Stressaava tiedottomuus sikiön voinnista (vuodatus)

Painin pahan stressin ja paniikin kanssa siitä etten tiedä onko sikiöllä kaikki hyvin kohdussa. Tiedän että tämä on varmasti turhaa ja älytöntä stressaamista, mutta en tiedä ketä muuta tästä piinaisin ja pyytäisin neuvoa ..

Ollaan rv 21+2 menossa ja sikiön ensiliikkeet tunnettiin selvästi 25.12 ja tämän jälkeen olen päivittäin useaan otteeseen löytänyt vauvan liikkeet vatsaa hieman painelemalla ja tunnustelemalla. Tänään ei kumminkaan minkäänlaista liikettä vaikka kuinka "tökkisi" kohtua, mutta kuuluuko tässä vaiheessa liikkeitä tunteakaan päivittäin? Olen kumminkin "rentoutunut" sängyllä maaten hiljaa ja kuunnellen mahdollisia liikkeitä turhaan. Tämä stressaa etenkin kun esikoinen kyseessä ja takana yksi keskenmeno aikaisessa vaiheessa. Tiedän keskenmenon "oireet", mutta pelkään silti että jokin on hassusti.

Tätä ei ole helpottanut blogit mitä olen lukenut raskaudesta ja etenkin ennen aikaisista synnytyksistä ja kohtukuolemista. Luon itselleni turhaa stressiä, mutta toivoisin vain jotain rauhoittavaa "kokenutta" odottajaa/äitiä neuvomaan. Huomenna meillä on kakkos ultra (en jaksa odottaa niin kauaa), mutta stressaan erittäin paljon että vauvalla onkin joku hätänä koska ei ole liikkunut, tänään ollut kumminkin rauhallinen päivä, enkä ole ollut järin aktiivinen, liekkö johtuu siitä. Äh tätä stressiä ja tyhmyyttä! :(
 
iIhan ensiksi pakko sanoa kokemuksesta;älä lue noita nettikeskusteluja :) Ne aiheuttaa vaan turhaa huolta ja paniikkia. Itse olen sortunut kaikenlaisia keskusteluja niin monet kerrat lukemaan,että olen panikoinut asiasta kun asiasta ja turhaan :)

Tossa vaiheessahan vauva vielä mahtuu hyvin liikkumaan ja pyörimään jos miten päin masussa,joten voihan vauva olla esim.kääntyneenä selkärankaan päin (sillon liikkeitä ei kuulema tunne selvästi jos potkii päin selkärankaa). lisäksi jos sulla sattuu istukka oleen edessä niin seki heikentää liikkeen tuntoja. tiedän monia (itse myös) jotka ei joka päivä ole liikkeitä tunteneet. Mullakin meni välillä muutama päivä ennenku liikkeitä taas tuntui. tottakai se huolettaa,mie olen myös yhdenlainen joka asiasta ressaaja :)
jos tahdot niin voit kokeilla esim.sokeripitoisen juoman juomista ja sen jälkeen asettua rauhassa makuulle kokeilemaan tuntuuko liikkeitä. mulle hermoilijalle doppler on ollu oiva hankinta ennenku kunnon liikkeitä on tuntunu päivittäin. Mutta uskon että sulla ei todellakaan ole huolta :)
 
Miten meni ultrassa? :)

Vauva saattaa myös pitää välillä rauhallisempia päiviä, joten ihan heti ei kannata pelätä pahinta. Ja kuten edellä mainittu kirjoitti, niin sikiön sijainnilla on paljonkin merkitystä.
Itse olinkin ihan neuroottinen laskemaan sikiön liikkeitä ja se vasta hulluksi minut tekikin. :) ..Ja loppujen lopuksi kaikki oli hyvin vaikka välillä vähän liikkuikin.
 
Erittäin erittäin huonosti nukutun yön jälkeen päästiin ultraan metrojen jumituksesta huolimatta. Ultrassa kätilö rauhoitteli minua ja ultran myötä selvisi että kaikki oli hyvin. Hänkin sanoi tuosta että jos liikkeitä ei tunne niin voi olla että vauva kääntynyt selkärankaanpäin potkimaan, eli yllättäen olitte oikeassa ;D Pelkäsin mm lapsiveden vähyyttä, mutta vakuutteli että kaikki on hyvin ja vauvamme kasvaa hyvää vauhtia :) Sainpa kysyttyä sukupuoltakin kaiken stressi söperrykseni keskeltä ja poika meille tulee, aivan kuten olin aavistellutkin <3

Kiitos suuresti neuvoistanne ja itsekin olen miettinyt tuota dopplerin ostoa, mutta hinta tikittää vastaan mutta tässä stressitilassa välillä se tuntuisi oikealta pelastukselta :D
 
Ei tuo doppler minusta mitenkään jäätävän kallis ole, ja varmasti saa myytyä eteenpäin sitten kun ei enää tarvitse. :) Stressin vähentäminen on tärkeetä raskausaikana, ja jos tuo doppler sulla auttaisi, niin sittenhän se on järkevä ostos. Oon itsekin miettinyt ostamista, mutta toisaalta oon tullut siihen tulokseen, että jos oikein alkaa ahdistaa niin menen yksityiselle ultraan taas, kerran jo sen tempun tein. Ei sekään halpaa ole, mutta mielenrauha on paljon arvokkaampaa.

Käytettynä esim:
Kotidoppler sydänäänten kuunteluun 33.00 &euro; - Lastenhoitovälineet - Lastentarvikkeet - Huuto.net (avoin)

Tai uutena, hintahaarukka 29e-109e + toimituskulut muutaman euron.
Angelsound Doppler / Angelsounds / Kotidoppler / Babysound Doppler / Syd
 
no kun minä odotin tytsyä, stressasin yllättävän vähä liikkeistä mutta en aiheuttanut turhaa stressia esim liikkeiden laskemisella. se toimivin temppu lienee että syöt jotai tosi makeeta ja käyt makoilemaan. itse aloin vasta huolestumaan jos en 24h aikana tuntenut sitten yhtään mitään, aloin painelemaan yms :D.
sun pitää antaa ittes rentoutua , asiat menee omalla painollaan .
 
Älä pelkää, se ei auta. Todennäköisintä on aina että vauvalla on kaikki hyvin. Se vain on. Itsellänikin on pelkoja, viikot nyt 21 ja jotain ja välillä jos en tunne liikkeitä vähään aikaan tai olen jotenkin kiireinen niin nousee pelkoa. Mutta todellisuudessa tiedän jossain sisäisyydessäni että vauva elää. Ja jossain vaiheessa tunnen sitten taas liikkeitä. Ei sitä asiaa voi koko ajan valvoa. Ei silloinkaan kun lapsi on jo syntynyt. Pitää olla luottamus elämään.
 

Yhteistyössä