Suhde ahdistaa yhtäkkiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahistus

Vieras
Olen 20-vuotias ja olen seurustellut n. 9kk 22-vuotiaan miehen/pojan kanssa. Hän on minulle ensimmäinen vakavasti otettava kumppani, myös ainoa mies jonka kanssa olen seksiä harrastanut. On sitä rakastumista ennenkin koettu, mutta en ole uskaltanut sitoutua ennen tätä suhdetta. Poikaystävälläni on ollut yksi aikaisempi pitkä ja vakava suhde ja lisäksi lyhyempiä (seksi)suhteita.

Suhteemme on toiminut todella hyvin, olemme jo pitkään suunnitelleet yhteenmuuttoa. Olemme molemmat todella tyytyväisiä seksielämäämme, meillä on melko pitkälle samanlaiset elämänkatsomukset ja arvot.

Ainoa suhdetta varjostava asia on minun masennukseni ja ahdistukseni, joiden takia käyn terapiassa ja olen ollut lääkitykselläkin, jo pitkään ennen kuin tutustuimme. Poikaystävä on kuitenkin luvannut tukea minua ja on sen tehnytkin, eikä tämä ongelma ole nakertanut suhdettamme kovinkaan pahasti. Uskomme molemmat että voitan masennukseni vielä, ja suhde on vienyt minua parempaan suuntaan.

Viimeisen viikon aikana minulle on tullut kuitenkin täytenä järkytyksenä se, että myös suhteemme on yhtäkkiä alkanut ahdistaa ja epäilyttää. En tiedä mistä se johtuu, koska rakastan poikaystävääni ja haaveilen yhteenmuutosta edelleen. Hän tuntuu olevan sopiva ihminen minulle, ajatteli sitä sitten tunteella tai järjellä. En käsitä mikä on vialla, mutta erokin pyörii mielessä.

Oma itsetuntoni rakoilee jatkuvasti, mutta poikaystävä on tosi varma itsestään. Minulle hän on ensimmäinen, hänellä on kokemuksia muistakin suhteista. Hänellä on selkeät tulevaisuudensuunnitelmat, minulla ei. Minä olen masentunut ja ahdistunut, hän on henkisesti täysin terve. Hän on elänyt sen "villin nuoruuden", minulla se taas on kokematta (toisaalta en tiedä onko se mikään menetys). Nämä asiat ainakin vaikeuttavat suhdetta, mutta tuntuvat naurettavilta syiltä ahdistua niin että ollaan eron partaalla.

Ehkä tämä johtuu jostain aikuistumiskriisistä, omasta masennuksesta ja ahdistuksesta tai alkuhuuman ohimenosta. Pelkään, että pitäisi elää se "villi nuoruus" ennen kuin voi sitoutua - sitä että se ja poikaystävä ovat toisensa poissulkevia asioita. Myös se "ensimmäinen suhde ei kestä"-toitotus varjostaa.

Olen tosissanu ajatellut, että tämän ihmisen kanssa vietän loppuelämäni. Poikaystävälläni ei ole epäilystäkään siitä, etten olisi oikea tyttö hänelle. Rakastan häntä niin että eron harkitseminen sattuu ihan sietämättömästi. Tälläkin hetkellä tuntuu ettei itku vaan lopu. Olen puhunut hänen kanssaan ja hän haluaa yrittää. Minäkään en halua erota hetken mielijohteesta vaan vasta kun tiedän, mikä on oikea päätös. Tuntuu ihan järjenvastaiselta erota ihmisestä, jota rakastaa näin paljon, mutta en käsitä miksi sitten tuntuu näin ahdistavalta.

Vaikka olen hyvin nuori, toivon että minut otetaan vakavasti. Olo on nimittäin todella paha ja nyt todella kaipaisi jonkun ulkopuolisen näkemystä, ehkä jonkun vanhemman ja viisaammankin.

