Streptokokki B:n hoito synnytyksen yhteydessä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja salthe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

salthe

Jäsen
24.11.2009
88
0
6
Mulla todettiin streptokokki b kolmella plussalla. Ja raskaus on nyt ihan loppusuoralla.

Streptokokkia hoidetaan ilmeisesti synnyksen yhteydessä antibiooteilla, mutta kauanko ennen vauvan syntymää on antibiootit saatava/alotettava? Vai onko siihen mitään aikarajaa?
Riittääkö synnytyksen yhteydessä, vai onko siinä joku 4 h:n raja tms???
Mitäs jos ei kerkeäkkään sairaalaan asti synnyttämään? Ja vauva saisi tartunnan...

Ajattelin vain kysellä, koska matkaa meiltä synnytyssairaalaan on 220 km ja yliopistolliseen ollaan menossa vauvan sairauden vuoksi.

Vauvalle ois heti syntymän jälkeen joitakin toimenpiteitä luvassa, tarkemmin en tiedä, mutta streptokokin aiheuttama tulehdus tuntuu liian suurelta riskiltä muiden tutkimusten ja toimenpiteiden lisäksi.

Tää raskaus on ollu täynnä vastoinkäymisiä ja epätietoisuutta, et enää en jaksaisi yhtään...

:hug: Antibiootteja antavat synnytyksessä. Mun käsittääkseni aikaa ei tarvita paljoa, mutta ihan tarkkaan en kyllä tiedä. Vauvalta otetaan vain verikoe. Streptokokki ei kuulema tartu helposti, jos synnytys on nopea. Ja jollei ole, ehditään hoitaa hyvin. Näin mulle vakuuteltiin, kun menin kuuopusta synnyttämään. Esikoinen sai tartunnan, mutta selvisi pelkällä seurannalla.

Mulla on ollu se molemmissa raskauksissa, sitä aletaan lääkitsemään vasta kun synnytys on käynnistyny.

Ekassa raskaudessa mua ei lääkitty ja poika sai multa streptokokin, olis pitäny päätyä sektioon jotta ei tarttus, jostain syystä päätyivät kuitenkin alatiesynnytykseen. Rehellisesti voin sanoa, että ei siitä hyvää seurannut, elossa on poika...mutta taistella sai hengestään. Lisäksi syntyi vielä ennenaikaisena 30+ viikolla, mutta ilman streptokokkia ei tilanne olis välttämättä ollut niin paha.

Toisessa raskaudessa pidin huolen että saan sen lääketipan ajoissa....sain asianmukaisen lääkityksen synnytyksen ajaksi ja poika säilyi terveenä.

Epäilen monesti että esikoisen kohdalla on ollut kyseessä hoitovirhe, mutta näin 7-vuoden jälkeen on aika vaikea tehdä enää mitään asialle.

Saat siinä synnytyksen yhteydessä ennenkun vauva on maailmassa kolmea antibioottia. Yleensä ne annetaan suonen sisäisesti eli kun sulla on tippa niin sinne kanyyliin. Älä huoli, ehdit hyvin saada ne. Söithän sen yhden antibioottikuurin silloin kun se todettiin?

Alkuperäinen kirjoittaja karvakorvakirppu:
:hug: Antibiootteja antavat synnytyksessä. Mun käsittääkseni aikaa ei tarvita paljoa, mutta ihan tarkkaan en kyllä tiedä. Vauvalta otetaan vain verikoe. Streptokokki ei kuulema tartu helposti, jos synnytys on nopea. Ja jollei ole, ehditään hoitaa hyvin. Näin mulle vakuuteltiin, kun menin kuuopusta synnyttämään. Esikoinen sai tartunnan, mutta selvisi pelkällä seurannalla.

Mulla oli streptokokki b ja mulle sanottiin, että synnytyksessä ennen ponnistusvaihetta laitetaa suoneen antibiootti (mulle siis) ja se ehkäisee tartunnan. No, synnytys oli nopea (ekasta supparista istukan syntymään 2h) ja ponnistusvaihe tuli niin äkkiä, ettei kätilö ehtiny laittaa sitä antibioottia mulle. Mutta ei vauvalle mitään tullut. Ihan terve 2,5v on nyt.

Mua taas kiinnostaa, että häviääkö se bakteeri vai onko se mulla vieläkin alakerrassa? Kolmatta nimittäin ootan rv32 ja kukaan ei oo puhu tosta asiasta neuvolassa mitään.

