Suhtautumisesi neuvolaan?

  • Viestiketjun aloittaja Beep
  • Ensimmäinen viesti
Beep
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että millainen on suhtautumisesi neuvolaan? Joillekin se tuntuu olevan jopa pelottava paikka, ainakin kaikki neuvot otetaan tosissaan ja/tai loukkaannutaan verisesti tai pelätään tms. Täältä siis saanut sellaista kuvaa. Onko totta?

Miten itse suhtaudut? Asteikolla 1-10, kuinka "vakavasti" otat ko. paikan?
 
Kuinka vakavasti.. Hmm, sanotaanko 7.
Kuuntelen neuvoja ja vinkkejä ihan mielelläni, (varsinkin) jos itse avaudun jostain aiheesta.
Joissain asioissa, joka lienee enemmän kasvatustapakysymyksiä, en noudata mitenkään orjallisesti neuvolantädin kehoituksia, vaan teen ihan miltä itsestäni tuntii parhaimmalle ja mikä meidän perheelle sopii parhaiten.

Nykyinen neuvola tätimme onkin ihana, eikä niin omia tapojaan tuputtava täti. Aiempi kun oli juurikin tälläinen, ja välillä joutui vähän tätiä huijatakkin joissain asioissa ihan vaan välttääkseen sen paasaamisen ja saarnaamisen jne..
 
  • Tykkää
Reactions: HyäkkäysVaunu
"pippurinen"
Itse pidän neuvolaa hyvin tärkeänä paikkana lapsen kasvun ja kehityksen seurannan suhteen. Minulla on 6kk lapsi ja terkkari on pysynyt samana raskauden alusta lähtien. Meillä ei selvästikään synkkaa kemiat yksiin, itse olen myös terveydenhoitaja ja epäilen sen hieman "kiristelevän" välejämme. Olen ollut ihan tyytyväinen kyllä neuvolaan ja siellä perusjutut hoidetaan..itselleni on pääasiassa tärkeintä käydä mittauksilla, jotta näkee että lapsi kasvanut..muuten uskon että kehitystä pystyy hyvin itsekin seuraamaan. Jotenkin olen kyllä pettynyt terveydenhoitajaan siinämielessä että meillä oli todella vaikea synnytys ja alku vauvan infektion vuoksi eikä terkkari ole kertaakaan kysynyt miten itse jaksan/koin synnytyksen/olenko päässyt yli jne. Toki itsekin olisi voinut puhua, mutta siellä aina kovin KIIREINEN ilmapiiri, mikä mielestäni on huono. Tänään meillä on 6kk neuvola ja terkkari vielä ilmoitti erikseen että aikaa on sitten VAIN puolituntua että hoidellaan nopsaan pois hommat alta.

Otan neuvolan varmaankin vakavuusasteikolla 7-8 välissä. Pääasiassa koen tärkeänä lapsen kasvun seurannan. TOKI välillä jännitti mennä neuvolaan että tuleeko sieltä jotain negatiivista. Onhan äiti herkkä oman lapsen arvostelulle, vaikka se voisi ollakin ihan vain "heittoja" eikä vakavia asioita.

Neuvolatyössä on kyllä vielä paljon parannettavaa...
 
la joulukuussa
Minä ainakin tykkään käydä neuvolassa, neuvolan täti on oikein ihana ja kannustava. Hän ei ole ainakaan vielä tähän mennessä onnistunut loukkaamaan minua mitenkään. Ja ainut asia mitä pelkään neuvolassa on vaaka :D Painoa raskauden aikana on kertynyt jo lähemmäs 20kg, ja toisinkun monet tädit, hän ei ole käynyt haukkumaan / moralisoimaan minua millään tavalla! Onneksi parin viikon päästä pääsee kiloista eroon ;) olen kuullut neuvolantädeistä jotka ovat oikeasti ihan painajaismaisia, ja olen niin iloinen että meillä on aivan ihana ja kannustava täti jolle voin kertoa kaikki huolet ja murheet<3 saa nähdä vauvan synnyttyä kun täti vaihtuu että mitä sitten olen mieltä jos alkaa tulemaan neuvoja ja saarnoja vauvaani liittyen.
 