Vanhempi olen, viisaammasta en tiedä:)

Miksi et liittäisi ahdistustasi masennukseen? Eli tarkoitan sitä, että poikaystäväsi on sinulle hyvä ja oikea, mutta mielesi ailahtelee ja masennuksessasi voi olla tällaisia huonompia jaksoja, mutta ne menevät ohitse ja voisit pitää sitä ahdistusta kuin "normaalina olotilana", joka ei johdu poikaystävästäsi , eikä suhteestasi häneen. Elä ohi tämä vaihe, äläkä tee mitään päätöksiä suhteesta nyt. Varmaan se auttaisi, jos voisit keskustella asiasta, etkä pelkäisi sitä.
tsemppiä:)

Olen puhunut hänen kanssaan ja hän haluaa yrittää. Minäkään en halua erota hetken mielijohteesta vaan vasta kun tiedän, mikä on oikea päätös.
Älä hätäänny, kokemuksellesi löytyy kyllä luonteva selitys. Nähdäkseni on kysymys kemiallisesta reaktiosta. Sitä ei voi nähdä, se täytyy kokea. Etsit tietenkin syitä sille kaikkialta ympäriltäsi ja itsestäsikin, heikolla menestyksellä. Ymmärrettävän suuri syy löytyy sieltä mistä kai vähiten odottaisi löytävänsä. Koitan eläytyä ja kuvailla tilanteeseesi parhaan kykyni mukaan.

Masennuksessa aivojen serotoniini-nimisen välittäjäaineen taso laskee, ja ihminen alkaa menettää kiinnostustaan ympäristöön. Mielihyvä, ilo, positiiviset tunteet vähenevät, 'ei huvita'. Matala taso tuntuu ahdistuksena.
Nämä asiat ainakin vaikeuttavat suhdetta, mutta tuntuvat naurettavilta syiltä ahdistua niin että ollaan eron partaalla.

Voimakastakin ahdistusta aiheuttaa myös rakastuminen. Serotoniini on ns. onnellisuushormoni. Rakastuminen ei tee ketään onnelliseksi, niinkuin luullaan. Tennovin mukaan rakastumisen seurannaisilmiöitä ovat depressio, epävarmuus ja sosiaalisten suhteiden vaikeutuminen. Rakastuneet käyttävät olotilaansa kuvatessaan useammin sanaa depressio kuin rakastuminen. Tunteet ovat liian ristiriitaisia.

** Tutkimusten mukaan rakastuneitten ihmisten aivotoiminta muuttuu. Serotoniinin taso laskee kun ihminen rakastuu tai kun hän kärsii pakkoneuroosista tai mustasukkaisuudesta. Dopamiini aiheuttaa euforisen olotilan, herättää himon ja saa rakastuneet ekstaasiin**

Siis tullaan hurmokseen, tunteet vahvistuvat, ne syrjäyttävät omat tarpeet.
"En ole koskaan ennen tuntenut ketään muuta kohtaan näin voimakkaasti, ollut näin varma kertaakaan aikaisemmin, enkä tarvitse mitään muuta kuin hänet".

* Merkillinen kyky ihailla rakastumisen kohteen hyviä puolia ja vähätellä heikkoja ominaisuuksia. Hänen virheensä kyllä tiedostetaan, mutta ne kuitenkin aistitaan positiivisina.*
"Hän on maailman ihanin ja hurmaavin kiusoittelija, niin söpö pikkuvikoineen, aina ihan paras".

Rakastan häntä niin että eron harkitseminen sattuu ihan sietämättömästi. Tälläkin hetkellä tuntuu ettei itku vaan lopu. Hän tuntuu olevan sopiva ihminen minulle, ajatteli sitä sitten tunteella tai järjellä. En käsitä mikä on vialla, mutta erokin pyörii mielessä. Tuntuu ihan järjenvastaiselta erota ihmisestä, jota rakastaa näin paljon, mutta en käsitä miksi sitten tuntuu näin ahdistavalta.
Kykenet reagoimaan rakastumisen tunteilla vain yhteen henkilöön, olet pakonomaisesti ja täysin riippuvainen:
** Rakastuneen ajatukset pyörivät vain yhden asian ympärillä. Kyseessä on siis pakkomielle ja tila joka on samanlainen kuin pakkoneuroosi. Serotoniinin määrä laskee yhtä alas kuin neuroosipotilailla.**