Mulla aika erilainen kokemus tuosta hoidon tarpeellisuudesta.

Kävin polilla joskus rv22 ylimääräisten ja kivuliaiden supistelujen vuoksi, paikalla oli kaupungin kokenein lääkäri sekä harjoittelija.

Lääkäri keskusteli harjoittelijan kanssa Streptokokki B:n todennäköisyydestä ja tulivat siihen tulokseen että eivät edes tee testiä, sillä tuo on nykyään niin todennäköinen, tietoon tulee vain murto-osa ja suurin osa lapsista syntyy ilman tuota antibioottitippaa.

Joten ei testiä, ei antibioottitippaa, vaikka tuota epäiltiinkin erittäin suurella todennäköisyydellä supistelujen aiheuttajaksi.

Joten ehkä tuostakin murehditaan turhaan niinkuin raskausaikana kaikesta yleensäkin :)

Mulle laitettiin antibiootti tippumaan vähän ennen ponnistusvaihetta, ajallisesti 40 min ennen kun lapsi syntyi. Lapsi ei saanut tartuntaa. Osastolla lasta seurattiin tuleeko infektion merkkejä.

Bakteeri ei häviä ja mun kokemuksen mukaan pitää itse vaatia ja muistuttaa antibiooteista. Muuten eivät muista laittaa niitä. Mulle sanottiin, että suurin riski tartunnalle on kun ensin menee lapsivedet ja/tai synnytys kestää yli vuorokauden. Suurin osa ei tartuntaa saa, mutta onhan se aika kurja tartunta. Meille ei aiheutunut ihmeitä, koska poika syntyi yliaikaisena ja isona. Paino laski, muttei liikaa. Pienemmille vauvoille on kurjempi ja jos on muuta pulmaa samaan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tii:
Se bakteeri häviää eli et kanna sitä automaattisesti seuraavassa raskaudessa vaikka se ois sulla edellisessä ollut.

Tuo oli helpottava tieto. JOskin mulla on ollu tässäki raskaudessa ennenaikaisia, kivuliaita supistuksia jo pitkään, joiden takia oon jääny töistä sairaslomalle viikolla 27. Sama juttu sillon ku oli se bakteeri. Että oon pähkäilly että onko se nyt se bakteeri kuitenki taas...

Alkuperäinen kirjoittaja TP:
Saat siinä synnytyksen yhteydessä ennenkun vauva on maailmassa kolmea antibioottia. Yleensä ne annetaan suonen sisäisesti eli kun sulla on tippa niin sinne kanyyliin. Älä huoli, ehdit hyvin saada ne. Söithän sen yhden antibioottikuurin silloin kun se todettiin?

En ole saanut mitään antibioottia. Ja suurin pelko on tällä hetkellä se että vauva syntyy matkalla sairaalaan ja saa tartunnan... Tuskin ambulanssissakaan on noita antibiootteja vakiovarusteena :headwall:
Siitä kun ei voi olla varmuutta että vauva kestää streptokokkitartunnan aiheuttaman mahd. tulehduksen ja ei kai samalla voi sitten muita tarvittavia hoitojakaan aloittaa...

Tuo oli helpottava tieto. JOskin mulla on ollu tässäki raskaudessa ennenaikaisia, kivuliaita supistuksia jo pitkään, joiden takia oon jääny töistä sairaslomalle viikolla 27. Sama juttu sillon ku oli se bakteeri. Että oon pähkäilly että onko se nyt se bakteeri kuitenki taas...

Käy neuvolassa otattaan se näyte niin et joudu pähkäilemään. On sit ainakin varmuuden vuoksi tsekattu sekin asia. :)

Bakteeri EI KOSKAAN häviä.
Joka synnytyksessä annetaan antibiootti, siitä pitää itse muistuttaa jos sitä ei neuvolakortissa jo lue.
Raskauden aikana ei antibioottia kannata syödä, bakteeri saattaa hetkeksi hävitä, mutta aktivoituu taas kun antibiootti loppuu.

