Struuma, muilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja struuma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

struuma

Vieras
Mulla on tänään todettu struuma. Kilpirauhas-arvot oli kuitenki normaalit. Paukuroita oli useampia ja suurin kooltaan 0,9cm. Onko muilta löytynyt vastaavaa, kuinka tauti (se kai tää on) on edennyt, oireita?
Onko teiltä otettu ohutneulanäytettä kun itselle lääkäri ei semmoisesta edes puhunut enkä älynnyt sellaista edes kysyä. Sanoi vain että kontrolli joskus huhtikuussa-09 :/ :(

Kiitos jos joku kertoo kokemuksiaan.

Mulla oli/on. Arvot oli myös normaalit, mutta kyhmyiset ja isot kilpirauhaset. Toinen oli 12 cm ja toinen kuusi. Normaalisithna ne on joitan sentin pituiset. Isompi leikattii, näytteitä ei otettu kun vasta sitten kun oli laikattu. Ei ollut mitään, ainoastaan struuma. Toinenkin kai leikataan joskus, sitten on edessä lääkitys.

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Mulla oli/on. Arvot oli myös normaalit, mutta kyhmyiset ja isot kilpirauhaset. Toinen oli 12 cm ja toinen kuusi. Normaalisithna ne on joitan sentin pituiset. Isompi leikattii, näytteitä ei otettu kun vasta sitten kun oli laikattu. Ei ollut mitään, ainoastaan struuma. Toinenkin kai leikataan joskus, sitten on edessä lääkitys.

mulle ei puhuttu mitään koko rauhas koosta vain että niitä paukuroita on useampia ja suurin niistä se 0,9cm. Onko sulla muuten tää vaikuttanu mitenkään normaali elämään?

Ei mulla ole muita oireita, kun joskus painaa henkitorveen ja käsiä ylös nostaessa tulee ikävä olo. Ja hengästyin helposti. Nyt oireet helpottaneet kun toinen leikattiin. Ultrattiinko sulla kilpirauhaset?

Mulla on parin sentin mittainen, otettiin kolme näytettä vuosi sit, yksikään ei kunnolla onnistunut. On kuitenkin ultrattukin useampaan kertaan joten lääkärit sanoi, että vaaraton struumapatti. Ei oo vaikuttanut kilppariarvoihin, ei siis häikkää siinä. Lääkäri sanoi, että kasvaa hiljalleen ja leikataan n. 20 vuoden päästä jos tarvis. Välillä tuntuu kaulalla ahdistavana, en voi pitää ikinä tiukkakauluksisia paitoja.

mulla otettiin ohutneulanäyte (onb) vastaus oli struma nodosa. koko lähinnä normaalin ylärajoilla toinen 2cm ja toinen1,5cm istmusalue lievästi paksuuntunut n. 8mm.
tää on siis suoraan ultran ja onb:n kirjallisesta vastauksesta.
mullakin on useita kystisiä muodoksia, kontrollissa pitää käydä vuoden välein.
muita vaikutuksia ei ole ollut kuin et jos on flunssa ni kilppari tulehtuu aina ja toipuminen on hidasta. mullakin arvot normaalit, ei siis vajaa eikä liika toimintaa. sorry et tuli niin pitkästi, mut älä ole huolissaan tuosta.

Mullakin ilmeisesti struuma, mutta lääkäri kutsui niitä "rakkuloiksi". Pari kertaa ultrattu, viimesimmällä kerralla oli patit pienentyee hieman, kilpirauhasarvot ok, patit leikataan jos alkaa tuntua ilkeiltä. Mä en voi pitää myöskään tiukkakauluksisia paitoja tms. Mulla ne patit tuntuu toisinaan todella ilkeeltä, toisinaan ei niinkään, pahimmilaan aiheuttaa oksennusrefleksin (tuntuu että joku kuristaa kurkkua) mutta nyt ei ole tuntunut juuri miltään.

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Ei mulla ole muita oireita, kun joskus painaa henkitorveen ja käsiä ylös nostaessa tulee ikävä olo. Ja hengästyin helposti. Nyt oireet helpottaneet kun toinen leikattiin. Ultrattiinko sulla kilpirauhaset?

joo ultrattiin ja sitte lääkäri ilmotti että struuma ja useita nuita "patteja" (en muista miksi niitä kutsu). Tyypillisesti kaikki kysymykset vaan tulee vasta tilanteen jälkeen mieleen. Esim. voiko ne kyhmyt muuttua pahanlaatusiks.