Viimeisen viikon aikana minulle on tullut kuitenkin täytenä järkytyksenä se, että myös suhteemme on yhtäkkiä alkanut ahdistaa ja epäilyttää. En tiedä mistä se johtuu, koska rakastan poikaystävääni ja haaveilen yhteenmuutosta edelleen. Ehkä tämä johtuu jostain aikuistumiskriisistä, omasta masennuksesta ja ahdistuksesta tai alkuhuuman ohimenosta.
Alkuhuuma alkaa ehkä laantua ja dopamiinitaso laskea. Ahdistus, mikä on voinut olla koko ajan, tulee hurmion alta esiin ja enemmän huomion kohteeksi.

Sinua ei ahdista suhde vaan rakastuminen. Ahdistus ja paha olo on niin sietämätön, että suunnittelet epätoivoisia tekoja päästäksesi eroon tuskasta, siten että kipu lähtisi muka suhteen tai kumppanin mukana. Niin ei käy, ei mitään mahdollisuuksia.

Olen tosissanu ajatellut, että tämän ihmisen kanssa vietän loppuelämäni.
Ajattelet aivan liian suuria, siihen nähden että vuoden päästä saatat vihata häntä apinanraivolla. Ei se asia ole muutenkaan Sinun päätettävissä. Ajattele mieluummin niin että: En nyt lähiaikoina eroa, enkä varsinkaan anna hänelle mitään syytä erota, niin sitten voi olla vasta mahdollisuus yhteiseen loppuelämään. Muuta vain yhteen ja kokeile. Ei teitä mikään uhkaa.

Lopullisten päätösten kuvittelu, teidän kykyjenne ja tulevaisuuden suunnitelmien vertailu pelkästään mielessäänkin, aiheuttaa stressiä. Stressihormonien liian korkea pitoisuus "kuluttaa" enemmän serotoniinia. Taas ahdistaa lisää ja puristaa sydäntä. Se nostattaa ihan turhaa kammoa kun tunnet ettei NYT, juuri NYT ei pysty kiinnostumaan tulevasta ja mikä on toisella mietitty valmiin näköiseksi (tietysti muuttuu vielä moneen kertaan ).

Ainoa suhdetta varjostava asia on minun masennukseni ja ahdistukseni, joiden takia käyn terapiassa ja olen ollut lääkitykselläkin, jo pitkään ennen kuin tutustuimme.
Jos Sinulle on jo määrätty masennulääkkeeksi joku selektiivinen serotoniinin takaisinotonestäjä (SSRI), niin annosta nostamalla tai lääkettä vaihtamalla voinee helpotusta saada. Lääkärit ovat varmaan haluttomia lemmenlääkintään. Ei kuulu ohjeisiin, eikä erityisemmin tietämykseenkään.

On sitä rakastumista ennenkin koettu, mutta en ole uskaltanut sitoutua ennen tätä suhdetta. Vaikka olen hyvin nuori, toivon että minut otetaan vakavasti.
Tuppaa olemaan niin, oli ikä ja kokemus mikä tahansa, että jokainen kerta on se aidosti ensimmäinen tosi-todellinen. Taas samoja kauhuja ja temppuilua maksimipaniikissa, eikä koskaan voi tulla enää suurempaa, ennen seuraavaa. Surkuhupaisa ei kuitenkaan ole hauska.

Viimeksi muokattu:
Tilanne tosiaan on se että olen lopettanut SSRI-lääkkeet pari kuukautta sitten, koska lääkäri katsoi minun olevan jo kunnossa. Kai tätä voi vieroitusoireillakin selittää, nehän voi kestää melko pitkäänkin - tosin siitä on jo lähes kolme kuukautta kun lääkkeet lopetin. Vaikeinta tässä on se, ettei osaa tehdä eroa siihen, mikä on masennuksen ja ahdistuksen aiheuttamaa ja mikä taas johtuu suhteesta itsestään.