Mulla oli streptokokki A kun lähdin synnyttämään, mutta sitä ei tiedetty. Vauva sai sen, mutta sitä ei huomattu heti, vaan vasta ekalla neuvolakäynnillä vauvan ollessa 5pv. Kuolemansairas oli meidänkin esikoinen...Verihiutalearvo laski seiskaan (norm.150), eli veri ei hyytynyt normaalisti. Selvittiin kuitenkin vaan viikon sairaalareissulla.
Niin joo ja mun synnytys oli todella nopea, eli tarttui siitä huolimatta.
Streptokokki A ja B on tietty ihan eri, eli en tiedä voiko niitä mitenkään edes rinnastaa :) Kerroinpa nyt kuitenkin.

Tää on aina yhtä mystinen bakteeri :/ Neuvolassakaan eivät osanneet koskaan sanoa asiasta oikeen mitään. Mutta mun käsittääkseni bakteeri ei elimistöstä häviä ja synnyksessä annettava antibiootti on tehokkain tapa estää tartunta. Tai sektio, joka nyt on eri asia. Tippanahan tuo annetaan, joten kaipa sen voisi saada ambulanssissakin, jos osaavat mukaan ottaa.

Mä tässä omaa tilannettani muistelin niin vaikka sitä antibioottia ei ehditty laittaa tippumaan ennenku vauva puski ulos niin sain sen kuitenki sen jälkeen. Eli jos sillon sain antibiootin kyseiseen bakteeriin niin voiko se silti olla mulla vieläkin?

Lisäksi oon miettiny sitä kun oon saanu kummanki synnytyksen jälkeen kohtutulehduksen, että onko ko bakteerilla osuutta, olisko se ollu jo eka kerralla mulla?

Esikoiseni sai nopeassa synnytyksessä vakavan strep B -infektion. En tiennyt bakteerista ja antibioottia ei annettu. Vauva oli 2 vkoa lastenosastolla antibioottihoidossa. Lapsi on nyt terve 2v.

Mulla oli kans melkeen koko raskauden ajan supistuksia mutta ne laitettiin työn piikkiin. No vauva synty, oltiin muutama päivä kotona kun aloin ihmettelemään kun vauva jotenkin veltto, väsynyt. Vietiin sairaalaan ja siellä oltiin viikko ab-tipassa. B-streppokokki löyty vauvan virtsasta, siihenkin diagnoosiin meni 3päivää, mutta oli senkin ajan "varmuuden vuoks" - tipassa.

Eli oli napannu multa sen b-streptokokin, oli onni että mentiin edes sairaalaan. Lääkäri sanoi että jos myöhemmin oltas menty niin ei tiiä kuinka pahasti olis voinu käydä. Nyt kuitenkin terve 11kk poika. :)

Ens raskaudessa olen sitten tuon verran viisaampi. En ollu ennen edes kuullut moisesta bakteerista.

Kerran streptokokki, aina streptokokki. Mulle laitettiin ant.tippa suoneen synnytyksessä kolmannesta lapsesta, koska aiemmin en tiennyt bakteerista. Ehtii tehota, jos koko tippapussi ehtii tyhjetä synnytyksen yhteydessä. Kuulemma jossain päin Eurooppaa kaikki äidit testataan bakteerin osalta. Mun tutuntuttu menetti kaksoset rv:lla 20 kyseisen bakteerin takia, eli kannattaa ottaa tosissaan moinen.

Sama täällä en tietänyt kanstavani ko bakteeria vasta kuin ihan viimisilläniolin. Missään ei lukenut sairaalaa varten että tarvitsen antibioottia streptokokin takia. JOten en sitä saannut.

Poika sytyi ja joutui vastasyntyneiden teholle tarkkailuun aloittivat varmuudella antibiootin kun se bakteeri viljely kestää sen verren monta päivää että on vasta syntyneelle vaarallinen.

Mielestäni se oli niin että synnyttäjälle pitää antaa abtibiootti ennen lapsveden menoa.

Suomessakin on testattu kaikki äidit ennen tämän bakteerin takia mutta säästösyistä ei enään. Vaikka sen verran vakava juttu on vauvalle että mielestäni pitäisi.

Mullakin oli supistuksia lähes koko raskauden ajan molemmilla kerroilla. Meni työn ja vaikka minkä piikkiin. Myöhemmin luin streptokokista ja nuo supistelut usein johtuu siitä. Samoin lisääntynyt keskenmenon riski. Minkähän takia tästä ei puhuta, vaikka se on yleinen?

