stressi kotiruuan tekemisestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Mulla on jo nyt hirveä stressi siitä, että kunhan lapsi tulee vuoden ikään, hänelle pitäisi tarjota kotiruokaa. Siis kun en osaa enkä pidä ruoan laittamisesta ollenkaan. Nimenomaan tuo osaamattomuus stressaa.
Itse tulee syötyä paljon valmisruokia ja muutenkin tuo syöminen on vähän niin ja näin. Vauva on kymmenkuinen ja alussa tein jonkinverran kasvissoseita itse. Se homma tökkäsi kuitenkin aika pian, kun se oli niin työlästä ja aikaa vievää ja keittiö oli kuin räjähdyksen jälkeen. Siitä asti vauva on saanut kaupan purkkiruokaa, mikä aiheuttaa tunnontuskia.

Haluaisin kuitenkin tarjota lapselleni terveellistä kotiruokaa, mutta miten tällainen tumpelo moiseen pystyy???

Samaa mietin minä,vauva nyt 10 kk.Itse syödään aina mitä sattuu ja yleensä jotain tulista,tai pitsaa..jne jne..Kai sitä pitää ruveta ottamaan itseään niskasta kiinni ja tehtävä sit makaroonilaatikkoa,kiusauksia,keittoja,kastikkeita,ne on helppoja tehä.
Ja lisätä mausteet myöhemmin.
Mitenkäs kun vauva syö kaksi oikeata ruokaa päivässä..?Kyllä minä ainakin varmasti annan sen sen toisen purkista,8 kk tai 1 v pöperöä ja illaksi teen "oikean" ruuan..
Tsemppiä sulle!Tuskin meidän muksut nälkään kuolee! :)
Minä ja mun sisko kun oltiin pieniä niin isä hoiti meitä yleensä,syötiin varmaan joka toinen päivä spagettia ja ketsuppia :D .Ja ihan normaalin kokoisia ollaan.

Meillä ainakin tilanne ratkesi, kun lapsi meni hoitoon vähän alle 1-vuotiaana. Hoitotäti tekee kunnon kotiruokaa ja erilaisia puuroja aamupalaksi. Kotona lapsi syö siis vain päivällisen, jonka ei tarvitse olla liha-ateria (perunaa ja kasviksia) ja iltapuuron. Nyt pitää vaivautua kunnollisen ruoan laittoon vain viikonloppuisin ja loma-aikoina.

Minäkin mietin aikanaan samaa asiaa. Ihan yksinkertaisella laskutoimituksella tulin siihen tulokseen, että purkista on annettava ainakin kerran päivässä, sillä me aikuiset syömme vain kerran päivässä. SITÄPAITSI: purkkiruuissa on ainakin vitamiinit kohdallaan. Minä ainakin turhauduin niin valtavasti kun teki ruokaa ja lapsella oli ns. huono päivä eikä suostunut syömään kuin lusikallisen.

Täällä painiskellaan myös saman ongelman kanssa ja poika on nyt vuoden... Purkkiruuista meillä kelpaa vain yks kalalaatu, joten ite oon koittanu vääntää. Vaikkei lopputulos mitään gourmet-herkkua olisikaan :). Hyvä konsti (btw, sain tän toisesta ketjusta!) on tehdä pakkaseen valmiita kala-, kana- ja lihakastikepohjia, joihin on sit helppo keitellä lisäksi potut, pasta tms. Ei ainakaan tarvi ihan joka päivä kokata, kun tekee kerralla pakastimeen enemmän. Ja kun teen vaikka sitä makaronilaatikkoa, niin otan siitäkin osan pakkaseen. Lihapullat myös helppoja tehdä ja pakastaa. Meilläkin menee poju kohta hoitoon, niin mulle jää sit kans vain iltaruoka ja viikonloput, joten yritän sinnitellä näin. Joku kokkikoulu ois silti tarpeen täälläkin...:)

Sama vika.. ruokaa meidän taloudessa tehdään tällä hetkellä ehkä 3 kertaa viikossa. Joko syödään pari päivää samaa tai sitten syödään... jotain.:)

Oon itse ajatellut niin, että alan sitten itsekin terveellisemmille tavoille. Että on sitten säännölliset ruoka-ajat ja terveellistä kotiruokaa. Keittotaitoja kyllä löytyy mutta tällä hetkellä on vaan niin laiska ettei itsellekään aina jaksa tehdä.

