Sterilisaatio kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nicci
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nicci

Jäsen
30.01.2011
258
4
18
Hei. Ehkäisy-puolella on niin hiljaista että päätin tehdä aloituksen tänne. Eli olen päättänyt että lapsilukuni on täynnä kun tämä kolmas syntyy. Neuvolalääkärin kanssa jo puhuttiin asia. Alunperin halusin että synnytyksen yhteydessä minulta olisi laitettu piuhat poikki tai klipsit. Päädyin tähän koska muilta palstoilta luin kokemuksia essuresta ja en ollut kovin tyytyväinen. Noh neuvolalääkäri oli asian ottanut puheeksi gynen kanssa ja vastaus oli, ettei menetelmää saisi itse päättää!?!?!? Siis mitä, miksi?!?!? Muistin käynnin jälkeen, että minulla on nikkeliallergiaa joka on kyllä ajan myötä lieventynyt.

Siis nyt kaipaisin kaikista menetelmistä kokemuspohjaista tietoa muilta. Jonka avulla menen lääkäriin seuraavaan tapaamiseen. Aion todella kyseenalaistaa tämän etten itse saa päättää mitä toimenpiteitä minulle tehdään, etenkin kun en ole ollenkaan varma tuosta essuren toimivuudesta tai sopivuudesta minulle. Kiitos kaunis jo etukäteen. Odottelen siis hyviä ja huonoja kokemuksia.

Kyllä mä sain päättää metodin itse - siitä on tosin jo 3 vuotta, liekö säännökset muuttuneet? Mutta tahdoin siis nimenomaan perinteisen, laparoskopiassa tehtävän sterilisaation enkä mitään klipsejä tms. pysyvästi kroppaani. Oon ollut 100% tyytyväinen, ihan paras keksintö tilanteeseen jossa lapsiluku on täynnä. Tulen todella helposti raskaaksi, ja ennen steriä oli koko ajan pieni pelko takaraivossa. Kirurgin mukaan varmin tapa on jos munanjohtimet katkaistaan, vedetään päät erilleen ja vielä poltetaan, ja otin siis tämän perusteellisella taktiikalla tehdyn version :D

Jenis

Kiitos. Mietinkin liittyykö tämä itsepäättämis- juttu jotenkin synnytyksen yhteydessä tehtäviin?!? Kävitkö kunnallisessa ja tehtiinkö synnytyksen yhteydessä??

Mulle tehtiin vasta sitten kun kuopus oli yli vuoden - kunnallisella kylläkin. En osaa sanoa vaikuttaako tuo ajankohta valittavaan metodiin.

Hain siis lähetteen ihan terveyskeskuksesta ja pääsin päiväpolille parissa kuukaudessa.

Itselleni suositeltiin essurea ja siihen päädyinkin. Polilla saivat vain toisen laitettua, toinen ei onnistunut. Myöhemmin yritettiin nukutuksessa uudestaan eikä onnistunut joten toisella puolella on klipsi. Itse olen tyytyväinen molempiin. Jos saisin valita uudelleen valitsisin essuren..hetken kestävä kipu ja se on ohi kun taas nukutus ja tikit veivät hieman pidemmän ajan.

Sulla ei taida olla lääkärin pätevyyttä päättää mikä toimenpide on sulle sopivin. Saat toki päättää menetkö vai et, mutta et voi päättää mikä sopii sulle parhaiten kun et ole lääkäri. Varmasti silti sun mielipidettä kuunnellaan. Essurea suositellaan, koska se on toimenpiteenä niiiiin paljon helpompi kun perinteinen.

Itse kävin essuressa ja oli tosi helppo toimenpide. Oma kierto ei vaan enää ilmeisesti vaihdevuosien takia toimi kunnolla, joten pillereitä syön silti. Tuplaehkäsyllä ei ainakaan tuu raskaaks. :-)

Se essure on niin yksinkertanen toimenpide, että ei sitä kannata synnytyksen yhteydessä puljata. Eikä taida voidakaan tehdä, koska essure pitää tehdä niin ettei ole vuotoa ollenkaan., tarvitaan näkyvyys munatorviin.

Joo ei, ei ole pätevyyttä. Mutta nimenomaan eka käynnillä sanoin etten halua essurea. Ja tiedustelin mahdollisuutta hoitaa homman samalla reissulla. Kyllä näin on toimittu muuallakin, että synnytyksen yhteydessä tehdään. Lääkäri oli samaa mieltä, mutta tämä gyne sitten oli sanonut ettei käy muut kun essure.

Niin lisään vielä, että millä pätevyydellä gyne näin voi päättää näkemättä tai kuulematta minua. Se minua tässä ihmetyttää kovasti.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä