Sterilisaatiossa käyneet -kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harkinnassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harkinnassa

Vieras
Olen tuota sterilisaatiota jo pidempään harkinnut, koska omalla kohdallani haluamani lapsiluku on täynnä. Mutta jostain syystä en vain ole löytänyt mistään tietoja siitä, että mitä mahdollisia haittavaikutuksia ja ongelmia tuosta toimenpiteestä voi mahdollisesti tulla (ja nyt puhun siis leikkaamalla tehdystä operaatiosta, en essuresta yms.) Ja samoin myös kauanko toipuminen kestää ja kauanko menee siihen, että ei voi enää tulla raskaaksi. Ja onko jotain muuta, mitä asiasta on hyvä tietää, ennenkuin asiasta päättää ja sterilisaatioon menee.

Nykyään kai suositaan essure.menetelmää... Varmasti koska on halvempi ja nopeampi... Mutta kuulemma myös (hoitohenkiolöstön mukaan) luotettavampi.

Tähystyksessä tehty sterilisaatio pn yleensä päiväkirurginen toimenpide, tehdään tähystyksessä ja kotiin pääsee viimeistään seuraavana päivänä jos ei ole mitään komplikaatioita. Leikkauksiin ja nukutuksiin liittyy aina omat riskinsä.. Vatsanalueelle tehdyissä leikkauksissa tulee aina kiinnikkeitä.. Siksi vatsanaulueelle tehtäviä toimenpiteitä pyritään välttämään.

Olen tuota sterilisaatiota jo pidempään harkinnut, koska omalla kohdallani haluamani lapsiluku on täynnä. Mutta jostain syystä en vain ole löytänyt mistään tietoja siitä, että mitä mahdollisia haittavaikutuksia ja ongelmia tuosta toimenpiteestä voi mahdollisesti tulla (ja nyt puhun siis leikkaamalla tehdystä operaatiosta, en essuresta yms.) Ja samoin myös kauanko toipuminen kestää ja kauanko menee siihen, että ei voi enää tulla raskaaksi. Ja onko jotain muuta, mitä asiasta on hyvä tietää, ennenkuin asiasta päättää ja sterilisaatioon menee.
Sanoisin vain, että olethan harkinnut asian täysin loppuun. Ja olet varma ettet halua missään tilanteessa enää lisää lapsia. Jos olet tästä varma niin eikuin varaamaan aikaa. Puolesta vuodesta vuoteen menee aikaa koko prosessissa..

Jotkut ovat valittaneet vuotojen kovenemisesta (klipsit, essure), hormonitasojen on todettu hieman muuttuvan, välivuotoja voi tulla, _harvinaisessa ääritapauksessa_ munasarjojen verenkierto voi katketa ja ne voi kuolla (klipsit), liikkuessa voi sattua (klipsit), klipsi voi irrota rajussa liikunnassa, vaihdevuodet voi aikaistua etc. Mitä nyt voi odottaa kun mennään sörkkimään sinne, mutta useimmille ei tule ikinä mitään, mutta jos tulee, niin siinäpä sitten olet. Itsellä homma kariutui juuri siihen kun luettiin sivuvaikutuksista ja niiden esiityvyydestä ja mies ei antanut mun mennä koko operaatioon, vaan meni itse kun on muutenkin aina päässyt helpommalla ehkäisyasioissa.

No, tietysti toisena vaihtoehtona on E-pillerit, joita olen onnistunut välttelemään tähän mennessä (Sivuvaikutukset pelottaa) tai sitten jatkaa kondomin käyttöä (mihin mies alkaa olla jo täysin kyllästynyt).

Muakin kiinnostaa se toipumisaika. Tuleeko siitä sairaslomaa, onko nostelu kieltoa jne.?

Mulle on tehty tähystyksellä kohta kymmenen vuotta sitten. Olin silloin äitiyslomalla ja kotona oli puolivuotiaat kaksoset. Mitään sairaslomaa en olisi edes tarvinnut. Ihan olin kunnossa sen jälkeen ja hoidin kaikki kotihommat ja lapset (4kpl) seuraavana päivänä. Mutta toki tuo on yksilöllistä.

Alkuperäinen kirjoittaja gjiadoö;30055138:
Mulle on tehty tähystyksellä kohta kymmenen vuotta sitten. Olin silloin äitiyslomalla ja kotona oli puolivuotiaat kaksoset. Mitään sairaslomaa en olisi edes tarvinnut. Ihan olin kunnossa sen jälkeen ja hoidin kaikki kotihommat ja lapset (4kpl) seuraavana päivänä. Mutta toki tuo on yksilöllistä.

Ja vielä vastauksena ap:n kysymykseen niin yhdet kuukautiset piti odottaa niin raskaaksi tulemisesta ei ollut enää pelkoa.

Miksi ei kierukkaa?

En osaa sanoa ap:n mielipidettä asuiasta, mutta omasta puolestani kerron, että en halua hormonaalista ehkäisyä. Lisäksi en halua enää lisää lapsia. En missään kuviteltavissa olevassa tilanteessa... Miksi ei hoitaa asiaa pois päiväjärjestyksestä kokonaan? Lopullisesti? Ainakin toivottavasti lopullisesti.

