suihkussa

  • Viestiketjun aloittaja kauhistunut
  • Ensimmäinen viesti
kauhistunut
kävin osastolla aamulla suihkussa ja vieressäni oli nainen jolta yht äkkiä tippui nyrkin kokoinen veriklöntti lattialle :eek: kiinteää oli,kun ei viemäriin mennyt vaikka kuinka nainen yritti survoa ja suihkutila näytti kuin olis sika teurastettu :x käykö useinkin näin? vuosin itsekkin verta,mut en noin paljoa ja mitään klönttejä ei tullut :attn:
 
Yök.. Tuli muistoja mieleen..
Mulle kävi just tolleen, synnytyksen jälkeisenä päivänä vessassa tuntui et "apua, sieltä tulee viel jotain!"
Onneks ei ollu muita todistamassa.. Nolona sain sitte kysyttyä asiasta hoitajalta ja sanoi et on ihan normaalia- hyytymä. Miks niistä kaikkein ällöttävimmistä jutuista ei etukäteen kerrota!? :D
 
vähän vastaava kauhistuksen aihe täälläkin. yhtenä aamuna tuli huoneeseemme vasta synnyttänyt nainen ja ehti olla muutaman tunnin kun alkoi tapahtua. nainen kiljaisi ja nousi sängystä ja me kaksi muuta totta kai katsoimme et mikä sille tuli. sänky oli aivan veressä ja nainen seisoi lattialla itkemässä. verivana valui jalkoja pitkin lattialle ja melkoinen lammikko siihen tuli. minä sit soitin kelloa ja sain hoitajan tulemaan. hoitaja kun näki tilanteen,niin alkoi huutaa ja karjua muita apuun.nainen pian makuulleen ja jonnekkin ne kärräsi sen...siinä minä ja peti kaveri katseltiin sitä jumalatonta verilammikkoa ja mietittiin kuinka joku voi vuotaa noin paljon verta. vuorokauden olin vielä osastolla ja ei tätä kyseistä äitiä näkynyt,vauva kyllä oli osastolla,mut äitiä ei näkynyt...

 
Krisse-80
Kyllähän noita käy. Mulle ei käynyt, ei tullut pikkusormenpäätä isompia hyytymiä. Mutta esim. mun äidille aikoinaan kävi niin, että sairaalasta kotiuduttua tuli just tuommoinen klöntti vielä suihkussa käydessä. Aika hurjaa, mutta ei liene kauhean epätavallista.
 
hyh hyh
Huoh... No ei todellakaan ole mitään ihmeellistä ja niinhän sitä voi käydä, itsellenikin on käynyt kaikenlaista ja olen nähnyt kaikenlaista.

Siitä oli kyse, että kiva kun muut kauhistelee hyikamalaa :x .

Mutta, kauhistelkaa rauhassa. Mun ongelma, mutta sattuu nyt vaan vituttaa kaikenlainen kyyläysmeininki.
 
voi apua
Ootteko te edes koskaan synnyttänet,noista kauhisteluista ja hyi hyi jutuista vois kuvitella,että ette ole.
Aika normaalia se on,että sitä verta tulee sielt alapäästä,juu ja jopa klöntteinä.
 
mammammaa
No eipä siittä(kään) paljoa puhuta ääneen. Itse kuulin eka kertaa koko jälkivuodosta, kun jonkin verran minua aikaisemmin synnyttänyt kaveri kantoi mulle ylijäämät terveyssiteet. Ja nyt kuulin eka kertaa, että jälkivuoto voi vuotaa suurina hyytyminä. Ja että se on normaalia. Te, joille asiat ovat itsestäänselviä, älkää kuvitelkokaan, että ne olisivat yhtää selviä kaikille! Joillekin voi olla ihan kaikki ihan uutta. Tuolla oli jopa 0-12kk foorumilla kysymys siitä, onko vaarallista, kun vauva kuolaa koko ajan niin paljon. Itselle se tuntui melkeenpä huvittavalta, mutta jos kokemusta / tietoa ei ole, niin sitten sitä ei ole, ja pahinta mitä voi tehdä on haukkua tyhmäksi ja nauraa päälle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 13:40 mammammaa kirjoitti:
Ja nyt kuulin eka kertaa, että jälkivuoto voi vuotaa suurina hyytyminä. Ja että se on normaalia.
Tähän pieni korjaus (ihan siltä varalta jos näin jollekin käy). Se on normaalia, että niin käy, mutta hyytymä itsessään ei ole enää "normaali" eli vaaraton jos se on nyrkin kokoinen. Tai voi olla, mutta ei automaattisesti. Rajana olen kuullut, että "luumu" olisi normaali.
 
Krisse-80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 13:40 mammammaa kirjoitti:
No eipä siittä(kään) paljoa puhuta ääneen.
Se on kyllä totta, että oikeestaan kaikki mitä synnytyksen jälkeen tapahtuu jää neuvolassa käsittelemättä. Tai no, en tiedä mitä valmennuksissa puhutaan, kun en siellä käynyt, mutta ihan neuvolassa ei puhuta niistä asioista mitään. Tuleehan ne toki vastaan jokaiselle, mutta eika yllätyksenä varmaan monille, jos ei itse ole jostain ottanut selvää.
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 14:19 Krisse-80 kirjoitti:
Tai no, en tiedä mitä valmennuksissa puhutaan, kun en siellä käynyt, mutta ihan neuvolassa ei puhuta niistä asioista mitään.
Se on paljon neuvolasta kiinni, mitä valmennuksissa käsitellään. Yleensä kait se on kuitenkin ns. perhevalmennusta. Meidän neuvolassa synnytyksen käsittely oli siinä, kun katsottiin Tervetuloa OYS:iin synnyttämään -video... Yhdellä kerralla puhuttiin hammashoidosta ja kolmannella oli joku psykologi kuvakorttien kanssa paikalla - jokaisen piti valita sieltä yksi kortti, joka kuvaisi parhaiten omia ajatuksia tulevasta lapsesta. Siinäpä se koko valmennus sitten oli..
 
höh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 14:32 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 14:19 Krisse-80 kirjoitti:
Tai no, en tiedä mitä valmennuksissa puhutaan, kun en siellä käynyt, mutta ihan neuvolassa ei puhuta niistä asioista mitään.
Se on paljon neuvolasta kiinni, mitä valmennuksissa käsitellään. Yleensä kait se on kuitenkin ns. perhevalmennusta. Meidän neuvolassa synnytyksen käsittely oli siinä, kun katsottiin Tervetuloa OYS:iin synnyttämään -video... Yhdellä kerralla puhuttiin hammashoidosta ja kolmannella oli joku psykologi kuvakorttien kanssa paikalla - jokaisen piti valita sieltä yksi kortti, joka kuvaisi parhaiten omia ajatuksia tulevasta lapsesta. Siinäpä se koko valmennus sitten oli..
Mulle kyllä kerrottiin siel paaaljon muutakin.
Kait se sitten riippuu siitäkin,et mitä tajuaa kysyä.
 
minnie2
mulla ainakin tuli synnytyksen jälkeen pari pvä.ihan järjettömiä hyytymiä. Siä osastolla kyl hoitajat kerto etukäteen ja en siis ollut yllättynyt paitsi niitten koosta, nyrkinkokosia klöntteja, mut sehän kuuluu synnytyksen jälkeiseen vaiheeseen et jälkeisiä ja hyytymiä tulee! jos ei tuu ulos ja jää kohtuun niin siinähä on suuri riski saada kohtutulehdus! ainakin näin ymmärsin hoitajien puheista..ja kyllähä toho synnytyksee liittyy muutakin "ällöä" esim.paskantaminen ponnistusvaiheessa,mulle ei ainakaa kukaa edes vinkannut mistään suolihuuhtelusta..Mut eiköhän noi kätilöt oo kaikenlaista nähnyt! ymmärrän kyllä ihan täysin että ei varmasti oo kivan näköistä kattella vierestä jonku toisen eritteitä ku ei oo tottunut mut minkä sille voi, luonto nyt toimii näin :)
 
Mulla tuli semmoisia luumuja pihalle vielä melkein viikon päästä sektiosta. Silloin, kun ekat tulivat sairaalassa ollessa, niin hoitajat sanoivat, että ne nyrkinkokoiset ovat ns.paha merkki. Kannattaa kuulemma vain liikkua, niin hyytymät lähtevät liikkeelle eivätkä pääse kerääntymään liian suuriksi.

Olihan se ekaksi aika ällöttävää, mutta siihen tottui. Jälkivuoto kesti mulla neljä viikkoa - runsaana.

Ja joo - se oli yksi niistä asioista, joista ei ollut minkäänlaista hajuakaan, vaikka olin synnytysvalmennuksessa käynyt. Toinen asia oli se sektio... \|O
 
mulle kaikki sano että heti kun lapsi syntynyt niin kivut katoaa...siitähän ne vasta alkaa....mulla ainakin nirhaumat ja tikit alapäässä kirveleviä, puhumattakaan tarpeiden toimittamisesta ym...tiette kai.....
mulla tuli peräkkäin kaksi ison nyrkin kokoista "hyydykettä". mäkin pikkasen pelästyin, mutta hoitajat sano et ei hätää, tarkistettuaan alapään...
et kait sitte normaalii.... :/
 
Bad Woman
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 13:27 voi apua kirjoitti:
Ootteko te edes koskaan synnyttänet,noista kauhisteluista ja hyi hyi jutuista vois kuvitella,että ette ole.
Aika normaalia se on,että sitä verta tulee sielt alapäästä,juu ja jopa klöntteinä.
Ei kaikki sitä tiedä.Minulta ei tullut. :kieh:
 
kohta 4x äiti
normaalia ne klöntit kait on, mutta kaikilla niitä ei tule....riskinähän niissä on jos eivät tule suht nopeaa ulos että tulehtuvat kohtuun ja tulee kohtutulehus, kuten kaverilleni...
minulla tuli 1. jälkeen kotona kun olin pytyllä....aloin pyyhkiä ja verta vain tihku...katoin alapäähän ja kyllä säikähin....huusin miehen täyttä kurkkua vessaa kattoon ja mieski säikähti että mitäs nyt...näytti kuin istukka sieltä ois tulossa....joku tikin näkönen lankakin siinä näytti olevan....mies sanoi että vejä vaan ulos päin niin näkkee mikä se on että ei se ennää sisällekkää mee....vejin ja vejin...tuntu ettei päätä näy...mutta yhtäkkiä mulahti pyttyyn....yök...oli n. 12 senttiä pitkä ja joku 2.3 senttiä leveä verihyytymä....
ite kans mietin että miksihän niistä ei puhuta esim. valmennuksessa kun ite ainakin siinä tilanteessa säikähin perinpohjin et mistähän on kyse...ei siinä tuu 1. mieleen et sitähän vuotaa verta sen 4 eka vko et voi ehkä kertyäkkin sinne jonkulaisia hyytymiä... oon sitte laitoksella kertonu huonetoverille että jos tullee semmosia ni ei kannata säikähtää...
eikö se oo että mitä usiampi synnytys takana niin sitä kovemmat on jälkisupparit, että sittenhän se "mukavuus" vasta alkaakin, kun koittaa vauvaa imettää ja supistellee ni kauheena...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2006 klo 19:44 Bad Woman kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 13:27 voi apua kirjoitti:
Ootteko te edes koskaan synnyttänet,noista kauhisteluista ja hyi hyi jutuista vois kuvitella,että ette ole.
Aika normaalia se on,että sitä verta tulee sielt alapäästä,juu ja jopa klöntteinä.
Ei kaikki sitä tiedä.Minulta ei tullut. :kieh:
Siis sulla ei tullut verta?Enpäs ole tuollaista vielä kuullutkaan :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2006 klo 16:07 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2006 klo 19:44 Bad Woman kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 13:27 voi apua kirjoitti:
Ootteko te edes koskaan synnyttänet,noista kauhisteluista ja hyi hyi jutuista vois kuvitella,että ette ole.
Aika normaalia se on,että sitä verta tulee sielt alapäästä,juu ja jopa klöntteinä.
Ei kaikki sitä tiedä.Minulta ei tullut. :kieh:
Siis sulla ei tullut verta?Enpäs ole tuollaista vielä kuullutkaan :eek:
Tarkoittaa varmaan ettei tullut KLÖNTTEJÄ....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2006 klo 16:55 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2006 klo 16:07 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2006 klo 19:44 Bad Woman kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 13:27 voi apua kirjoitti:
Ootteko te edes koskaan synnyttänet,noista kauhisteluista ja hyi hyi jutuista vois kuvitella,että ette ole.
Aika normaalia se on,että sitä verta tulee sielt alapäästä,juu ja jopa klöntteinä.
Ei kaikki sitä tiedä.Minulta ei tullut. :kieh:
Siis sulla ei tullut verta?Enpäs ole tuollaista vielä kuullutkaan :eek:
Tarkoittaa varmaan ettei tullut KLÖNTTEJÄ....
Ymmärsin kyllä,kunhan halusin #&%£$!* kans pilkkua :kieh:
(huono päivä)
 
