Steiner-koulu vai tavan koulu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Millaiselle lapselle tuo Steiner-koulu sopii? Mitä se vaatii vanhemmilta? Paikkakunnalla olisi mahdollisuus nyt tuohon. Mutta tavan koulu on sitten ihan tuossa vieressä, kun Steineriin pitäisi mennä julkisilla.

jos olis mahdollisuus laittaisin ainkin tuon kuopuksen steiner-kopuluuun. Hänelle sopii paremmin se. mula ei ole varaa maksa lukukausimaksuja ja ruokamaksuja joten hän on sitten vaan kunallisessa koulussa

Mulla ainakin arjen helppous olisi kaikkein tärkeintä. Eli valitsisin sen lähikoulun. Enkä mä tuota steinerilaista taustafilosofiaakaan oikein suopeasti katso. Eli ehkä jos olisi niin, että Steiner-koulu olisi ihn kodin vieressä, valitsisin kuitenkin jonkun toisen kauempana olevan vaihtoehdon.

Eli mä näköjään perustelen muka järkiargumenteilla (koulun läheisyys) syvää tunnepuolen epäluuloa ja tietynlaista vastenmielisyyttäkin steinerilaisuutta kohtaan.

Steinerkoulu sopii kaikille, toisille paremmin kuin toisille. Omani käyvät steineria ja taustalla on pitkä pohdinta.

Opetus on ilmaista, ruoka myös. Lukukausimaksuja Suomessa ei ole (muutama poikkeus, esim. kansainväliset koulut löytyy), pakollinen vapaaehtoinen maksu kerätään mm. kiinteistön ylläpitoon. Mutta jos ei maksa, ei maksa.

[QUOTE="vieras";22929784]Kaikki tuntemani steinerkoulun käyneet on ihan ihme hippi-hörhöjä!
En suosittele![/QUOTE]

Mulla kaksi serkkua kävivät steinerkoulun ja toisella heistä oli suuria vaikeuksia steinerissa eikä ikinä ollut oikeutettu osallistumaan yo-kirjoituksiin johtuen steinerkoulun joistain säännöistä. En laittaisi steineriin, sen verran huonoja olen kuullut.

Ennen olin Steiner-koulun kannalla, mutta jokin (en osaa oikein sanoa että mikä) siinä ideologiassa mätti, ja jätin hakematta lapselle paikkaa sieltä.

Viimeistään siinä vaiheessa kun meillä kävi kylässä 9 v Steineriläinen joka ei osannut kirjoittaa, niin tulin siihen tulokseen että tein oikean ratkaisun laittaessani lapseni tavalliseen kouluun.

Mulla kaksi serkkua kävivät steinerkoulun ja toisella heistä oli suuria vaikeuksia steinerissa eikä ikinä ollut oikeutettu osallistumaan yo-kirjoituksiin johtuen steinerkoulun joistain säännöistä. En laittaisi steineriin, sen verran huonoja olen kuullut.

Ei sellaista sääntöä ole olemassakaan. Yo-kokeeseen saa osallistua kuka tahansa.

Ja koulukohtaiset erot ovat suuria, opettajakohtaiset myös. Ainoa järkitemppu on ottaa selvää, esittää kysymyksiä ja käydä tutustumassa.

[QUOTE="vieras";22929758]Millaiselle lapselle tuo Steiner-koulu sopii? Mitä se vaatii vanhemmilta? Paikkakunnalla olisi mahdollisuus nyt tuohon. Mutta tavan koulu on sitten ihan tuossa vieressä, kun Steineriin pitäisi mennä julkisilla.[/QUOTE]

Sopii hyvin taiteellisille lapsille, siis sellaisilel jotka eivät helpolla mene "muottiin". Tokihan meistä jokainen näkee oman lapsensa erikoisena, mutta ehkä tajuat mitä meinaan. Vanhemmilta se vaatii vielä enemmän tuota taiteellisuuden ymmärtämistä. Jos kiinnostaa niin soittele koululle ja kysy jos pääsisit tutustumaan, kyllä siellä rehtori/opettaja kertoo sinulle kaiken mitä haluat tietää.

mumielestä steiner-koulu onkin just sopiva sellaisella joka eihalua lukioon , on tutkijatyyppiä eikä jaksa päntätä kirjoja, mutta kuitenkin pärjää koulusa hyvin. Meidän kuopus on hyvä koulusa, mutta ei jaksaksi päntätä, tutki kirjoja, filosofoi ja kyseenalaistaa asioita.

[QUOTE="vieras";22929861]Sopii hyvin taiteellisille lapsille, siis sellaisilel jotka eivät helpolla mene "muottiin". Tokihan meistä jokainen näkee oman lapsensa erikoisena, mutta ehkä tajuat mitä meinaan. Vanhemmilta se vaatii vielä enemmän tuota taiteellisuuden ymmärtämistä. Jos kiinnostaa niin soittele koululle ja kysy jos pääsisit tutustumaan, kyllä siellä rehtori/opettaja kertoo sinulle kaiken mitä haluat tietää.[/QUOTE]

Tuokin on kukkua... Ei taiteellisuus ole mikään itseisarvo. Ja steinerpedagogiikka on lapselle vaativaa eri tavalla, kuin esim. peruskoulu. "Muotissa" tai ei.

[QUOTE="vieras";22929861]Sopii hyvin taiteellisille lapsille, siis sellaisilel jotka eivät helpolla mene "muottiin". Tokihan meistä jokainen näkee oman lapsensa erikoisena, mutta ehkä tajuat mitä meinaan. Vanhemmilta se vaatii vielä enemmän tuota taiteellisuuden ymmärtämistä. Jos kiinnostaa niin soittele koululle ja kysy jos pääsisit tutustumaan, kyllä siellä rehtori/opettaja kertoo sinulle kaiken mitä haluat tietää.[/QUOTE]

Taiteellisuudella ja "auktoriteettiongelmilla" ei ole paljoakaan yhteistä. Useimmat "oikeat" taiteilijat ovat kurinalaisia kovan työn tekijöitä. Ehkä jotain oman tien kulkemista vaaditaan, todellinen taide on aina jotenkin yksilön ilmaisutarpeesta lähtevää eikä se aina miellytä valtavirtaa.

mumielestä steiner-koulu onkin just sopiva sellaisella joka eihalua lukioon , on tutkijatyyppiä eikä jaksa päntätä kirjoja, mutta kuitenkin pärjää koulusa hyvin. Meidän kuopus on hyvä koulusa, mutta ei jaksaksi päntätä, tutki kirjoja, filosofoi ja kyseenalaistaa asioita.

Ïtse asiassa steinerkoulu on 12-vuotinen yhtenäiskoulu, joka tähtää yo-tutkintoon.

Selvittäkää asioita, hyvät ihmiset, ennen kuin alatte kertoilla "faktoja". Jos kyseessä on kuulopuhe, mainitkaa, että näin on. Voi siinä silti olla totuus mukana.

Steinerkoulu sopii kaikille, toisille paremmin kuin toisille. Omani käyvät steineria ja taustalla on pitkä pohdinta.

Opetus on ilmaista, ruoka myös. Lukukausimaksuja Suomessa ei ole (muutama poikkeus, esim. kansainväliset koulut löytyy), pakollinen vapaaehtoinen maksu kerätään mm. kiinteistön ylläpitoon. Mutta jos ei maksa, ei maksa.

Millainen on pakollinen vapaaehtoinen? :-) Sorry, oli pakko, hih!

[QUOTE="vieras";22929894]Taiteellisuudella ja "auktoriteettiongelmilla" ei ole paljoakaan yhteistä. Useimmat "oikeat" taiteilijat ovat kurinalaisia kovan työn tekijöitä. Ehkä jotain oman tien kulkemista vaaditaan, todellinen taide on aina jotenkin yksilön ilmaisutarpeesta lähtevää eikä se aina miellytä valtavirtaa.[/QUOTE]

Steineropetus perustuu ansaittuun auktoriteettiin. Eli jos on ongelmia auktoriteettien kanssa, niitä on myös steinerkoulussa odotettavissa. Opiskelu on kurinalaista, joskin erilaista, kuin peruskoulussa. Opetussuunnitelma on sama. Oleellinen ero on metodeissa.

Millainen on pakollinen vapaaehtoinen? :-) Sorry, oli pakko, hih!

Et ole kuullut vitsiä vapaaehtoisesta pakosta?