Mulla on pitkään ollu jo että pooloja ja tiukkakauluksisia t-paitoja en oo voinu käyttää mutta en oo osannu edes ajatella että tällasesta vois johtuu. Oon ajatellu vaan että mulla on paksu kaula ja siks ahistaa.
Ihmettelen vaan että kuinka se lääkäri voi sanoo pelkän ultran perusteella että hyvänlaatusia...

Alkuperäinen kirjoittaja riikka:
mulla otettiin ohutneulanäyte (onb) vastaus oli struma nodosa. koko lähinnä normaalin ylärajoilla toinen 2cm ja toinen1,5cm istmusalue lievästi paksuuntunut n. 8mm.
tää on siis suoraan ultran ja onb:n kirjallisesta vastauksesta.
mullakin on useita kystisiä muodoksia, kontrollissa pitää käydä vuoden välein.
muita vaikutuksia ei ole ollut kuin et jos on flunssa ni kilppari tulehtuu aina ja toipuminen on hidasta. mullakin arvot normaalit, ei siis vajaa eikä liika toimintaa. sorry et tuli niin pitkästi, mut älä ole huolissaan tuosta.

miten huomaat tuon että kilpirauhanen on tulehtunut?

Mie kävin pari viikkoa sitten ultrassa, paineentunteen takia ja kilpparista löytyi jotain ylimääräistä, lääkäri ei tarkemmin sitä kommentoinut vaan otti onb:n ja vastausta siitä odottelen.

Millaisia ovat ne teidän normaalit arvot? minulla t4v on tällä hetkellä 11 joka on juuri ja juuri viitearvoissa, vaikka olo on aivan järkky.

Hei, jos joku vielä lukee tästä aiheesta. Olin itse juuri tänään tyhjentämässä yhden 4 cm kokoisen struumakystan. Se siis voidaan tyhjentää neulalla ja täyttyminen kestää n. vuoden, ainakin minulla. Leikkaushoitoa on minullekin vilautettu, mutta myös kahden radiologin taholta kerrottu muualla maailmassa käytössä olevasta hoidosta jossa 96 prosenttista alkoholia ruiskutetaan tyjennettyyn kystaan, annetaan vaikuttaa n. 20 min kyljellä maaten, käännytään ja toinen 20 min toisella kyljellä. Tämän operaation pitäisi polttaa kystan seinämät niin ettei nestettä enää ilmestyisi. Olen halukas kokeilemaan. Kalliiksi yksityisellä tulee tuo tyhjentäminenkin 169 e näytteen kanssa. Ennen struuman toteamista luulin olevani kovinkin sairas, hengitysoikeira, ahdituksen tunteita, pyörrytystä ym. sekalaisia tuntemuksia. Arvot ovat normaalit.

Alkuperäinen kirjoittaja mia.hartman@kolumbus.fi:
Hei, jos joku vielä lukee tästä aiheesta. Olin itse juuri tänään tyhjentämässä yhden 4 cm kokoisen struumakystan. Se siis voidaan tyhjentää neulalla ja täyttyminen kestää n. vuoden, ainakin minulla. Leikkaushoitoa on minullekin vilautettu, mutta myös kahden radiologin taholta kerrottu muualla maailmassa käytössä olevasta hoidosta jossa 96 prosenttista alkoholia ruiskutetaan tyjennettyyn kystaan, annetaan vaikuttaa n. 20 min kyljellä maaten, käännytään ja toinen 20 min toisella kyljellä. Tämän operaation pitäisi polttaa kystan seinämät niin ettei nestettä enää ilmestyisi. Olen halukas kokeilemaan. Kalliiksi yksityisellä tulee tuo tyhjentäminenkin 169 e näytteen kanssa. Ennen struuman toteamista luulin olevani kovinkin sairas, hengitysoikeira, ahdituksen tunteita, pyörrytystä ym. sekalaisia tuntemuksia. Arvot ovat normaalit.

struuma on eri asia kuin kysta.
Struuma on suurentunut kilpirauhanen. Mulla on suurentunut, verestä otetut arvot olleet normaalit.
Ultrattu kahteen kertaan, toka kerta oli vain kontrolli, ja kasvu ei ollut lisääntynyt.
Struuma on ykeensä hyvänlaatuinen, siksi ei oteta ohutneulanäytettä aina.
Leikkausta ei tehdä ennenkuin struumasta tulee haittaa. yksityisellä leikkaavat toki.
Struuman poistosta jää noin 10-15cm pitkä arpi kaulaan, eli ei kaunista ainakaan.