Tosin minä lähden töihin lokakuun alussa ja tuttu tulee hoitamaan poikaa että ruokaa tehdään sitten varmaan vähän vuorotellen miehen, hoitajan ja minun kesken.:)

Älkää stressatko :) tehkää aina isompi määrä ruokaa että jää seuraavalle päivälle tai pakkaseen.Kauppojen pakastealtaista saa kiusauksiin valmiit pottusuikaleet,kasvikset yms..meillä poika ei suostu syömään 1-3vuotiaiden purkkiruokia vaan tämä mamma joutuu kokkaamaan.Olen välillä laiskakin ja annan valmista einestä kuten kirjolohilaatikko,muusilaatikko ei niissä suolaa paljoa ole joten sitä on turha pelätä :) taaperot tuskin koko rasiaa vetää kerralla.

Otitko äitiyspakkauksen? Siinä oli mukana mielestäni hyvä lehtinen Imeväisikäisen ruoka tai jotain sinnepäin. Siitä löytyy hyviä perusruokaohjeita jo isommillekin lapsille.
Itse teen just niin, että toisen ruuan teen itse ja toisen usein annan purkista. Mulla on kans pakkasessa eri lihoja ja niitä sit sekoittelen tarpeen mukaan perunan joukkoon yms.

Jos tekee pakkaseen erilaisia vihanneksia ja lihoja yms. jääpalakuutioksi tai muiksi sopiviksi annoksiksi, niin ottamalla vaikka yhden lihakuution, muutaman perunakuution ja päivittäin vaihtuvan kasviskuution, saa ns. monta erilaista ruokaa helposti eikä tarvi kovin usein ruokaa laitella. Sitten vaan kevyesti maustellen. Sopii ihan hyvin päivän toiseksi ruokasysteemiksi 4 kk alkaen (aineista riippuen) tuonne pitkälle taaperoikään.

Isojen annosten teko ja pakstus helpottaa sitten noissa laatikko yms. ruuissa. Pakasteista ja puolivalmisteista saa apua kans, ja purkkiruoat on ihan käypiä myös toisena ateriana. Ei kannata ottaa liikoja stressejä....=)

Kiitos kaikille vastauksista!

Pitääkin kokeilla tuota isommissa erissä tekemistä ja ruuan pakastamista. Josko sitä löytäisi sellaisen sopivan systeemin ja järjestelmän.
Toivon vain todella paljon, että meidän lapsukaiselle äitin gourmet kelpaa.
Josko tämä siis tästä :)

ja se ei riitä että kotiruokaa vaan ruoan pitää olla monipuolista.siis aikuiset ihmiset ostakaa keittokirja ja opetelkaa! Eikai nykyaikana kukaan voi olla nin uusavuton ettei osaa yksinkertaisia ruokia ruokaohjeiden mukaan tehdä?Jossain oli vielä tehty tutkimus ettei esim.yliopistolaisissa joku osaa perunoita keittää..siis apuva..toiseksi luulisi että jos nuita valmisruokia..pizzaa ym.syödään säännöllisesti nii jo alkaa vyötärössä näkyä.Ostakaa se keittokirja, vaikka lasten ruokiin suuntautuva ja opetelkaa!käykää kattomassa kirjakaupasta sekä kirppiksiltä löytyy myös

Mun mielestä helppoja ( n. 1vuotiaallekin sopivia) kotiruokia on ainakin:
- jauhelihakeitto
- pasta ja jauhelihakastike
- makaronilaatikko
- keitetyt perunat/ perunamuussi sekä vaikkapa broilerinsuikalekastike
- riisi, keitettyjä kasviksia ja broileria/ tai riisi-kasvis-broilerivuoka (ikäänkuin risotto)
- lohikeitto
- jauhelihakiusaus
- kasviskiusaus
- kasvissosekeitto

En ole mikään huippukokki, mutta nämä on minun mielestäni aika helppoja.

ei uus avuttomalle: ei mitään muuta kuyin että pitsa ei rupea näkymään missään vyötärössä vaan on todellisuudessa erittäin terveellistä ruokaa, kun sen kotona itse tekee hyvistä raaka-aineista... pitsaa voi tehdä myös ruoka ympyrän mukaan...
olen itsse hyvän ruuan ystävä, ja pidän kokkaamisesta... ja piti vain mainita,
anteeksi jos nyt jotenkin sinua loukkasin

Aika harvalla se varmaan on kiinni avuttomuudesta tai osaamattomuudesta, vaan enemmänkin viitsimisestä ja ehtimisestä. Näin meilläkin. Tuntuu typerältä väkertää joka päivä keittiössä taaperon pyöriessä jaloissa, kun aika on muutenkin kortilla. Mutta on kyllä aina sellainen olo, että lapsen pitäisi saada puhdasta, terveellistä kotiruokaa, ja morkkis iskee, jos tulee syötyä purkista...

