Steiner koulusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselyikäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Utelias:
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
En kai sanonut etteikö tunneilla olisi pitänyt olla mukana???

Ja mä kerroinkin vaan OMISTA kokemuksistani.

Siitä eukasta, olin joskus katsomassa sitä ja minusta se näytti hassuhkolta hommalta ja sukulaislapset sanoivat, että se on koululaisten keskuudessa syvästi vihattua, mutta kun ikää tulee jonkun verran lisää, sitä muistellaan kaiholla :D Tästä päättelen, että sinä olet vielä hyvin nuori :D

Olen 26v.
En sitä enää vihaa, mutta muhun noi staikun syvimmät aatokset ei koskaan uponnut, joten en varmaan koskaan tule kaiholla muistelemaan.

Osaatko tiivistää Staikun syvimmät aatokset? Minä olen ymmärtänyt, että taustalla vaikuttaa joku syvempi ideologia??

En kyllä osaa, rehellisesti sanottuna. Taustalla on kyllä jonkunlainen ideologia, mutta en koskaan tosiaan siihen ole syventynyt. Olisi ehkä kannattanut, niin olisin ymmärtänyt paremmin minkä takia jotkut asiat tehtiin niin kun tehtiin.
Lapsentahtinen opetus, yksilöllinen eteneminen on kyllä ainakin yksi aika olennainen juttu steinerissa. Mutta taustalla on tosiaan suuremmat jutut joista minä en tiedä sitten yhtikäs mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Opetus Suomesa on julkista, kannattaa käydä katsomassa mitä se oikein käytännössä on.. Eli päiväksi luokkaan istumaan. :)

No en mä niin kiinnostunut ole :D Aina parempi se kuulopuhe :p

Joo, ja siihen voi lisäillä omia luulojaan ja tulkintojaan ;) Paljon kiinnostavampaa tekstiä, eikö?

En kyllä osaa, rehellisesti sanottuna. Taustalla on kyllä jonkunlainen ideologia, mutta en koskaan tosiaan siihen ole syventynyt. Olisi ehkä kannattanut, niin olisin ymmärtänyt paremmin minkä takia jotkut asiat tehtiin niin kun tehtiin.
Lapsentahtinen opetus, yksilöllinen eteneminen on kyllä ainakin yksi aika olennainen juttu steinerissa. Mutta taustalla on tosiaan suuremmat jutut joista minä en tiedä sitten yhtikäs mitään.

Steinerkoulu on metodinen koulu, eli Steinerin aivoituksia ei opeteta. Ideologiahan löytyy ihan minkä tahansa asian takaa.

Olen 26v.
En sitä enää vihaa, mutta muhun noi staikun syvimmät aatokset ei koskaan uponnut, joten en varmaan koskaan tule kaiholla muistelemaan.

En muista, että oliko/olihan muuten kyllä sitten tavanomaista koululiikkaakin, tämä eukka oli sitä "henkimaailmahommaa"? =)

Olihan sitä tavallistakin liikuntaa, eukka tosiaan on enemmän henkistä.
(en koskaan saanut mitään irti pianon tahdissa keppien heittämisestä silkkipuku päällä, mutta olihan siinä joku juju).
Mutta siis kyllä meillä oli 2tuntia viikossa luistelua, pesistä, suunnistusta , korista ym ihan perusliikuntaakin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Utelias:

Siitä eukasta, olin joskus katsomassa sitä ja minusta se näytti hassuhkolta hommalta ja sukulaislapset sanoivat, että se on koululaisten keskuudessa syvästi vihattua, mutta kun ikää tulee jonkun verran lisää, sitä muistellaan kaiholla :D Tästä päättelen, että sinä olet vielä hyvin nuori :D

Olen 26v.

Osaatko tiivistää Staikun syvimmät aatokset? Minä olen ymmärtänyt, että taustalla vaikuttaa joku syvempi ideologia??