mulla kävi tokan synnytyksen jälkeen niin että ei tullu aluksi jälkivuotoo juuri ollenkaan ja oli tietty siitä "mielissäni" (kaikkihan tietää ettei se vuoto kovin kivaa oo...),mutta sitte kätilöki ihmetteli seuraavana päivänä asiaa ja paineli mahaa niin että sieltä ne hyytymät alko tuleen!oikeestiki oli varmaan lapsen pään kokonen se löntti minkä se sai paineltu sieltä!(ei siis tietenkään niin kiinteenä pallona mutta sellanen järkyttävä löllö sieltä tuli...)sen jälkeen vuoto alko normaalisti ja vieläki tuli niitä pienempiä hyytymiä,mutta onneksi se isoin saatiin ajoissa pois ettei mitäään tulehduksia ehtiny tulla... :)
 
Sarianne
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 08:24 BigFatMama kirjoitti:
vähän vastaava kauhistuksen aihe täälläkin. yhtenä aamuna tuli huoneeseemme vasta synnyttänyt nainen ja ehti olla muutaman tunnin kun alkoi tapahtua. nainen kiljaisi ja nousi sängystä ja me kaksi muuta totta kai katsoimme et mikä sille tuli. sänky oli aivan veressä ja nainen seisoi lattialla itkemässä. verivana valui jalkoja pitkin lattialle ja melkoinen lammikko siihen tuli. minä sit soitin kelloa ja sain hoitajan tulemaan. hoitaja kun näki tilanteen,niin alkoi huutaa ja karjua muita apuun.nainen pian makuulleen ja jonnekkin ne kärräsi sen...siinä minä ja peti kaveri katseltiin sitä jumalatonta verilammikkoa ja mietittiin kuinka joku voi vuotaa noin paljon verta. vuorokauden olin vielä osastolla ja ei tätä kyseistä äitiä näkynyt,vauva kyllä oli osastolla,mut äitiä ei näkynyt...
Tossa oli kyse varmaan siitä, että istukka oli repaleinen ja osa oli jäänyt kohtuun. Kaverille kävi niin, siihen pumpattiin aika monta litraa verta. Kyseinen nainen saattoi "päästä" teholle...
 

Yhteistyössä