Moi,

esikoiseni sai streptokokki b -tartunnan hyvin nopeassa synnytyksessä, ei ollut tiedossa etukäteen. Toisen lapsen kohdalla tilanne tiedettiin, mutten ehtinyt saada antibioottia (synnytys 1h) ja myös tämä lapsi infektoitui. Molemmat selvisivät antibioottihoidolla.

"Noin 15% raskaana olevista kantaa Streptococcus agalactiaea eli B-ryhmän streptokkia osana normaaliflooraansa. Heille tämä bakteeri ei aiheuta mitään oireita. Synnytyksen yhteydessä bakteeri voi siirtyä synnytyskanavasta vastasyntyneen iholle ja limakalvoille, jolloin se on todettavissa esim. korvakäytävästä otetusta bakteeriviljelystä. Tällaisissakin tapauksissa B-streptokokki aiheuttaa vastasyntyneelle vain harvoin taudin. Käytännössä sen aiheuttamaan sepsikseen sairastuu vuosittain Suomessa 30-40 lasta (60 000 synnytystä). B-streptokokkiin on kuitenkin suhtauduttava hyvin vakavasti, koska sen vastasyntyneelle aiheuttamat tulehdukset ovat hyvin vaikeita ja nopeasti eteneviä. Sen vuoksi vastasyntyneiltä otetaan hyvin herkästi tulehdusnäytteitä, ja heille aloitetaan antbioottihoito pienenkin sepsisepäilyn vuoksi. Myös B-streptokokin seulonnasta keskustellaan paljon. Tällä hetkellä käytäntönä on, että sitä seulotaan lähinnä riskiäideiltä (aiempi lapsi on sairastanut B-streptokokin aiheuttaman taudin tms.). Mikäli äiti todetaan kantajaksi, lapsen riskiä sairastua sepsikseen voidaan pienentää vielä entisestäänkin antamalla äidille annos antbioottia synnytyksen yhteydessä. Äidille annettava antibioottikuuri ennen synnytystä on tehotonta ja turhaa. Jos vastasyntyneeltä jostain syystä otetusta bakteeriviljelystä löytyy B-streptokokki, äiti on kantaja, ja hänelle kannattaa antaa antibioottiannos mahdollisessa seuraavassa synnytyksessä (tai vähintään tutkia kantajuus).

Vastasyntyneeltä löydetty B-streptokokki ei siis tarkoita, että lapsi olisi suuressa riskissä sairastua sepsikseen. Selvin vastasyntyneen sepsiksen oire on kuume, joten jos alle 2 kk vanhalla lapsella on kuumetta (mittaustavasta riippuen yli 38-38,5 astetta), hänet pitää viedä välittömästi lääkäriin (ei siis saa odottaa esim. aamuun). Joskus sepsiksen oireet voivat olla epämääräisempiä (vaisuus, huonovointisuus, käsittelyarkuus tms.), minkä vuoksi sairaalta ja huonovointiselta vaikuttava lapsi tarvitsee myös lääkärin arvion."

tuo oli siis lainattu teksti johon itse lisäisin asiaan perehtyneenä -enemmän kuin monet lääkärit, koska olen lapseni tuon takia menettänyt :( -että äideillä yleensä kehittyy vasta-ainetta streptokokkia vastaan joten suurin osa lapsista EI sairastu siihen vaikka äidillä olisi streptokokki emättimessä synnytyksen aikaan.

Tietenkin riskiryhmien (jos ollut edellisissä raskauksissa positiivinen tms) olisi se hyvä tiedostaa ja varmuuden vuoksi pyytää synnytykseen antibioottitippa (mielellään 4 tuntia ennen synnytystä, ei juuri ennen ponnistusvaihetta koska silloin ei enää ehdi vauvalle vaikuttaa). Muuten haluaisin rauhoittaa, että riski on kuitenkin melko pieni että vauva sairastuisi, joten älkää liikaa stressatko sillä asialla. Vauvan yleisvointia tietenkin kannattaa seurata pari ensimmäistä kuukautta ihan normaalisti.

Ja jos raskaus aikana on ennenaikaisia supistuksia, kannattaa silloin pyytää näytteenottoa ja kuuria jos bakteeri löytyy. Vaikka vauva ei saisikaan tartuntaa odotus aikana, on ennen aikaisen syntymän vuoksi suuri riski saada se ja muita sairauksia.

Yhteistyössä