Struuma, muilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja struuma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kävin tiistaina verikokeessa ja sen perään heti kilpirauhasultrassa. Molemmat kilpparit olivat suurentuneet, oikeanpuoleinen enemmän. Lääkäri sanoi, että kyse on ilmeisesti tulehdusmuutoksesta, kun rauhasen rakenne on niin erikoinen. Ja sanoi sitten myös, että mielellään ottaisi näytteen ja ettei hän pakolla sitä tahdo, mutta selventäisi kovasti sitä, mikä sen rauhasen on aikoinaan tullut. Sanoin, että otappa nyt sitten. Ei se mikään miellyttävä näytenykäisy ollut. Jossakin kuulemma puudutetaan ennen näytteen ottamista. Toisaalta, tuntuuhan se puudutuskin, vaikkei nyt ehkä ihan tuommoiselta. Viikon päästä saan sitten tiedon.

hei,
mia kertoi vaihtoehtoisesta hoidosta.
minulla se tehosi valtavan hienosti isoon struumaan.
menin SATTUMALTA Eero Puntila (radiologi, diacor) hoitoon tyhjentämään jälleen isoksi päässyttä struumaani. olin jo saanut struumaleikkaukseen ajan.
Eero katsoi, ja varmisti että ohutneulanäyte oli otettu ja oli hyvänlaatuinen. näin oli.
sen jälkeen hän teki tuon 96%:n alkoholiruiskutuksen. makasin vain selälläni 20min. pirtu pois struumakasvaimsesta ja takaisin töihin.
SEN JÄLKEEN MINULLA EI OLE STRUUMAA OLLUT!
ei myöskään oireita!

peruin leikkauksen.
säästin siis toisen kilpirauhaslohkoni, joka olisi muuten leikkauksessa poistettu.
ja paljon kipua, vaivaa ja jopa yhteiskunnan rahaa.

kysyin eerolta miksi tätä ei tehdä laajemmin. korvalääkärit kuulemma tykkää leikata ja se on heille hyvä bisnes.

Marjaana, ihan samanlaisia oireita oli mullakin. älä huolestu, vaan vaadi tätä hoitoa lääkäriltäsi. se on laajalti käytössä muualla maailmassa.
suomessa vaan on tuohon leikkaus- ym hoitoihin vielä runsaasti rahaa, joten sitä voidaan hulvattomasti käyttää myös näin yksinkertaisen toimenpiteen asemasta....

Multa on leikattu struuma. Oireita oli esim tunne vaikka leipaa syodessa etta se jaa kiinni kurkkuun ja puhuessa hengitin "voimalla", mutta nekin oireet huomasin vasta leikkauksen jalkeen niiden kadottua. Mulla oli harvinaisen voimakas liikatoiminta (mika todettiin ihan sattumalta) ja sen vuoksi ne kai halusi leikata sen niin pian kuin mahdollista.
Viisi paivaa meni sairaalassa koska tuli komplikaatioita. Arpi on huomaamaton, ei sita juuri muut huomaa elleivat sitten varta vasten katso. J a onhan siita se etu etta kaulasta tuli paljon sirompi :) vaikkei struuma kovin iso ollutkaan

Mulla on struuma, yksi jätti pallo ja toinen vähän pienempi. En ole laskenut kuinka pitkä se on, mutta valehtelematta puolikkaan tennispallon kokoinen. Kaikki kauhistelee sitä ja kyselee, että painaako se. Joskus painaa henkitorveen, enemmänkin mua haittaa toi kosmeettinen puoli, mutta sen kanssa on opittu elämään.

Äidiltäni on leikattu eikä ollut iso leikkaus.

Hei onko kenelläkään ollut Struumaa niin alhaalla, että olis tarvinnut rintalastaa halkaista. Olin tietokonetomogafiassa ja lääkäri totesi, että minulla on struuma. Jos se leikataan niin pitää halkaista rintalasta. Pistää miettimään kuinka se oikein on niin alas kasvanut. Vai onko se truuma lainkaan. Meinaan tukehtua aina välillä ja ruoka tarttuu kurkkuun.

Multa on leikattu kolmisen vuotta sitten vasen lohko kilpparista struuman takia pois, lääkitystä ei ole koskaan alotettu, koska arvot viitteissä, kovasti on kyllä vuoden verran ollut kallistumassa sinne vajaalle. oikeessa puolessa myös jo leikkaus hetkellä vähän struumaa mutta se vielä säästettiin silloin. nyt kävin viikko sitten taas kaulan ultrassa, ja oikea puoli on rappeutunut lähes kokonaan ja suurentunut. josko nyt olis jo aihetta lääkitykselle??? oireita on ollut jo ennnen vasemman puolen poistoa ja sen jälkeen!!! mutta ikinä ei arvoissa ole ollut feelua ?!! :O :(

[QUOTE="Utelias";27513698]Pattikeskellä kaulaa, mikä se voi olla. Jos struuma ja se leikataan, niin vaikuttaako tämä mitenkään raskaaksi tulemiseen tai sikiöön kasvamiseen.[/QUOTE]
Struuma ei yleensä ole keskellä henkitorvea vaan sen sivussa. Myös naisilla on ns. Aatamin omena, mutta pienempi kuin miehillä.
Leikkauksen jälkeen ei pitäisi olla ongelmia raskauteen, jos mahdollisesti tarvittava lääkitys on kunnossa.

Yhteistyössä