pari=2 ), sekoita.
Sulata voita tai margariinia 50 gr. lisää tomusokeri-kaakao seokseen sopivasti nestettä, vettä mehua tai kahvia, yleensä 2-3 ruokalusikallista on sopiva määrä. Sekoita tasaiseksi (saa olla aika paksua ) ja lisää sulatettu voi.
Jos tuntuu liian löysältä saat paksummaksi lisäämällä tomusokeria.

ei ole persikkaa tai aprikoosia, eikä mahdollisuutta päästä kauppaan =/
kaakku ohje oli hyvä mut onko liian äitelä jos teen vaan suklaata pohjaan ja mariannemurskaa kerman kanssa väliin ja päälle.. ettei mitään raikasta sekaan?
Kävin vielä pakkasella, mulla tosiaan on vain mansikkaa, lakkaa, mut oli siellä vähän myös mustikoita ja puolukoitakin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kaakku ohje oli hyvä mut onko liian äitelä jos teen vaan suklaata pohjaan ja mariannemurskaa kerman kanssa väliin ja päälle.. ettei mitään raikasta sekaan?
Kävin vielä pakkasella, mulla tosiaan on vain mansikkaa, lakkaa, mut oli siellä vähän myös mustikoita ja puolukoitakin?

Laittaisin mansikoita ilman sokerilisää, koska tuo suklaa itsessään on niin makea. Lakka sopii paremmin kerman kanssa. Puolukkaa en ole koskaan kokeillut, olishan se raikas ja kirpeä, mutta suklaa ja puolukka? Sopiikohan ne yhteen?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tulee joo ällöä jos ei oo mitään raikasta. Mä kyllä sinuna kokeilisin sitä lakkaa, ei noista mikään muukaan sovi. Kyllä se vois mennä siinä missä aprikoosikin, luulisin ainaki.

Mietin tässä vain et olisko kuitenkin paras vaihtoehto tehdä normi kakkupohja, lisätä taikinaan suklaata rouhittuna, väliin kermaa ja mansikoita ja pälle koristeeksi sitä mariannemurskaa ja sokeroituja mansikanpalasia..

Yhteistyössä