steinerkoulu vs. tavallinen koulu

  • Viestiketjun aloittaja harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ottamatta kantaa 'aatteisiin' sen enempää niin omassa lapsuudessani kaikki erikoiskouluissa olevat olivat täysin ulkona alueen kaveripiireistä. Heidän kaveripiirinsä muodostuivat omassa koulussa. Jos koulu on kaukana, ovat myös kaverit ja harrastukset kaukana.

Se on tärkein syy, miksi haluan omat lapset ehdottomasti lähikouluun.
Tää on kyllä varmasti ihan totta. Ite olen ollut ala-asteen pienessä koulussa maadeudulla ja kun koko koulussa on vaikka 20 ihmistä, niin eihän se sitten kuitenkaan ihan normaalin koulun meininkiä ole. Eli minusta kyläkoulu on kyllä vähintään yhtä varteenotettava vaihtoehto kuin steinerkoulukin. Eikä tule mitään ongelmia sen kanssa että kaverit olis sitten parinkymmenen kilometrin päässä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ottamatta kantaa 'aatteisiin' sen enempää niin omassa lapsuudessani kaikki erikoiskouluissa olevat olivat täysin ulkona alueen kaveripiireistä. Heidän kaveripiirinsä muodostuivat omassa koulussa. Jos koulu on kaukana, ovat myös kaverit ja harrastukset kaukana.

Se on tärkein syy, miksi haluan omat lapset ehdottomasti lähikouluun.
Toi on varmaan aluekohtaista. Mun lapsillani kaverit ovat olleet lähinnä naapurustosta ja vain muutama kaveri samalta luokalta.
Joo, omasta kokemuksestani puhuin, ei ollut tarkoituskaan yleistää. Kuten kai jokainen?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ottamatta kantaa 'aatteisiin' sen enempää niin omassa lapsuudessani kaikki erikoiskouluissa olevat olivat täysin ulkona alueen kaveripiireistä. Heidän kaveripiirinsä muodostuivat omassa koulussa. Jos koulu on kaukana, ovat myös kaverit ja harrastukset kaukana.

Se on tärkein syy, miksi haluan omat lapset ehdottomasti lähikouluun.
Toi on varmaan aluekohtaista. Mun lapsillani kaverit ovat olleet lähinnä naapurustosta ja vain muutama kaveri samalta luokalta.
Joo, omasta kokemuksestani puhuin, ei ollut tarkoituskaan yleistää. Kuten kai jokainen?
varmaan on vanhemmista paljon kiinni miten paljon lapsi tutustuu ja saa mahdollisuuden tutustua muihin lapsiin.
Itse olen aina ollut tavallisessa koulussa mutta kavereita ollut vähänlaisesti eikä äitini erakkoluonteisena koskaan käynyt puistoissa tms meidän kanssa kun oltiin pieniä.
Tunnen perheen jossa lapset steinerkoulussa ja heillä hyvät ja tiiviit kaverisuhteet kuitenkin naapurien lapsiin.
Ei se onneksi ole koulusta kiinni kenen kanssa lapsi ystävystyy
 
vieras
Turha koulun merkitystä on kiistääkään. Kyllä se on ihan tavallista, että sieltä ne jopa elämänpituiset kaverisuhteetkin jäävät herkästi matkaan. Ihan samoin kuin päivähoitopaikassa syntyy kaverisuhteita herkästi. Totta kai kun päivittäin ollaan tekemisissä.

