sterilisaatiosta

• Viestiketjun aloittaja harkitsen
  • Ensimmäinen viesti
harkitsen
Kaipaisin kokemuksia sterilisaatiosta (olen yli 35v ja kolme lasta)
- miten nopeasti pääsee leikkaukseen?
- millä perusteella valitaan katkaistaanko vai laitetaanko klipsit?
- kipuja?
- paljonko maksaa?
- onko joku oikeasti tullut raskaaksi steril. huolimatta vai onko vaan huhupuhetta?
Mitä muuta pitäisi tietää...?

Itse pääsin essure-sterilisaatioon, kun tuli puhetta nla-lääkärin kanssa ehkäisystä kuopuksen syntymän jälkeen. Pari lappusta täyteltiin ja pääsin jonoon... meniköhän 4-5kk, niin pääsin peruutuspaikalle.

Essurea suosittelisin tämän tavallisen klipsit/piuhat poikki sijaan, ei vaadi nukutusta eikä leikkaushaavoja. :)

http://www.essure.ch/finnish/consumer_landing.html

vieras
Peruutuspaikalle voi päästä nopeastikkin,Aina laitetaan nykyisin klipsit jos tehdään, ennen katkaistiin.koska jos haluaa purkaa sen ,on helpompaa.Mulla runsastui menkat saation jälkeen kauheasti!!Voi tulla raskaaksi vaikka sterilisaatio tehty.Mun 4 tietämääni ihmistä tullut raskaaksi sterilisaatiosta huolimatta!!!Kipuja on ,mutta särkylääkettä saa.Maksaa päiväkirurgian maksun joka yleensä nykyisin Suomen sairaaloissa 82 euroa.

Varmaan löydät haulla täältä plussaltakin hurjasti asiaa tästä aiheesta.

Itse pääsin todella nopeasti. Mulla vain kaksi lasta ja ikää oli 32, kun sain sterilisaation. Olin tehnyt päätöksen ja kahdelta lääkäriltä tarvittiin siihen suostumus. Päivääkään en ole asiaa katunut.

Klipsit laitettiin mulle, sellainen tuntuma, että käyttävät niitä klipsejä nykyään. Kivut oli aika kamalat jälkeenpäin ja ne johtuivat siis kaasusta jota vatsaan laitettiin.... kipu säteili hartioihin saakka. Synnytykset olleet miltei kivuttomia mulle, mutta tämä kipu oli kauheaa. Yksilöllistä tämäkin eli ei kannata sen vuoksi asiaa jättää tekemättä.

Päiväkirurgisena toimenpiteenä tehtiin, kevyessä nukutuksessa. Aamulla menin osastolle ja olin jo iltapäivällä kotona. ...

mie
minäkin oon funtsinut sterilisaatiota jonkun aikaa.. Aika ei ehkä ole vielä ihan kypsä koska en ole sata varma. 3 lasta on ja ikää 30 enkä ole ajatellut meille lapsia enempää mutta silti epäilyttää. No nyt kuitenkin heräsi mielenkiinto tätä Pinki:n mainitsemaa essure-toimenpidettä kohtaan. Olen siitä aiemmin lukenut mutta kertoisitko siitä enemmän, niin ja tärkein, sattuuko se?? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
minäkin oon funtsinut sterilisaatiota jonkun aikaa.. Aika ei ehkä ole vielä ihan kypsä koska en ole sata varma. 3 lasta on ja ikää 30 enkä ole ajatellut meille lapsia enempää mutta silti epäilyttää. No nyt kuitenkin heräsi mielenkiinto tätä Pinki:n mainitsemaa essure-toimenpidettä kohtaan. Olen siitä aiemmin lukenut mutta kertoisitko siitä enemmän, niin ja tärkein, sattuuko se?? ;)
Tämä toimenpide ei satu, tosin epämukava se on. Toimenpide kesti mulla n.20min ja epämukava olo kesti n.10-15min. Esilääkityksenä oli 2xburana ja 2xpanadol. Sairaalassa sain vielä yhden vahvemman särkypillerin.

Jälkeenpäin oli vähän kipeä, menkkakipuihin rinnastettava kipu, selvisin parilla buranalla. Seuraavana päivänä ei enää mitään kipuja.

Parit seuraavat menkat olivat TODELLA runsaat, mutta sitten tasottui ja normalisti 5pv menkat lyhenivät 3 päiväsiksi.

Olen todella tyytyväinen tähän ehkäisyyn :)

Alkuperäinen kirjoittaja harkitsen:
Kaipaisin kokemuksia sterilisaatiosta (olen yli 35v ja kolme lasta)
- kipuja?
- paljonko maksaa?
- onko joku oikeasti tullut raskaaksi steril. huolimatta vai onko vaan huhupuhetta?
Sterilisaatiosta mulla aikaa nyt reilu 2-vuotta.Klipsit laitettiin nukutuksessa.3-4 päivää olin kipee,mutta särkylääkkeillä siitäkin selvisi. =) Maaliskuussa laitettiin paperit vetämään ja peruutuspaikalle pääsin elokuussa.Maksoi päiväkirurgisen maksun 72e muistaakseni.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Tämä toimenpide ei satu, tosin epämukava se on. Toimenpide kesti mulla n.20min ja epämukava olo kesti n.10-15min. Esilääkityksenä oli 2xburana ja 2xpanadol. Sairaalassa sain vielä yhden vahvemman särkypillerin.

Jälkeenpäin oli vähän kipeä, menkkakipuihin rinnastettava kipu, selvisin parilla buranalla. Seuraavana päivänä ei enää mitään kipuja.

Parit seuraavat menkat olivat TODELLA runsaat, mutta sitten tasottui ja normalisti 5pv menkat lyhenivät 3 päiväsiksi.

