steiner-koulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiinnostunut

Vieras
Kertoisitteko vanhemmat millaista kysesessä koulussa on opiskella ja miltä teistä tuntuu tehdä koulun kanssa tiivistä yhteistyötä? Miten opiskelu eroaa tavallisesta koulusta? Onko lukuvuosi maksut kalliita ja saako niihin mitään "avystusta" esim kelasta ym? Onko kouluihin pitkät jonot? Minkä kokoisia luokkia?

Meillä lapsi on vasta 4 vuotias, mutta olen miettinyt tätäkin mahdollisuutta sitten muutaman vuiden päästä.
Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia, jos joku viitsisi vähän valaista. :)

Mie en nyt suoraan kysymykseesi vastaa mutta pari ajatusta voin tuoda esille.
Itse käyny steiner-koulua ekat 3 vuotta jonka jälkeen muutettiin suomeen ja aloin tavallisessa koulussa (onneksi).Minun luonteelle ei steinerin väljä periaate ollut hyväksi...en itse vaatinut itseltäni mitään ja niinpa en osannut kirjoittaa kun koulua vaihdoin,kirjoitus taitoa vaadittiin vasta 5 luokalla.Mieheni on myös käyny steiner-koulua koko 12 luokkaa ja tuloksena se että todella vaikeaa päästä ammattia lukemaan koska steiner-koulua ei pidetä "oikeana" kouluna,ja tämä siis maassa (tanskassa) jossa paljonki käytetään steiner-periaatteita.
Eli ota ensin selvää miten koulu mahdollisesti suomessa voi vaikuttaa tulevaisuuteen ja onko koulu hyvä (siis se minne lapsesi olisi menossa),käy tutustumassa ja katsomassa miten lapset viihtyy.
Se täytyy kyllä sanoa että lapsena ollessani steiner-koulussa nautin siitä paljon,mutta olen iloinen että kävin loppuvuodet tvallisessa koulussa.

Suomessa on kaikki perusopetus maksutonta (se on ihan laissa...). Eli steinerkoulukaan ei maksa vanhemmille, paitsi jos haluaa kannatusmaksuja maksaa.
Minusta steinerkoulu on paras pedagogia, jonka tiedän, mutta mielipiteitä on tietenkin monenlaisia. Jos ole kiinnostunut steinerkoulusta ja -pedagogiasta niin ota yhteyttä oman kaupunkisi kouluun, kouluissa järjestetän myyjäisiä, avoimia ovia ym. jolloin voi käydä paikan päällä tutustumassa ja juttelemassa opettajien/vanhempien/oppilaiden kanssa.
Steinerkouluissa on tietoisesti hidastettu alkuopetus, mutta ylioppilaskirjoitukset ovat aivan samat, johon kaikki muutkin osallistuvat ja steinerkoululaiset pärjäävät siinä missä muutkin.
Eli suuri virhe on ottaa lapset pois koulusta alkuopetuksen aikana, koska silloin opetussisältö on vielä aivan erilainen kuin peruskoulussa.
Rohkeasti tutustumaan! :flower: