streptokokki bakteeri

onko kellään kokemuksia? minkälaisia oireita? missä vaiheessa huomattiin? Mitä haittavaikutuksia tiedätte tai itsellenne tai vauvalle tullut?

Itselläni lääkärineuvola ke asiasta tähden, rv 38. testi otetaan.. Supistellut vähän, mut vihlontaa alavatsalla. Paljon muuta en asiasta tiedä..

Kiitollinen tiedoista! :flower:
 
kokemus
Moi,

Mulla havaittiin strptokokkipöpö vasta jälkikäteen, testi otettiin vesien mentyä sairaalassa. Vauva syntyi melkein vuorokauden kuluttua tästä ja oli saanut ressukka infektion. Seurauksena vain 3 apgar-pistettä alkuun ja hengitysvaikeuksia - oli lastenosastolla hoidossa ekan viikkonsa, onneksi lopussa sentään vierihoidossa. Mutta siis vauvalle oli vakavat seuraukset kun pöpöä ei multa hoidettu ajoissa. Itselläni ei ollut mitään oireita. Sain myös antibioottikuurin synnytyksen jälkeen, sillä ilmeisesti strepto aiheutti mulle myös kohtutulehduksen, mutta oireita en kyllä ehtinyt huomaamaan...

Mutta siis kannattaa tosiaan hoitaa viimeistään synnytyksen yhteydessä: tarkoittaa sitä, että viimeistään vesien mentyä äkkiä antibioottitippa. Hoidettuna ei taida olla vaarallinen ja on kuulemma tosi yleinen. Älä siis liikaa pelkää, mutta hoidatuta pöpö pois!

 
lisäys
... piti vielä lisäämäni, että vauvaa tutkittiin kovasti syntymän jälkeen kun hapenpuute olisi voinut aiheuttaa vaurioita aivoissa. epävarmuuden takia meille vanhemmille rankkaa aikaa. Vauva nyt melkein 8 viikkoa ja ilmeisesti selvittiin säikähdyksellä ja ilman vaurioita.
 
kotäityli
esikoisen aikaan ei hoidettu koska havattiin vasta rv 31, tyttö syntyi rv 38. infektio sekä äipälle et tytölle. tyttö 2 vkoa teholla ja ite viikon tipassa.
kuopuksen aikaan söin yhet antibiootit mut ei tehonnut joten ei enää hoidettu antibioteilla, mut ei ollut mitään ongelmaa. ja kuopus syntyi rv 36+4.
saattaa aiheuttaa ennenaikasia supistuksia ja lapsiveden menoa.

mut tsemppiä ja voimia! :hug:
 
Pitääpä nostaa tämä pino jospa tulis vähän enemmän tietoa ja keskustelua aiheesta, nimittäin sain tietää viikko sitten neuvolassa että minulla on myös tuo streptokokki bakteeri. Mutta oma neuvolatäti eikä lääkäri tuntunut oikein tietävän asiasta, eikä siittä puhuttu sen enempää että tarviiko lääkitä ym. Enkä näin ollen siis saanut itsekkään siitä oikien mitään tietoa.
Minulla ollut kovasti supisteluita tässä raskaudessa, minkätakia tuo näyte siis otettiin. Menenkin huomena ultraan tarkistuttamaan kohdunsuuntilanteen ja kaulanpituuden, kun lääkäri ei saanut otettua kunnolla mittoja!!?

Käsitin jostain(?) että tää bakteeri voi aiheuttaa enne aikaisen synnytyksen!? eli te joilla ollut tämä niin millä viikoilla olette synnyttäneet?


(en saa jostain syystä auki tuota edellisessä viestissä olevaa linkkiä??)
 
En muista millä viikolla mulla havaihtivat, kenties n.20.(?)

Yritettiin kahella v-pen antibioottikuurilla hoitaa, mutta eihän se minnekkään lähteny.

Supisteli kivuttomasti 20-25 viikolta lähtien, en tarkkaan muista miltä. Liekkö liittynyt tuohon bakteeriin, vai raskaaseen työhän. (tallityö)

Synnytyksen yhteydessä sain antibiootin suoneen 3krt. Mutta silti lapsi LUULTAVASTI infektion sai. Parin vuorokauden iässä tulehusarvot koholla ja neiti teholle, 5 päivän antibioottikuuri.
2-3 Ekaa päivää sai lisähappee.
Eivät syytä varmaks osanneet kohonneille arvoille sanoa, mutta vahvasti epäilivät tuota ko. bakteeria. Ja nyt kaikki (pitäs olla) kunnossa.