Ei se sitä tarkoita, etteikö kaverisuhteita voisi muualla syntyä, mutta koulun merkitystä on paha kiistää.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
varmaan on vanhemmista paljon kiinni miten paljon lapsi tutustuu ja saa mahdollisuuden tutustua muihin lapsiin.
Itse olen aina ollut tavallisessa koulussa mutta kavereita ollut vähänlaisesti eikä äitini erakkoluonteisena koskaan käynyt puistoissa tms meidän kanssa kun oltiin pieniä.
Tunnen perheen jossa lapset steinerkoulussa ja heillä hyvät ja tiiviit kaverisuhteet kuitenkin naapurien lapsiin.
Ei se onneksi ole koulusta kiinni kenen kanssa lapsi ystävystyy
Mäkin olen käynyt taviskoulun eli lähimmän koulun, mikä alueelta on löytynyt. Välitunneilla tietty olin koulukavereiden kanssa, mutta vapaa-aikana muiden kavereiden kanssa. Tietty teini-iässä alkoi jo kaveripiiriä löytyä muualtakin, mutta silti silloinkin paras ystäväni oli mua pari vuotta nuorempi tyttö, joka asui seinän takana.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Steiner-koulu sopii hyvin älykkäille, lahjakkaille lapsille, mutta ongelmia tulee, jos lapsi onkin heikko ja tarvitsisi erityisopetusta. Steinerilaisuuden yksi periaate on, että lapsii saa oppia omaan tahtiin; ihan hienoa silloin, kun lapsi on lahjakas, mutta oppimisvaikeuksista kärsivä lapsi saattaa jäädä yksin ja pulaan. Steiner-koulusta ei myöskään kannattaisi siirtyä kesken kaiken tavalliseen kouluun, sillä Steiner-koulu alkaa "ottaa kiinni" tavan peruskoulua vasta kahdeksannelta alkaen, ja tätä ennen siirtyvät saattavat olla aikalailla jäljessä muista.
Ihanko totta?
mä olen ymmärtänyt ihan toisin että juuri erityistukea tarvitsevat lapset hyötyy steinerista koska voidaan opettaa yksilöllisesti eikä ole tasapäistämistä.
Steinerkoulussa oppilaat laitetaan ryhmiin sen mukaan millainen temperamentti lapsella on, esim meidän lapsi on ns.hitaastilämpiävä ja hiukan arka.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Turha koulun merkitystä on kiistääkään. Kyllä se on ihan tavallista, että sieltä ne jopa elämänpituiset kaverisuhteetkin jäävät herkästi matkaan. Ihan samoin kuin päivähoitopaikassa syntyy kaverisuhteita herkästi. Totta kai kun päivittäin ollaan tekemisissä.

Ei se sitä tarkoita, etteikö kaverisuhteita voisi muualla syntyä, mutta koulun merkitystä on paha kiistää.
en halua kiistää koulun merkitystä kaverisuhteiden syntymisessä.
Sehän on hyvä asia että kavereita on ja että saa kavareita samasta koulusta/luokalta!
mutta myös naapurien lapsiin on mahdollisuus ystävystyä, se on muista asioista kiinni kun missä koulussa on.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en halua kiistää koulun merkitystä kaverisuhteiden syntymisessä.
Sehän on hyvä asia että kavereita on ja että saa kavareita samasta koulusta/luokalta!
mutta myös naapurien lapsiin on mahdollisuus ystävystyä, se on muista asioista kiinni kun missä koulussa on.
Ja harrastuksissa saa kavereita.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Turha koulun merkitystä on kiistääkään. Kyllä se on ihan tavallista, että sieltä ne jopa elämänpituiset kaverisuhteetkin jäävät herkästi matkaan. Ihan samoin kuin päivähoitopaikassa syntyy kaverisuhteita herkästi. Totta kai kun päivittäin ollaan tekemisissä.

Ei se sitä tarkoita, etteikö kaverisuhteita voisi muualla syntyä, mutta koulun merkitystä on paha kiistää.
Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että enemmän on kaverisuhteen kehittymiselle merkitystä sillä, miten paljon sen kaverin kanssa on vapaa-aikanaan kuin miten paljon sen kaverin kanssa on päivän aikana paikassa, jossa joutuu olemaan (= päiväkoti, koulu, työpaikka ).

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en halua kiistää koulun merkitystä kaverisuhteiden syntymisessä.
Sehän on hyvä asia että kavereita on ja että saa kavareita samasta koulusta/luokalta!
mutta myös naapurien lapsiin on mahdollisuus ystävystyä, se on muista asioista kiinni kun missä koulussa on.
Ja harrastuksissa saa kavereita.
niihin on kai tosi pitkät jonot noihin kouluihin.
ystäväni jonkan lapset on steinerissa sanoi että nykyään on varmaan helpompi päästä ja peruutuspaikkoja varmaankin joskus on.
Meillä lapsella alkaa syksyllä eka luokka ja vasta alettu miettiä tätä vaihtoehtoa...mutta pitkät matkat ja kaikki vielä askarruttaa...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Turha koulun merkitystä on kiistääkään. Kyllä se on ihan tavallista, että sieltä ne jopa elämänpituiset kaverisuhteetkin jäävät herkästi matkaan. Ihan samoin kuin päivähoitopaikassa syntyy kaverisuhteita herkästi. Totta kai kun päivittäin ollaan tekemisissä.

