Suhde veljeen vs. siskoon, mitä eroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tuulikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tuulikka"

Vieras
Joku kyselikin täällä jo miltä tuntuu kun on veli. Muakin kiinnostaa, lähinnä niin, että mitä eroa siinä on siskosuhteeseen.
Olen juuri mökillä miehen ja tämän veljen ja kahden siskon kanssa. Veljekset on koko päivän tehneet polttopuita ja siskot viettäneet aikaa kahdestaan sovitellen vaatteita, laittaen ruokaa ja puhuen puhelimessa ja mitä lie. Jako kahteen ns. leiriin on selvä kuin vesi.

Kysyin ihan suoraan tänään mieheni toiselta siskolta, miksei hän puhu veljelleen kaikkea sitä mistä hän puhuu siskonsa kanssa. Tämä vain nauroi ja sanoi ettei veljeä varmaan kiinnosta jutella miesjutuista ja menkoista. Mutta eikö juuri mies olisi paras ihminen kuuntelemaan siskon mieshuolet? Miten voi olla, että siskojen ja veljien suhde on " mitä ruokaa on"-lauseen tasolla. Niin ja sitäkin joskus mietin että miten kälyni ovat niin kiinnostuneita ihan erilaisista miehistä kuin mitä veljet ovat. Eikö vastakkaista sukupuolta oleva sisarus herätä tosiaankaan mitään ihastuksen tunteita?

Josmulla olisi veli niin kysyisin varmaan koko ajan miltä tuntuu olla mies ja muuta. Mutta ei. En käsitä. Kertokaa te veljelliset :)

• Tykkää
Reactions: Christina Death
Veli herättää ihastuksen tunteita ihan siinä missä vaik isä tai oma poika -eli ei tosiaankaan, mulle koko ikäni tuntemani ja läheiset serkutkin on aivan yhtä mahdoton ajatus, että tunteet olis yhtään muuta kuin sisarellisia. Varsin perinteiselle kuulostaa miehesi sisarusten asenne, mulle ajatuksena kyl vieras -mut en oo ikinä ollu noin 'naisellinen'.

Eli mulle oikeastaan ainut ero siskon ja veljen välillä on siinä, et aikuisiällä veljen kans saunaan meno ei ole enää tuntunu luotevalta. Loput erot johtuu ihan luonteista ja asemassa sisarusparvessa. Eli musta sun kysymys on suoraan sanoen outo, ei pahalla...

Minulla ei ole sisaria. Veljieni kanssa aika meni ilmukalla ammuskellen, sarjiksia lukien, konsoli- ja tietokonepelejä pelaten, autoja rassaten ja action figuureilla leikkien. Halonhakkuut, vedenkannot, autojen huolto kykyjen mukaan, raksahommat, pihatyöt ja myös siivous sekä ruoanlaitto kuuluivat ihan samalla tavalla jokaiselle.

Eikä se mennyt niinkään, että olin pakotettu "poikien" leikkeihin vain siksi, ettei tyttöjä leikkeihin ollut, vaikka asuimmekin kaukana muista lapsista. Oma mielenkiintoni minut niihin veti. En usko, että suhde siskoon olisi ollut merkityksellisesti erilainen. Tietty, jos häntä eivät nördemäiset jutut ois inspanneet, niin mitä siinä sit vois tehä?

Ja ootko itse vastannu kysymykseen, miltä tuntuu olla nainen -mä en kyl osaa eritellä kun en oo muuta ikinä ollut;)? Mut en toisaalta pidä sukupuolta noin ratkaisevana tekijänä, vaan ihmiset on mulle yksilöitä ja persoonia, ei niinkään naisia ja miehiä.

siskosta ei ole kokemusta mutta mitä olen seurannut ystävieni sisko-suhteita niin ei kiitos. veljistä taas on se hyöty että osaan ajaa moposta-rekkaan, vaihtaa renkaat autoihin, öljyt vaihtuu, isaan tehdä pientä remonttia koneisiin muutenkin.

veljeni ovat aivan ihania, aina on toistemme puolia pidetty. tiedän heidän naisasiansa( KYLLÄ, jopa panonsa), puhutaan kaikista asioista avoimesti. tämä ei siis ole normaalia kaikissa sisar-veli suhteissa mutta meillä ollaan niin kiinteästi yhtä, nähdään päivittäin ja aina jos tulee jotain ensimmäisenä kerrotaan toisillemme ( tosin itse kerron aina samalla miehellenikin...)

[QUOTE="Tuulikka";26611606]Vai niin :)

Sellainen vielä, että osaako naiset nähdä veljeään komeana? Siis esim. joku naisen kaveri ihastuu veljeen niin näettekö miksi? :)[/QUOTE]

En näe. En ole ikinä ajatellut veljestäni, kuinka komea tuo on.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mulla on sisko ja veli. Sisko on mun paras ystäväni ja me kerrotaan lähes kaikki toisillemme, yleensä ensimmäisenä ennen kuin kukaan muu tietää. Ilot ja surut, menestykset ja vaikeudet on jaettu. Veli on lähempänä mun ikää ja oltiin pieninä aina kimpassa, yleensä tosin tapellen :). Veljen kanssa pidetään aika vähän yhteyttä mutta ei me missään riidoissa olla, kinastellaan kyllä edelleen käytännössä aina kun nähdään tai jutellaan. Mutta veljen kanssa meillä on toisenlainen yhteys kuin siskon kanssa. Tiettyjä asioita veli on jutellut vain mun kanssa kun tietää ettei sisko tajuaisi. Ja kyllä me veljen kanssa puhutaan vakaviakin asioita, ehkä vain erilaisia asioita kuin siskon kanssa. Ei me mitään sellaista jutella kyllä että miltä tuntuu olla mies tai miltä tuntuu olla nainen!

Ja ymmärrän erittäin hyvin miksi veljelläni naisia riittää, komea, menestynyt ja hvyäkäytöksinen mies parhaassa iässään!

Mä pyrkisin veljeni seuraan, jos siskon kanssa olisi vaarana joutua kuulemaan miesjutuista ja menkoista. Mentäisiin vaikka kalaan ja pidettäisiin turpa kiinni. :D

Merkillistä, ettei ero ole sen suurempi tai syvällisempi.

Musta tuntuisi että veli tekee miesten maailmaa paljon tutummaksi ja esim. seurustelussa velikokemuksesta on hyötyä. Että miehiä ymmärtää paremmin.

[QUOTE="Tuulikka";26615213]Merkillistä, ettei ero ole sen suurempi tai syvällisempi.

Musta tuntuisi että veli tekee miesten maailmaa paljon tutummaksi ja esim. seurustelussa velikokemuksesta on hyötyä. Että miehiä ymmärtää paremmin.[/QUOTE]

No ihmiset on kuitenkin niin yksilöitä sukupuolesta riippumatta. Sisko ja veli on niin paljon enemmän kuin vain sukupuolensa edustaja.

Aloitin tän ketjun jonkin aikaa sitten ja nostelen kysyäkseni toista asiaa:

Onko teille esim. veljen ja siskon mielipide yhtä tärkeä? Vai onko veli myös sellainen miehinen auktoriteetti jota kuuntelette herkemmin?

ja vielä toinen:

onko veljen ja siskon tekemällä sisaruskiusaamisella eroa? Eli miltä tuntuu jos veli ärsyttää vs. sisko? Kumman touhuja katsot enemmän sormien läpi? Onko äitisi ohjannut suhtautumistasi veljeen tai siskoosi - esim. että toista täytyy suojella enemmän tms.?

Tällaisia mietin :)

Yhteistyössä