"pippurinen"
Minä ainakin tykkään käydä neuvolassa, neuvolan täti on oikein ihana ja kannustava. Hän ei ole ainakaan vielä tähän mennessä onnistunut loukkaamaan minua mitenkään. Ja ainut asia mitä pelkään neuvolassa on vaaka :D Painoa raskauden aikana on kertynyt jo lähemmäs 20kg, ja toisinkun monet tädit, hän ei ole käynyt haukkumaan / moralisoimaan minua millään tavalla! Onneksi parin viikon päästä pääsee kiloista eroon ;) olen kuullut neuvolantädeistä jotka ovat oikeasti ihan painajaismaisia, ja olen niin iloinen että meillä on aivan ihana ja kannustava täti jolle voin kertoa kaikki huolet ja murheet<3 saa nähdä vauvan synnyttyä kun täti vaihtuu että mitä sitten olen mieltä jos alkaa tulemaan neuvoja ja saarnoja vauvaani liittyen.
Tästäkin voi nyt olla montaa eri mieltä. Onhan se IHANA TÄTI, kun ei sano kertyneistä kiloista, mutta toisaalta hyvin ammattitaidoton koska EI USKALLA PUUTTUA! Tuollaisen kilomäärän kerryttäminen elimistöön on täysin turhaa ja elimistölle haitallista. EIKÄ ne kilot sinne laitokselle vain jää, jos niitä on noin paljon kertynyt! (oletan ettei kaikki ole vauvassa ja turvotuksissa)
 
asiak
Itse neuvolaan suhtaudun asenteella 7, mutta tämän hetken lasten terkkariin suhtautumiseni on n. 3-4. Tuntuu että minun pitäisi olla huolissaan melkein kaikista sioista, ei osaa katsoa perheen kokonaisuutta (esim. ku meidän vauva kasvaa "hitaasti" ni ei näe sitä että niin myös meidän kaksi edellistä vauvaa on kasvanu täysin saman kaavan mukaan).
Piti luennon minulle ku annoin vauvalle puuron seassa voita 9½kk iässä koska pitäisi odotttaa että täyttää sen 10kk. Ei sitte taas osaa neuvoa esim. lapsen atoppisen ihottuman hoidossa tai ota huolta äidin huolta tosissaan JOS itse ei ole huolestunu (esim. ku epäilin meidän 3v:llä et silmät karsastaa).

Kyselee jaksamista, mutta ei kuuntele vastausta.. kysyi minulta myös suoraan et millon meille syntyy vauva (enkä ollu raskaana edellinen oli 3kk ja maha oli ihan sitä entistä läskiä). Taivastelee meidän elämäntilannetta (maatila) mutta ei kuitenkaan ole mitään konkreettista apua antaa (edes kuuntelis mitä mä oikeasti puhun).
 
040608
Meillä ainakin on ollut neuvolantädit tosi kivoja ja aina olen sinne mielelläni mennyt. Äitiys- ja lastenneuvolassa eri täti.

Lasten neuvolan tädille kerran "suutuin", kun esikoinen oli alle puolivuotias ja heräili öisin ainakin 10 kertaa, niin neuvolan tädin ainoa ohje oli että lopeta imetys niin yöt helpottuu. Sitä neuvoa en totellut. Muutenkaan ei hirveästi imetykseen kannustanut tai sitä erityisesti tukenut, siitä miinusta. Kaikkia lapsia imetin 1v2kk-1v4kk ja täysimetyksellä 4-6kk.

Äitiysneuvolantädin kanssa juteltiin aina kaikkea muutakin, jouluverhoista peltotöihin. Asumme pienellä paikkakunnalla.

Meidän neuvolalle arvosana 9 ja puoli. Aina ollut hyvin aikaa. Asteikolla kuinka "vakavasti" otan neuvolan, ää... en osaa sanoa, jotkut neuvot täytyy laittaa toisesta korvasta sisään toisesta ulos, maalaisjärjen käyttö sallittu.
 
[QUOTE="pippurinen";25125473]Tästäkin voi nyt olla montaa eri mieltä. Onhan se IHANA TÄTI, kun ei sano kertyneistä kiloista, mutta toisaalta hyvin ammattitaidoton koska EI USKALLA PUUTTUA! Tuollaisen kilomäärän kerryttäminen elimistöön on täysin turhaa ja elimistölle haitallista. EIKÄ ne kilot sinne laitokselle vain jää, jos niitä on noin paljon kertynyt! (oletan ettei kaikki ole vauvassa ja turvotuksissa)[/QUOTE]

Mulla taas elimistö kerää ihan saakelisti nestettä raskaana ollessa, mä oon kotona seurannu painoani ja heitot on pahimmillaan useita kiloja (jopa 3-4kg) päivien välissä ja arvaa onko ihan hiton kivaa koittaa selittää neukun tädille sitä kun toinee hönkii korvaan et ei saa tulla painoa, ei saa tulla painoa...Mä olen jopa ruokapäiväkirjaa joutunu alkaa pitää tuon takia ja arvaa vaan ottaako aivoon..
 
Suhtautumiseni on kaikin puolin positiivinen.

En pidä nipottamisena tai ilkeytenä sitä, jos terkkari esim. sanoisi jotain liian runsaasta raskauden ajan painonnoususta, tai lapseni painon liian suuresta noususta, tai toteaa äidinmaidon olevan parasta vauvalle, tai jos terkkari kysyy että miten parisuhde voi ja olenko väsynyt & alakuloinen (mm. näistä syistä olen kuullut terkkareita haukuttavan). Sehän on heidän työnsä ja velvollisuutensa, huolehtia äidin ja lasten terveydestä, enkä mä ole herkkänokkainen ollenkaan. Ei ole tosin tarvinnut ollakaan, kun mun elämässä ja elintavoissa ei ole sellaista mihin neuvolan olisi kovalla kädellä syytä puuttua...ja jos olisi, niin toivoisin heidän puuttuvan rohkeasti.
 
Musta on kiva käydä neuvolassa näkee paljon poika on kasvanu ja paljon tullut painoa lisää. Kuuntelen mielelläni neuvoja ja itse niistä sitten valitsen meille ne sopivat. En ota niitä liian tosissani, teen asiat niinkun musta hyvältä tuntuu ja niin kauvan kun lapsi vaikuttaa omalta itseltään niin syytä ei ole huoleen :)
 
"pippurinen"
Mulla taas elimistö kerää ihan saakelisti nestettä raskaana ollessa, mä oon kotona seurannu painoani ja heitot on pahimmillaan useita kiloja (jopa 3-4kg) päivien välissä ja arvaa onko ihan hiton kivaa koittaa selittää neukun tädille sitä kun toinee hönkii korvaan et ei saa tulla painoa, ei saa tulla painoa...Mä olen jopa ruokapäiväkirjaa joutunu alkaa pitää tuon takia ja arvaa vaan ottaako aivoon..
Turvotus eli tuo nesteen kertyminen onkin eri juttu kun ehta läski, jolloin paino ei heittele. Jos on ammattitaitoinen terkkari niin ymmärtää kyllä että turvotuksista kyse ja silloin on ruokapäiväkirjat ja muut turhia, jos muuten paino hyvässä kuosissa. Turvotuksen estoon voisi ennemminkin terkkatäti antaa neuvoja!
 
"äitee"
Esikoisen vauva-aikana asuimme toisella paikkakunnalla ja siellä oli ihana neuvolan täti. Tänne muutimme kun esikoinen oli taapero ja heti tuli selväksi että neuvola on täällä aivan toista luokkaa kuin se mihin olin tottunut.

Kuopuksen kanssa teimmekin alusta saakka niin että hän käy yksityisellä lääkäriasemalla neuvolantädin ja lääkärinkin vastaanotolla. Koskaan ei ole kiirettä ja aina saa yksilöllisen palvelun. Julkispuolen neuvolaan ei tuota lasta tulla viemään, ei myöskään paikalliseen terveyskeskukseen vaan pysymme yksityispuolella koska saamme sieltä asiallisen palvelun.
 
Ja siis muuten mä pidän neuvolassa käymisestä, meidän th on harvinaisen maalaisjärkinen ja antaa ihan hyviä neuvoja, ottaa vaivat tosissaan eikä epäröi laittaa asioita eteenpäin..Mut viime aikoina toi painosta hösääminen on pistäny mulle itelleni niin kamalasti paineita että en oikein odota neuvolassa käyntiä..
 
"pippurinen"
[QUOTE="äitee";25125538]Esikoisen vauva-aikana asuimme toisella paikkakunnalla ja siellä oli ihana neuvolan täti. Tänne muutimme kun esikoinen oli taapero ja heti tuli selväksi että neuvola on täällä aivan toista luokkaa kuin se mihin olin tottunut.

Kuopuksen kanssa teimmekin alusta saakka niin että hän käy yksityisellä lääkäriasemalla neuvolantädin ja lääkärinkin vastaanotolla. Koskaan ei ole kiirettä ja aina saa yksilöllisen palvelun. Julkispuolen neuvolaan ei tuota lasta tulla viemään, ei myöskään paikalliseen terveyskeskukseen vaan pysymme yksityispuolella koska saamme sieltä asiallisen palvelun.[/QUOTE]

Paljonko yksityinen neuvola maksaa kun hoitajalla käytte? Saako vakuutuksesta rahat takaisin, kun hoitajasta kyse? :)
 
Beep
Mistä nämä kaikki "Pelkään että lapseni jää kiinni"- jutut sitten johtuu? Teitä vastanneitahan ei toki pelottanut, mutta tosi usein täällä saa lukea sellaisista peloista.

Mun omalla kohdalla on neuvolan merkitys vähentynyt vuosi vuodelta. Raskausaikana ja ekan lapsen vauva-aikana suhtautuminen varmaan oli vielä ns. tottelevaisempaa, kun ei ollut vielä tarpeeksi omaa kokemusta.
 
la joulukuussa
[QUOTE="pippurinen";25125509]Turvotus eli tuo nesteen kertyminen onkin eri juttu kun ehta läski, jolloin paino ei heittele. Jos on ammattitaitoinen terkkari niin ymmärtää kyllä että turvotuksista kyse ja silloin on ruokapäiväkirjat ja muut turhia, jos muuten paino hyvässä kuosissa. Turvotuksen estoon voisi ennemminkin terkkatäti antaa neuvoja![/QUOTE]

tähän lisätäkseni, alkuraskaudessa kertyi mulle kiloja ihan kunnolla. ruoka Oli ainut miten sain pahanolon pidettyä poissa. Puolivälin jälkeen kertyi taas lisää painoa kun jouduin jäädä töistä sairaslomalle enkä pystynyt liikkumaan. Nyt rv 35+ jälkeen on tullut ihan järkyttävä turvotus päälle, sormetkaan eivät mene koukkuun... eli oon keränny ihan omaa läskiä, on turvotusta ja vauvakin tekee oman osuutensa! mutta ei minusta olis ainakaan kovin kivaa jos joka neuvola kerralla neukkutäti raivois mulle kuinka oon näin läski ja painoo ei saa enää tulla ymymym... olis aika ikävä fiilis mennä sinne! ja jokaiselle ihmiselle painoa kertyt ihan omalla tavalla. Hienoa jos juuri sinulle ei ;)
 
"pippurinen"
tähän lisätäkseni, alkuraskaudessa kertyi mulle kiloja ihan kunnolla. ruoka Oli ainut miten sain pahanolon pidettyä poissa. Puolivälin jälkeen kertyi taas lisää painoa kun jouduin jäädä töistä sairaslomalle enkä pystynyt liikkumaan. Nyt rv 35+ jälkeen on tullut ihan järkyttävä turvotus päälle, sormetkaan eivät mene koukkuun... eli oon keränny ihan omaa läskiä, on turvotusta ja vauvakin tekee oman osuutensa! mutta ei minusta olis ainakaan kovin kivaa jos joka neuvola kerralla neukkutäti raivois mulle kuinka oon näin läski ja painoo ei saa enää tulla ymymym... olis aika ikävä fiilis mennä sinne! ja jokaiselle ihmiselle painoa kertyt ihan omalla tavalla. Hienoa jos juuri sinulle ei ;)
Niinkun sanottu turvotus on eriasia mutta sitä ei tule sitä 20kg millään raskausaikana, silloin jotutuisi jo nesteenpoistolääkitykselle ;) Mun mielestä se on uskaltamattomuutta jos terveydenhoitaja ei huomauta painosta ja anna vinkkejä ja samoin sano turvotuksesta mitä keinoja siihen on ettei sitä tulisi ja millä oloaan voipi helpottaa. Enkä arvioi sitä että kiloja on tullut vaan sitä että on mielestäni terkkarilta ammattitaidottomuutta jos ei ota asioita puheeksi (niin tekee todella monet terkat ja vakavemmissa asioissa kun tämä paino-asia). EIKÄ todellakaan ole kyse raivoamisesta vaan asiallisesta puheeksiotosta :) Niin ja ei, minulle ei kertynyt raskausaikana painoa kuin 9kg ja se oli täysin omaa ansiota, koska liikuin ja tarkkailin ruokavaliotani ;)
 