Ei se sitä tarkoita, etteikö kaverisuhteita voisi muualla syntyä, mutta koulun merkitystä on paha kiistää.
Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että enemmän on kaverisuhteen kehittymiselle merkitystä sillä, miten paljon sen kaverin kanssa on vapaa-aikanaan kuin miten paljon sen kaverin kanssa on päivän aikana paikassa, jossa joutuu olemaan (= päiväkoti, koulu, työpaikka ).
hyvin sanottu ja oivallettu!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niihin on kai tosi pitkät jonot noihin kouluihin.
ystäväni jonkan lapset on steinerissa sanoi että nykyään on varmaan helpompi päästä ja peruutuspaikkoja varmaankin joskus on.
Meillä lapsella alkaa syksyllä eka luokka ja vasta alettu miettiä tätä vaihtoehtoa...mutta pitkät matkat ja kaikki vielä askarruttaa...
En tiedä nykyistä tilannetta. Mutta kun mun esikoinen syntyi 1986, Steiner-koulupaikka olisi pitänyt varata kutakuinkin jo lapsen syntyessä.

Nostelepa tätä aloitustasi pitkin päivää, koska palstalla on ainakin yksi, jonka lapset ovat Steiner-koulussa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Steiner-koulu sopii hyvin älykkäille, lahjakkaille lapsille, mutta ongelmia tulee, jos lapsi onkin heikko ja tarvitsisi erityisopetusta. Steinerilaisuuden yksi periaate on, että lapsii saa oppia omaan tahtiin; ihan hienoa silloin, kun lapsi on lahjakas, mutta oppimisvaikeuksista kärsivä lapsi saattaa jäädä yksin ja pulaan. Steiner-koulusta ei myöskään kannattaisi siirtyä kesken kaiken tavalliseen kouluun, sillä Steiner-koulu alkaa "ottaa kiinni" tavan peruskoulua vasta kahdeksannelta alkaen, ja tätä ennen siirtyvät saattavat olla aikalailla jäljessä muista.
Ihanko totta?
mä olen ymmärtänyt ihan toisin että juuri erityistukea tarvitsevat lapset hyötyy steinerista koska voidaan opettaa yksilöllisesti eikä ole tasapäistämistä.
Steinerkoulussa oppilaat laitetaan ryhmiin sen mukaan millainen temperamentti lapsella on, esim meidän lapsi on ns.hitaastilämpiävä ja hiukan arka.
Varmasti on päinvastaisiakin kokemuksia, mutta nämä ovat vain minun huomioitani ja koskevat nimenomaan oppimista. Kannatan lämpimästi ajatusta, että lapsi oppii itse oivaltamalla, mutta toiset lapset tarvitsevat enemmän ohjausta kuin toiset, ja Steiner-koulussa ohjauksen määrä on vähäisempää. Tietysti Steiner-opettajiakin on erilaisia: voihan olla, että olen vain törmännyt heikompitasoisiin...
 
mustanharmaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksei tavan koulu "kelpaa"? tulee myöhemmin vaikeuksia kun ei ole tottunut tavan koulu arkeen. Eihän niillä ole edes kirjoja, eikä saa numero tokareita ku ysillä. miks joku laittaa tollaiseen kouluun? haluaa olla erilainen kuin muut? miksi?
Itse ko koulua 13 vuotta käyneenä, en kyllä voi tätä kommenttia allekirjoittaa. Ei ole kyllä itselläni ollut sitten minkäänlaisia "ongelmia" sopeutua, niinkuin tämä kaikkitietäväinen väittää. Eikä ole kyllä ollut yhdelläkään luokkatoverillakaan. Otappas asioista selvää, ennekuin lauot tuollaista soopaa...
 
