Minulle tehtiin sterilisaatio 2 pv lapsen syntymän jälkeen. Lääkärille kirjoitettiin papereihin että laitetaan ""putket"" poikki, eli ei klipsejä. Ennen nukutusta kerroin vielä hoitajille ja unitohtorille, että muistattehan kertoa lääkärille, etten halua klipsejä.
No he eivät muistaneet, eikä lääkäri lukenut papereita ja klipsit laitettiin, sitten kun olin jo heräämössä, yksi hoitaja muisti ja minut oli viety takaisin ja unta jatkettu.
Napaviilto auki uudestaan ja lääkäri katkaisi putket klipsien molemmin puolin ja vielä poltti päät kiinni. Napa kursittiin kiinni ja ennen niin nätti napa on nyt karmean näköinen.
Sterilisaatiossani ainakin minun kohdallani vatsaan laitettiin ilmaa, joka sitten lopuksi poistetaan. En tiedä, eikö minun kohdallani muistettu ilmaa poistaa, mutta ilmaa oli niin valtavasti, että olin kuin viimeisillään raskaana, muut äidit luulivat, etten ollut vielä synnyttänyt ja kivut olivat hirveät.
Vatsa oli niin pinkeä, etten kyennyt omin voimin kääntymään , enkä päässyt myöskään sängystä ilman apua.
Sitten se, mikä eniten kaduttaa: ennen säännöllinen 28-30 pv:n kierto muuttui 20-24 pv:n kierroksi ja sekä ovulaatioaikana että menkkojen aikana on ollut kipua, jota ennen oli todella harvoin.
Juttelin asiasta erään lääkärin kanssa, joka kertoi, että hänenkin kuukautiskiertonsa oli mennyt sekaisin sterilisaation jälkeen.
Tämä on siis minun kokemukseni ja kyllä kaduttaa. Luin vasta, että sterilisaatio saattaa aientaa vaihdevuosien alkua. Olen 43 v ja kierto, kesto ja määrä ovat viimeiset puoli vuotta vaihdelleet. Toivottavasti ei ole kyse vaihdevuosista.
Ei mikään kiva tarina, mutta kaikki on totta. Tällaista tuuria on kuitenkin harvemmilla, sillä useimmat ovat tyytyväisiä sterilisaation jälkeiseen elämään. Netistä kannattaa lueskellä lisätietoja.
Pidän peukkuja, että Sinulla s onnistuu hyvin!