sterilisaatio

• Viestiketjun aloittaja Ajatuksissa
  • Ensimmäinen viesti
Ajatuksissa
Kysymystä pukkaa kaikille tietäville=)

saako enää heti synnytyksen jälkeen?
Minne se irtoava munasolu(kun sterilisaatiossahan ovis tapahtuu normaalisti)häviää/haihtuu/menee kun ei pääse tukituista johtimista kohtuun?
Entä tuleeko mahdollisesti paikallisia verisuoni häiriöitä/tukoksia kun nipistävät munajohtimet kiinni?
Maksupolitiikka?

Kiitos vastauksista!!!!

Ninni
Sterilisaation saa heti synnytyksen jälkeen. Jos et ole vielä käynyt jälkitarkastuksessa kysy asiasta.
Sterilisaatio maksoi 72€ ja se tehtiin poliklinikalla. En verisuoni häiriöistä tiedä, mutta itse olin tosi kipeä seuraavien menkkojen aikaan puolen vuoden ajan.

niki
Mulla ei ollu jälkeenpäin mitään oireita. Jostain olen lukenut, että munasarjasyöpää esiintyy steriloiduilla vähemmän.
Selkeää syytä ei tiedetty, mutta yhteydessä siihen,että yhteys kohdusta munasarjoihin on poikki.

:)
Joka sairaalassa EI SAA heti synnytyksen jälkeen, vaan aikaisintaan 6kk synnytyksestä. Muistaakseni syynä, että synnytyksen jälkeen munatorvet turvoksissa ja klipsaamalla (jota nykyisin suositaan) tehtynä klipsit voivat jäädä löysälle. Joten parampi odotella turvotuksen laskua ensin toivotun tuloksen aikaan saamiseksi.

nipsnaps
Minulle tehtiin sterilisaatio lähes 7 v.sitten nuorimman lapsen syntymän yhteydessä. Eli synnytyksestä seuraavanan päivänä.
Ainakin omassa sairaalassani lääkäri kertoi että nykyään sterilisaatio tehdään yleensä munajohtimet katkaisemalla, ei klipseillä.
Klipseillä tehtyinä sterilisaatio saattaa pettääkkin, mutta olisi kyllä taivaan ihme jos munajohtimeni alkaisivat yhtäkkiä kasvaa takaisin yhteen. Kuulin kyllä että tälläistäkin on tapahtunut.
Sterilisaation jälkeen olin todella kipeä muutaman tunnin kun puudutuksen vaikutus alkoi lakata.
Kun kuukautiset alkoivat täysimetyksen lopulla, ne olivat todella runsaat n.puolen vuoden ajan. Sitten tasaantui.

Kuitenkaan enää en ehkä tekisi näin radikaalia ratkaisua, vaan turvautuisin muihin ehkäisykeinoihin.

Riitu
Mulle tehtiin sterilisaatio ennen vappua, eli reilu kuukausi sitten. Ei synnytyksen yhteydessä, joten tähän en osaa kantaa ottaa. Samalla poistettiin hormonikierukka. Munasarjoissa oli kystia, joita lääkärin mukaan on lähes jokaisella hormonikierukan omistajalla. Toimenpiteen jälkeen olo oli ihan Ok.
Muutaman päivän jälkeen puhkesi kysta kovan kivun kera ja lisäksi tuli vielä runsas tyhjennysvuoto, joka myös kuulema kuuluu asiaan, kun kierukka poitettiin.
Tapoja on täällä Hyvinkäällä sairaalassa ainakin kaksi. Laitetaan laparoskooppisesti tai avoleikkauksella klipsit. Laparoskopia suositumpi ja tehdään aina sillä, jos ei muuta estettä sen tekemiselle. Toinen tehdään polilla ja siinä laitetaan alakautta sellaset ""kiemurat"" munajohtimiin. Ne kasvavat sinne sitten kiinni ja näin tukkivat munajohtimet. Munajohtimien katkaisusta ei naistentautienlääkäri puhunut mitään. Onko kenties vanhaa jäämistöä??
Kuivuisikon toi munasolu sinne johtimeen, en tiedä?? Myöskään verisuonihäiriöistä / tukoksista ei lääkäri puhunut mitään??
Nyt on ekat menkat ja vuotaa kun seula, kipuja ei ole tms.
Maksu oli; poliklinikkamaksu kun ensin kävin lääkärillä, jossa katsottiin kohtu, munasarjat ja päätettin miten toimenpide tehdään. Sitten normaali sairaalan vuorokausimaksu toimenpidepäivästä, ei muuta. Tämä tehtiin kunnaliisella puolella, ei yksityisesti.

Yhteistyössä