itse olen ollut steiner koulussa 12 vuotta... Itse en lapsiani sinne laittaisi vaikka heidän opetus periaatteet ovat kuinka yleviä tahansa, on steiner-koulussa todella paljon vakavia puutteita....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
itse olen ollut steiner koulussa 12 vuotta... Itse en lapsiani sinne laittaisi vaikka heidän opetus periaatteet ovat kuinka yleviä tahansa, on steiner-koulussa todella paljon vakavia puutteita....
kertoisitko mitä vakavia puutteita steinerkoulussa on?
koska olen omia lapsiani ehkä sellaiseen laittamassa, mielelläni kuulisin mitä tarkoitat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
itse olen ollut steiner koulussa 12 vuotta... Itse en lapsiani sinne laittaisi vaikka heidän opetus periaatteet ovat kuinka yleviä tahansa, on steiner-koulussa todella paljon vakavia puutteita....
kertoisitko mitä vakavia puutteita steinerkoulussa on?
koska olen omia lapsiani ehkä sellaiseen laittamassa, mielelläni kuulisin mitä tarkoitat.
Mielestäni vakavin ongelma steinerissa on se että sielä ei voi jäädä luokalle/tulla ehtoja eli sinä voit päästä sen koulun läpi oppimatta mitään... Mun luokalla oli 1-9 luokalla poika joka koko sinä aikana ei oppinut lukemaan, hänen biologian koe oli 9. luokalla että "piirrä leijona" (poika ei ollut siis mitään tyhmä vaikka tuosta niin voisi päätelläkin)... Muhun tuo on vaikuttanut niin että multa puuttuu kokonaan kielistä "pohja" koska ei sattunut huvittamaan tuo opiskelu 7-8 luokalla. Steinerissa ei kukaan vaadi sulta mitään (paitsi sitten 13. luokalla kun pitäs lukea lukion oppimäärä vuodessa), koska sielä kunnioitetaan lapsen omaa halua oppia. Kyllä sielä pärjää lahjakkaat lapset hyvin, mutta jos sulla on motivaation tai muiden asioiden kanssa ongelmia niin et pärjää vaan tiput auttamattomasti kyydistä.

Mun mielestä steiner koulu on varmasti ihan hyvä 1-6 luokilla, kun niillä se oppiminen ei ole niin pakollista, mutta viimeistään ylä-asteelle laittaisin lapseni jo tavalliseen peruskouluun... On se meinaan vähän outoa jos käytetään oppitunteja vielä lukio aikanakin eurytmiaan..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Turha koulun merkitystä on kiistääkään. Kyllä se on ihan tavallista, että sieltä ne jopa elämänpituiset kaverisuhteetkin jäävät herkästi matkaan. Ihan samoin kuin päivähoitopaikassa syntyy kaverisuhteita herkästi. Totta kai kun päivittäin ollaan tekemisissä.

Ei se sitä tarkoita, etteikö kaverisuhteita voisi muualla syntyä, mutta koulun merkitystä on paha kiistää.
Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että enemmän on kaverisuhteen kehittymiselle merkitystä sillä, miten paljon sen kaverin kanssa on vapaa-aikanaan kuin miten paljon sen kaverin kanssa on päivän aikana paikassa, jossa joutuu olemaan (= päiväkoti, koulu, työpaikka ).
Okei, sillä ei sitten ole merkitystä lainkaan kaverisuhteiden kannalta, missä lapsi päivänsä viettää.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että enemmän on kaverisuhteen kehittymiselle merkitystä sillä, miten paljon sen kaverin kanssa on vapaa-aikanaan kuin miten paljon sen kaverin kanssa on päivän aikana paikassa, jossa joutuu olemaan (= päiväkoti, koulu, työpaikka ).



Okei, sillä ei sitten ole merkitystä lainkaan kaverisuhteiden kannalta, missä lapsi päivänsä viettää.
Lihavoin tuon oleellisen sanan =)

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että enemmän on kaverisuhteen kehittymiselle merkitystä sillä, miten paljon sen kaverin kanssa on vapaa-aikanaan kuin miten paljon sen kaverin kanssa on päivän aikana paikassa, jossa joutuu olemaan (= päiväkoti, koulu, työpaikka ).



Okei, sillä ei sitten ole merkitystä lainkaan kaverisuhteiden kannalta, missä lapsi päivänsä viettää.
Lihavoin tuon oleellisen sanan =)
Sittenhän olemme samaa mieltä?

 

Yhteistyössä