Stetoskooppi ja sydänäänet

• Viestiketjun aloittaja Esikoisenodottaja
  • Ensimmäinen viesti
Esikoisenodottaja
Niin eli mitäs mieltä olette, voiko stetoskoopilla kuulla vauvan sydänäänet?

Rv nyt 19+5 ja ärsyttävää kun ei pääse kuin kerran kuussa neuvolassa kuulemaan pienellä olevan kaikki kunnossa! Niin olenkin miettinyt, että jos kotioloissa voisi ihan stetoskoopilla pikkuista kuunnella, en tahtoisi ostaa sitä kallista kotidoppleria :/

vieras
Diagnosoitko sitten itse että onko kaikki hyvin? Eikö liikkeistä voi päätellä onko sikiö elossa? Stetoskoopilla voi kuulla ihan muuta kuin sikiön sydänäänet. Kokematon dopplerin käyttjäkin voi luulla virtauskia + äidin sykettä vauvan sykkeeksi.

Ammattilainen
Et sä pelkkiä sydänääniä kuuntelemalla pysty sanomaan onko vauvalla kaikki kunnossa vai ei. Mut kyl ne joltain viikolta alkaen kuuluu stetoskoopilla, Ei kuitenkaan ihan alussa.

moi
Alkuperäinen kirjoittaja Esikoisenodottaja:

Rv nyt 19+5 ja ärsyttävää kun ei pääse kuin kerran kuussa neuvolassa kuulemaan pienellä olevan kaikki kunnossa! Niin olenkin miettinyt, että jos kotioloissa voisi ihan stetoskoopilla pikkuista kuunnella, en tahtoisi ostaa sitä kallista kotidoppleria :/
mistä muuten sais oikean stetoskoopin? eihän ne kotidopplerit niin hirveesti maksa. 45e uutena ainakin huutiksessa.

ap
Tutulta saataisiin stetoskooppi ilmaiseksi.

Ja kyllä, tunnenhan minä pienen liikkeet, mutta kyllä tekin olette joskus odottaneet ensimmäistänne ja panikoineet jokaisestakin pikku jutusta, siksi tahdon MYÖS kuulla sen sydänäänet, liikkeiden lisäksi.

vv :D
Me hölmöt ostettiin stetoskooppi kun tulin raskaaksi ja eihän sillä mitään kuulunut, eikä lääkärin mukaan kuulemma pitäisikään kuulua, kun nappaa ne voimakkaammat äänet ensin, eli äidin sydänäänet. Instrusta sai 25 eurolla eli eipä ne kovin kallis hankinta olleet. Ja ihan huvin vuoksi oltaisiin haluttu kuunnella kun ei isä päässyt kuin pariin neuvolaan mukaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tutulta saataisiin stetoskooppi ilmaiseksi.

Ja kyllä, tunnenhan minä pienen liikkeet, mutta kyllä tekin olette joskus odottaneet ensimmäistänne ja panikoineet jokaisestakin pikku jutusta, siksi tahdon MYÖS kuulla sen sydänäänet, liikkeiden lisäksi.
Niin mutta kun se ei onnistu stetoskoopilla. Eihän ne neuvoloihin mitään dopplereita hankkis jos olis noin yksinkertaista se kuuntelu

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Esikoisenodottaja:

Yksityisellä voi käydä vaikka joka viikko

o
Minä olen yrittänyt kuunnella stetoskoopilla, lorinaa kuului ja sitten jotain sellasta, kun olis joku tehnyt popcornia. Mutta en kyllä mitään sydänääniä erottanut. Niin ja viikkoja 25.

uu
Torvella kuuluu paremmin kuin stetoskoopilla, niillä vanhan ajan lääkäreiten trovilla, tiedät. Niilläkään ei yleensä veilä 20 viikolla kuulu (eikä toki itse taipu kukaan kuuntelemaan). Neuvolatäti sanoi, että joillakin miehet kunelleet WCpaprin rullan pahvitötteröllä, ettää silläkin kuuluisi paremmin kuin stetoskoopilla.

Itse kuuntelin yli 30 viikolla stetoskoopilla jonkun kerran, silloin en ollut juurikaan ylipainoinen, mutta silti oli vaikeeta saata kuuluville. Siis sain, mutta en kovin hyvin. Ja korva on kyllä tottunut stetoskoopin käyttöön.

Kävin nyt vielä kokeilemassa, viikkoja nyt 22 enkä saanut kuuluville. Liikkeita kyllä tuntuu, eli pitäähän se sykekin olla. Nyt on tosiaan noita vatsanpeitteitä...

lääkäri
Huomioikaahan nyt hyvät ihmiset, että stetoskooppejakin on laadultaan hyvin erilaisia. Itselläni kotona perusstetari, jolla viime raskauden loppuvaiheessa (jostain rv34 lähtien) kuulin erinomaisen hyvin sydänäänet. Toisaalta tiesin mistä, miten ja mitä etsiä..

vv
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri:
Huomioikaahan nyt hyvät ihmiset, että stetoskooppejakin on laadultaan hyvin erilaisia. Itselläni kotona perusstetari, jolla viime raskauden loppuvaiheessa (jostain rv34 lähtien) kuulin erinomaisen hyvin sydänäänet. Toisaalta tiesin mistä, miten ja mitä etsiä..
No tämä varmaan onkin se miski sait ne kuuluviin. Olet ammattilainen ja tiesit mitä ja mistä etsiä. Mutta ihan tavallinen raskaanaoleva nainen joka ei päivittäin työkseen stetoskooppia käytä tuskin onnistuu erottamaan vauvansydänääniä omistaan kuin vahingossa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri:
Huomioihan hyvä lekuri että jos joka mamma hankkisi perus- tai spesiaalistetarin ja alkais sen perusteella panikoimaan löytymättä jääneitä sydänääniä niin onko se sitten hyvä?

Yhteistyössä