Alkuperäinen kirjoittaja kyselija_123:
Miten teillä tuo tilanne sitten jatkui sen jälkeen kun olitte alunperin puhuneet asiasta? Miten sait hänet juttelemaan ajatuksistaan kanssasi?
Minä pakotin puhumaan. Olen nimittäin varsin leiskahteleva ja tulinen luonne ja jossain vaiheessa huusin, itkin ja raivosin. Mieheni ilmeisesti ajatteli, että on helpompi puhua kuin kuunnella pahaa oloani (se kun ei ole yleensäkään hiljaista laatua...) Ei varmastikaan kaikkein viisain ja ystävällisin keino saada miestä puhumaan ja esimerkiksi exäni kanssa ei toiminut lainkaan.
Ihan alunperin puhuimme koko lapsiasiasta ihan suhteemme alussa ja jouduin tekemään päätöksen lähinnä itseni kanssa siitä haluanko joskus lapsia vai lopetetaanko orastava suhde siihen. En nimittäin koskaan ole ollut mitenkään erityisen lapsirakas tai vauvakuumeilija eikä asia ollut minulle mitenkään itsestäänselvä. Olin kuitenkin ollut niin pitkään joko huonossa parisuhteessa tai sinkku ja ikäkin alkoi jo muistutella, että kohta olisi viisasta lapset hankkia, jos niin tekee, että tulin siihen tulokseen, että tässä on elämäni mies, vaikka sitten lasten kanssa.
Joskus jo vähän yhteenmuuton jälkeen puhuimme asiasta ja mies oli vähän sitä mieltä, että jos lapsia ei yrityksestä huolimatta tule, ei ole varma suhteen jatkuvuudesta. Ja tässä vaiheessa tosiaan pahoitin mieleni ja suutuin tulisesti. Eikä se tosiaan jäänyt mieheltä huomaamatta. Minun suuttumiseni ei yleensä jää

Sitten kuitenkin vetkutin yrityksen aloittamista vielä suurinpiirtein vuodella sillä perusteella, että halusin asua yhdessä jonkin aikaa ennen yritystä enkä oikein muutenkaan ollut vielä valmis lapsiin - edes mahdollisiin sellaisiin. Nyt olemmeet yhdessä n. 2,5 vuotta ja reilun 1,5 vuotta siitä asuneet yhdessä. Ennen varsinaisen yrityksen aloittamista puhuimme lapsista ja mahdollisesta lapsettomuudesta vielä uudelleen (minun painostuksestani lähinnä, mutta mies ilmeisesti ajatteli, että rupean lapsentekoon helpommin, jos asiat on puhuttu "valmiiksi"). Siinä vaiheessa mies oli jo sitä mieltä, että mieluummin minä ja mahdollisesti ei lapsia kuin mahdollisesti lapsia jonkun muun kuin minun kanssani (eihän sitäkään etukäteen tietäisi). Kunhan edes yritämme. En usko, että olisin edes ryhtynyt yritykseen, jos mies olisi vielä ollut sitä mieltä, että ei mahdollisesti jatkaisi suhdettamme, jos lapsia ei tulisikaan. Nyt on yritystä takana alkuvuodesta lähtien ja saapa nähdä kuinka käy...
Tsemppiä sulle ap. Yritä "painostaa" miehesi puhumaan asiasta. Kannattaa tosin käyttää hieman hienovaraisempia keinoja kuin minä

En nyt sentään tavaroita heitellyt, vaikka välillä olisi mieli tehnyt.