Sterilisaatio lapsettomalle alle 30v jos ehkäisyvaihtoehdot huonot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyn vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyn vaan.

Vieras
Moi kaikki!
Olen hieman väärällä palstalla koska olen lapseton omasta tahdosta, mutta täällä on kuitenkin asista tietäviä ihmisiä varmasti paikalla!

Mulla on ehkäisyvaihtoehdot todella huonot! Pillereitä olen kokeillut muutama vuosi sitten, kahta vai kolmea eri merkkiä, eivät sopineet. Lääkäri suositteli ehkäisyrengasta koska hormonit vaikuttaa siinä eri tavalla, no mitä tapahtui, muutaman viikon kuluttua pää turposi ja keho täynnä nokkosihottumaa. Tämä ei voinut johtua mistään muusta kuin e-renkaasta, koska en ollut käyttänyt mitään vahvoja kemikaaleja/syönyt uusia ruokia yms ennen tätä. Oireet myös alkoivat välittömästi vähitellen helpottamaan sen jälkeen kun otin renkaan pois. Myös pakkausselosteessa on maininta että harvinaisessa tapauksessa näin voi käydä.
Lääkäriin meneminen ei tunnu auttavan, annetaan vaan pilleri/rengas resepti käteen vaikka selittäisin tilanteen.

Hormoneihin en tuon ihottuma+pään turpoaminen episodin jälkeen ole koskenut, enkä enää ikinä koske. Eli kaikki hormonivaihtoehdot täytyy yliviivata.
Kuparikierukkaa ei suositella jos on nikkeliallergia ja tottakai sellainenkin löytyy. :(

Olen reilusti alle 30v, eli en saisi ikäni puolesta sterilisaatiota vielä moneen moneen vuoteen.

"Lain mukaan sterilisaatioon voidaan ryhtyä henkilön omasta pyynnöstä, kun
- henkilö on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
-hän on täyttänyt 30 vuotta
-raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä
-hänen mahdollisuutensa ehkäistä raskaus muulla tavoin ovat epätavallisen huonot"

Tuo viimeinen kohta antaa vaikutelman, että sterilisaatio voidaan sallia nuoremmallekin jos ehkäisyvaihtoehdot ovat äärimmäisen huonot?

Hei haloo! Mieti ny vähän..

Kannattaa oikeesti vaan kokeilla niitä eri ehkäisymuotoja rauhassa, keltarauhashorminia tai jotain. Nii ja sitten se kondomi! Hyvä vaihtoehto kuhan sitä vaan aina käyttää.

noilla perusteilla ei ole vielä "äärimmäisen huonot" ehkäisy vaihtoehdot... Et ole nimittäin koittanut minipillereitä vielä ollenkaan (mineissä on vain 1 hormoni, kun e-pillereissä ja renkaassa on kaksi) ja minipillereihin rinnastettavat kapselit ja hormonikierukka...

Tuota steriä ei kyllä kovin helposti saa, kun tiedän tapauksen jolla on samankaltainen tilanne kuin sulla, mutta jo 3 lasta ja silti ei saanut steri aikaa ennenkuin täytti 30v.

Vaikka itse olisin tilanteessa, etten haluaisi lapsia alle 30-vuotiaana, en voi tietää, mitä haluaisin vaikkapa 10 vuoden päästä. Monille se perheenperustamisvietti saattaa herätä myöhään ja yllättäen, sitten kaduttaa, kun on nuorempana mennyt tekemään peruuttamattoman päätöksen. Toki sterilisaationkin voi purkaa, mutta silti se saattaa vaikuttaa munanjohtimiin niin rankasti, ettei lapsia pysty enää luonnollisin keinoin saamaan... kannattaa siis miettiä päätöstä huolella. Luulen kuitenkin, ettet sitä tule saamaan, kun kohdallasi eivät täyty varsinaisesti yksikään vaatimuksista, kun et varsinaisesti ole kokeillut kuin yhtä ehkäisykeinoa (pillerit ja rengas käytännössä samat, koska niiden hormonit on samat).