Lyhyesti: jos kissan peffaan laitetaan sinappia, kissa syö sinappia. vapaaehtoisesti, kun on kerran pakko saada peffa siivottua;)

Mutta maksuista: vapaaehtoisuutta harvoin korostetaan ja fakta on, että se raha on poissa koulun toiminnasta, ei opetuksesta sinällään, mutta esim. lämmityksestä, vedestä, materiaaleista jne.

jos olis mahdollisuus laittaisin ainkin tuon kuopuksen steiner-kopuluuun. Hänelle sopii paremmin se. mula ei ole varaa maksa lukukausimaksuja ja ruokamaksuja joten hän on sitten vaan kunallisessa koulussa

Ei Steinerkoulussa ole maksuja, vain tarvikeraha, parikyt euroa. Ei ole rahasta kiinni Steinerkoulu, tavan perheiden lapsiakin siellä. Steinerkoulu saa valtionavustusta nykyään.

Ai niin.

Kannattaa selvittää onko koulu valtion tuen piirissä. Jos on, sitä valvovat samat instanssit, kuin muutakin perusopetusta ja sillä on todistuksenanto-oikeus.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;22929944:
Ei Steinerkoulussa ole maksuja, vain tarvikeraha, parikyt euroa. Ei ole rahasta kiinni Steinerkoulu, tavan perheiden lapsiakin siellä. Steinerkoulu saa valtionavustusta nykyään.

Kaikki eivät saa, esim. Vihdin steinerkoulu rinnastetaan kotiopetusryhmään. Eli ei voi saada todistustakaan.

mulla on kaveri joka kävi steinerkoulun ja nyt opiskelee valtiotieteitä yliopistossa. Muutenkin on hyvin kaukana mistään ituhipistä. Ennemmin melkein kategorioisin jupiksi. ;) lisäksi tiedän muutamia jotka ovat käyneet ala-asteen steinerissa ja vaihtaneet sitten tavalliseen.

minua on kanssa mietityttänyt tuo koulun maksullisuus. en ole ottanut asioista vielä kunnolla selvää ja minulla on ollut myös käsitys että stainer kouluun ei pääse jos ei ole käynyt stainer päiväkotia? näin ei ilmeisesti ole. olen myös ollut siinä käsityksessä että kouluihin on pitkät jonot? kaikki varmaankin omia luuloja.. haluaisin kovasti lapseni kyseiseen kouluun mutta en ole jotenkin ajatellut sen olevan mahdollista juurikin maksujen sun muiden takia. lapsi on tosin vasta vuoden että eiköhän tässä kerkeä ottaa asioista selvää. ja täytyypä lukea tuo kirja

Minä laittaisin lapseni "tavalliseen" kouluun.

En ole perehtynyt steiner-koulujen kasvatusfilosofiaan, MUTTA tiedän liikaa tapauksia, joissa steiner-lapsi ei osaa lukea, kirjoittaa tai laskea. Ehkä näillä on sitten omia taitojaan, mutta kyllä tässä yhteiskunnassa pitäisi tietyt perusasiat oppia, vaikka se olisi kuinka muottiin pakottamista.

Mun lapsuuden kotini lähellä oli steiner koulu ja kolme kaveriani kävi sen.. Yhdellä meni ihan ok, mutta kahdella oli tosi paljon vaikeuksia myöhemmin toiseen kouluun siirtyessä. Toinen näistä siirtyi mun kanssa yläasteella samalle luokalle, koska ei vielä tuolloinkaan osannut kunnolla lukea ja kirjoittaa.. Ainakin tuolloin steiner kouluss aoli ajatuksena, ettei lasta "painosteta" vaan annetaan oppia omaan tahtiin. ikinä en omaa lastani moiseen kouluun laittaisi..

Menee ehkä vähän aiheen vierestä, mutta tuntuu, että Steiner-koulu ei ole enää nykyään niin "huudossa" kuin joskus muinoin; Parikymmentä vuotta sitten laitettiin vielä ihan vauvana jo Steinerin jonoon, että olis mahdollista saada lapsensa sinne, ja nyt jo jokusen vuoden on Steinerista tullut kutsua tutustumistilaisuuteen tulevien ekaluokkalaisten ja eskarien vanhemmille..

Yhteistyössä