Steriloinnnista

• Viestiketjun aloittaja sairasloma?
  • Ensimmäinen viesti
mutta
Ei liene mitään velvollisuutta kertoa työnantajalle, mistä toimenpiteestä on kyse?
En tajua kuka työnantaja nipottaisi 2-4 pvän sairaslomasta, kun sillä pääsee eroon äitiyslomakorvauksista ;)

Tähystyksenä tehdystä steriloinnista toipuu nopeasti, itse elin jo normaalielämää heti seuraavana päivänä, kävin kävelyllä (rauhallisesti, tosin), kaupassa, laitoin ruokaa jne. Totta kai täytyy ottaa rennosti ja olon mukaan, tarvittaessa kipulääkettä, mutta tosi äkkiä siitä palautuu. Vatsa voi vähän pidempään pömpöttää, jos on muutenkin herkkä turpoamaan.

Työnantaja
Ei ole sairaudesta aiheutunut sairausloma, niin että eipä maksa. Sitäpaitsi työnantajalla on oikeus tietää, mistä syystä saurausloma on kirjoitettu. Ottakaa asioista selvää!

40v.
Minut steriloitiin lokakuussa. Itse toimenpide päivä oli palkaton, koska se oli omasta päätöksestä johtuva toimenpide. Sen jälkeiset 3 päivää oli palkallista sairista. Minut steriloitiin torstaina ja olin aika huonossa kunnossa vielä seuraavana maanantaina, jolloin menin töihin. Vatsa oli turvoksissa, kumartuminen sattui ja leikkaus haavaa särki. Vatsa oli kosketusarka. Kaikenkaikkiaan viikko meni siihen, kun olisin ollut työkykyinen. Vatsa oli pitkään hellänä ja turvoksissa. Navan alla oli kova aristava möykky, joka hiljalleen pieneni. Tikkien sulaminen kesti pitkään, itseasiassa vieläkin tuntuu tikin pää. Ekat menkat olivat kamalat. Mutta tämä kaikki on yksilöllistä. Sinä voit toipua hyvinkin nopeasti.

ps. Työnantajalle on kerrottava poissaolon syy ja sellaiset toimenpiteet, joita ei niin sanotusti ole lääkäri määrännyt ja jotka johtuvat omasta päätöksestä esim. plastiikkakirurginen toimenpide tai silmien laser-leikkaus, toimenpide päivän voi työnantaja määrätä palkattomaksi, mutta sen jälkeiset toipumispäivät määrää lääkäri eikä asiantuntija lausuntoa voi kukaan muu kumota eli se on palkallinen sairis. Otin selvää omalla kohdallani tästä kaikesta mm.työehtosopimuksesta ja luottamusmieheltä.

hoitsu
Lääkärintoditukseen tulee ICD-koodi ja siitä voi jokainen selvittää mistä sairaudesta on kyse, eli kyllä se toimenpide siitä selviää ilman kertomistakin. Ja syy poissaoloon on aina kirjoitettava joko tekstein tai sitten koodilla.

Otti
""toimenpide päivän voi työnantaja määrätä palkattomaksi, mutta sen jälkeiset toipumispäivät määrää lääkäri eikä asiantuntija lausuntoa voi kukaan muu kumota eli se on palkallinen sairis.""
Lääkärin A-todistukseen laittama työkyvyttömyysaika ei todellakaan tarkoita että siltä ajalta työnantajan MAKSETTAVA PALKKAA. Useassa työpaikassa ei työnantaja asiaa kylläkään tiedä tai viitsi tuollaiseta alkaa ""tappelemaan"" vaan maksaa vain.
Kauneusleikkauksista, silmien taittovian laserleikkauksista, sterilisaatiosta ja humalatilasta aiheutuvien työkyvyttömyyksien ajalta työnantajan ei todellakaan tarvitse palkkaa maksaa. Eikä se maksa Kelakaan sairauspäivärahaa yo ""diagnooseilla""

at
Kyllä sain palkan jokaiselta päivältä, myös toimenpide päivältä. Myöhemmin on tehty ns, kirurgisia toimenpiteitä (kauneusleikkauksia) ja palkan olen saanut koko ajalta.. Myös omien suhdesotkujen selvittelyyn tarvittava s-loma oli palkallinen...

Palkanlaskija
Saahan työnantaja toki maksaa vaikka mitä, jos haluaa, ei kukaan kiellä tietenkään työntekijälle yli sopimusten ylimääräistä maksamasta. Mutta mikään laki tai sopimus ei velvoita maksamaan palkkaa sairausloman ajalta, joka on ""itse aiheutettu"".

Ja tuon sairauslomatodistuksessa olevan koodin kun lyö googleen, sairaus aukeaa ruutuun.

Nelli
Ainakaan meidän talo (keskussairaala) ei maksa kauneusleikk. tai ""hermoloma"" ajalta palkkaa. Eli työnantajalla on oikeus olla maksamatta esim. kauneusleikk. ajalta palkkaa. Muut plastiikkakirurgiset toimenpiteet on asia erikseen. Vaikkapa mulla onnettomuuden jälkeen arpien korjaus, siltä ajalta työnantaja maksoi sairaslomapalkan.

33 ja hengissä
Kun lapsiluku oli täysi (3kpl) ja tuli avioero, sain sterilisaation 28 vuotisena. Sairisvaihe ok. Kuukauden kuluttua eka mensut olivat yhtä tuskaa ja kestivät 5 päiv runsaina. Seur mensut alk siitä 3vk kuluttua ja kivut ja vuoto koveni. Katsoin pari kk eikä käsikauppalääkkeet tehonneet. Gyne tutkimus ei valaissut asiaa. Kuukautiset alkoivat 15-18vrkn perästä edellisistä, joiden kesto 5-10vrk joista 3vrk veri vain valui siteistä ohi. Kipuihin sain panacodia, mutta se pahensi kipuja,ei siis sopinut, ja jouduin 2krt tiputukseen. N 1krt kk kävin terkkaris kipupiikillä, koskei muu auttanut. Vuoden kuluttua gyne ehdotti kohdunpoistoa.Etsimme vaihtoehtoja, ja toisen vuoden kärsin.Sitten suostuin jouduttuani taas tiputukseen veriarvojen takia. Pelkäsin, etten enää toipuisi tai kivut poistuisi.Leikkaus oli rankka, toipuminen kivulias ja pitkä, n. 5vk. Henkinen kipu pidempi. Mutta oireeton sen jälkeen. Kuulemma 1/100 000 sterilisaatiosta johtaa tähän 'tilaan'.

42v ja väsynyt
Minulle tehtiin lokakuussa sterilisaatio ja eka menkat olivat marraskuussa; 3pv niukkaa vuotoa. Mutta nyt olen vuotanut melkein kuukauden ajan. Välillä vuoto muuttui ""värittömäksi limaiseksi jossa oli veripaukkuja ja nyt viimeiset kolme päivää olen suorastaan ""tulvinut yli äyräiden"".
Hiukan alkaa olla jo heikko olo ja pyörryttää koko ajan. Olisikohan syytä mennä tarkistamaan veria-arvot?
Ja voiko tämä olla jatkossakin todella näin kamalaa???

hei
Käy lääkärissä. Yli 4-kymppisenä voi olla kyseessä ihan muu (hormonaalinen) häikkä kuin sterilisaation jälkioire. Kuvaamasi vuotohäiriöt on sterilisaation yhteydessä hyvin harvinaisia, mutta menopaussia lähestyessä esim. myomien todennäköisyys lisääntyy, ja ne aiheuttavat muun muassa vuotohäiriöitä.

Yhteistyössä