Mulla otettiin tänään tuo ohutneulanäyte, menin ultraan kun luulin että on taas kysta niinkuin oli 10v sitten. Lääkäri sanoi ettei näytä tyypilliseltä struumalta ja sanoi myös että on pari kystaa siellä.

Patti on 1,5cm ja vasemmalla puolella itsestäni katsoen. Ensi viikolla saan tulokset ja kyllä jännittää...ja ainakin mulla se näytteen otto sattu ihan kamalasti, en tiedä johtuiko siitä että oli jo valmiiksi kipeä tuo kurkkutorvi alhaalta vai oliko sitten niin ärtynyt se patti. Huh pelottaa kyllä vaikka ei nämä usein taida pahanlaatuisia ollakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja HelmiElli75:
Mulla otettiin tänään tuo ohutneulanäyte, menin ultraan kun luulin että on taas kysta niinkuin oli 10v sitten. Lääkäri sanoi ettei näytä tyypilliseltä struumalta ja sanoi myös että on pari kystaa siellä.

Patti on 1,5cm ja vasemmalla puolella itsestäni katsoen. Ensi viikolla saan tulokset ja kyllä jännittää...ja ainakin mulla se näytteen otto sattu ihan kamalasti, en tiedä johtuiko siitä että oli jo valmiiksi kipeä tuo kurkkutorvi alhaalta vai oliko sitten niin ärtynyt se patti. Huh pelottaa kyllä vaikka ei nämä usein taida pahanlaatuisia ollakaan.

Älä turhaan sitä syöpää pelkää, hyvin harvoin kilpirauhasesta lähtevät leviämään. Itse löysin sattumalta 3,5cm kasvaimen kilpirauhasesta, mutta vaikka olikin syöpää, ei se tai syövän uusiminen lyhennä elinikääni (suora lainaus tohtorilta). Tosi hyvät ennusteet siis huonossakin tapauksessa.:)

mun miehellä on struuma, se on ultrattu ja otettu ohutneulanäyte. lääkärin mielestä se ei aiheuta jatkotoimenpiteitä, mutta häiritsee miestäni tosi paljon. Herkästi tulee just oksennusrefleksi ym..

Hei te joilla on kokemusta struumasta ja sen leikkaamisesta.
Menin joulukuun 19pvä Kilpirauhasen ultraääni tutkimukseen Erikoislääkärille.
Ultratessa lääkäri halusi, että otetaan samalla ohutneula näyte ja totesi, että kasvain on hyvän laatuinen ja sanoi, että voisi olla struumaa. Oireena on ollut pitempään väsymystä,huimaamista, oksentelua. Kaulan alueella tuntuu, jos on kiree kauluspaita tai kaulahuivi ahistavaa tunnetta. Ei voi pitää just tämän takia ollenkaa kauluspaitoja tai kaulahuivia, ku tuntuu, että tukehtuu. Syödessä tai juodessa tuntuu, kuin olisi kurkkuun jäänyt iso palanen perunaa, joka aiheuttaa oksennusrefleksin. Jos oireet on pitempään ollut tällaiset, kuin helposti yleensä lääkärit toteaa, että kasvain pitää leikkaamalla poistaa?
Kiitos jo vastauksista etukäteen

Alkuperäinen kirjoittaja HelmiElli75:

Mulla sattui kans tuo näytteen otto ihan kamalasti. Ja lääkäri totesi että kyse olisi hyvän laatuisesta kasvaimesta eli Struumasta. Minuaki pelottaa kamalasti mistä tässä kasvaimessa on kyse. Ja se onko tämä varmasti hyvä laatuinen ettei vain olisi pahanlaatuinen.

Minulla on tämä kasvaimen koko 3,5cm ja tämä on oikealla puolen kaulaa kilpirauhasen päällä.
Vaivana on ollut nuo mitä edellä mainitsin jo kauan + mulla on ollut nyt vähän väliä kurkku tosi kipee. En tiedä johtuuko tuosta kasvaimesta vai onko se flunssasta johtuvaa ku ei lääkärikään osannut tuohon sanoa kummasta se vois johtua. Yöllä nukkuessa hengittäminen vaikeaa ja ku yrittää juoda vettä joka rauhottais yskimistä sattuu kurkkuun ihan kamalasti. Onko tällaisia oireita ollut muilla aiemmin?

Yhteistyössä