Streptokokki b

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toivottavasti kaikki hyvin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toivottavasti kaikki hyvin

Vieras
Olen huolissani kamalasti, kun synnytyksessä mulla otettiin emättimestä näyte ja myöhemmin kuulin, että tulos oli positiivinen. Vauvasta sitä ei kuitenkaan myöhempien verikokeiden kautta löydetty. Nyt ollaan oltu kotona reilu viikko ja viime yönä, kun annoin tuttia vauvalle en muistanut asiaa. Kun sitä ennen mua kutisi tuolta alhaalta, enkä sitten käynyt pesemässä käsiä...!!!! Niin onko se voinut tarttua nyt sitten vauvaan sen tutin kautta!!????!!!!!

Takuulla kuulostaa jostakusta typerältä kysymykseltä, mutta tämä on mun esikoinen ja luin just jutun pojasta joka sai aivokalvontulehduksen tuosta bakteerista.

Siis raavitko ihan emätintä vai vain häpykumpua? Jos ihan emätintä raavit niin kyllä teoriassa on mahdollista että bakteeri on kulkeutunut käsistäsi tutin kautta vauvan suuhun. Kuitenkin aika epätodennäköistä. Todennäköisesti bakteerien määrä olisi ollut niin vähäinen ettei vauva kuitenkaan infektoidu. En siis olisi huolissani.

Yleisiesti ottaen jos alapäätä raavit niin pese sen jälkeen hyvä ihminen kätesi. Sitä kautta voi teoriassa tartuttaa vauvaa esim herpeksen tai hiivan (epätodennäköistä kuitenkin).

Jaa-a, on voinut saadakin. Itselläni todettiin tuo ennen synnytystä ja oli ab-tippa synnytyksen aikana. meni yli vuosi ja alkoi aivan järkyt mahakivut ja vuodot.. todettiin taas tuo, ja en ole raskaana :/ Kauhee määrä lääkkeitä. Mikäköhän tuon "laukaisee"?

niin tämä sattuikin ihan yöllä puoliunessa, en sitä tahalteni tehny.Enkä emätintä raapinu. Kirjoitin tänne ekaa kertaa ja arvelinkin, ettei kovin montaa vastausta tule tai ainakaan missä ei vinoiltais... Kylläpä täällä näkyy muutkin kyselevän vaikka ja mitä.... En saanu synnytyksessä tippaa ja mulle kerrottiin positiivinen tulos vasta vuorokausi synnytyksen jälkeen.

"eräs" - En tiedä, mikä sen laukaisee tai mistä se ylipäänsä tulee.

Pitää kai jatkossa pitää mölyt mahassa....

joillakin naisilla streptokokki b kuuluu alapään normaali bakteerikantaan. Yleensä tää bakteeri ei aiheuta mitään ongelmia(joskus se tosin kyllä voi aikuisella aiheuttaa virtsatietulehduksen tai emätintulehduksen). Vastasyntyneelle kuitenkin se voi olla vaarallinen.

Mutta en usko että ole pystynyt tartuttamaan vauvan tuollalailla...

minullakin löytynyt tuo bakteeri molemmilla kerroilla kun olen synnyttänyt.

joillakin naisilla streptokokki b kuuluu alapään normaali bakteerikantaan. Yleensä tää bakteeri ei aiheuta mitään ongelmia(joskus se tosin kyllä voi aikuisella aiheuttaa virtsatietulehduksen tai emätintulehduksen). Vastasyntyneelle kuitenkin se voi olla vaarallinen.

Mutta en usko että ole pystynyt tartuttamaan vauvan tuollalailla...

minullakin löytynyt tuo bakteeri molemmilla kerroilla kun olen synnyttänyt.

Samoin mulla on kolme kertaa ollut. Kaksi vauvaa joutui synnäriltä teholle vihreästä lapsivedestä johtuvan tulehduksen takia mutta en tiedä oliko tuolla siiihen vaikutusta. Antibioottitipan sain synnytyksissä.

"Vihreä lapsivesi syntyy siten, että tilapäinenkin sikiöasfyksia voi lisätä suoliston peristaltiikkaa ja aiheuttaa peräaukon sulkijalihaksen relaksaation, jonka seurauksena mekoniumia pääsee lapsiveteen. Jos lapsivettä on vähän, muodostuu paksua vihreää puuroa. Asfyksia voi laukaista voimakkaita hengitysliikkeitä, jolloin sikiö tai vastasyntynyt voi aspiroida tätä mekoniumia sisältävää vettä."

meillä esikoinen joutui teholle tän takia...

Streptokokki kuului ennen neuvolan perus-verikokeissa seulottaviin. Voi aiheuttaa nimittäin ennenaikaisen syntymän. Nykyään ei seulota paitsi esimerkiksi useita keskenmenoja saaneilta tai kohtukuoleman kokeneilta.

[QUOTE="mpm";23633588]Streptokokki kuului ennen neuvolan perus-verikokeissa seulottaviin. Voi aiheuttaa nimittäin ennenaikaisen syntymän. Nykyään ei seulota paitsi esimerkiksi useita keskenmenoja saaneilta tai kohtukuoleman kokeneilta.[/QUOTE]

??? Mulla on seulottu 2006,2007 ja 2009 ja ei ole keskenmenoja tai kohtukuolemaa ollut.

Viimeksi muokattu:
Osaatteko sanoa, mitä oireita vauvalla on, jos streptokokki tarttuisi vaikka synnytyksessä? Kuumetta varmaankin...? Vaikuttaako se sydämen toimintaan? Voiko se olla kauan piilevänä?

Yhteistyössä