Stipendeistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MelekeinPRIMUS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MelekeinPRIMUS

Vieras
Tänään olin peruskoulun päättäjäisissä ja tuntui niitä stipendejä olevan jaossa aivan valtava määrä. Koulussa oppilaita jotain 200 (ala-aste ja yläaste) ja varmaan 30 stipendiä. No omilleppa noita ei osunut kyllä yhtään vaikka ihan hyviä koulussa ovatkin.

Itse olen aina ollut todella hyvä koulussa, mutta en muista koskaan saaneeni yhtään stipendiä. Jaettiinko näitä 80-90-luvulla vähemmän vai mitenköhän on. En koskaan edes odottanut stipendiä, koska mun mielestä niitä ei ees pahemmin jaettu.

Kuinka suuria stipendit ovat rahallisesti?

Kuinka suuria stipendit ovat rahallisesti?
20 € taitaa olla tavallisin stipendi. Meidän ysiluokkalainen sai sellaisen tänään :cool: On ollut katkera, kun ei ole koskaan aikaisemmin saanut ja sisarukset on saaneet useammankin kerran.

Itse olen saanut stipendin ainakin pariin kertaan, luokan parhaana. Kasilla annettiin sitten jollain muulla perusteella ja opettaja kertoi sen menevän niin, etten minä saa joka kerta. Siihen aikaan jaettiin yksi stipendi luokalleen ja ihan joku yksittäinen jostain erityisestä jutusta. Nyt noita on tosi paljon. Esikoinen sai joku vuosi sitten yläasteella parikin teollisuuden sponssaamaa ainestipendiä, ne taisi olla 50 € kumpainenkin, kun parhaasta keskiarvosta sai vain 30€ (meni lapsen kaverille). Kallein stipendi minkä tiedän, on ollut jonkun tahon lahjoittama lukion kirjat - he siis maksavat tarvittavat kurssikirjat, sillä on jo aika lailla arvoa. Osa on sitten vain joku kirja, sellaisiakin tänään jaettiin siinä kevätjuhlassa, missä tänään olin. Ja hymytyttö ja poikapatsaita.

Meidänkin lasten yläkoulussa oli kymmenittäin stipendejä. Mutta mielestäni ne oli katsottu sillä tavoin, ettei liian montaa mennyt samalle. Esim. oma lapseni sai ainekohtaisen stipendin. Parhaan oppilaan stipendin saaja oli toinen oppilas jolla oli aivan sama keskiarvo kuin hänellä, ja sama numero kyseisessä aineessa, että molemmat olisivat ansainneet molemmat. Luokanvalvoja siitä vielä erikseen mainitsikin.

30 euroa taisivat olla kaikki tietämäni raha-stipendit. Muutoin oli kirjalahjoja (esim. historia) tai lahjakortteja (esim. tekstiilityö -> käsityökauppa).

90-luvulla sain itse stipendin yläasteella numeroiden korottamisesta (silloin oli vain stipendit: numerojaan eniten korottaneelle, parhaimmat arvosanat saaneelle ja ehkä joku hymytyttö/poikajuttu jollakin luokalla).

Lukiossa sain jonkun epävirallisen stipendin. Kun yo-kirjoitukset menivät paremmin kuin oma lukiomenestys olisi ennustanut, niin opettajat keräsivät kahvihuonekolehtina jonkun 50mk tai 100mk tsemppinä. Sitä ei edes lukenut lukuvuosikertomuksessa vaikka muut stipendit oli mainittu, oli varmaan aika spontaani juttu. Siitä kyllä jäi hyvä mieli. Varsinkin kun kotona ei kannustettu ollenkaan.

Itse pidän tärkeimpänä stipendinä sitä, että vanhemmat näyttävät miten ylpeitä ovat (lapsesta kokonaisuutena, ja yrittämisestä, ei niinkään numeroista).

Pokani (8. lk) sai äidinkielen stipendin (50 euron lahjakortti) ahkerasta äidinkielen opiskelusta. Hänellä on lievä lukihäiriö ja on nostanut äidinkielen numeron vuodessa kutosesta kasiin.

Pokani (8. lk) sai äidinkielen stipendin (50 euron lahjakortti) ahkerasta äidinkielen opiskelusta. Hänellä on lievä lukihäiriö ja on nostanut äidinkielen numeron vuodessa kutosesta kasiin.

Aivan mahtavaa!
Miten minusta tuntuu että äidinkielen- ja kieltenopettajat muutenkin ottavat oikealla tavalla tuon stipendien jakamisen, että palkitaan oikeasti siitä opiskelusta ja työstä, eikä mahdollisesta lahjakkuudesta. Koska lahjakkaat nyt saavat palkintonsa muutenkin elämässä, mutta niiden joilla vaikeuksia on, on vieläkin suurempaa huomata työnsä arvo ja tuntea kannustusta.

Peruskoulussa stipendejä jaetaan täysin mielivaltaisesti siten, että opettaja ensin päättää, kenelle stipendin haluaa antaa, ja perustelut hän keksii jälkikäteen. Eli nämä ovat täysin kiinni henkilökemioista. Sinänsä hyvää harjoitusta työelämään, koska niin ne palkkiot työelämässäkin jaetaan. Ja kyllä, olen saanut sekä stipendejä ja palkkioita työelämässäkin, siksipä tämän tiedänkin.

Peruskoulussa stipendejä jaetaan täysin mielivaltaisesti siten, että opettaja ensin päättää, kenelle stipendin haluaa antaa, ja perustelut hän keksii jälkikäteen. Eli nämä ovat täysin kiinni henkilökemioista. Sinänsä hyvää harjoitusta työelämään, koska niin ne palkkiot työelämässäkin jaetaan. Ja kyllä, olen saanut sekä stipendejä ja palkkioita työelämässäkin, siksipä tämän tiedänkin.
Ei opettaja päätä kaikkia. Lähikoulussa vanhempainyhdistys jakaa stipendejä ja ne menevät vanhempainyhdistyksen jäsenten lapsille tai heidän kavereilleen tai muille sukulaisille. Oman lapseni luokalla sai esim. sellainen, jolle ikipäivänä opettaja olisi antanut ainakaan sillä perusteella, mitä oli stipendin aiheena. Oli sillä kertaa kaikilla luokkakavereilla tosi hämmästyneet ja epäuskoiset ilmeet, kunnes rupesi suputus, kuinka tuon sukulainen on jakamassa stipendiä.

Mutta tuo mielivaltaisuus pitää monessa tapauksessa paikkansa. Tosin parhaan keskiarvon stipendin, mitä jaetaan ylimmmän luokan parhaalle menee sen keskiarvon mukaan.

Onpa omanikin saanut ysillä stipendin tietyn aineen harrastenuudesta, vaikkei kyseistä ainetta seiskan jälkeen "opiskellut", ei koulu hänelle mitään olisi pystynyt tuosta opettamaankaan, paremminkin hän neuvoi opettajia :D

Yhteistyössä