Tilanne tosiaan on se että olen lopettanut SSRI-lääkkeet pari kuukautta sitten, koska lääkäri katsoi minun olevan jo kunnossa. Kai tätä voi vieroitusoireillakin selittää, nehän voi kestää melko pitkäänkin - tosin siitä on jo lähes kolme kuukautta kun lääkkeet lopetin. Vaikeinta tässä on se, ettei osaa tehdä eroa siihen, mikä on masennuksen ja ahdistuksen aiheuttamaa ja mikä taas johtuu suhteesta itsestään.

Minun veikkaus on, että ahdistuksesi johtuu masennuksesta, jos suhde on muuten hyvä. Masennus on siitä salakavala, että se työntää lonkeronsa kaikkeen mitä teet, siis aivan kaikkeen. liian usein suhteet katkeaa masennukseen, kun ei edes tajuta sen olemassaoloa. Ongelmat tulkitaan tulleen toisesta ihmisestä.

Viimeksi muokattu:
Tilanne tosiaan on se että olen lopettanut SSRI-lääkkeet pari kuukautta sitten, koska lääkäri katsoi minun olevan jo kunnossa.
Jos katsoo rakastunutta eli intohimoista, voi nähdä intoa ja himoa, dopamiinin tuottamaa euforiaa ja ekstaasia. Ei näytä masentuneelta ja onnettomalta.

Aivan ymmärrettävää, mutta serotoniinilla on tarkoitus, hoitaa masennusta, onnellisuuden puutetta ja se jäi tekemättä. Lääkäri lankesi hurmaasi. Tämä on lisäksi eettinen pulma.

Lääkettä tulisi kyllä käyttää useita kuukausia vielä mielialan korjaantumisen jälkeen. Sillä pyritään estämään masennuksen uusiutuminen. Voitahan tietysti siihen vedoten aloittaa uudelleen jos haluat.

Kai tätä voi vieroitusoireillakin selittää, nehän voi kestää melko pitkäänkin - tosin siitä on jo lähes kolme kuukautta kun lääkkeet lopetin.
Niin ei niistä aina niin tiedä. Hormonin, lääkeen vaikutus voisi olla tasaisempi. Sitten on vielä ajatuksen voima (lumelääke, placebovaikutus).

Vaikeinta tässä on se, ettei osaa tehdä eroa siihen, mikä on masennuksen ja ahdistuksen aiheuttamaa ja mikä taas johtuu suhteesta itsestään.
Josko voikaan, kun kaikki on suhteellista eli kaikki kaikessa aiheuttaa kaiken johtuen kaikista…
Rakastuminenhan tuosta taas puuttui. Jos jakaisi auttavasti ryhmiin:

Enemmän itseen liittyvää: Masennus, mieliala, ruumiilliset tuntemukset - pitkä, tasainen - hormoni, lääke.
Enemmän suhteeseen liittyvää: Mieli, tunne, ajatus - lyhyt, vaihteleva - suhde, asenne.
Testi: Kun ajattelet jotain, se tuntuu joltain, sinä aikana, kun mieti sitä, sillä tavalla.

Rakastumisella on lähes jumalan ominaisuudet (niinkuin muuten mielipiteelläkin). Sen jumalan käsky on ehdoton (pakkomielle), mielen on pakko totella jumalan tahtoa: liittykää yhteen! Luulen että rankkaa ahdistusta tulee ainakin siitä ettei voi valita, oma tahto on voimaton, avuton.

1. Jos ajattelet yhdessäoloa, jumala antaa rauhan, riemuitset, hymyilet, nautit.
2. Jos ajattelet erossaoloa, jumala rankaisee ankarasti, korvennut, itket, kärsit.

Tämä on lakisi, äläkä yritäkään rikkoa vastaan, äläkä piiloutua sillä jumala tietää aina. TOTTELE!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä