steinerkoulu vs. tavallinen koulu

  • Viestiketjun aloittaja harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
vieras
miksei tavan koulu "kelpaa"? tulee myöhemmin vaikeuksia kun ei ole tottunut tavan koulu arkeen. Eihän niillä ole edes kirjoja, eikä saa numero tokareita ku ysillä. miks joku laittaa tollaiseen kouluun? haluaa olla erilainen kuin muut? miksi?
 
vieras
eikö siellä ole sellaista eko, luomu, maanläheistä henkeä. eikä haittaa jos ei opi lkeen ku kolmannella luokalla. eihän se ole tärkeeä vaan se että on muut asiat hyvin
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksei tavan koulu "kelpaa"? tulee myöhemmin vaikeuksia kun ei ole tottunut tavan koulu arkeen. Eihän niillä ole edes kirjoja, eikä saa numero tokareita ku ysillä. miks joku laittaa tollaiseen kouluun? haluaa olla erilainen kuin muut? miksi?
mitä vaikeuksia myöhemmin tulee kun ei ole tottunut tavallisen koulun arkeen?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miksi?onko huonoja kokemuksia taviskoulusta?
Ei mitään erityisen huonoja kokemuksia. Ainoa, mitä nyt voin peruskoulussa kritisoida on oppilaan luovuuden tukahduttaminen ja yksilöllisten oppimistapojen huomioimatta jättäminen. Mutta senkin ymmärrän, koska resurssipulan takia opettajat eivät ehdi eivätkä varmaan työtaakkansa alla jaksa ola kovin kiinnostuneitakaan.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksei tavan koulu "kelpaa"? tulee myöhemmin vaikeuksia kun ei ole tottunut tavan koulu arkeen. Eihän niillä ole edes kirjoja, eikä saa numero tokareita ku ysillä. miks joku laittaa tollaiseen kouluun? haluaa olla erilainen kuin muut? miksi?
mitä vaikeuksia myöhemmin tulee kun ei ole tottunut tavallisen koulun arkeen?
n esim lukiossa. onhan se täysin erilainen meininki kuin stainerissa. lukio on lähellä tavan koulun opetusta. sopeutumis ongelmia
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miksi?onko huonoja kokemuksia taviskoulusta?
Ei mitään erityisen huonoja kokemuksia. Ainoa, mitä nyt voin peruskoulussa kritisoida on oppilaan luovuuden tukahduttaminen ja yksilöllisten oppimistapojen huomioimatta jättäminen. Mutta senkin ymmärrän, koska resurssipulan takia opettajat eivät ehdi eivätkä varmaan työtaakkansa alla jaksa ola kovin kiinnostuneitakaan.
Ja silti lapsista kasvaa viisaita hyvin menestyviä ihmisiä!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miksi?onko huonoja kokemuksia taviskoulusta?
Ei mitään erityisen huonoja kokemuksia. Ainoa, mitä nyt voin peruskoulussa kritisoida on oppilaan luovuuden tukahduttaminen ja yksilöllisten oppimistapojen huomioimatta jättäminen. Mutta senkin ymmärrän, koska resurssipulan takia opettajat eivät ehdi eivätkä varmaan työtaakkansa alla jaksa ola kovin kiinnostuneitakaan.
niinhän se on itselläkin tuoreessa muistissa. Steinerkoulussa ei kuulemma istuta niin paljoa pulpetissa kuuntelemassa vaan tehdään itse ja opitaan nimenomaan tekemällä itse, luovasti.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miksi?onko huonoja kokemuksia taviskoulusta?
Ei mitään erityisen huonoja kokemuksia. Ainoa, mitä nyt voin peruskoulussa kritisoida on oppilaan luovuuden tukahduttaminen ja yksilöllisten oppimistapojen huomioimatta jättäminen. Mutta senkin ymmärrän, koska resurssipulan takia opettajat eivät ehdi eivätkä varmaan työtaakkansa alla jaksa ola kovin kiinnostuneitakaan.
Ja silti lapsista kasvaa viisaita hyvin menestyviä ihmisiä!
mitä tarkoittaa hyvin menestynyt?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja silti lapsista kasvaa viisaita hyvin menestyviä ihmisiä!
Toki, mutta esim tuon luovuuden suhteen vaaditaan sitten kodilta enemmän ponnisteluja kuin jos koulu ei yrittäisi puristaa lasta samaan muottiin muiden kanssa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksei tavan koulu "kelpaa"? tulee myöhemmin vaikeuksia kun ei ole tottunut tavan koulu arkeen. Eihän niillä ole edes kirjoja, eikä saa numero tokareita ku ysillä. miks joku laittaa tollaiseen kouluun? haluaa olla erilainen kuin muut? miksi?
mitä vaikeuksia myöhemmin tulee kun ei ole tottunut tavallisen koulun arkeen?
n esim lukiossa. onhan se täysin erilainen meininki kuin stainerissa. lukio on lähellä tavan koulun opetusta. sopeutumis ongelmia
steinerissa on myös oma lukio
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksei tavan koulu "kelpaa"? tulee myöhemmin vaikeuksia kun ei ole tottunut tavan koulu arkeen. Eihän niillä ole edes kirjoja, eikä saa numero tokareita ku ysillä. miks joku laittaa tollaiseen kouluun? haluaa olla erilainen kuin muut? miksi?
Siis miksi niitä vaikeuksia tulisi? Onko sulla jotain kokemuksia? Vai päätteletkö niin vain? Miksi kirjat on oltava? miksei muulla tavalla voi oppia? miksi numeroita pitää antaa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miksi?onko huonoja kokemuksia taviskoulusta?
Ei mitään erityisen huonoja kokemuksia. Ainoa, mitä nyt voin peruskoulussa kritisoida on oppilaan luovuuden tukahduttaminen ja yksilöllisten oppimistapojen huomioimatta jättäminen. Mutta senkin ymmärrän, koska resurssipulan takia opettajat eivät ehdi eivätkä varmaan työtaakkansa alla jaksa ola kovin kiinnostuneitakaan.
Ja silti lapsista kasvaa viisaita hyvin menestyviä ihmisiä!
mitä tarkoittaa hyvin menestynyt?
kvg
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niinhän se on itselläkin tuoreessa muistissa. Steinerkoulussa ei kuulemma istuta niin paljoa pulpetissa kuuntelemassa vaan tehdään itse ja opitaan nimenomaan tekemällä itse, luovasti.
Juuri noin. Meidän perheessä kaikki ovat sellaisia, joiden oppimistapa ei ole kuuleminen eikä näkeminen vaan tekeminen.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksei tavan koulu "kelpaa"? tulee myöhemmin vaikeuksia kun ei ole tottunut tavan koulu arkeen. Eihän niillä ole edes kirjoja, eikä saa numero tokareita ku ysillä. miks joku laittaa tollaiseen kouluun? haluaa olla erilainen kuin muut? miksi?
erilaisuuden tavoittelu ei varmaankaan ole tässä se itseisarvo eikä tavoite
 