Lauantaina neiti tulee kuukauden.
 
Mulla todettiin synnytyksessä kun vesien menosta oli kulunu 18 tuntia ni täytyi ottaa testi.4tunnin välein sain suoneen antibioottia ja kun vauva syntyi oltiin 2päivää osastolla.En kyllä huomannu mitään tehotarkkailua josta puhuttiin osastolle mentäessä mutta eipä neidilläkään ollu mitään hätää.Niin ja kukaan ei osannu sanoa mistä tää bakteeri tulee.Sanottiin vaa että joskus sitä on ja sitten taas ei.Eikä seuraavassa synnytyksessä kyllä vaikuttanut olevan...
 
Olen kuullut, että todella monella naisella on streptokokki-bakteeria alapäässä, välilihan alueella. Joillekin aiheuttaa oireita, joillekin ei. Mutta on siis todella yleistä. Eikä siis liity puhtauteen tms.

Mulla oli raskauden aikana streptokokin aiheuttama virtsatieinfektio ja söin siihen antibioottikuurin, kuurin loputtua tuli oireet uudelleen ja ei kun uudelle kuurille ja loppuraskauden ajaksi estolääkitykselle. Mulla synnytys alkoi vesien menolla ja sain sairaalassa suoneen antibioottia, kun synnytys oli kunnolla käynnissä ja supistuksia tuli 10 min. välein. Toisen tiputuksen sain ponnistusvaiheen alussa. Vauva ei saanut tartuntaa. Eikä mulla ainakaan synnytys käynnistynyt ennenaikaisesti, poika syntyi 10 päivää yli LA. Estolääkitys tietysti esti tämän, on se kuulemma mahdollista, että bakteeri aiheuttaa ennenaikaisia suppareita, siis ihan kivuliaita avaavia supistuksia.

Meillä päin kyllä neuvolan täti oli erittäin tietoinen streptokokki-asiasta ja otti oireeni vakavasti ja laittoi testeihin ja kontrolleihin tiheesti.
 
Minkälaisen antibioottikuurin saitte ja onko ollu sikiölle mitään haittaa antibiooteista.
Muistuu mieleen et jossain maassa äidille raskausaikana annettu lääke oli aiheuttanut lapselle vaurioita?! Useita tapauksia.
Itselläni todettu ureaplasma ja antibioottikuurin selosteessa luki että ei ole tutkimustuloksia siitä mitä vaikuttaa sikiöön ja lapseen.Siks tässä vähän pelkopersiissä...... että jos vaikuttaa jotain ja selviää vasta kasvuiässä. :/ Olen saanut raskausaikana myös sikiön keuhkoja kypsyttävää lääkettä ja Tractocilea. Keuhkoja kypsyttävää lääkettäkin on annettava varovasti,jatkuva käyttö saattaa aiheuttaa cp-vammaa.Mutta tuskin niitä keuhkoja vahvistavia edes käytetäänkään toistuvasti.Tähän asiaan en olisi perehtynyt niin huolella ellei itsellä olisi ollut uhkaava ennenaikainen synnytys ja infektioriski sikiölle,tosin se riski on edelleen kun on tuo ureaplasma.
Aina on omat riskinsä raskaudenajan lääkityksillä :(
 
Minä Nitrofur-C- antibioottikuurin ja sama oli myös estolääkityksenä. Tätä lääkettä ainakin pystyy käyttämään raskaana ollessa, tarkistin sen monta kertaa lääkäriltä ja lääkkeen tuoteselosteessa lukee myös, että voi käyttää raskauden tai imetyksen aikana.

Joku riski lääkkeen käytössä oli, jos äiti sairastaa jotakin harvinaista sairautta, en muista edes sen nimeä, mutta ei muuten. Meidän vauvalle ei tullut mitään ongelmia lääkkeen käytöstä. Paljon suuremmat riskit olisivat olleet, jos en infektiota olis hoidattanut esim. ennenaikainen synnytys. Kyllähän lääkäreihin pitää pystyä luottamaan, että tietävät mitä lääkkeitä raskaana oleville voi määrätä, vai mitä?
 
Mua vaan hirvittää kun tuote selosteessa luki että ei tiedetä vaikutuksia raskailla olevilla naisilla.Ei ole riittävästi tutkimustuloksia....joten en tässä huolettomin mielin alkaisi popsimaan....Ja lisäksi minulla tehty jo raskausaikana yksi huomattava hoitovirhe.Eli ei paljoa luottoa.
 
Mulla oli raskausaikana streptokokkia agalactiae. Se todettiin sattumalta virtsanäytteestä ihan raskauden alkuvaiheessa. Söin siihen silloin raskausaikana V-Pen mega-penisilliinikuurin, joka ei auttanut. Penisillini on ainoa lääke, joka auttaa noihin streptokokkeihin eli kaikkien muiden antibioottien syönti (kuten esim. Nitrofur-C) on aivan turhaa, koska ne eivät pure.
Mulle streptokokki ei aiheuttanut sen kummempia oireita. Mutta synytyksessä sain penisilliiniä tipan kautta suoneen heti, kun lapsivedet olivat menneet. Tyttö ja minä selvisimme asiasta ilman mitään ongelmia.
Neuvolakorttiin pitäisi merkitä punaisella kynällä, että äidillä on sellainen pöpö elimistössä, että synnärillä sitten tietävät. Jos siis asiasta tiedetään etukäteen. =)
 
Eli ultrassa käytiin ja kaikki oli hyvin,paikat ei ollu lähteny vielä kyspymään supisteluista huolimatta!
parin viikon päästä ois seuraava neuvola ja siellä sitten aion ottaa enempi selvää. ilmeisesti täällä ei ole tapana lääkitä raskaus aikana, vaan vasta sitten synnytyksesssä...mutta toisaalta itse mietin että jos tuo lääkitys voisi auttaa supisteluihin, niin miksihän sitä ei anneta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja minttumaaria:
Adalmiina77:lle, mistä olet kuullut, ettei Nitrofur-C-antibiootti pure streptokokki B:n aiheuttamaan virtsatieinfektioon?
Tämän tiedon sain kätilöopiston lääkäriltä, kun olin siellä sisäällä kuukausi ennen laskettua aikaa. Ainoastaan kuulemma penisilliini puree siihen. En muuten tiedä asiasta enempää, mutta näin mulle sanottiin. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liivia:
Eli ultrassa käytiin ja kaikki oli hyvin,paikat ei ollu lähteny vielä kyspymään supisteluista huolimatta!
parin viikon päästä ois seuraava neuvola ja siellä sitten aion ottaa enempi selvää. ilmeisesti täällä ei ole tapana lääkitä raskaus aikana, vaan vasta sitten synnytyksesssä...mutta toisaalta itse mietin että jos tuo lääkitys voisi auttaa supisteluihin, niin miksihän sitä ei anneta?
Itsekin muistelen terveydenhoitajan sanoneen, ettei oireetonta streptokokkia hoideta kuin vasta synnytyksen alkaessa, koska niin monella naisella se s-kokki on eli niin usea pitäisi laittaa raskausaikana lääkekuurille, vaikkei oireita olekaan. Ja synnytyksen aikainen hoito riittää yleensä, ettei lapsi saa tartuntaa. Muistaakseni olen lukenu, että 1-2 % vastasyntyneistä saa tartunnan äidiltä syntyessään.

Sulla tietysti on ollu niitä supistuksia, onko ne kivuliaita? Onhan se varmaan lääkäreidenkin vaikea arvioida johtuuko ne supistelut streptokokista vai jostain muusta, vai mitä? Mulla oli myös paljon kovottelua ja kiristystä 20 rv:ltä asti, mutta kun ei ollut kivuliaita, inhottavia tosin, niin olivat sitä mieltä, ettei ne johdu s-kokista.

Ja mullahan oli ihan oireelinen vti, johon Nitrofur-C- kuuri puri erittäin hyvin ja tehosi myös estolääkityksenä.

Mutta kannattaa vielä kysyä asiasta ja tutkituttaa kohdunsuun tilannetta. Toivottavasti asiat selviää ja kaikki menee hyvin!
 

Yhteistyössä