En ole itse käynyt steinerkoulua eivätkä lapseni ole vielä kouluiässä, mutta tunnen useita steinerin käyneitä. Yksi sukulaiseni kävi neljänteen luokkaan asti ja vaihtoi sitten tavalliseen. Hän ei viihtynyt yhtään. Yksi kaveri kävi steineriä yhdeksän vuotta ja riistyi sitten tavalliseen lukioon. Paikkakunnalla ei ole steinerlukiota ja tämä kaveri ei halunnut muuttaa naapuripaikkakunnalle missä sellainen olisi ollut. Hän perusteli sitä myös sillä, että jatko-opintomahdollisuudet ovat paremmat tavallisen lukion jälkeen. Yksi kaveri vaihtoi steineriin tavallisesta koulusta ala-asteen jälkeen. Perhe koki ettei lapsen yksilöllisiä tarpeita huomioitu mitenkään tavallisessa koulussa ja vaihtoivat siksi. Nämä kokemukset ovat kaikki vähintään viidentoista vuoden päästä. Nyt yhden kaverin lapsi aloitti steinerissä ja toisen steineresikoulussa. Tokikaan parissa viikossa ei vielä hirveästi voi sanoa, mutta molemmat lapset ovat ainakin viihtyneet. Itse kävin tavallisen peruskoulun ja lukion. Osasin lukea ennen kouluunmenoa ja minun koulunkäyntimotivaationi katosi kaksi viikkoa ala-asteen alkamisen jälkeen. Sain hirveät haukut opettajalta kun en seurannut opetusta. Lueskelin aapisen takaosasta satuja muiden tavatessa kaksikirjaimisia tavuja. Osasin kyllä lukea ne oikein sujuvasti selvitettyäni missä mennään. Opettaja myös vaati äitiäni kyselemään minulta tavuharjoitukset joka päivä kotona ( no äiti tajusi kyllä homman ihan turhaksi, kun lueskelin kirjoja koulun jälkeen). Luokallani oli poika joka sai haukut kun oli tehnyt matematiikan kirjasta tehtävät puoliväliin asti ensimmäisen kouluviikon jälkeen. Veljeni osasi myös lukea ja laskea kouluun mennessä. Kymmenen vuotta minun koulutienaloittamisen jälkeen edelleen suorastaan rangaistiin siitä että osasi lukea ennen muita. Sama koulu, eri opettaja.
Steinerkoulu sopii toisille, toisille ei, ihan kuten "tavallinenkin" koulu. Kouluissa on hirvittävän suuria eroja ja yksittäisen koulun sisällä monenlaisia opettajia. Rinnakkaisluokalla voi olla ihan eri meininki ja ihan erilaatuinen kannustus ja panostus yksittäiseen oppilaaseen. Ap käykää tutustumassa molempiin ja tehkää päätös vasta sitten. Meillä lähin koulu on steinerkoulu ja ehdottomasti käymme aikanaan siihen tutustumassa, samoin kuin kaupungin määräämään tavalliseenkin kouluun. Katsotaan sitten kumpi vaikuttaa paremmalta meidän lapsille. Ja voihan olla, että steinerkoulu sopii esikoisellemme, mutta kakkoselle voi tavallinen koulu olla parempi. Yksilökohtaisia juttuja.