Kiitos! :)

Äiskä
Mulle laitettiin klipsit samalla reissulla kun kuopus syntyi. Spinaalipuudutus. Nopea toimenpide. Mäkin olen kuullut 2 tapauksesta, että raskaus oli yllättänyt jälkeenpäin. Monelle tuttavalle tehty ja hyvin on heillä toiminut. Ei mulle tullu erikseen laskua toimenpiteestä... Laskussa oli vain ne päivämaksut synnäriltä (muistaakseni 30,30e/päivä).

Kiitos! :)
Ja itse toimenpide tehtiin sisäkautta, kohtu täytettiin suolavesiliuoksella (vai mikä se nyt oli) siitä johtui epämukava olo. Munajohtimiin laitettiin pienet implantit, niiden laitto nipisti ihan vähän.

3kk kestää, ennenkuin 100% sterilisaatio valmis, koska arpikudoksen kasvaminen implanttien ympärille kestää sen aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sterilisaatiolla vaikutusta muuten. Painon nousua, iho ongelmia tms. Gyne muistaakseni mainitsi näistä kun kysyin.
Ei pidä paikkaansa ainakaan mun kohdallani mikään noista..
Ei minunkaan kohdalla.
Eikä mullakaan. Tosin jouduin noin vuoden kuluttua operaatiosta uudelleen tähystykseen megalomaanisten vatsakipujen vuoksi... Poistivat jotain ihmeen nestettä vatsasta. Kiinnikekivut ovat vähän epämiellyttäviä mulla, mutta siltikään ei kaduta pätkääkään.

essure
minulle laitettiin essure. toimenpide kesti 10 minuuttia ja buranalla meni, vaikka normaalisti olen tosi kipuherkkä.

kotiin parin tunnin päästä. ei ole lapsia tullut sen jälkeen ei ja kortsujen kanssa pelaaminen (hormoniehkäisy ei käynyt). paransi seksielämää huomattavasti. :) maksoi päiki-toimenpiteen verran eli noin 70 euroa.

ap
Kiitos kaikile vastaneille :) Tuolta ehkäisypuolelta jo etsiskelinkin, mutta en kattavasti löytänyt. Tuo essure kuulostaisi hyvältä senkin suhteen että olen hyvin nukutuspelkoinen :/

ei ole 100 % varma
Ehkäisyvarmuus ei ole sterilisaatiossakaan se 100 %. Minulle tehtiin sterilisaatio klipseillä kuopuksen syntymän yhteydessä (2. päivä synnytyksestä). Reilun vuoden päästä siitä olin raskaana... Tämä juttu ei ole provo eikä huuhaata. Sairaalassa kuulin lääkäriltä, että en ollut ainoa tällainen tapaus edes sillä kyseisellä viikolla. Eli mikähän mahtaa se tämänpäivän prosenttiluku olla sterilisaation ehkäisyvarmuudesta?

äskeinen
Alkuperäinen kirjoittaja ei ole 100 % varma:
Ehkäisyvarmuus ei ole sterilisaatiossakaan se 100 %. Minulle tehtiin sterilisaatio klipseillä kuopuksen syntymän yhteydessä (2. päivä synnytyksestä). Reilun vuoden päästä siitä olin raskaana... Tämä juttu ei ole provo eikä huuhaata. Sairaalassa kuulin lääkäriltä, että en ollut ainoa tällainen tapaus edes sillä kyseisellä viikolla. Eli mikähän mahtaa se tämänpäivän prosenttiluku olla sterilisaation ehkäisyvarmuudesta?
Oho! jostain lipsahti hymiö, ei ollut tarkoitus eikä tarpeen

äiskä
Alkuperäinen kirjoittaja ei ole 100 % varma:
Hui!!! Mulle tehtiin saman vuorokauden sisällä kun kuopuksemme syntyi. Oli vähän rankkaa - synnytyksestä kun ei ollut mennyt kuin niin vähän aikaa. Lääkärin aikataulun vuoksi niin pian jouduin operaatioon. Useammalle mun ystävistä on tehty synnytyksen jälkeen (siis synnärireissulla) ja heillä ehkäisy on kyllä toiminut. Olisi kyllä mielenkiintoista saada tietää toi prosenttiluku. Jotenkin en vain oikein jaksa uskoa omalla kohdalla uskoa, että klipsit pettäisivät... Uskaltaakohan sitä edes noin kirjoittaa. Meidän lapsiluku on kyllä nyt täysi!

äiskä
Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Ja mulle sanottiin klipsien laiton jälkeen että kannattaa odottaa seuraavat menkat ja sen jälkeen on vasta turvallista hässiä ilman raskauden pelkoa.
Tätä jäin vielä miettimään... Siis ei mulle sanottu mitään että pitäisi varoa tms. Mä imetän vielä ja kuukautisista ei tietoakaan. Pitääköhän sitä olla about vuosi jalat ristissä :LOL:

kokenunna
Aika nopeasti
Harkinnan perusteella
- kipuja?
On
- paljonko maksaa?
Ei paljonkaan
On
Ei kannata tehdä, ennen kuin olet 45v.

Kokemuksia miehen sterilisaatiosta
Meillä on harkittu, että mies teettäisi sterilisaation itselleen. Sehän on yksinkertaisempi toimenpide kuin naisen sterilisaatio ja voidaan jopa purkaakin tarvittaessa (tosin silloin ei toki varmuutta hedelmällisyydestä, mutta kuitenkin). Meillä neljä lasta, enempää ei haluta. Toki onhan siinä miettiminen miehellä, jos vaikka jotain sattuisi (ero, kuolema) ja sitten hän haluaisikin vielä lapsia toisen naisen kanssa..Ikää mulla 36v. ja miehellä 35v. Onko kokemusta kellään?

Yhteistyössä