Meillä aiheuttaa sekin vaikeuksia, että minä olen kasvissyöjä enkä ihan oikeasti osaa käsitellä lihaa tms. enkä valmistaa siitä mitään. Yritän tässä koko ajan harjoitella jauheliharuokien tekemistä, mutta jotenkin tökkii tuo lihan käsittelykin niin...

naakka, älä turhaan pode huonoa omaatuntoa purkkiruuista. Ne on ihan varmasti puhdasta ja terveellistä ruokaa!!:)

Joo tosiaan, kun on kahdestaan lapsen kanssa päivät joka roikkuu lahkeessa koko ajan niin ei kyllä VIITSI alkaa kokkailemaan.

Olen itsekin alunperin sellainen äiti, joka suorastaan vihasi ruoanlaittoa. Käytännössä kuitenkin asuntolainataakan ja terveellisyyspeikon uhkaamina opettelin ruoanlaittoa. Loppujen lopuksi se oli ihan opettavaista ja hauskaakin oppia jotakin uutta.

Tein aluksi niin, että opettelin yhden ruokalajin kerrallaan. Söimme aluksi siis eineksiä joinakin päivinä ja esim. viikonloppuisin kotiruokaa. Patistin myös yhtä tumpelon mieheni keittiöön kokkaamaan. Aluksi voi vaikkapa keittää itse perunat ja tehdä kastikkeen ja vaikkapa ostaa valmislihapullia. Samoin vaikkapa kinkkukastikkeen tekeminen on tosi nopeaa ja se valmistuu siinä ajassa kun spagetti kiehuu ja on tosi nopeaa! Myös tonnikalakastike valmistuu spagetin kiehuessa.

Keitto-ohjeita voi kysyä kavereilta, sukulaisilta tai vaikkapa katsoa ilmaislehdistä (Pirkka, Me, Yhteishyvä) tai naistenlehdistä. Mielestäni yhteen peruskeittokirjaan kannattaa myös panostaa ja jo ihan siellä kirjakaupassa katsoa, miten vaikkapa jauhelihakastikkeen ohje on kerrottu (onko teksti ymmärrettävää, onhan kerrottu keitto/haudutusajat jne).

Nykyään teen parempaa ruokaa kuin mitä valmisruoat ovat. Joitakin tiettyjä eineksiä käytän yhä hätävarana esim. purkkihernekeittoa ja valmispinaattikeittoa sekä kalapuikkoja löytyy aina kaapista/pakastimesta. Välillä teen kerralla enemmän pakastimeen (esim. sunnuntaiaamuna kökötän keittiössä pari tuntia ja teen 2-3 ruokaa, joista suurin osa päätyy pakastimeen).

Meidän lasten (eri ikäisiä lapsia) suuri herkku on riisi ja kanakastike sekä perunamuussi ja kermassa haudutettu lohi. Molemmat aika helppotekoisia ja nopeita. Valmisruoista suosikki on grillattu broileri, jonka kanssa keitetään riisi ja pussiaineksista tehdään bearnaisekastike. Nam:)

Ei ihan asiaan liittyen, mutta jos tuntuu hankalalta keksiä mitä laittaisi ruuaksi... Minä ajattelin tulevaisuudessa ottaa lehdistä tai netistä päiväkotien (ja koulujen) ruokalistat ja katsovani niistä mitä meillä syödään. Periaatteessa voi noudattaa vaikka täysin sellaista listaa. Nehän on kolmen-kuuden viikon kiertäviä yleensä. Niiden hyvä puoli on myös se, että ovat ammattilaisten ravitsemussuositusten mukaan laatimia. Tulee siis syötettyä "oikein".

Meidän poika vasta 5kk, mutta mulla nyt jo valmiiksi tuo stressi. Kaikkein stressaavin ajatus on, että "iltaruokakin" pitäisi tehdä. Koskaan en ole tottunut iltaruokaa syömään, vaan mulle riittää lounaan lisäksi mainiosti voileipä-jugurtti-hedelmä-osasto. Jos oikein kova nälkä on, niin sitten vaikka karjalanpiirakoita tms. illalla.

Kyse ei mulla ainakaan ole siitä, etten osaisi, perusjutut osaan lonkalta, ja ohjeen mukaan onnistuu vähän vaikeampikin. Mutta ainakin tällä hetkellä yritän epätoivoisesti saada väsättyä jotain sillä välin, kun vauva nukkuu, ja syötyäkin vielä... ei helppoa, kun tyyppi nukkuu aina vain puoli tuntia kerrallaan. Ainakaan nyt ei viihdy itsekseen kuin max. 5 minuuttia, joten olen joutunut ostamaan eineksiä, mitä normaalisti en juuri harrasta. Niin miten ihmeessä sitten tuossa puolen vuoden päästä ehdin kokata pojalle vaihtelevia ruokia!?

Lisäksi meillä myös ruoka on aina tosi mausteista, esim. jauhelihakastikkeeseen tulee tacokastiketta, valkosipulia yms. yms. Tosi vaikea saada järjellisen makuista syötävää, kun ei saa käyttää kunnolla mausteita.

Ja vielä pieni "roska"ruuan puolustuspuheenvuoro: jos teen pizzaa, siihen tulee yleensä tomaattia sekä esim. kananrintaa, ananasta ja kevytjuustoa. Okei, pohja on valkoista viljaa, mutta eikö tämä muuten ole ihan terveellistä? Samoin tortilloja meillä harrastetaan usein (kuoret tehdään itse jos jaksetaan), väliin kananrintaa tai paistijauhelihaa, kermaviilikastiketta (kevytkermaviilistä 3,5%), kevytfetaa tai raejuustoa, paljon vihanneksia. Eli jos joku sanoo syövänsä tulista ruokaa. pizaa tms., niin ei se aina epäterveellistä ole.

Heitän vaan tässä sellaisen vinkin alkuperäiselle, että hanki kaupasta peruskeittokirja (esim. Hyvä kokki). Niissä opetetaan kaikki peruskotiruuat, ja ainakin juuri tuossa Hyvä kokki -kirjassa opetetaan ihan perunoiden keittäminenkin. Siinä on myös selkeät ohjeet, joita seuraamalla ei voi mennä metsään. Jos perusruuanlaiton viitsii opetella, niin jonain päivänä on pieni kynnys siirtyä kokkailemaan jotain vaativampaa ;).

Kyllä mulla joten kuten peruskokkaustaidot hallussa on, mutta mutta... juuri se, että pitäisi pienelle lapselle ruokaa laittaa tuntuu tosi vaikealta. Pitäisi välttää sitä ja tätä jne. Jonkun jauhelihakastikkeen tekokin on tuntuu ylivoimaiselta, miten sen tekee, jotta lähes vuosikas sitä pystyy syömään.

Tiedän, että kuulostan uusavuttomalta ja sitä tässä tapauksessa olenkin, kyseessä on esikoinen ja tähän asti on tarvinnut vain itselle ja miehelle ruokaa tehdä, eikä ole tarvinnut noita rajoituksia miettiä.

Sitten todellakin mielikuvituksen puute vaivaa, kun pitäisi keksiä mitä ruokaa keksisi. Pitää kait vain alkaa reseptejä keräämään ja yrittämään. huoh!

Toivottavasti se kokkauskärpänen iskisi ja ruuan laittokin alkaisi maistua hyvältä :).

Minä ja ukko syödään milloin sattuu (ja sekin on useimmiten jotain helppoa pikaruokaa tai einestä), paitsi sunnuntaisin koko perhe on yhdessä pöydän ääressä syömässä.
Lapsia on kolme.
Teen pari kertaa viikossa ison annoksen jotain ruokaa (keittoja, laatikoita, patoja..) ja pistän osan pakastimeen. Sieltä on tosi helppoa ottaa lapsille ruokaa (lapset syö 2 lämmintä ruokaa päivässä, välipalojen, aamu- ja iltapuurojen lisäksi) kun ruoka-aika koittaa. Pakkasessa on kokoajan liha-, kala-, kana- ja kasvisruokia.

Ei yksinkertaisesti aika riitä siihen että joka päivä tekisi ruokaa 2 aterialle. Mies kun on töissä 8-17(-18) asti. Ja meillä lapset menee nukkumaan jo 19.00.
Purkkiruokaakin tulee välillä lapsille annettua! Jopa lähes 6 vuotias tykkää välillä syödä niitä isoja purkkeja Bona junior- ruokaa!

Ei siitä purkkiruuasta kannata ottaa huonoa mieltä. Syöhän aikuinenkin välillä einestä tai pikaruokaa, miksi ei 1 vuotias saisi herkutella purkkiruualla?! Meillä pienin nauraa ja hihkuu aina kamalan kovasti kun näkee että laitan purkkiruokaa! Kai se on pienille sama asia kuin isolle hamppari!

Yhteistyössä