Annettiinko koulussa esim uskonnon opetusta? Pohjautuuko ideologia antropologiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:

Steinerkoulu on metodinen koulu, eli Steinerin aivoituksia ei opeteta. Ideologiahan löytyy ihan minkä tahansa asian takaa.

Niinhän se on, ja sen takia en niistä mitään tiedäkään. Kuten vissiin hiffasit ;)
Ei tosiaan ollut mitään "näin ajatteli Rudolf Steiner"-tunteja :laugh:

Ai niin, se muuten oli hyvä juttu steierissa (ainakin lukiossa) että meillä oli jaksoja. Niinhän on muissakin lukioissa, mutt meidän jaksot oli esim historianjaksoja, jolloin oli joka päivä 2-4tuntia historian tunteja. Bilsanjaksojen aikana oli vastaavasti bilsaa, matikanjaksojen aikana monta tuntia matikkaa päivässä jne.
Noi jaksot kesti muutaman viikon ja sinä aikana takuulla oppi! Rankkaahan se omalla tavallaan oli, ,mutta oikeesti tosi hyvä syventyä yhteen juttuun kerralla.
Se oli mielestäni steinerin paras puoli!

Alkuperäinen kirjoittaja Utelias kysyy:
[
Annettiinko koulussa esim uskonnon opetusta? Pohjautuuko ideologia antropologiaan?

Tarkoitat varmaankin antroposofiaa?

Uskonnon opetus on opetushallituksen säätämien velvoitteiden mukaista. ET-tunteja on myös aivan, kuten muissakin kouluissa

[

Uskonto on ihan erikseen. Eli kyllä meillä ussantunteja oli siinä missä muillakin.
Eihän steiner ole mikään uskonto sentään.

Aivan, mutta kun tuossa joku kysyi antropologiasta, joka käsittääkseni on ihan eri asia kuin antroposofia. =)

[

Uskonto on ihan erikseen. Eli kyllä meillä ussantunteja oli siinä missä muillakin.
Eihän steiner ole mikään uskonto sentään.

Aivan, mutta kun tuossa joku kysyi antropologiasta, joka käsittääkseni on ihan eri asia kuin antroposofia. =)

Siis juu, oikeassa olet! :)

mä olen ollut itse steiner-koulussa 8 luokkaa ja ei todellakaan ollut mun juttu ja omia lapsia en tule sinne laittamaan. ja joo, inhosin sillon tota eukkaa yli kaiken ja edelleen en tajua sen ideaa - ja olen nyt 30v. mutta jos on jotenkin boheemi taiteilijasielu, niin ehkä sitten toi on oikea paikka. mutta ainakin sen kaupungin steiner-koulun opetuksen taso oli yleisesti ottaen huonoa, tietysti oli myös poikkeuksia. kannattaa kyllä tarkasti miettiä. koulusta oli mun vanhemmille silloin annettu ihan erilainen kuva kuin mitä se koulu oli sitten käytännössä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mä olen ollut itse steiner-koulussa 8 luokkaa ja ei todellakaan ollut mun juttu ja omia lapsia en tule sinne laittamaan. ja joo, inhosin sillon tota eukkaa yli kaiken ja edelleen en tajua sen ideaa - ja olen nyt 30v. mutta jos on jotenkin boheemi taiteilijasielu, niin ehkä sitten toi on oikea paikka. mutta ainakin sen kaupungin steiner-koulun opetuksen taso oli yleisesti ottaen huonoa, tietysti oli myös poikkeuksia. kannattaa kyllä tarkasti miettiä. koulusta oli mun vanhemmille silloin annettu ihan erilainen kuva kuin mitä se koulu oli sitten käytännössä.

Jee, onhan joku samaa mieltä mun kanssa siitä lafkasta! En tod. laittaisi omia lapsiani siihen kouluun.
Mut taitelijasieluille sopii kyllä hyvin.

Yhteistyössä