Mieheni sairastui hyvin vakavaan masennukseen hiukan esikoisemme syntymän jälkeen (no, merkkejä oli ollut jo vuosia aiemmin). Hän oli mm. kuukausia sairaalahoidossa ja vuoden sisään mahtui myös lähes onnistunut itsemurhayritys. Tämä aika oli itselleni elämäni rankinta ja raskainta aikaa mutta nyt - lähes 10v - tämän jälkeen olen erittäin tyytyväinen ja onnellinen siihen, että jaksoin seistä tuon ajan hänen rinnallaan. Mieheni aloitti terapian ja kävi sitä vuosikausia. Terapian ja meidän läheisten tuen avulla hän toipui vaikeasta masennuksestaan ja nyt elämme normaalia elämää ja parisuhteemme on erittäin onnellinen ja hyvä. Oli erittäin vaikeaa seistä miehen rinnalla pahimpina vuosina, kun hän oli kuin "tyhjä kuori", tunteeton, elämänhaluton, toivoton, lamaantunut. SElviytymiskeinoinani olivat mm., että pidin tietoisesti mielessäni mielikuvaa miehestäni terveenä, normaalina, sellaisena kuin hän oli kun häneen rakastuin. Pidin aina mielessäni myös, että tämä "tyhjä kuori" on vain hänen sairautensa, ei hän itse. Itselläni säilyi myös aina toivo siitä, että mieheni tervehtyy ja saan takaisin hänet omana itsenään (vaikka välillä oltiin hyvin pohjalla). Toki erittäin tärkeänä jaksamiseni taustalla oli läheisteni (vanhempieni, sisarusteni, miehen vanhempien jne.) antama täysi tuki, keskusteluapu ja käytännön apu. On myös hyvä "irrottautua" tietoisesti miehen sairaasta maailmasta ja pyrkiä jatkamaan "omaa elämäänsä" siinä rinnalla niin hyvin kuin voi: itse esimerkiksi jatkoin harrastuksiani, kävin lapsemme kanssa muskarissa ja aloitin työtkin taas äitiysvapaan jälkeen... Uskon, että esimerkiksi tuo työelämä pelasti paljon omaa mielenterveyttäni: pääsin päiviksi "normaaliin" maailmaan, täysin irti usein niin ahdistavistakin kotiympyröistä.