Aika vähän jos on kokeillut vain 2-3 epilleri merkkiä. Ja mitä haittoja niistä tuli?

Tiedän vain yhden tapauksen joka sai sterilisaation koska muut ehkäisyt ei sopineet. Tosin hänellä oli ikää 28v ja pari lasta. Ja tässä tapauksessa kyse oli siitä että henkilöllä oli veritulpille altistava geeni ja sai yhdistelmäpillereistä tukoksen aivoihin. Sai täys kiellon hormoniehkäisyyn.

[QUOTE="vieras";28959634]Vaikka itse olisin tilanteessa, etten haluaisi lapsia alle 30-vuotiaana, en voi tietää, mitä haluaisin vaikkapa 10 vuoden päästä.[/QUOTE]Moni kuitenkin tietää mutta ei ap:n tavoin voi saada luotettavaa ehkäisyä. Suojaikärajana joku 25 olisi aivan riittävä. Mahdollisuus sterilisaatioon on iso juttu monelle, joka ei lapsia halua missään tapauksessa.

Minäkään en saanut sterilisaatiota vaikka ikää 31 v, 3 lasta ja hormonaalinen (yhdistelmäpillerit) ei sovi aurallisen migreenin takia. Sain sensijaan saakelin kierukkareseptin kouraan. Kondomi sopii lähinnä satunnaisiin suhteisiin, kuka niiden kanssa jaksaa pelleillä pitkään...

Ei täältä kannata kysyä mitään, ei nää akat täällä hormoonihuuruissan tajua et jotkut ei halua lapsia. olin kyllä jo 31 kun saimme heti muitta mutkitta sterilisaation kun pyysimme ja yksi lapsi, vauva oli meillä.
Se kyl ihmetytti kun muut äidit! väittivät minun haluavan lapsia vielä eivätkä tajunneet että en enää ikinä halua.
Mee yksityiselle jos kunnallisesta et saa.

[QUOTE="vieras";28959634]Vaikka itse olisin tilanteessa, etten haluaisi lapsia alle 30-vuotiaana, en voi tietää, mitä haluaisin vaikkapa 10 vuoden päästä. [/QUOTE]

Mielenkiintoinen lausahdus. Jos henkilö ei tiedä, mitä 10 vuoden päästä haluaa lastenhankinnan osalta, niin silloin hän ei varmaan haaveile siitä steristä. Oletan, että tässä nyt ei ole sellaisesta henkilöstä kyse, vaan pysyvästi vapaaehtoisesti lapsettomasta.

Jos steri alle 30-vuotiaana on jonkun mielestä huono vaihtoehto, niin vielä huonompi vaihtoehto on hankkia lapsia alle 30-vuotiaana. Auta armias, jos siinä tuleekin toisiin aatoksiin eikä homma enää kiinnostakaan 10 vuoden päästä. Kumma juttu, kun tästä ei juuri puhuta.

[QUOTE="mama81";28959835]Minäkään en saanut sterilisaatiota vaikka ikää 31 v, 3 lasta ja hormonaalinen (yhdistelmäpillerit) ei sovi aurallisen migreenin takia. Sain sensijaan saakelin kierukkareseptin kouraan. Kondomi sopii lähinnä satunnaisiin suhteisiin, kuka niiden kanssa jaksaa pelleillä pitkään...[/QUOTE]

Miksi te ihmiset tyydytte oikeuksienne tallomiseen? 30 vuotta täyttäneen pitää AINA, siis korostan AINA halutessaan saada sterilisaatio. Jos tällaiseen ei joku lääkäri suostu, niin silloin tietysti valitetaan potilasasiamiehelle!

Nämä palstat ovat ihan liikaa täynnä yli kolmekymppisten juttuja siitä, kuinka he eivät saaneet steriä. Silloin on toimittu lainvastaisesti. Oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni!!

Yhteistyössä