streptokokki tulehdus ja synnytys tapana sektio

Onko täällä ketään kuka olisi joutunut syömään kuurin streptokokki bakteerin aiheuttamaan tulehdukseen ja synnytys tapana on kuitenkin sektio?
Onko siinä mitään riskiä vauvan saada tartuntaa kun minä olen ymmärtänyt asian niin että yleensä jos tarttuu vauvaan niin tarttuu synnytyskanavasta ja joskus saattaa sikiökalvojen läpi tarttua vauvaan...mietin vaan kun ehkä ensi viikolla olisi mahdollisesti jo leikkaus niin kuuri ei ole siihen mennessä vielä ohi ja kun kuulemma pitäs kontroilloidakin ko. tulehdus.....
 
jag
Hyvä, kun sulla on jo huomattu toi tulehdus. Mulla todettiin streptokokkitulehdus vasta synnytyksen aikana. Vedet menivät ekaksi ja synnytyksen pitkittyessä multa otettiin bakteerinäyte, jossa todettiin streptokokki. Mulle nousi kuume ja sain antibioottia suoraan suoneen. Vauvan sydänäänien heiketyessä ja infektioepäilyn takia tehtiin loppujen lopuksi kiireellinen sektio. Tulehdus oli ehtinyt tarttua vauvaan vesien mentyä. Vauva oli antibioottitipassa 5 vrk. Eli mä sain ainakin vain yhden antibioottiannoksen, jolla se hoitui. Mutta se on kai siitä ikävä bakteeri, että tulee uudestaan herkästi.
 
Streptokokit viihtyvät suun/nielun limakalvoilla. Suuseksin harrastaminen raskauden aikana on siis vähän kaksipiippuinen juttu. Kaikkea sitä saisikin varoa nykyaikana... tietyt ruoka-aineet ovat pannassa ja vielä tämäkin.
 
Kyllä se vain niin on, että alapäätä on suojattava yläpään bakteereilta eikä toisinpäin, kun on raskaana. Steptokokki-A toki aiheuttaa tonsilliitin, mutta yhtä lailla Streptokokki-B:täkin esiintyy nielussa. Streptokokki-B:n voi siis siirtää nielusta emättimeen. Se kun viihtyy limakalvoilla niin nielussa, emättimessä kuin suolistossakin.

Vastasyntyneen B-streptokokki infektion esiintyvyys Suomessa on noin 0,5 -1/1000 ja sen saa 50-60% vauvoista, joiden äidillä se sattuu olemaan alatiesynnytyksen aikoihin.

Nautakarjalla streptokokki-B aiheuttaa utaretulehduksia. Miten lie imettävillä äideillä?

 
alkuperäinen vieras
joo siis kun kyselin tästä asiasta niin olin kyllä mielestäni laittanut kysymykseenkin sen että minun vauva syntyy leikkauksella ja siitä johtuen kyselin onko muilla tämän vaivan kanssa ollut leikkausta ja kuinka on silloin estetty vauvaan tarttuminen kun tiedän sen että se alatiesynnytyksessä tarttuu synnytyskanavasta.....
ja sinulle kuka infosit että suusta se pöpö tarttuu niin voin käsisydämellä vannoa että minun alapäätäni ei ole kukaan käynyt nuolemassa!
lääkäri kertoi sen verran että ko. pöpö on usealla naisella elimistössään mutta kun sitä ei kontrolloida raskaanakaan ollessa muutoin kun jos se vaivaa niin sitä ei voi tietää että kenellä sitä on ja kenellä ei...
Mutta siis jos palaan kysymykseeni niin onko kukaan streptokokin kanssa synnyttänyt vauvansa sektiolla ja onko silloin kuinka suuri riski että vauva sairastuu?? siis jos kalvot yms on ehjänä leikkaukseen mennessä.
 
En tiedä vastausta kyssymykseesi sektiosta, mutta jos asia sinua huolettaa voithan puhua siitä sairaalassa. Tarvittaessa voidaan tehdä vaikka pikatesti bakteerin poissulkemiseksi. Tekevät pikatestejä erityisesti jos lapsivedet ovat menneet, mutta en tiedä tilanteesta, jossa kalvot ovat ehjät. Vauvallehan tulee oireita heti syntymän jälkeen, seuraavana päivänä tai joissain tapauksista viikko synnytyksestä (jolloin tartunta voi olla muualtakin kuin synnytyksestä). En väitä, että kaikki naiset saisivat bakteeria juuri suuseksistä, mutta totesin vain, että tämä on yksi tapa saada se jos sitä ei jo entuudestaan ole.

B-Streptokokki voidaan hoitaa antibiooteilla. B-Streptokokki voi kuulua ihan normaaliin bakteerikantaan nielussa ja vaginassakin. Ongelmia se aiheuttaa vain, jos se pääsee valloilleen eli valtaa alaa muilta "kiltemmiltä bakteereilta".

Halusin vain kertoa yleistä tietoa tästä bakteerista.
 
kätilö
Koska sulla on ollut raskausaikana Str-B positiivinen, seurataan sun vauvaasi tavallista tarkemmin syntymän jälkeen. Mikäli vauva oireilee (ärtyisyys, lämpö) otetaan hänestä herkästi labrakokeita, että mahd. infektio todetaan varhain. Hieman sairaalakohtaista on annetaanko sulle section yhteydessä antibioottiprofylaksia, koska olet juuri kuurin syönyt loppuraskaudessa. Vauvan riski bakteerin saamiseen elektiivisessä sectiossa on melko pieni, mutta kun asia on tiedossa vauvaasi seurataan.
 

Yhteistyössä