streptokokin vaikutus vauvaan

eli todettiin raskausaikana ja sain kuurin ja synnytyksessä piti laittaa vielä antibioottitippa.
No toiminta oli nopeaa ja olin salissa 20 minsaa ja kun tippa saatiin niin heti sain ruveta ponnistaan.

Nyt murehdinkin sitten että voiko oireita vielä tulla vauvalle...

Kuinka pian teillä ilmestynyt ja yleensäkö jo sairaalassa ja mitä ne oireet voi olla?
Huolestuttaa kun vauva mielestäni hengittää nopeesti... nyt viikon vanha.

Meillä vauva sai tartunnan synnytyksessä. Oireet alkoi vrk:n ikäisenä. Hengitys oli sellaista raskasta, nopeaa, ja epätasaista ja sellaista takovaa, vaikea kuvailla... Ja sitten piti sellaista "ulinaa", vähän kun olis hyräilly. Kuulemma oire infektioissa vauvoilla..

Jos mietityttää, ainahan voit soittaa neuvolaan ja kysyä ohjeita, miten toimia.. toivotaan toki, että huolesi on turha :hug:

vauva hengittää aina nopeammin kuin aikuinen, isompi lapsi...Mutta itse olisin tarkempi tuon ikäisen kohdalla, jos epäilisin vakavampaa. Soita sinne synnytysosastolle, siellä neuvovat parhaiten Ja jos on ollenkaan huonokuntoisen oloinen, vie lääkäriin (vaikka sinne sairaalaan) tarkastukseen. Streptokokki voi kyllä aiheuttaa vakavia asioita, en nyt halua pelotella. Sitä varten annettiinkin se hoito sinulle.

Minä synnytin kaksi viikkoa sitten kymmenen minuutin syöksysynnytyksellä,mutta kätilö ehti "tuikata" ,sanojensa mukaan,topsyn emättimeeni ennenkuin ponnistin vauvan ulos.Selvisi että olen streptoB-positiivinen.Minua ei siis ehditty lääkitä,mutta ONNEKSENi synnytin Tammisaaren upealla synnärillä,jossa kaikkia streptovauvoja seurataan kaksi vuorokautta ottamalla verikoe joka kuudes tunti.Vauvassani ei onneksi ollut tartuntaa,mutta lääkäri sanoi,että jos olisi,oireet on niin selvät,että ensikertalainenkin ne huomaa sitten kotosallakin.Eli jos sinusta vauvassa on vähänkään jotain,mikä poikkeaa normaalista,soita synnärille.Aina on parempi varmistaa asia.

Onnea vauvasi johdosta!

Kassu

Minä synnytin kaksi viikkoa sitten kymmenen minuutin syöksysynnytyksellä,mutta kätilö ehti "tuikata" ,sanojensa mukaan,topsyn emättimeeni ennenkuin ponnistin vauvan ulos.Selvisi että olen streptoB-positiivinen.Minua ei siis ehditty lääkitä,mutta ONNEKSENi synnytin Tammisaaren upealla synnärillä,jossa kaikkia streptovauvoja seurataan kaksi vuorokautta ottamalla verikoe joka kuudes tunti.Vauvassani ei onneksi ollut tartuntaa,mutta lääkäri sanoi,että jos olisi,oireet on niin selvät,että ensikertalainenkin ne huomaa sitten kotosallakin.Eli jos sinusta vauvassa on vähänkään jotain,mikä poikkeaa normaalista,soita synnärille.Aina on parempi varmistaa asia.

Onnea vauvasi johdosta!

Kassu

hei.Minulla ei ollut mitään oireita streptokokista. Sattumalta se löydettiinkin, kun kävin äippäpolilla muun asian vuoksi.
Nyt olen huomannut, että supistelee välillä ja aika kivuliaastikin, mutta voi olla muustakin syystä viikkoja kohta 37 =)
Streptokokki aiheuttaa juuri enneaikaisia supistuksia ja ennenaikaista syntymistä.

Yhteistyössä