Suhde lopussa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eukko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eukko"

Vieras
Kaipaan teidän mielipidettänne, kuinka menetellä tilanteessamme:

Olemme olleet pian 11 vuotta yhdessä, kaksi lasta ja yhteinen, lainarahalla oleva talo.
Viimeiset 2 vuotta on menneet samaa rataa ja olemme muutaman kerran keskustelleet, erotakko vai yrittää ja toistaiseksi olemme päättäneet yrittää.

Nyt olen viimeisen 2 kk:ta pohtinut, mikä olisi järkevin ratkaisu, kun tilanne on edelleen sama kuin 2 vuotta sitten. Suhteestamme tulee mieleen kämppisten suhde, puhumme lapsiin liittyvistä asioista tai arkipäivän menoista tms, mutta mitään syvällisempää tai henk.kohtaisempaa emme. Minä olen yrittänyt puhua ajatuksistani, mutta miehellä ei unelmat kiinnosta, eletään päivä kerrallaan, eikä suunnitella tulevaa... Ennen puhuimme kaikesta, naureskelimme ja hölmöilimme yhdessä, mutta enää ei ole sellaisia hetkiä ollut.
Meillä ei enää osoiteta hellyyttä, suukotkin kuuluvat vain siihen hetkeen, kun mies tahtoo jotain muutakin. Jos yritän halata tai suukottaa häntä, hän torjuu minut.

Olemme viimeisen parin vuoden aikana ajautuneet täysin erilleen ja mies tuntuu nykyisin vieraalta. Olen yrittänyt hänen kanssaan keskustella, että kaipaisin edelleen sitä läheisyyttä, joka ennen oli, yhdessä nauramista yms.

Mitä tekisit tällaisessa tilanteessa?

Kyllä se on vakavan keskustelun paikka ja ammatiapua kannattaa hakea, jos haluatte vielä yrittää. Mieti, haluatko jatkaa tuota seuraavat 40 vuotta? Jaksamista! Ihminen tarttee läheisyyttä ja hellyyttä.

Mies ei suostu parisuhdeterapiaan, saadaan hänen mielestään suhde toimimaan ilman ammattiapua. Olemme puhuneet ottavamme yhteistä aikaa ja tekemistä, mutta sitäkään ei ole käytännössä pariin vuoteen kuitenkaan tapahtunut. Jos yritän ehdottaa jotain, niin joko miehellä on jotain muuta juuri silloin (omat harrastusmenonsa) tai sitten ei kiinnosta/ jaksa. Ei vaan jaksaisi yksin yrittää, koska se ei auta...

Tiedän tunteen! Nyt on vaan mietittävä hyvät ja huonot puolet yhdessä olemisesta ja eroamisesta. Kerrot ukolle, että harkitset eroa tosissasi jos ei ala muutosta tulla. Eihän tommosta kukaan jaksa.

[QUOTE="eukko";29773848]

Mitä tekisit tällaisessa tilanteessa?[/QUOTE]
Lukisin muutaman parisuhdeoppaan ja miettisin, mitä itse voisin tehdä tilanteen parantamiseksi. Jotenkin en jaksa uskoa, että vaihtamalla paranee, kun mitään perustavaa laatua olevaa vikaa ei ole.

Tarviiko sen olla NiiN perustavaa laatua? Jos toinen osapuoli ei kasva suhteen mukana / ei ole enää yhteistä tekemistä tai puhumista tai edes niitä hetkiä. Aina kannattaa silti ensin yrittää yhdessä!!! Onko teillä yhteiset arvot? Tekeekö miehesi työkseen jotakin? Onko hän kenties masentunut?

Jos mistään "oikeasta" eli perustavaa laatua olevasta ongelmasta ei ole kyse, niin sama tympääntyminen olisi todennäköisesti edessä uudessakin suhteessa jossain vaiheessa. Sen vuoksi en kovin helposti lähtisi vaihtamaan, vaan yrittäisin korjata nykyisen suhteen.

Eron myötä tilanne muuttuu mutkikkaammaksi, kun mukaan tulee uusia ihmisiä (nyksät, eksät, useamman laatuiset lapset). Sen sijaan, että pitäisi hallita tunteet ja välit yhtä miestä kohtaan, niin hallittavana onkin kaksi miestä muu konkkaronkka mukaan lukien. Lisäksi tilanteet tulehtuvat helposti eikä niiden selvittely ole siinä tilanteessa helppoa.

Helpommalla pääsee, jos yrittää panostaa nykyiseen suhteeseen. Omaa kokemusta ei ole, mutta olen seurannut tuttavapariskunnan eroa. Siedettävä tilanne tuntuu muuttuneen sietämättömäksi kummallekin osapuolelle eron jälkeen.

Molemmat käydään töissä, molemmilla omat kaverit ja harrastukset. Mies on samaa mieltä, ettei meitä enää muu yhdessä pidä kuin lapset ja laina. Kaikki on muuten ok, ei vaan osata enää olla yhdessä, ei ole puhuttavaa.
Olen yrittänyt, josko käytäisiin kaksin syömässä, lenkillä, hotelli vkloppu tms., mutta mies ei ole halukas, vaan saattaa sanoa, ettei huvita tehdä mitään. Voi silti samana iltana lähteä kaverinsa kanssa kahvitteleen.. Jos yritän mennä sohvalle viereen/halata/suukottaa, siirtyy pois. Mikään ei ole vikana hänen mielestään, ei vain tahdo kyhjöttää.

Mikäli ero tulee, uutta suhdetta en halua.

Yhteistyössä