Asteikolle en osaa laittaa suhtautumistani neuvolaan.. Riippuu ihan terveydenhoitajasta ja hänen kokemuksestaan ja persoonastaan. Tähän saakka oikeastaan kaikki neuvolan tädit (ja setä) on ollut erittäin mukavia ja yhteistyö on sujunut.

Keskimmäisen vauva-aikana kohdallemme sattui hyvin nuori lapseton terveydenhoitaja, joka ei ollut aivan "kartalla" miten vauvan kanssa ollaan.. Se vähän huvitti ja en kokenut tänä tyttötätiä kovin uskottavaksi hahmoksi. Yhteistyö toki sujui hänenkin kanssaan ja kyllä hän hommansa varmasti hyvin hoiti, ainakin parhaan tietämyksensä/opitun mukaan.

Tarvittaessa on saanut tukea ja neuvoja (raskausajan pohdinnat tai lapsen sairastuminen) hyvin. Arvostan myös sitä, että vanhemmuuttamme ja perheen yksilöllisiä valintoja on osattu kunnioittaa.
 
vauva 9kk ja nyt rv12
7

en kerro kaikkea, esim. sitä että olen reilun vuoden käyttänyt suonensisäisiä huumeita nuorena, enkä sitä että muutama vuosi sitten repsahdin uudestaa n.kuukaudeksi

Tulisi muuten huumeäiti merkintä.
 
kukka-hattu
8 Kuuntelen ihan mielelläni neuvoja ja jos olen jostain avautunut niin olen saanut kannustusta ja ymmärrystä osakseni. Neuvola tuntuu tietävän monen asian paremmin kuin neuvola lääkärit joten siinäkin suhteessa olen pitänyt vanhoista terveydenhoitajista joilla pelaa maalaisjärki. Itse olen huomannut että niillä on tietty kaava millä asia aina otetaan esiin ja itse usein kyseenalaistan nämä yleistykset ja terkat on ottaneet senkin ihan hyvillä vastaan joka kerta.
 
shth
7

en kerro kaikkea, esim. sitä että olen reilun vuoden käyttänyt suonensisäisiä huumeita nuorena, enkä sitä että muutama vuosi sitten repsahdin uudestaa n.kuukaudeksi

Tulisi muuten huumeäiti merkintä.
No tyhmä säkin oot tai no tottakai oot jos oot jotain huumeitakin käyttänyt ja repsahtelet vauvan kanssa..hohhoh! Kyllä kannattas varmaan sanoa niin saisit apua..äläkä nyt vaan sano että tilanne on täysin hallinnassa. AJATTELE LAPSIASI!
 
"mee"
Positiivisesti suhtaudun neuvolaan. Itselleni tärkeää on nimenomaan lapsen kasvun mittaaminen ja raskauden seuranta. Haluan tietää, että lapsen pituus ja paino menevät tasaisesti omalla käyrällään. Mutta lapsen hoidosta, kasvatuksesta ja ravitsemuksesta en niinkään kaipaa neuvoja tai esitteitä. Mulla on neljä lasta ja kolmella on sellainen ruumiinrakenne, että ovat painavia olematta kuitenkaan lihavia. Tästä joskus mainittu, kun lapsen paino käyrä on lähellä +20 ja terkkari kuitenkaan ei ole viitsinyt katsoa lasta. Tällaiset kommentit annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja nyökyttelen vaan joo joo :) Näen itse jos lapseni on lihava ja asialle täytyy jotain tehdä.
 

Yhteistyössä