[QUOTE="lapseton";30055023]Jotkut ovat valittaneet vuotojen kovenemisesta (klipsit, essure), hormonitasojen on todettu hieman muuttuvan, välivuotoja voi tulla, _harvinaisessa ääritapauksessa_ munasarjojen verenkierto voi katketa ja ne voi kuolla (klipsit), liikkuessa voi sattua (klipsit), klipsi voi irrota rajussa liikunnassa, vaihdevuodet voi aikaistua etc. Mitä nyt voi odottaa kun mennään sörkkimään sinne, mutta useimmille ei tule ikinä mitään, mutta jos tulee, niin siinäpä sitten olet. Itsellä homma kariutui juuri siihen kun luettiin sivuvaikutuksista ja niiden esiityvyydestä ja mies ei antanut mun mennä koko operaatioon, vaan meni itse kun on muutenkin aina päässyt helpommalla ehkäisyasioissa.[/QUOTE]

Mistä tietosi on peräisin? Mutua? Tuttavapiirin kokemuksia? Tutkittua faktaa?

En osaa sanoa ap:n mielipidettä asuiasta, mutta omasta puolestani kerron, että en halua hormonaalista ehkäisyä. Lisäksi en halua enää lisää lapsia. En missään kuviteltavissa olevassa tilanteessa... Miksi ei hoitaa asiaa pois päiväjärjestyksestä kokonaan? Lopullisesti? Ainakin toivottavasti lopullisesti.

Kuparikierukka, siinä ei ole hormooneja.

Mistä tietosi on peräisin? Mutua? Tuttavapiirin kokemuksia? Tutkittua faktaa?

Tutkittua faktaa, kokemuksia, konsultointia lääkäreiltä suomesta ja ulkomailta ja ihan vain useammalla kielellä googlettelua ja keskustelua asiasta (kuten täälläkin). Tuli harkittua aika kauan kun pohdin operaation teettämistä ulkomailla kun täällä en sitä olisi saanut. Joka paikassa suositeltiin teettämään se miehelle naisille tulevien sivuvaikutusten ja operaation laajuuden (verrattessa vasektomiaan) takia. Ja ulkomailla ihmeteltiin vielä sitä, miksi täällä edes tehdään noita enemmän naisille..

No, tietysti toisena vaihtoehtona on E-pillerit, joita olen onnistunut välttelemään tähän mennessä (Sivuvaikutukset pelottaa) tai sitten jatkaa kondomin käyttöä (mihin mies alkaa olla jo täysin kyllästynyt).
Hormonit voivat olla edessä myöhemmässä vaiheessa, vaikka nyt päätyisit sterilisaation. Meillä toimenpide on tehty miehelle, mutta niin vain tuli itselleni se tilanne vastaan, että hormonitoiminnan ongelmien vuoksi (lyhentynyt kierto ja tiputtelu) piti valita joko hormonikierukka tai e-pillerit.

Minulla leikattiin piuhat poikki sektion yhteydessä kolmannen lapsen syntyessä. Olen ollut tyytyväinen, paitsi ensi alkuun vuodot olivat aika kovia. Nyt tilanne on tasaantunut ja mitään ongelmia en ole huomannut. Meillä ratkaisu tehtiin näin päin, kun oli helpompi tehdä sterilisaatio synnytyksen yhteydessä ja enää en lapsia halunnut. Miehellähän on vielä mahdollisuus, jos niin haluaa, jos vaikka ero tulisi tms.

Mulla tehtiin sterilisaatio reilu vuosi sitten, laitettiin klipsit. Työterveyslääkäriltä pyysinm lähetteen ja siitä meni ehkä 3-4 viikkoa, niin pääsin naistenpolille "haastatteluun", jossa varmisteltiin, että haluan sterilisaation varmasti ja kysyttiin, että haluanko perinteisen sterilisaation vai essuren. Mulle naistentautien ylilääkäri sanoi, että perinteinen on essurea varmempi. Valitsin perinteisen ja sain ajan heti seuraavalle viikolle. Nukutus oli elämäni ensimmäinen ja sujui hyvin. Itse toimenpide oli nopea. Heräämisen jälkeen olin muutaman tunnin tarkkailussa, katsottiin, että pissaamineen onnistuu ja ruoka pysyy sisällä. Olo oli ihan ok ja pääsin saattajan kanssa kotiin. Kivut oli aika kovat ja maha mustelmilla. Sairaslomaa oli 3 päivää. Ehkäisyteho alkoi heti operaation jälkeen. Vuodot on pysyneet samanlaisina kuin ennenkin, eikä mitään muitakaan vaikutuksia ole ollut.
Erittäin tyytyväinen olen päätökseeni. Ikää minulla on 37v ja kaksi teini-ikäistä lasta ja olin ja olen aivan 100% varma, etten enempää lapsia halua.

Yhteistyössä