vieras
Ottamatta kantaa 'aatteisiin' sen enempää niin omassa lapsuudessani kaikki erikoiskouluissa olevat olivat täysin ulkona alueen kaveripiireistä. Heidän kaveripiirinsä muodostuivat omassa koulussa. Jos koulu on kaukana, ovat myös kaverit ja harrastukset kaukana.

Se on tärkein syy, miksi haluan omat lapset ehdottomasti lähikouluun.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miksi?onko huonoja kokemuksia taviskoulusta?
Ei mitään erityisen huonoja kokemuksia. Ainoa, mitä nyt voin peruskoulussa kritisoida on oppilaan luovuuden tukahduttaminen ja yksilöllisten oppimistapojen huomioimatta jättäminen. Mutta senkin ymmärrän, koska resurssipulan takia opettajat eivät ehdi eivätkä varmaan työtaakkansa alla jaksa ola kovin kiinnostuneitakaan.
Ja silti lapsista kasvaa viisaita hyvin menestyviä ihmisiä!
mitä tarkoittaa hyvin menestynyt?
kvg
minua
 
Steiner-koulu sopii hyvin älykkäille, lahjakkaille lapsille, mutta ongelmia tulee, jos lapsi onkin heikko ja tarvitsisi erityisopetusta. Steinerilaisuuden yksi periaate on, että lapsii saa oppia omaan tahtiin; ihan hienoa silloin, kun lapsi on lahjakas, mutta oppimisvaikeuksista kärsivä lapsi saattaa jäädä yksin ja pulaan. Steiner-koulusta ei myöskään kannattaisi siirtyä kesken kaiken tavalliseen kouluun, sillä Steiner-koulu alkaa "ottaa kiinni" tavan peruskoulua vasta kahdeksannelta alkaen, ja tätä ennen siirtyvät saattavat olla aikalailla jäljessä muista.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ottamatta kantaa 'aatteisiin' sen enempää niin omassa lapsuudessani kaikki erikoiskouluissa olevat olivat täysin ulkona alueen kaveripiireistä. Heidän kaveripiirinsä muodostuivat omassa koulussa. Jos koulu on kaukana, ovat myös kaverit ja harrastukset kaukana.

Se on tärkein syy, miksi haluan omat lapset ehdottomasti lähikouluun.
Toi on varmaan aluekohtaista. Mun lapsillani kaverit ovat olleet lähinnä naapurustosta ja vain muutama kaveri samalta luokalta.

 

Yhteistyössä