Olen kuullut, että todella monella naisella on streptokokki-bakteeria alapäässä, välilihan alueella. Joillekin aiheuttaa oireita, joillekin ei. Mutta on siis todella yleistä. Eikä siis liity puhtauteen tms.
Mulla oli raskauden aikana streptokokin aiheuttama virtsatieinfektio ja söin siihen antibioottikuurin, kuurin loputtua tuli oireet uudelleen ja ei kun uudelle kuurille ja loppuraskauden ajaksi estolääkitykselle. Mulla synnytys alkoi vesien menolla ja sain sairaalassa suoneen antibioottia, kun synnytys oli kunnolla käynnissä ja supistuksia tuli 10 min. välein. Toisen tiputuksen sain ponnistusvaiheen alussa. Vauva ei saanut tartuntaa. Eikä mulla ainakaan synnytys käynnistynyt ennenaikaisesti, poika syntyi 10 päivää yli LA. Estolääkitys tietysti esti tämän, on se kuulemma mahdollista, että bakteeri aiheuttaa ennenaikaisia suppareita, siis ihan kivuliaita avaavia supistuksia.
Meillä päin kyllä neuvolan täti oli erittäin tietoinen streptokokki-asiasta ja otti oireeni vakavasti ja laittoi testeihin ja kontrolleihin tiheesti.